All-Round & Game PC, 1200

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zibyte
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-07 22:32
Hallo iedereen,

Lange tijd bezoeker, een van de eerste keren dat ik reageer/vraag stel.

Ik wil een pc gaan maken die op de toekomst gericht is, stil is maar ook krachtig. Lastige eisen denk ik, maar ik heb nu een goede combinate gemaakt aan de hand van de BBG's en onderzoek.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn nieuwe systeem wil ik op de toekomst richten. Ik ben via de uni bezig met data-analyse met grote bestanden. Deze moet ik veel bewerken en aanpassen. Op dit moment loopt het op een laptop met een I5-M540, maar duurt wel lang. Verder ben ik van plan om te gaan gamen. Niet de meest grafische spellen op dit moment, maar deze kunnen wel komen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken rond de 1000,- incl. verzend kosten. Assemblage zal ik zelf gaan uitvoeren. Aangezien dit vrij krap is, kan ik uitlopen naar de 1200,- euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik nog geen componenten, behalve een muis ;) Dus ik heb alles nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De pc komt in de slaapkamer, dus een stille componenten en een geluidsdempende kast.
Als harde schijven ga ik voor een 250 SSD en een 1TB schijven. Deze kan ik met (personeels)korting elders krijgen. Dit komt neer op ong. 100,- voor beide.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 186,95€ 186,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 360,-€ 360,-
1Fractal Design Define S€ 81,-€ 81,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 47,95€ 47,95
1be quiet! Pure Power L8 530W CM€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 829,80

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op dit moment denk ik dat de Skylake serie goed is. Krachtig maar ook op de toekomst gericht. Voor de rest niet echt voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn voorkeur ligt dus op stilte. Zo stil mogelijk met krachtige componenten. Voor de behuizingen zit ik te twijfelen tussen de Fractal Design Define R4, R5 of S serie. Ik heb geen DVD speler nodig, dus dan zou de S kunnen. Echter geeft de review van Tweakers aan dat deze een zwakke bodem heeft. Meningen? (Ik heb nu de Define S geselecteerd)

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,95€ 82,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,90

Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken. Tenminste, niet nu. Misschien als er meer bekend is over overklokken op non-K processoren in de toekomst. Maar er hoeft geen rekening meet gehouden te worden.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop van jullie advies te krijgen over een aantal punten. Ten eerste of alle componenten goed bij elkaar passen. Ook wil ik graag jullie advies over CPU koeling. Na onderzoek online te hebben gedaan is mij niet helemaal duidelijk of lucht of water koeling stiller of beter is. Wat zouden jullie zeggen?
Als eventuele koelingen heb ik deze geselecteerd.
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 412S€ 36,-€ 36,-
1Cooler Master Seidon 120V€ 58,46€ 58,46
1NZXT Kraken X31€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,41

Verder ben ik opzoek naar een mooi scherm. Bij voorkeur IPS, minimaal full-HD, misschien 1440, al weet ik nog niet of dat noodzakelijk is.

Beste antwoord (via Zibyte op 08-01-2016 07:47)

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-06 19:27

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Zibyte schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:12:

Goed punt. Ik was vergeten dat allen Z170 hoger dan 2133mhz aankan. Het moederbord dat je aangeeft heeft helaas maar 2xDDR4 slots. Ik prefereer 4x zodat ik in de toekomst makkelijk 8Gb bij kan prikken. Weet jij/jullie of dual band nog veel uitmaakt op een Skylake platform?
Als je nu één stick neemt van 8GB, dan kan je later nog eens één 8GB stick toevoegen voor 16GB. Ik denk niet dat je voor gaming en dergelijke meer dan 16GB geheugen nodig zal hebben. En wat betreft dual-channel, dat is verwaarloosbaar.
Heb ik naar gekeken. Uit m'n kleine research komt naar voren dat de GTX970 weliswaar wat minder presteert qua fps, maar minder hitte en geluid produceert. Ook vind ik het geen probleem om niet op ultra te spelen. Sorry, had ik misschien moeten melden :)
De GTX970 is ook zeker een uitstekende keus :)
Extra modulair klinkt interessant. Ga ik onderzoeken. Neem ook de aanbeveling van ACB2401 mee, dat een lager wattage ook genoeg is.
Als je de GTX970 gaat gebruiken, is de pricewatch: Cooler Master GM G450M die ACB2401 aankaarte meer dan genoeg.
Interessant. Heb je bewust voor de PCGH editie gekozen? Ik dacht dat de 'normale' 4 iets beter uit de test kwam?
De reden waarom ik voor de PCGH koos, is omdat deze fans op minder rpms draaien en daardoor stiller zijn. Echter de opties die ACB2401 aankaarte, zoals de pricewatch: Scythe Kotetsu is ook een goede. De Kotetsu kan zelfs op 400rpm draaien (De Mugen 4 PCGH 800rpm) en zou dus nog stiller moeten zijn dan de Mugen 4 PCGH.
Fijn, mooi om te horen. Dan denk ik dat het de S wordt.
Daar zal je zeker plezier van beleven.
Dank voor je reactie. Ik denk dat ik voor de GTX 970 ga. Dan zou 450W genoeg moeten zijn?
Als je inderdaad de GTX970 neemt, dan zou 450W meer dan genoeg moeten zijn. nVidia is met zijn 9xx Series een stuk energiezuiniger dan AMD's R9 2xx en R9 3xx Series.
Het moederbord heb ik vooral op aanbevelen van de BBG genomen. Dat deze mATX is is geen bewuste keuze.

De koelingen heb ik naast elkaar gezet. Hoe denk jij dat de Scythe Mugen 4 hier tot verhoud?
Ik zou de Scythe Kotetsu nemen als je echt stil wil. De overige koelers die ACB2401 aanhaalde zijn zeker geen slechte. Kijk even naar de dB waarde en bepaal voor jezelf of stilte mega belangrijk is of dat het ook een tikkeltje meer mag voor een schappelijkere prijs.
Ieder dank voor de reactie. Er schoot me net nog niets te binnen, ik heb ook draadloos netwerk nodig. Bekabeld is helaas geen optie en homeplugs zijn nu nog iets boven het budget. Iemand een aanrader voor een dualband?
Je zou zoiets als de pricewatch: TP-Link Archer T8E kunnen nemen. Dat is een PCIe kaartje met WiFi aanboord welke zeer capabel is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Opzich mooie opzet, maar kan beter (naar mijn mening):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 186,95€ 186,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 54,90€ 54,90
1XFX Radeon R9 390 8GB Double Dissipation Black Edition€ 339,01€ 339,01
1Crucial CT8G4DFD8213€ 37,95€ 37,95
1Fractal Design Integra M 550W€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 760,76

Je kan een goedkoper moederbord nemen, namelijk het goedkoopste DDR4 moederbord voor Skylake aangezien de Define S een dichte kast is. Idem dito voor het geheugen, simpel groen uitziend geheugen en H110, B150 en H170 chipsets ondersteunen geen frequenties hoger dan 2133mhz, daar heb je Z170 voor nodig.

Aangezien je aangeeft eventueel op 1440p te willen gamen, is een R9 390 raadzamer dan een GTX970, aangezien de R9 390 duidelijk beter presteert dan de GTX970 op 1440p.

Goedkopere voeding gekozen met vergelijkbaar wattage. Deze voeding heeft gewoon zwarte kabels en als bijkomstig voordeel net wat meer modulair dan de be quiet! variant.

Als je stille koeling wilt, dan zou ik de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition aanraden.

Wat betreft behuizing: ik heb zelf de Define R4 en Define R5 in bezit en ook deze hebben op sommige plekken een ietwat buigende werking. Op het moment dat je de ModuVent modules loshaalt, dan ga je merken dat de structuurkracht een klein beetje achteruit gaat. Nergens om je zorgen over te maken en dat zal bij de Define S ook zo zijn. Je zal er geen buil aan vangen als een van de drie neemt.

[ Voor 5% gewijzigd door Dijkertje op 06-01-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Ik zou voor een GTX 970 gaan of een ander model R9 390, die XFX is heel luid onder 100%..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Ten eerst zou ik een andere voeding aanraden. 450w is genoeg pricewatch: Cooler Master GM G450M met een GTX 970. Ga je voor een R9 390 dan is een slagje zwaarder aan te raden pricewatch: Fractal Design Integra M 550W of pricewatch: Cooler Master GM G550M.
Je hebt een mATX moederbord waardoor je ook naar een mATX kast zou kunnen kijken. Jammer dat de pricewatch: Fractal Design Define Mini zo slecht leverbaar is.
Koeling zou ik gewoon lucht aanraden. Je gaat niet overklokken dus zoveel hoeft er niet gekoeld te worden. Koelers als de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO, pricewatch: Scythe Kotetsu, pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of pricewatch: be quiet! Pure Rock voldoen al ruimschoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zibyte
Dijkertje schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:12:
Je kan een goedkoper moederbord nemen, namelijk het goedkoopste DDR4 moederbord voor Skylake aangezien de Define S een dichte kast is. Idem dito voor het geheugen, simpel groen uitziend geheugen en H110, B150 en H170 chipsets ondersteunen geen frequenties hoger dan 2133mhz, daar heb je Z170 voor nodig.
Goed punt. Ik was vergeten dat allen Z170 hoger dan 2133mhz aankan. Het moederbord dat je aangeeft heeft helaas maar 2xDDR4 slots. Ik prefereer 4x zodat ik in de toekomst makkelijk 8Gb bij kan prikken. Weet jij/jullie of dual band nog veel uitmaakt op een Skylake platform?
Aangezien je aangeeft eventueel op 1440p te willen gamen, is een R9 390 raadzamer dan een GTX970, aangezien de R9 390 duidelijk beter presteert dan de GTX970 op 1440p.
Heb ik naar gekeken. Uit m'n kleine research komt naar voren dat de GTX970 weliswaar wat minder presteert qua fps, maar minder hitte en geluid produceert. Ook vind ik het geen probleem om niet op ultra te spelen. Sorry, had ik misschien moeten melden :)
Goedkopere voeding gekozen met vergelijkbaar wattage. Deze voeding heeft gewoon zwarte kabels en als bijkomstig voordeel net wat meer modulair dan de be quiet! variant.
Extra modulair klinkt interessant. Ga ik onderzoeken. Neem ook de aanbeveling van ACB2401 mee, dat een lager wattage ook genoeg is.
Als je stille koeling wilt, dan zou ik de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition aanraden.
Interessant. Heb je bewust voor de PCGH editie gekozen? Ik dacht dat de 'normale' 4 iets beter uit de test kwam?
Wat betreft behuizing: ik heb zelf de Define R4 en Define R5 in bezit en ook deze hebben op sommige plekken een ietwat buigende werking. Op het moment dat je de ModuVent modules loshaalt, dan ga je merken dat de structuurkracht een klein beetje achteruit gaat. Nergens om je zorgen over te maken en dat zal bij de Define S ook zo zijn. Je zal er geen buil aan vangen als een van de drie neemt.
Anoniem: 660294 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:26:
Ten eerst zou ik een andere voeding aanraden. 450w is genoeg pricewatch: Cooler Master GM G450M met een GTX 970. Ga je voor een R9 390 dan is een slagje zwaarder aan te raden pricewatch: Fractal Design Integra M 550W of pricewatch: Cooler Master GM G550M.
Je hebt een mATX moederbord waardoor je ook naar een mATX kast zou kunnen kijken. Jammer dat de pricewatch: Fractal Design Define Mini zo slecht leverbaar is.
Koeling zou ik gewoon lucht aanraden. Je gaat niet overklokken dus zoveel hoeft er niet gekoeld te worden. Koelers als de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO, pricewatch: Scythe Kotetsu, pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of pricewatch: be quiet! Pure Rock voldoen al ruimschoots.
Dank voor je reactie. Ik denk dat ik voor de GTX 970 ga. Dan zou 450W genoeg moeten zijn?

Het moederbord heb ik vooral op aanbevelen van de BBG genomen. Dat deze mATX is is geen bewuste keuze.

De koelingen heb ik naast elkaar gezet. Hoe denk jij dat de Scythe Mugen 4 hier tot verhoud?

Ieder dank voor de reactie. Er schoot me net nog niets te binnen, ik heb ook draadloos netwerk nodig. Bekabeld is helaas geen optie en homeplugs zijn nu nog iets boven het budget. Iemand een aanrader voor een dualband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Mugen 4 vind ik overkill om 65w te koelen. De koelers die ik noemde doen dat net zo goed en net zo stil.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Zibyte schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:12:

Als je nu één stick neemt van 8GB, dan kan je later nog eens één 8GB stick toevoegen voor 16GB. Ik denk niet dat je voor gaming en dergelijke meer dan 16GB geheugen nodig zal hebben. En wat betreft dual-channel, dat is verwaarloosbaar.
De GTX970 is ook zeker een uitstekende keus :)
Als je de GTX970 gaat gebruiken, is de pricewatch: Cooler Master GM G450M die ACB2401 aankaarte meer dan genoeg.
De reden waarom ik voor de PCGH koos, is omdat deze fans op minder rpms draaien en daardoor stiller zijn. Echter de opties die ACB2401 aankaarte, zoals de pricewatch: Scythe Kotetsu is ook een goede. De Kotetsu kan zelfs op 400rpm draaien (De Mugen 4 PCGH 800rpm) en zou dus nog stiller moeten zijn dan de Mugen 4 PCGH.
Daar zal je zeker plezier van beleven.
Als je inderdaad de GTX970 neemt, dan zou 450W meer dan genoeg moeten zijn. nVidia is met zijn 9xx Series een stuk energiezuiniger dan AMD's R9 2xx en R9 3xx Series.

Ik zou de Scythe Kotetsu nemen als je echt stil wil. De overige koelers die ACB2401 aanhaalde zijn zeker geen slechte. Kijk even naar de dB waarde en bepaal voor jezelf of stilte mega belangrijk is of dat het ook een tikkeltje meer mag voor een schappelijkere prijs.
Je zou zoiets als de pricewatch: TP-Link Archer T8E kunnen nemen. Dat is een PCIe kaartje met WiFi aanboord welke zeer capabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De dB waardes zijn opgaven van van de fabrikant en zeggen helemaal niets wat zo'n ding in de praktijk presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zibyte
Dijkertje schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:24:
[...]

Hmm, klopt. Als ik ga zoeken dan lijkt dual-channel sneller te zijn wat betreft niet grafische toepassingen. Aangezien ik die ook veel moet gaan draaien, verkies ik toch dual channel. Dan de vraag of ik nu voor 2x4 ga en en de toekomst alles ga vervangen als ik naar 2x8 wil, of nu ruimte overlaten... ;)
Yes, dankjewel!
Idd. Ik ga nu voor echt stil, is makkelijker dan later alles vervangen :)
Ga ik naar kijken. Dankjewel!

---
Anoniem: 660294 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:28:
De dB waardes zijn opgaven van van de fabrikant en zeggen helemaal niets wat zo'n ding in de praktijk presteert.
Klopt, ik ga nog even opzoek naar benchmarks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-07 09:43
Hoe zit het qua voeding en geluidsproductie?

Wanneer je een coolermaster 450 draait op gamen moet deze dan meer koelen dan een 550 watt voeding?

[ Voor 3% gewijzigd door Basilange op 07-01-2016 15:12 ]

Pagina: 1