Webapp to Native app met PhoneGap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-01 14:06
Beste Tweakers,

ben bezig met een platform waar gebruikers uitgebreide groepen kunnen maken. Ik maak het met PHP en SQL met framework Silex.

Maar ik wil er uiteindelijk een app van maken.

Nou heb ik nog nooit een app ontwikkeld maar weet ik wel dat er tools zijn zoals PhoneGap.
Maar mijn vraag is dus, kan je met PhoneGap een dynamische webapp omzetten naar een volledige app?
Dus ook de php functionaliteiten die werken?

Alvast bedankt.

En als iemand al eens een app met PhoneGap heeft gemaakt, dan zou ik graag de link willen hebben.

Groet

Theo

Beste antwoord (via theo98 op 08-01-2016 14:58)

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 18:00
theo98 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:32:

Nou heb ik nog nooit een app ontwikkeld maar weet ik wel dat er tools zijn zoals PhoneGap.
Maar mijn vraag is dus, kan je met PhoneGap een dynamische webapp omzetten naar een volledige app?
Ja!
Nee.

Je zal je PHP in dit geval moeten aanroepen door middel van AJAX, omdat Cordova/Phonegap geen idee heeft wat het met .php files moet doen.

en andere optie, is het inladen van de webapp. Cordova/Phonegap is eigenlijk niet veel anders dan een webview met wat opties. (Een daarvan is het toelaten van CORS in je manifest.xml) Waarbij je dus een app in elkaar kan draaien, die niets anders doet dan puur je webapp inladen in een webview. (zoals een browser).

Google en Apple zijn absoluut niet blij met dit soort constructies, en zal over het algemeen niet geaccepteerd worden in de appstore.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-10 16:27

Schonhose

Retro Icoon

Mijn eerste voorkeur zou zijn om een app te maken met een browser component die verwijst naar de website (die uiteraard responsive is). Zet de browser full screen, verwijder alle interface elementen en het lijkt net een app.

Geen idee wat de huidige status is van de ontwikkelingen, maar zo heb ik het twee jaar geleden opgelost.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
Schonhose schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:40:
Mijn eerste voorkeur zou zijn om een app te maken met een browser component die verwijst naar de website (die uiteraard responsive is). Zet de browser full screen, verwijder alle interface elementen en het lijkt net een app.

Geen idee wat de huidige status is van de ontwikkelingen, maar zo heb ik het twee jaar geleden opgelost.
weet je nog hoe die app heet? of de link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:41

-SaveMe-

-klik-

/off topic

Is dat nieuw, een aparte vraag layout ?

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Schonhose schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:40:
Wat is dan nog het punt van een app? Ik vind zulke apps (waaronder bijvoorbeeld die van de Rabobank) echt vreselijk. Ze zijn vaak erg traag en de UI is niet native.

Waarom dan niet gewoon een mobiele website? Praktisch hetzelfde.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

theo98 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:42:
[...]
weet je nog hoe die app heet? of de link?
Je bedoeld waar ik die browser component in heb gemaakt? http://developer.android.com/develop/index.html

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:19
-SaveMe- schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:45:
/off topic

Is dat nieuw, een aparte vraag layout ?
Kon je daar geen vraag topic voor openen? :+

plan: Vraagtopics op het forum - Development-iteratie #79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:41
ben bezig met een platform waar gebruikers uitgebreide groepen kunnen maken. Ik maak het met PHP en SQL met framework Silex.

Maar ik wil er uiteindelijk een app van maken.

Je kan met Phonegap geen 'php functionaliteit' maken, als je dan bedoeld dat je PHP kan schrijven in Phonegap.

Je kan wel de website gewoon openen in de app, dan heb je wel icoontje + play store vermelding, maar voegt het niets toe.

Je kan hem ook helemaal in HTML/Javascript maken, en laten praten met je web applicatie, dmv een API. Dan kan je de interface anders maken en optimaliseren voor mobiel, maar wel je data opslaan.
Je kan ook alles in javascript/html maken, dus lokale databases ed., bijv met WebSQL. Eventueel kan je ook nog data syncen heen en weer (met de API dus weer).
Maar het is niet zomaar hetzelfde als je Silex applicatie overzetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
Compizfox schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:48:
[...]

Wat is dan nog het punt van een app? Ik vind zulke apps (waaronder bijvoorbeeld die van de Rabobank) echt vreselijk. Ze zijn vaak erg traag en de UI is niet native.

Dan kun je push notifications laten sturen.
De meeste mensen hebben liver een app, dat vertrouwen ze meer.

En de doelgroep voor het platform zijn studenten. En die praten sneller over een app dan over een website.
(Ik sta niet te lullen, heb 2000 enquêtes laten invullen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Compizfox schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:48:
[...]

Klopt, ik ben uiteindelijk ook overgestapt op een Chrome add to homescreen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
Barryvdh schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:51:
[...]

Je kan met Phonegap geen 'php functionaliteit' maken, als je dan bedoeld dat je PHP kan schrijven in Phonegap.

Je kan wel de website gewoon openen in de app, dan heb je wel icoontje + play store vermelding, maar voegt het niets toe.

Je kan hem ook helemaal in HTML/Javascript maken, en laten praten met je web applicatie, dmv een API. Dan kan je de interface anders maken en optimaliseren voor mobiel, maar wel je data opslaan.
Je kan ook alles in javascript/html maken, dus lokale databases ed., bijv met WebSQL. Eventueel kan je ook nog data syncen heen en weer (met de API dus weer).
Maar het is niet zomaar hetzelfde als je Silex applicatie overzetten..
Dank voor je erg duidelijke antwoord.

Ik dacth namelijk wel dat ik die webapplicatie dan kon omzetten naar native, en de functionaliteiten houden.
Ik ga eerst maar eens de webapp maken, en dan Web View testen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 18:00

Ja!
Nee.

Je zal je PHP in dit geval moeten aanroepen door middel van AJAX, omdat Cordova/Phonegap geen idee heeft wat het met .php files moet doen.

en andere optie, is het inladen van de webapp. Cordova/Phonegap is eigenlijk niet veel anders dan een webview met wat opties. (Een daarvan is het toelaten van CORS in je manifest.xml) Waarbij je dus een app in elkaar kan draaien, die niets anders doet dan puur je webapp inladen in een webview. (zoals een browser).

Google en Apple zijn absoluut niet blij met dit soort constructies, en zal over het algemeen niet geaccepteerd worden in de appstore.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Pagina: 1