Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneeuwpop94
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-11-2022
Hallo allemaal,

Ik wil me als een van de velen omscholen naar de ICT branche. Ik ben op dit moment werkloos en ik heb een verleden als verkoper/commercieel medewerker in zowel de binnen als buitendienst. Hier heb ik ook de benodigde MBO-4 opleiding voor. Echter zie ik mijzelf niet 100% meer in de verkoop werken.

Aangezien ik wel de vaste lasten zoals huur, energie etc moet dragen is fulltime studeren geen optie hoewel ik dit er wel voor over zou hebben. De financiële middelen zijn er alleen niet voor.

Ik ben nu wat aan het spelen op Codeacademy om te kijken of programmeren wat voor mij is. Maar ook netwerk- of systeembeheer lijkt mij ook erg leuk. Met alle thuisapparatuur heb ik hier al wat mee kunnen spelen en ik zou hier graag ook meer over willen leren.

Wat is een logische volgende stap? Simpel bijbaantje nemen en weer studeren (ik denk alleen niet dat ik dan rond kom) of een bedrijf zoeken die een starter zonder ervaring of opleiding zoekt en die kan vormen naar hun wensen (bestaan deze bedrijven nog)?

Ik ben trouwens 21 jaar en kan dus alle kanten nog op. Ik wil best onderin een bedrijf beginnen voor het minimumloon, zolang ik maar kan groeien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Gemotiveerde starters zijn gewild op de arbeidsmarkt, alleen vaak met aantoonbare affiniteit met ICT. Mensen die in hun vrije tijd hobbymatig programmeren op redelijk niveau bijvoorbeeld. Ik denk dat helaas dat stukje ontbreekt bij je achtergrond om direct aantrekkelijk te zijn voor een werkgever. Dan zou je toch uitkomen bij een studie, wellicht lastig rondkomen maar ik denk absoluut een goede keus voor je carrière mits je je richting weet en het ècht wilt (en niet zozeer alleen omdat je werk wilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sales in de ICT een optie? Veel fabrikanten als HP, Cisco, VMware hebben naast technische certificeringen ook sales trainingen / certificeringen. Je kan dan high level bezig zijn met techniek. Als je dit leuk vind kan je je verder de techniek in duiken. Denk dan bijvoorbeeld aan presales engineer / system engineer / field engineer (Waarbij je dat laatste ICT apparatuur installeert / configureert.) Er zijn weinig mensen die zowel technisch, als commercieel handig zijn.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneeuwpop94
Dat zou zeker een optie zijn Blackbird. De Sales hoeft het ook zeker niet helemaal uit. Wat ik alleen mis als ik in een Sales functie zit is dat je alleen maar een doorgeefluik bent. Klant belt op of komt langs, ik geef advies en stel een offerte op en vervolgens zet ik de order door naar de productie. Zelf wil ik graag ook onderdeel zijn van de uitvoering. Tijdens die uitvoering maak je makkelijk een praatje met de klant en verkoop je snel weer wat extra of spoor je nieuwe problemen op. Tot dus ver heb ik geen enkele Salesfunctie gevonden waar dit mogelijk is.

Dan is de volgende vraag, waar te beginnen? Opbellen en vragen naar de mogelijkheden bij bovenstaande bedrijven? Of zijn er in de noordelijke provincies nog meer bedrijven die ik zou kunnen benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 13:34
Als je een combinatie sales en praktische oplossing zoekt zal je binnen de ICT wereld richting de consultancy gaan.

http://www.carrieretijger...tisch/adviseur-consultant

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je bij een goede club terecht komt en als accountmanager een aantal vaste klanten krijgt dan is het toch wel een stuk meer dan 'doorgeefluik'. Dan wordt er ook heel duidelijk advies gevraagd waar jij als accountmanager de spin in het web bent om alle disciplines met elkaar te verbinden. Dat zou (wat mij betreft) een commerciële functie bij, bijvoorbeeld een hardwareboer of netwerkopslag leverancier, een interessante job opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verhuizen en van studiefinanciering leven en een HBO opleiding doen voor 4-5 jaar. Dat zou beter staan op je CV en je maakt dan kans op de leukere banen. Misschien kan je een deeltijd baan zoeken in IT, tester, helpdesk of zelfs programmeur. Anders sales bij een softwarehuis als je wil programmeren, ISP, datacenter of automatiseerder voor netwerk/systeembeheer.

Ik ben zelf eind 30 en begonnen op mijn 21ste zonder IT diploma's, achteraf had ik liever nog 4 jaar HBO willen studeren ook al is een kamer, stufi en OV niet zo geweldig vergeleken met eigen huis, loon en auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
NoepZor schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:03:
Als je een combinatie sales en praktische oplossing zoekt zal je binnen de ICT wereld richting de consultancy gaan.

http://www.carrieretijger...tisch/adviseur-consultant
Klopt, alleen daar wordt wel minimaal HBO en bij sommige bedrijven zelfs WO voor gevraagd. Mocht TS dat leuk lijken, dan is verder studeren een noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Met een bijbaantje en vaste lasten kom je niet rond? Hoe kom je überhaupt rond zonder baan?
Aangezien je een MBO opleiding hebt gedaan, zou ik een stap hoger gaan denken. HBO, plus een studielening (of val je nog binnen de studiefinanciering? Zo ja, doen!), (maximaal lenen kom je dik mee rond overigens) die je uiteindelijk terugbetaalt. Blijven zitten achter je PC en uitkeringen trekken als 21-jarige zou ik persoonlijk niet graag willen.

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste @Sneeuwpop94,

Met 20 jaar ervaring als programmeur heb ik maar 1 tip voor je: zoek uit of je kan programmeren!
Programmeren kun je niet leren, het is een manier van denken. Programmeertalen kun je wel leren, het zijn de gemakkelijkste talen die er zijn (in vergelijk met spreektalen).
Ik heb bedrijven vele duizenden euro's zien verspanderen aan opleidingen en ondanks hun diploma konden sommige werknemers nog niet eens het meest simpele regeltje code schrijven. Commerciële opleidingsinstituten, zelfs hele dure, intereseert het helemaal geen bal of je capabel bent, ze reiken met liefde een diploma uit als er voldoende voor wordt betaald.
Mijn tip: zoek uit of het programmeren bij je past. Zo niet, begin er niet aan.
Hoe zoek je dat uit? Dat is lastig. Je moet logisch kunnen denken. Sommetjes bij de kwis de Slimste Mens moeten je favoriet zijn en een eitje om altijd het juiste antwoord te geven. Het is lastig uit te zoeken.
Wat je kunt doen is: koop een boek PHP en een boek SQL en als je dat verslindt en begrijpt, dan ben je op weg. Val je in slaap op pagina 10 en heb je dan al geen clue meer, vergeet het maar.
Ik zeg soms wel eens: geef me een week met iemand en ik weet of het potentie heeft om te kunnen programmeren. Programmeertalen zijn louter een manier om het tot leven te brengen.
Dichterlijk niet? We kunnen allemaal Nederlands, hebben we allemaal geleerd, maar een goed boek schrijven is iets anders dan de taal beheersen. De taal doet er dan niet zoveel meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-09 17:44
Heel veel medestudenten zitten precies in dezelfde situatie als jou.

Ik heb Niveau 3 gedaan. De stage was zo goed bevallen dat ik er mocht blijven werken. Omdat ik wel graag Niveau 4 wou doen ben ik dit gaan volgen via het BBL traject. Het is verschillend per werkgever. Maar ik krijg op dit moment gewoon voor 37,5 uur betaald per week.

Nu ben ik er vrij makkelijk ingerold en met veel voorkennis de opleiding ingegaan maar op het BBL zitten een hele hoop mensen die uit een andere branche komen en graag iets in de IT willen doen. Ik voel me aardig jong met mijn 19 jaar want de gemiddelde leeftijd in mijn klas ligt rond de 25 waar de oudste 36 jaar is.. Omdat ze net als jou hun vaste lasten moeten betalen is BBL een hele goede optie.

Wat ik vooral zou doen is gewoon gaan solliciteren. Heel veel solliciteren. 1 van mijn medestudent heeft ongeveer 9 jaar in de Horeca gewerkt. Hij is deze zomer als een gek gaan solliciteren bij elk bedrijf wat ook maar iets met de IT doet. Ondanks dat hij 0 ervaring in de IT had en nog geen idee had wat een server was. Is hij bij 1 bedrijf aangenomen als IT'er. Zijn kennis is in het afgelopen half jaar al zoveel uitgebreid. Als je ergens veel ervaring opdoet in de IT is door gewoon aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Sneeuwpop94 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:56:
Dan is de volgende vraag, waar te beginnen? Opbellen en vragen naar de mogelijkheden bij bovenstaande bedrijven? Of zijn er in de noordelijke provincies nog meer bedrijven die ik zou kunnen benaderen?
Om te solliciteren bij fabrikanten als HP, Cisco, VMware moet je erg goed zijn en een track record hebben in de ICT. Ze vragen daarnaast vaak HBO of WO. Maar vaak hebben ze een reseller of partner locator op hun website staan. Account managers bij ICT resellers hebben vaak een beperkt aantal eindgebruikers als klant. (Bedrijven, overheden, ziekenhuizen, van allerlei organisaties.) Het is dan belangrijk te weten wat er bij je klanten set speelt en ze regelmatig te bezoeken. (Ook al is het maar voor een kop koffie.)

Voor grotere projecten neem je dan vaak een consultant / system engineer / architect mee die het technisch invult. Daarnaast heb je field engineers die daadwerkelijk installeert en configureert. Naarmate je langer in de ICT sales zit, begrijp je het technisch ook steeds beter. Zo hebben we recent een MBOer aangenomen die sales heeft gedaan en leiding gevende was in de operationele techniek / tuinbouw. ( Denk aan de technische installatie voor tuinbouwkassen.) Hij is nu business developer voor IoT met Cisco. (Internet-of-Things)

Grote ICT resellers hebben vaal grote eindgebruikers, kleine ICT resellers (waarbij de kleinste ZZPers zijn) hebben vaak kleine eindgebruikers. Daarnaast heb je ZZPers die bijzonder hoog gecertificeerd zijn en zij verhuren zich vaak voor projecten en weder verkopen daarnaast hardware en software als dat op hun pad komt. Sommige resellers zijn inderdaad dozenschuivers. (Vaak te herkennen aan een uitgebreide webshop.)

Bij kleine resellers heb je vaak veel vrijheid en meer een manusje-van-alles functie. Grote ICT resellers werken vaak wat formeler en zeker bij (semi-)overheden heb je vaak te maken met RFP / aanbestedingstrajecten.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wouter_96 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:27:
Als je ergens veel ervaring opdoet in de IT is door gewoon aan de slag te gaan.
Wouter, je steelt de woorden uit mijn ziel.
Het klopt als een bus, maar met één voorwaarde: je moet kunnen programmeren.
Als je het niet kan, als het niet in je zit, laat het gaan. Dan wordt het nooit wat. Sommige mensen hebben gewoon de aanleg niet, die hebben niks met getallen, dat zijn meer, zoals wij altijd zeiden, de alfa's. Die zijn goed in geschiedenis, toneel, in spreektalen etc.
IT doe je niet vanuit een studie, dat doe je gewoon deels door zelfstudie en dan is een studie daarbij wel handig, dan gaat het nog sneller. Je mot het gewoon snappen en als dat vanaf het begin niet zo is, dan zul je het nooit snappen. Luister naar een ouwe rot: vergooi je leven niet, doe waar je goed in bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bl@ckbird schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:28:
[...]
Om te solliciteren bij fabrikanten als HP, Cisco, VMware moet je erg goed zijn en een track record hebben
Hou maar op, jij maakt mijn vak ten schande.
Ik zie je liever je eigen briljante code doneren dan blaten over grote bedrijven en wat je daar wel niet kunt bereiken met een hoop geblaat. Ik ken die bedrijven, heb bij een aantal van die bedrijven gewerkt, en ik kan je verzekeren, daar lopen een hoop blaters rond, maar bar weinig goede programmeurs.
Als je je zakken wilt vullen moet je met diploma's zwaaien en een pak aantrekken, maar dat maakt je natuurlijk nog geen goede coder. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneeuwpop94
Bedankt voor alle reacties. Ik ben blij om te horen dat opleiding niet alles zegt maar dat je ook een heel eind komt door gewoon te doen en onderaan te beginnen. Ik heb inmiddels een uitnodiging voor een gesprek voor een support functie. Ik ben benieuwd wat voor kansen daar liggen. Uiteraard zal ik in mijn vrije tijd zo veel mogelijk aan mijzelf werken door programmeer cursussen te volgen en te kijken of ik hier werkelijk goed in ben. En anders lijkt systeem- en netwerkbeheer mij ook erg interessant. Misschien past dat ook wel beter bij mij...

Een support functie is altijd een begin en ik denk wel dat je er veel van kan leren ik hoop ook dat het bedrijf daar tijd in wil investeren. Als het goed loopt dan wil ik zeker weer studeren maar dan in de vorm van een deeltijd studie.

Als ik achteraf niet geschikt blijk te zijn dan kan ik altijd de sales nog weer in. Die basis is al gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Uhm.. Waar roep ik iets over programmeren? :?
Wat kunnen programmeren is erg handig, maar als programmeren je enige blik is op de ICT, dan leef je in een wel heel kleine wereld. Met netwerken doe ik des te meer. Zo regel ik dat een vader kan Skypen met z'n vrouw en kinderen in een ver, stoffig land bezaaid met bermbommen. Of dat als een vrouw met pech op de vluchtstrook strandt, de signalering aan gaat zodat ze niet overreden wordt. Dat lijkt mij meer waarde hebben dan een briljant stukje code.

Overigens heb ik alleen een pak aan bij bruiloften en begrafenissen.
And I want to keep it that way :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
LOL @ czar2020 en Bl@ckbird.
Jullie hebben beiden gelijk, hebben het echter over verschilldende beroepen ;)

@TS:
Met een support functie verwacht ik dat je makkelijkst doorstroomt richting beheer met voldoende studie. Of je moet al doelen op applicatie support?
De richting van je cursussen moet je wel aanpassen op de richting waarin je werkt/wil werken, daarom moet je ook de baan daarbij zoeken. Anders doe je een cursus maar heb je daarna nog geen erkervaring in de juist richting, waardoor je opnieuw als starter instroomt.
Pagina: 1