Werk/Prive combi laptop. Keyboard, convex keys! GPU, <= 15"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 15:23
Ik zoek naar een vervanging voor de oude laptop-van-de-zaak.
Het is een laptop die ik ook (wel eens) prive gebruik.
Ik doe vooral aan coden, maar ook met video encoding, audio verwerking en voor prive Photoshop / DxO Optics Pro / Camera Raw.

Nu, waar ik vandaan kom. Aantal jaren geleden voor de huidige configuratie gekozen: Een Clevo / Xnotebooks. Ik wou een intel quadcore (gebruik de multiple cores goed tijdens compilen en ook tijdens video encoding) maar omdat ik ook nog veel aan het gamen was en een GPU ook goed kon gebruiken voor graphics werk wou ik een stevige GPU er in. Ik ben toen uitgekomen op een Core i7-2670QM met een Radeon HD6990M. De meerprijzen voor Nvidia chips waren toen een beetje absurd en branding van de GPU boeit me niet. 8GB ram, altijd een SSD voor OS + minimaal 750gb aan 'snelle' laptop schijf.
Met een 'snelle' laptop schijf bedoel ik wel een 7200rpm model. Op dit moment heb ik een Crucial m4 120gb SSD met een Scorpio Black 750gb.

De oude laptop doet het nog heerlijk, maar het is (voor een 15") een redelijk log zwaar beestje, en batterijduur is non-existent (al helemaal na een paar jaar). Ben ik altijd OK mee geweest, want het is meer een desktop-vervanger dan iets wat ik echt on the road moest gebruiken.

Dat laatste komt nu een beetje verandering in. Dus voornamelijkste start punt is:
- Iets wat wat lichter is en toch nog iets van batterij duur heeft.

Ik zit nog steeds aan 15" te denken dus het hoeft geen ultra-portable ding te zijn, maar ik geloof dat mijn huidige Clevo P150HM (in de basis geloof ik) met hdd + ssd + HD6990 en alle koeling er in en zo over de 3kg heen gaat, en de charger voor het ding is letterlijk groter dan een baksteen.

Ik baal een beetje van de HD6990m in mijn huidige. De architectuur is toch wel outdated, en er zijn een hoop dingetjes die niet meer werken omdat ze op z'n minst een NVidia-Kepler of een AMD-GCN nodig hebben. Qua performance ben ik blij, ik game niet meer zo veel laat staan op de laptop.
Maar die oude HD6990m is natuurlijk de primairste reden dat de oude laptop zo snel leeg is en zoveel herrie maakt. Optimus / Enduro was er toen ook nog niet, dus ik heb hier eigenlijk een 15" laptop met een _desktop class_ HD6870 er in zitten. Ja dat vreet stroom en maakt herrie.

- Spelletjes in het 'MOBA' gebied kunnen spelen is leuk, en wat acceleration voor Photoshop en filters is erg fijn. Maar hoeft niet. Ik zat zelf te denken aan iets met een GTX 950m of hooguit een GTX960m.

Meer eigenlijk dus niet omdat ik denk dat dat weer gaat eten in dingen zoals batterij duur. Aan de andere kant, met Optimus en Enduro kan ik natuurlijk 'on the road' goed werken op de Intel IGP dus boeit dit eigenlijk wel?

- Ik wel eigenlijk nog steeds een quadcore, en een Intel CPU. Ik heb de CPU power wel nodig in mijn dagelijkse werkzaamheden is gebleken. Hyperthreading boeit me niet zoveel, maar voordat Skylake er was waren er geen Core i5-mobiele cpu's met quadcore-zonder-hyperthreading. Met Skylake is dat nu anders, dus dit bied meer opties.

Maar hoe zit dat met die ULV Core i7's? Dat zijn eigenlijk dual-cores-met-hyperthreading. Wat lagere basis-snelheid maar een goede turbo geloof ik. Hoe performen die in dagelijks gebruik als de laptop op de lader zit? En hoeveel scheelt het nu echt als je on the go bent? Ik zoek hier een beetje ervaring in eigenlijk.

- 15" Scherm, vooral niet groter. Aangezien ik typen heel belangrijk vind zit ik te twijfelen over 13" en 14" (er is sowieso weinig keus in deze grote in combinatie met de specs, maar toch.).

Ik kan behoorlijk goed tikken op kleinere keyboards, zolang de toetsen maar goed aan voelen. 13.3" keur ik dus niet gelijk af, maar ik twijfel er wel over :). 14" lijkt me ideaal. Maar 15.6" mag ook gewoon nog, als het ding maar (alles bij elkaar) niet meer dan 3kg gaat wegen.

- FullHD, niet minder niet meer. En mat!

Met minder pixels is het erg lastig coden met verschillende venstertjes open en splitscreen en zo. Meer pixels op 15" vind ik erg onzinnig en doet de kwaliteit van het scherm meestal geen goed en vreet stroom.
Spiegelende schermen heb ik echt een hekel aan. In een kantoor omgeving met TL-licht boven je zit je meestal recht in de spiegeling van de lampen te kijken i.p.v. de inhoud van je scherm :S.

- Keyboard!!. Concave keys / holle toesten?!

Ik vind het keyboard erg belangrijk on the go. Misschien wel het belangrijkste. M'n huidige keyboard op de laptop boeide me niet veel, ik had altijd een extern mechanical keyboard aangesloten. Maar ik moet meer on-the-go kunnen werken, dus..

Dingen zoals 'flex' en de hoeveelheid 'travel' boeien me eerlijk gezegd niet zo. Feedback is belangrijk en nce, maar het belangrijkste vind ik hoe de knoppen aanvoelen, en ik wil dus eigenlijk ook knoppen die een beetje 'hol' zijn, 'concave' zoals ik ergens las. Het keyboard moet vooral niet in een ergonomical boog staan of zo, maar de knoppen zelf moeten dus niet vlak zijn aan de bovenkant.

Dit is voor mij het belangrijkste puntje wat lastig zoeken en filteren is. Iedereen keurt een keyboard op andere eisen, en filteren op het type keyboard en hoe de knoppen er uit zien kan niet en het is erg lastig te zien op foto's en plaatjes. Dit is de voornaamste reden van deze post, hier heb ik hulp bij nodig.

Dus, samenvatting:
  • Tussen de 13.3" en 15.6"
  • Niet te zwaar, inclusief oplader + batterij
  • Het liefst een Intel Quadcore recent, maar hier zit ruimte voor verandering
  • Een Nvidia gtx950m of Gtx960m. Hier zit ruimte voor verandering
  • Keyboard met redelijke feedback, lichte holling op de knoppen en een standaard US layout (dus gewoon een backslash boven de enter
  • 1920x1080, mat. Pluspunten voor IPS en (redelijk) kleur-correct
  • SSD voor OS + minimaal 750gb 7200rpm dataopslag
  • Batterijduur toch richting de >= 3 uur met light-load
Ik ben dus erg gewend aan een quadcore, maar wie weet is een Core i7-ULV cpu wel te moeite waard. Of als het voor de rest de ideale samenstelling in de weg zit ben ik hier niet zo kieskeurig op.

Ik neig dus ook naar een Nvidia chip omdat ik het idee heb dat die wat meer performance-per-watt leveren op dit moment, maar vooral omdat Nvidia meer compatible lijkt met een hoop grafische software. En een te sterke videokaart doe ik toch weinig mee en heeft vast invloed op de grote van de oplader en zo. Maar als de ideale samenstelling bestaat met een gtx970m of een gt940, misschien toch de moeite waard. Of een vergelijkbare AMD chip die tegenover de GTX950m staat. Niet het allerbelangrijkste dus.

Dingen die NIET belangrijk zijn:
  • Prijs. Het gaat om het zoeken naar de ideale laptop. Wat het moet kosten zien we daarna wel :S
  • CD / DVD / Bluray, brander of niet. Zelfs pluspunten voor het weglaten van het ding, is alleen maar onnodig gewicht voor mij
  • Aansluitingen. Er vanuit gaande dat elke laptop op z'n minst 2 USB poorten heeft waarvan eentje USB 3 of nieuwer, en _iets_ van een externe display poort heeft komt het wel goed.
  • OS, dat wordt toch door ICT vervangen door een eigen licentie
Wat storage betreft, als de laptop valt de upgraden dan boeit het niet echt hoe hij uit de fabriek komt natuurlijk. Als er uiteindelijk maar een SSD + HDD in kan. Of het nu via SATA + SATA-met-caddy is (en dus geen DVD) of de makkelijkere stap om m2-SSD + HDD-sata te doen, maar het mag geen reden zijn om een anders ideale configuratie te rejecten.

Ik dacht dat ThinkPads altijd legendarisch waren om het keyboard, maar dat schijnt in moderne modellen wel mee te vallen. Ook zie ik geen ThinkPads die een beetje matchen met m'n spec-lijstje. IdeaPads dan wel weer iets, maar die lijken geen bijzonder keyboard te hebben.

Acer Aspire Nitro komt in alle soorten en maten en er zitten er wel een paar bij die matchen. Notebookcheck geeft de behuizing veel kudo's en de hele laptop in z'n algemeen wel 'redelijk', maar hij lijkt mij beetje zwaar en niet sterk in batterij. Am I wrong? Hij schijnt wel toetsen te hebben met lichte holle vorm er in.

Voor de rest kan ik niet veel vinden wat een OK keyboard lijkt te hebben, vandaar deze vraag-post ook. De hele MSI lijn met Steelseries keyboard lijkt ook allemaal compleet-vlakke knoppen te hebben.

Wie o wie duwt mij in de goede richting of weet antwoord op mijn vragen.
(
  • Laptops met concave keys
  • wat voor effect heeft een GTX970 op formaat oplader + batterij duur ten opzichte van een gtx950/gtx960 als je on-the-go toch op Intel IGP werkt?
  • Hoe goed werken de Core i7 ULV's dual-cores-met-quadcores ten opzichte van de instal-Core-i7-echte-quadcore modellen? Scheelt het erg merkbaar in batterijduur?
)

[ Voor 182% gewijzigd door dipje2 op 06-01-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 15:23
Weinig response, maar het is ook een specifieke vraag, een foute beschrijving in het subject en een grote lap tekst :).

Ondertussen na wat kijken en rondzoeken zelf besloten dat ik een GTX970 te veel vind, Optimus of niet. De charger wordt groter en de koeling moet meer aankunnen, en ik ben net zo blij met een GTX950 of GTX960 en heb daar graag wat lichters voor terug.

Ik heb even gekeken naar de moderne AMD notebook GPUs, en heb met de hand van notebookcheck besloten dat een M370 _te weinig_ power bied (zit rond de GT940m) en dat het dus eerder een AMD M380 zou moeten worden, of misschien een M375. Maar deze zie ik nergens in de pricewatch? Kan er ook niet op filteren?

Heb bij notebookcheck ook wat beter gekeken naar de CPU benchmarks om een idee te krijgen van wat ULV cpu's doen, in singlethreaded en multithreaded performance.
Ik heb daaruit besloten dat ik waarschijnlijk best blij zou zijn met een ULV (het zelfs prefer), mits het een Core i7-6500u is (eigenlijk het topmodel ULV op dit moment geloof ik). Ten opzichte van mijn oude Core i7-2670QM ga ik er wat op achteruit in multithreaded performance, en op vooruit in singlethreaded performance. Maar batterijduur wordt er toch wel duidelijk stukje beter van. 15 watt TDP voor CPU + IGP is toch erg lekker voor on-the-road.
In de CPU benchmarks zie ik een hele harde drop in performance als ik kijk naar alle Core i5-ULV's, of zelfs core Core i7's ULVs van de 5xxx of 4xxx serie.

Dus, het wordt een Core i7-6500u, en aangezien je die niet vaak ziet met een GTX960 wordt het waarschijnlijk met een GTX950 (aangezien AMD m375+ gpu's niet te vinden zijn in Nederland blijkbaar).

Na wat zoeken en plaatjes aandachtig bekijken blijken HP EliteBook lichte-concave keys te hebben, maar de modellen krjigen minpunten op dingen zoals 'veel throttling, weinig performance vergeleken met concurrentie'. Krijg ik het gevoel bij dat er of te weinig fans in zitten of dat die de hitte niet kwijt kunnen en dus teveel aan het blazen zijn.

Moderne ThinkPads hebben nog steeds concave keys (Yay!!), ook al is het een chiclet design. Lijkt mij een erg fijn keyboard, maar ik zie geen ThinkPads met een GPU van GTX950 of hoger... Dan kom je bij IdeaPads uit, en die hebben weer een flat keyboard en krijgen minpunten voor het TN scherm. No-go dus.

En als ik een GPU zou nemen van een GTX940 of lager.. dan, to be honest, is het niet echt een 'lichte game laptop' meer, en kan ik net zo goed genoegen nemen met de moderne onboard Intel IGPs lijkt me. Dus, ik blijf nog steeds bij Gt950 of hoger. Maar dat betekent dus: Geen ThinkPads. Wie weet wel als er een refresh van de ThinkPad lijn aan komt zoals ik nu hoor op CES?

MSI Prestige heeft leuke GPU, leuk gecalibreerd scherm, leuke looks, maar batterijduur die erg tegenvalt en flat keys. Wel een goed keyboard, maar wel flat keys. No-go dus.

Eigenlijk kom ik toch weer uit bij de Acer Aspire Nitro. 15", 1920x1080, mat, IPS. Gewicht rond de 2.3kg, komt met een Core i7-6500u + GTX950, 8gb ram, SSD + 1TB schijf combo. Ik geloof alleen wel een 5400rpm schijf maar daar neem ik dan genoegen mee of ik upgrade hem wel.
Batterijduur in 'wifi reader' mode is ook nog aardig. 4 uur of meer. Het _oude_ model met een Core i5/i7-5200u zette zelfs iets van 7 uur+ op de teller bij Notebookcheck. Maar het nieuwere model met Core i7-6500u haalt 'maar' 4 uur+. Die Core i7-6500 is ook stukken sneller dus dat mag wel van mij. Wie weet hadden ze optimus uitgezet per ongeluk in de Bios of zo van die laatste check?

Anyway, 4 uur en meer is duidelijk beter dan de 3 uur+ die ik als eis had, en beter dan de < 1.5 uur die ik nu haal.
Het scherm is 'gewoon redelijk'. Het schijnt iets van 80% sRGB te halen. Dat is niet zo goed als factory-calibrated schermen, en ze kregen hem met een color-calibrater ook niet beter, maar ik ben al blij met 80% to be honest. Duidelijk een stapje omhoog van goedkope geen-aandacht-aan-besteed-TN panelen.

Oh ja, en het keyboard lijkt me heerlijk, en heeft dus inderdaad licht-holle toetsen, schijnt een lekkere travel en feedback te hebben.

Had niet verwacht ooit nog een Acer te overwegen na een serie goedkope Acer budget laptops jaren geleden onder m'n handen te hebben, maar deze krijgt kudo's voor de behuizing die ze nu al in een paar series gebruiken.
Model is te koop bij de webshop van de Mediamarkt voor ongeveer 1070,- _excl. BTW_. Vind ik nog netjes.

Iemand betere suggesties of ervaringen met deze serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castelmagno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-06 13:57
Mijn excuses, ik heb te snel willen zijn met antwoorden. De Lenovo Ideapad serie heeft inderdaad blijkbaar geen concave toetsen dus mijn suggestie hieronder is niet relevant in dat geval.

Ik heb zelf geen ervaring met die serie maar heb je al eens gekeken naar de Lenovo Y700 serie? Buiten het uiterlijk dat niet zo geweldig is, lijkt me dit wel een laptop die volledig aan je beschrijving voldoet op alle andere vlakken.Verder hebben bij mijn weten alle Lenovo laptoppen een toetsenbord met "concave" toetsen (In de afbeelding op notebookcheck blijkt dit wel niet het geval te zijn).

Link naar de pricewatch Lenovo Y700.

De belangrijkste zaken zijn bij deze laptop wel aanwezig:
- 128 SSD + 1 TB HDD (wel maar 5400 rpm)
- 8gig Ram (uit te breiden tot 16)
- gtx 960m (zou wel moeten volstaan)
- batterijduur van rond de 6 uur (volgens notebookcheck)

[ Voor 13% gewijzigd door Castelmagno op 07-01-2016 23:49 . Reden: Aanvullende info over keyboard toegevoegd. ]