USB 3.1(gen2) case voor M.2 SSD

Pagina: 1
Acties:

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-12-2025
Nu tijdens de CES 2016 komen we usb3.1 generatie2 poorten in steeds meer devices tegen.
Een zeer interessante ontwikkeling qua snelheid wat mij betreft. Helemaal i.c.m. externe opslagmedia.

Als ik het goed begrijp kan een supersnelle NVMe M.2 SSD niet zo snel schrijven dan de aansluiting aankan, indien de aansluiting een USB 3.1gen2 aansluiting. Terwijl vroeger altijd de usb aansluiting de bottleneck was, omdat de SSD sneller kon schrijven. Bron

Daarom lijkt het me enorm interessant om een externe case the kopen met deze usb-c 3.1 gen2 aansluiting en daar dan een passende NVMe M.2 SSD in de plaatsen.
Al googlend kwam ik uit op deze:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/51GzmSdvKaL._SL1000_.jpg
Mijn vraag is: past hier een M.2 type SSD NVMe kaart in?
Er staat SATA III tussen haakjes waarom ik het niet vertrouw.

[ Voor 4% gewijzigd door Djerique op 06-01-2016 15:13 ]

• Djerique
Modbreak:Het 'kicken' van topics mag pas na 24 uur - gewoon geduldig afwachten of je reacties krijgt dus. :)

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2016 13:53 ]

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-01 17:53
Zover ik weet (maar heb nog geen ervaring, mijn systeem is zo outdated :P) dat ik je een M2-slot kan hebben die op de sata controller staat, en een M2-slot die rechtstreeks op de PCI lanes staat (waardoor NVMe werkend kan zijn).

Of er is zelfs een apart PCI-E-over-sata passthrough optie voor M2 geloof ik.

Anyway, 'een M2 slot' is niet zomaar 'een M2 slot', je hebt daadwerkelijk sloten (op de ietwat oudere boardjes, eerste M2 sloten die er waren) die alleen M2-over-sata ondersteunen. Daar heb je dan niet veel aan met een NVMe device lijkt me, maar dat weet ik niet zeker.

Wat voor m2-slot in een apparaat zit als deze wordt gewoon niet duidelijk gemaakt (altijd iets zoeken met een website en info, niet zomaar een onbekend iets via Ebay / Amazon zonder duidelijke homepage en specsheet lijkt me). Dus zolang het apparaat het niet duidelijk gaat maken wat voor M2-ondersteuning er in zit, ga jij niet meer te weten komen.

Of in andere woorden, het is in theorie mogelijk dat je enclosures krijgt die NVMe devices ondersteunen en dat via USB-C aanbieden, maar of dit apparaat zoiets is.. net zoals jij, dat 'sata iii' doet me twijfelen en vermoeden van niet. Zonder duidelijkheid van de fabrikant, blijft dit een vraagteken.

• Djerique
Hmmmz, dan twijfelen we allebei dus of deze specifieke case wel de juiste case is om het maximal uit een M2 SSD te halen. Toch bedank voor je uitgebreide antwoord.

Kent iemand een USB 3.1 gen2 case die wel de maximale snelheid van een SSD aankan?

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 21:28
Zelf ook opzoek naar een geschikt case voor mijn M.2 sata ssd.
Deze heeft geen nvme maar de doorvoer wil ik natuurlijk wel.
Daarbij kwam ik UASP-support tegen.
SCSI over USB.

Verschil en vereisten hier

Vanuit die zoekopdracht kwam ik uiteindelijk bij een Startech Enclosure welke dit support.
Wellicht is dit intressant.

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
SATA heeft enkel ondersteuning voor AHCI, niet NVMe dat is enkel voor PCI Express.

• DiscoSuperFly
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-12-2025
Kunnen jullie de huidige bevindingen delen? Hebben jullie een externe ssd draaiende, en zoja, met welke casings? Ikzelf ben ook van plan dit te doen.
Pagina: 1