Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop, of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jaws77
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-11 20:26
Op het moment ben ik in het bezit van een Compaq Presario CQ62-a20ED. Deze begint na ruim 5 jaar toch wat minder te worden.(ram geheugen is wat aan de lage kant, en het opstarten duurt lang) En nu zit ik met het volgende dilemma.

Ik kan mn huidige laptop upgraden met een SSD en nog 2GB ram extra (dit is nu 2gb). Maar, ga ik hiermee veel snelheid winnen? Of is het misschien slimmer om dat geld in een nieuwe laptop te stoppen?

Over een half jaar hoop ik te gaan beginnen aan een HBO studie, hiervoor heb ik geen super snelle laptop nodig, dus zat ik er aan te denken om hiervoor een Chromebook aan te schaffen. Goedkoop, snel, simpel, en vooral draagbaar! Want dat is mn huidige Compaq niet...

Wat zouden jullie doen? Mn Compaq updaten, en over een tijdje een Chromebook aanschaffen voor mn studie (dan zou ik dus 2 aparte laptops hebben), of nog even volhouden met mn Compaq, en over een tijdje een laptop die beide vervangt aanschaffen?

Alle reacties

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Even zoeken leert dat je een 2,1Ghz AMD Athlon X2 P320 cpu hebt in die laptop. Als je verder niet te zware taken doet kun je zeker wel wat hebben aan wat extra geheugen en een SSD, want daarmee heb je wel precies de zwakste punten te pakken.

Ik vraag me alleen af hoe de accu er aan toe is na 5 jaar. Is deze nog goed genoeg of gebruik je deze toch niet? Als je namelijk een oudere laptop hebt met ook nog eens een halfdode accu kun je je afvragen of een upgrade de moeite gaat zijn.

🖥️ | 🚗

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
4GB zal je merken als je wat multitasked. Bij een beetje browsen of word tikken niet zo zeer. Een SSD zal je laptop wel 3x zo snel doen aanvoelen en laten werken!

De accu van die laptop zal ook wel aan het einde van zijn latijn zijn, dus ik zou niet teveel geld investeren. Ben je zeker van de keuze van een Chromebook? Ik heb niks tegen ChromeOS, maar het is niet vervangbaar voor Windows of OSX en je werkt voornamelijk in de cloud.

Misschien is het daarom verstandig om helemaal niks in de Compaq te investeren en dit in een 13-14" (recent 2e hands) laptopje te steken, waarvan sowieso een SSD!

[ Voor 30% gewijzigd door ToFast op 06-01-2016 13:37 ]

• Jaws77
De accu is ongeveer 2 jaar geleden vervangen. Nu ook niet zo top, maar meestal wel in de buurt van een stopcontact.

Chromebook spreekt me zeker aan, de snelheid van het apparaat, makkelijk alles op Google Drive etc. En natuurlijk ook de prijs. Of weten jullie toevallig nog een 13'' laptop met de zelfde snelheid etc voor onder de 400 euro's?

De chromebook is ook niet om mn compaq helemaal te vervangen, maar vooral om mee te nemen naar school om aantekeningen te maken etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Jaws77 op 06-01-2016 13:39 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:28

Cyphax

Moderator LNX
Voor wat betreft een SSD: zelfs als je later besluit een andere laptop te kopen, dan kan je daar eentje zonder SSD uitkiezen en je SSD meenemen (en dan de HD die je vervangt bijvoorbeeld in een enclosure stoppen: voila, externe HD). En ondertussen merk je dat in die oudere laptop gegarandeerd, zelfs al is het platform dusdanig verouderd kan zijn dat het niet alles uit een nieuwe SSD haalt. 2GB RAM upgraden naar 4GB zul je ook wel merken in de prestaties, want dat scheelt swappen. Maar of de prestaties dan weer acceptabel zijn is natuurlijk de vraag. Als ik de OP zo lees zou het me weinig verbazen en raad ik een SSD eigenlijk sowieso wel aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 06-01-2016 13:39 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:28
ik zou ook gewoon een ssd erin zetten en het geheugen upgraden.
Dan heb je al een totaal andere laptop qua snelheid.

Zeker als je er geen zware programma's op draait, kan je weer een tijd vooruit.

• Jaws77
freaky35 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:42:
ik zou ook gewoon een ssd erin zetten en het geheugen upgraden.
Dan heb je al een totaal andere laptop qua snelheid.

Zeker als je er geen zware programma's op draait, kan je weer een tijd vooruit.
Gebruik idd weinig zware programma's. Vooral Chrome, Office, en heel af en toe een GoPro filmpje in GoPro Studio bewerken

• ToFast
Jaws77 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:38:
..Chromebook spreekt me zeker aan, de snelheid van het apparaat, makkelijk alles op Google Drive etc. En natuurlijk ook de prijs. Of weten jullie toevallig nog een 13'' laptop met de zelfde snelheid etc voor onder de 400 euro's?
....
Genoeg te vinden op de 2e hands markt. Maar dat niet iedereen dat wil of durft begrijp ik ook heel goed. Dat alles zo snel werkt komt door in feite door het lichte ChromeOS en niet zo zeer door de specificaties van de (meeste) Chromebooks denk ik. Als je er alles mee wilt en kunt wat je nodig bent, dan zou ik zeggen probeer eens een. Maar wellicht loop je tegen zaken aan waarvan je denkt, shit dit kan niet, dit kan niet...Het is geen compleet operating systeem en bent een stuk afhankelijker van de Cloud (en dat kan een nadeel zijn, al snel of 'ooit').

Een Lenovo g40-80 met een SSD (250GB / 80 euro) en eventueel een latje 4GB extra ram á €22,- en je hebt een zeer snelle vrij kleine laptop (14.1") met i5! Deze is op MP al te koop voor 280 euro (specs kloppen niet van used products A'dam).

• Jaws77
Ik denk dat het voor nu een SSD en 2GB extra ram gaat worden. Wat kan ik het beste doen wat betreft het ram geheugen? Een los 2gb kaartje, 2x nieuwe 2gb, of 1x 4gb? En welke SSD raden jullie aan? Samsung?

• ToFast
Ervan uitgaande dat er slechts 1 latje in zit, een 2e 2GB latje erbij drukken. Dan draait het ook in dual channel samen en dat is altijd iets sneller. Wel even het juiste type uitzoeken (ddr3 en voltage zijn belangrijk). Mag ook sneller of langzamer zijn en andere timings hebben, dit wordt automatisch wel op elkaar afgestemd.

Samsung EVO 850 of Crucial MX200, BX100. De BX200 is wel wat afgeknepen zeg maar, maar wel erg goedkoop, maar voor een nieuwere laptop in de toekomst misschien zonde (als je het al merkt hoor, vooral benchmarks zie je het).

EDIT, dit zit er dus in :2GB 204 Pin DDR3-1066 PC3-8500 256x64 CL7 1.5V SODIMM

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 06-01-2016 14:17 ]

• Jaws77
ToFast schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:14:
Ervan uitgaande dat er slechts 1 latje in zit, een 2e 2GB latje erbij drukken. Dan draait het ook in dual channel samen en dat is altijd iets sneller. Wel even het juiste type uitzoeken (ddr3 en voltage zijn belangrijk). Mag ook sneller of langzamer zijn en andere timings hebben, dit wordt automatisch wel op elkaar afgestemd.

Samsung EVO 850 of Crucial MX200, BX100. De BX200 is wel wat afgeknepen zeg maar, maar wel erg goedkoop, maar voor een nieuwere laptop in de toekomst misschien zonde (als je het al merkt hoor, vooral benchmarks zie je het).
Zit nu idd 1 latje van 2GB in. Ga ik de ram nog even uitzoeken welke ik nodig heb etc.

Nog even over de SSD. Is de SSD schijf het enige wat ik nodig heb? Verder geen andere kabels etc? En kan de SATA kabel die nu aan mijn HDD zit de snelheid van een SSD aan? Heb er niet super veel verstand van, vandaar de misschien wat domme vragen ;)

• ToFast
Jaws77 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:17:
[...]

Zit nu idd 1 latje van 2GB in. Ga ik de ram nog even uitzoeken welke ik nodig heb etc.

Nog even over de SSD. Is de SSD schijf het enige wat ik nodig heb? Verder geen andere kabels etc? En kan de SATA kabel die nu aan mijn HDD zit de snelheid van een SSD aan? Heb er niet super veel verstand van, vandaar de misschien wat domme vragen ;)
In mijn vorige post heb ik het type genoemd net. De SSD zal niet optimaal werken misschien, maar daar merk je niks van. Er zit alleen een connector in, niet echt een kabel in laptops. Kan je zo eruit halen en SSD inzetten en dan verse install doen, of je moet de HDD eerst klonen naar de SSD. Hierbij is de SSD dus extern aangesloten via USB. Maar hiervoor zal je dan een apart kabeltje voor nodig zijn of externe 2.5" (notebookformaat) externe hardeschijf case. Het kan zijn dat je HDD in de laptop al in een soort bracket zit, hier kan kan je dan de veelal plattere SSD inzetten.

Geheugen: http://tweakers.net/price...ucial-ct2g3s1067mceu.html

Hoe je Windows dan opnieuw gaat installeren en dergelijke kan je zelf wel even uitzoeken. Of iemand voor vragen het voor je te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 06-01-2016 14:25 ]

• Jaws77
ToFast schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:21:
[...]

In mijn vorige post heb ik het type genoemd net. De SSD zal niet optimaal werken misschien, maar daar merk je niks van. Er zit alleen een connector in, niet echt een kabel in laptops. Kan je zo eruit halen en SSD inzetten en dan verse install doen, of je moet de HDD eerst klonen naar de SSD. Hierbij is de SSD dus extern aangesloten via USB. Maar hiervoor zal je dan een apart kabeltje voor nodig zijn of externe 2.5" (notebookformaat) externe hardeschijf case. Het kan zijn dat je HDD in de laptop al in een soort bracket zit, hier kan kan je dan de veelal plattere SSD inzetten.

Geheugen: http://tweakers.net/price...ucial-ct2g3s1067mceu.html

Hoe je Windows dan opnieuw gaat installeren en dergelijke kan je zelf wel even uitzoeken. Of iemand voor vragen het voor je te doen.
Bedankt voor het uitzoeken!

Nog 1 laatste vraagje, als ik via het programmatje CPUID kijk wat de frequency van het ram is, komt daar 1592mhz uit. Betekend dit dat ik dan het beste een 1600mhz ram geheugen kan kopen?

• ToFast
Jaws77 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:39:
[...]

Bedankt voor het uitzoeken!

Nog 1 laatste vraagje, als ik via het programmatje CPUID kijk wat de frequency van het ram is, komt daar 1592mhz uit. Betekend dit dat ik dan het beste een 1600mhz ram geheugen kan kopen?
Ja, maar wel vreemd eigenlijk want het zou op 1066mhz moeten lopen en erin zitten. Wat zegt CPU-Z bij DRAM Frequency onder het tabbladje memory? Bij het tabblad SPD kan je zien wat voor geheugen erin zit: hier staat bijvoorbeeld PC3-12800 (800mhz), dit is 1600mhz DD3L bij mij (L van low voltage)

Bij jou zou er dan moeten staan PC3-8500 (533Mhz).

[ Voor 4% gewijzigd door ToFast op 06-01-2016 16:36 ]

• Jaws77
DRAM Frequency zegt +/- 530mhz
SPD geeft aan PC3-10700 (667mhz)

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:03

matroosoft

Lone Christian

Wat doe je straks buiten de HBO-activiteiten op je laptop? Als je niet meer doet dan wat browsen en officewerkzaamheden zou ik geen geld meer in je laptop steken en binnenkort die Chromebook aanschaffen.

Zeker ook omdat als je straks op het HBO zit, het heel prettig als je een enigzins lange accuduur hebt. Het is echt vervelend als je steeds een stopcontact op moet zoeken in iedere ruimte omdat je batterij versleten is.

Ook past een klein lichtgewicht laptopje een stuk beter in je tas en scheelt het weer een stuk gewicht wat je de hele dag door meeneemt. Ik zie het verschil in de praktijk. Ik heb zelf een Surface Pro 3 die makkelijk in m'n kleine Eastpak past, terwijl veel andere studenten een dikke en zware 15" laptop meesjouwen in een bijbehorende grote tas. Een dun en licht laptopje is voor zulke situaties gewoon ideaal. :)

Daarnaast kan je je oude Compaq misschien nog voor een paar euro verkopen in de V&A, zodat je een net wat betere laptop nieuw kan aanschaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door matroosoft op 06-01-2016 17:03 ]

• Jaws77
matroosoft schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:01:
Wat doe je straks buiten de HBO-activiteiten op je laptop? Als je niet meer doet dan wat browsen en officewerkzaamheden zou ik geen geld meer in je laptop steken en binnenkort die Chromebook aanschaffen.

Zeker ook omdat als je straks op het HBO zit, het heel prettig als je een enigzins lange accuduur hebt. Het is echt vervelend als je steeds een stopcontact op moet zoeken in iedere ruimte omdat je batterij versleten is.

Ook past een klein lichtgewicht laptopje een stuk beter in je tas en scheelt het weer een stuk gewicht wat je de hele dag door meeneemt. Ik zie het verschil in de praktijk. Ik heb zelf een Surface Pro 3 die makkelijk in m'n kleine Eastpak past, terwijl veel andere studenten een dikke en zware 15" laptop meesjouwen in een bijbehorende grote tas. Een dun en licht laptopje is voor zulke situaties gewoon ideaal. :)

Daarnaast kan je je oude Compaq misschien nog voor een paar euro verkopen in de V&A, zodat je een net wat betere laptop nieuw kan aanschaffen.
Plan is nu om mn Compaq te upgraden, en over een tijdje een Chromebook erbij te kopen voor mn studie. Zodat ik op school een lichte laptop heb voor de basis dingen, en thuis een laptop voor alles wat niet op de Chromebook kan.

[ Voor 13% gewijzigd door Jaws77 op 06-01-2016 17:11 ]

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:03

matroosoft

Lone Christian

Jaws77 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:09:
[...]

Het zal inderdaad veel office, chrome en netflix/spotify zijn. Maar wil toch wel wat achter de hand hebben voor de dingen die niet op een chromebook kunnen. En de SSD kan ik altijd wel gebruiken, en die 20€ die ik kwijt ben aan het ram geheugen vind ik verwaarloosbaar. Maar in ieder geval bedankt voor je advies!
Graag gedaan! Als ik jou was zou ik wel heel goed overwegen of je je huidige laptop qua formaat, gewicht en batterijduur op het HBO wilt gebruiken. Een SSD is nooit weg en het RAM ook niet, maar wel het geld als je alsnog besluit een Chromebookje aan te schaffen. :P Succes!

• Jaws77
ToFast schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:33:
[...]

Ja, maar wel vreemd eigenlijk want het zou op 1066mhz moeten lopen en erin zitten. Wat zegt CPU-Z bij DRAM Frequency onder het tabbladje memory? Bij het tabblad SPD kan je zien wat voor geheugen erin zit: hier staat bijvoorbeeld PC3-12800 (800mhz), dit is 1600mhz DD3L bij mij (L van low voltage)

Bij jou zou er dan moeten staan PC3-8500 (533Mhz).
Volgens mij ben ik er uit hoe het zit, na een tijdje googlen, dit gevonden:

''You do indeed have PC3-10600. CPU-Z shows only the half of it because DDR RAM like the names says - Double Data Rate - can transfer twice as much data on one I/O bus clock, than the actual IO frequency which CPUZ shows.''

Dus dan klopt wat je zei, heb de 1066 nodig
Pagina: 1