autogarage failliet terwijl auto daar staat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:51

Theo

moederbord

Topicstarter
Recentelijk heb ik mijn auto voor een grote reparatie naar een lokale autogarage gebracht om deze de volgende dag weer op te halen en te betalen. Later hoorde ik dat deze garage enkel dagen later failliet is gegaan. Dit heeft mij aan het denken gezet; wat zou er gebeurd zijn als dit een paar dagen eerder gebeurd was, of als de reparatie een paar dagen langer duurde en mijn auto bij de garage had gestaan ten tijde van de aanvraag en toekenning van het faillissement?

Voor zover ik weet komt de inboedel van een bedrijf onder beheer van de curator bij een faillissement, en ben je als eigenaar van jouw spullen gewoon 1 van de schuldeisers, waarbij je meestal achteraan staat; bank en belasting mogen immers eerst. Stel je gsm ter reparatie ligt bij een telefoonwinkel die failliet gaat ben je je mobieltje gewoon kwijt, of het duurt erg lang voor je deze weer terug hebt.

Echter hoe zou dat zitten als jouw auto bij de garage staat? Deze kan onder toezicht van de curator staan, echter heeft deze geen enkele financiële waarde daar de autopapieren (vooral de eigendomspapieren) niet in bezit zijn van de garage of de curator waardoor de auto niet te verkopen is door de curator om zo de schuld bij de bank/belasting af te kunnen lossen. Tevens is een auto voor de meeste personen een noodzakelijk bezit (woon-werk verkeer)

Wat moet je doen, of wat zijn je rechten/plichten als je auto bij een garage staat die failliet gaat terwijl jouw auto daar staat voor onderhoud/reparatie?

De auto meenemen lijkt een logische keuze, echter neem je deze dan mee zonder (het onderhoud/reparatie) te betalen, en dit lijkt weer diefstal.

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Uiteraard is hier wel eens over nagedacht (hit 1 op Google "garage failliet auto"):
http://www.geldenrecht.nl...ealer-failliet-auto-kwijt

Logischerwijs hoort jouw auto niet bij de inboedel van de garage. Hij is immers van jou, staat op jouw naam en je hebt zelf de overschrijvingspapieren.

In de praktijk is het vooral gedoe om hem weer terug te krijgen. Voor de curator is het niet duidelijk of ie van jou is en dus zal je dat moeten bewijzen voor je hem krijgt. Kan nog wel even duren.

Uiteraard is het de curator alles aan gelegen alle openstaande rekeningen naar klanten geïnd te krijgen en daarom zal je hem niet zomaar meekrijgen gok ik als je nog niet betaald hebt.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik denk dat de lopende zaken gewoon afgehandeld worden, dus ofwel je auto wordt gerepareerd en jij betaalt daar gewoon voor, ofwel er wordt niks gedaan en jij betaalt ook niks maar kan hem wel gewoon ophalen.
Kijk naar V&D, die winkels blijven nu ook gewoon open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Theo schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:49:
De auto meenemen lijkt een logische keuze, echter neem je deze dan mee zonder (het onderhoud/reparatie) te betalen, en dit lijkt weer diefstal.
Ik betwijfel dit. Zij kunnen toch niet aan je verplichten meer voldoen, om je auto te onderhouden?
Dan lijkt het mij dat je in overleg (al dan met de curator) de auto gewoon mag ophalen?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Theo schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:49:
Recentelijk heb ik mijn auto voor een grote reparatie naar een lokale autogarage gebracht om deze de volgende dag weer op te halen en te betalen. Later hoorde ik dat deze garage enkel dagen later failliet is gegaan. Dit heeft mij aan het denken gezet; wat zou er gebeurd zijn als dit een paar dagen eerder gebeurd was, of als de reparatie een paar dagen langer duurde en mijn auto bij de garage had gestaan ten tijde van de aanvraag en toekenning van het faillissement?

Voor zover ik weet komt de inboedel van een bedrijf onder beheer van de curator bij een faillissement, en ben je als eigenaar van jouw spullen gewoon 1 van de schuldeisers, waarbij je meestal achteraan staat; bank en belasting mogen immers eerst. Stel je gsm ter reparatie ligt bij een telefoonwinkel die failliet gaat ben je je mobieltje gewoon kwijt, of het duurt erg lang voor je deze weer terug hebt.

Echter hoe zou dat zitten als jouw auto bij de garage staat? Deze kan onder toezicht van de curator staan, echter heeft deze geen enkele financiële waarde daar de autopapieren (vooral de eigendomspapieren) niet in bezit zijn van de garage of de curator waardoor de auto niet te verkopen is door de curator om zo de schuld bij de bank/belasting af te kunnen lossen. Tevens is een auto voor de meeste personen een noodzakelijk bezit (woon-werk verkeer)

Wat moet je doen, of wat zijn je rechten/plichten als je auto bij een garage staat die failliet gaat terwijl jouw auto daar staat voor onderhoud/reparatie?

De auto is van jou en is dus geen onderdeel van de boedel.

Als er reparaties zijn gedaan dan moet je die betalen, daar veranderd verder helemaal niks aan. Als die niet zijn gebeurd uiteraard niet...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-06 12:16

Meneer iCy

swarma

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 21:20
De garagehouder / curator kan retentierecht uitoefenen als jij de rekening nog niet betaald hebt.

Beslag van je auto volgt alleen als de belastingdienst bodembeslag legt, dan heb je pech (in eerste aanleg).
Jouw auto is geen onderdeel van de boedel van de garage, zoals al eerder opgemerkt. De vordering van de garage op jou vanwege uitgevoerde werkzaamheden is wel onderdeel van de boedel.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

armageddon_2k1 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:54:

In de praktijk is het vooral gedoe om hem weer terug te krijgen. Voor de curator is het niet duidelijk of ie van jou is en dus zal je dat moeten bewijzen voor je hem krijgt. Kan nog wel even duren.
"Beste Curator, zie hier voertuigbewijs, tenaamstellingsbewijs en overschrijvingsbewijs, en de rekening in contanten/pin en zie hier "bliepbliep", de ballen en toedeledoki".

* 625164 rijd weg met zijn eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:51

Theo

moederbord

Topicstarter
Dan kan dus in de praktijk nog een leuk geintje worden. Eerst moet je dus bewijzen richting de curator dat het jouw auto is. Vervolgens mag de curator bij de garage-eigenaar opvragen wat de reparatiekosten zijn van de auto en mag je deze rekening betalen aan de curator. Hierna zal de curator aan de garage moeten melden dat jij je auto op kan/mag halen en zal de garage dus zijn hek moeten openen voor jou.

Maar wat als de garage niet meewerkt of de curator erg traag is en je gewoon je auto ophaalt (indien er geen hek is) Ben jij als eigenaar dan strafbaar bezig? Zelfs als je al poogt om de rekening te betalen bij de curator?

* Theo is erg blij dat de garage niet paar dagen eerder failliet gegaan is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 06-01-2016 12:20 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
armageddon_2k1 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:54:
Uiteraard is hier wel eens over nagedacht (hit 1 op Google "garage failliet auto"):
http://www.geldenrecht.nl...ealer-failliet-auto-kwijt

Logischerwijs hoort jouw auto niet bij de inboedel van de garage. Hij is immers van jou, staat op jouw naam en je hebt zelf de overschrijvingspapieren.

Uiteraard is het de curator alles aan gelegen alle openstaande rekeningen naar klanten geïnd te krijgen en daarom zal je hem niet zomaar meekrijgen gok ik als je nog niet betaald hebt.
Met RMA hardware gaat het in de praktijk dus WEL zo. (getuige het Zercom faillisement)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 17:35

neolite

Immer kritisch

Voor een auto wil het geval dat deze vaak dusdanig veel waarde heeft dat je hier de nodige moeite wel voor over hebt. Daarnaast zijn er papieren en andere documentatie het eigendom kunnen aantonen.

Het Zercom faillisement is het voorbeeld van producten die weinig waarde omvatten en waar men vaak de moeite niet voor over heeft. Daarnaast is het daar vele malen lastiger om aan te tonen dat een specifiek product van jou is, serienummer en dergelijke dien je paraat te hebben. In mijn ogen dus niet vergelijkbaar met het failliet gaan van een dealer/garage.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-06 21:17
Pas wel op als je een auto koopt bij een handelaar/dealer, dat je die beter niet vooraf al per bank betaalt, maar ter plekke met pin (evt limiet tijdelijk verhogen) of overschrijving per mobiel. Doorgraans wordt hij pas op jouw naam gezet wanneer je hem ophaalt. Heb je dan al vooraf betaald en gaat de handelaar in de tussentijd falliet, dan ben je slechts een schuldeiser en krijg je de auto niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:19:
Dan kan dus in de praktijk nog een leuk geintje worden. Eerst moet je dus bewijzen richting de curator dat het jouw auto is. Vervolgens mag de curator bij de garage-eigenaar opvragen wat de reparatiekosten zijn van de auto en mag je deze rekening betalen aan de curator. Hierna zal de curator aan de garage moeten melden dat jij je auto op kan/mag halen en zal de garage dus zijn hek moeten openen voor jou.

Maar wat als de garage niet meewerkt of de curator erg traag is en je gewoon je auto ophaalt (indien er geen hek is) Ben jij als eigenaar dan strafbaar bezig? Zelfs als je al poogt om de rekening te betalen bij de curator?

* Theo is erg blij dat de garage niet paar dagen eerder failliet gegaan is :)
Meestal is de curator degene die het initiatief neemt. Hoe sneller de rekening betaald, des te meer geld in de boedel. Vergeet niet dat "de garage" niet meer bestaat als manager/eigenaar van de onderneming. De curator heeft de sleutels van het hek, de pinpas en de wettelijke bevoegdheid om te handelen namens de onderneming.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:01
eL_Jay schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:21:
[...]

Met RMA hardware gaat het in de praktijk dus WEL zo. (getuige het Zercom faillisement)
Volgens mij had het kwijtraken van zaken bij Zercom door de curator meer te maken met de gebrekkige administratie bij Zercom waardoor zaken die inpandig aanwezig waren slecht geregistreerd stonden dan met wat anders. Bij een auto zal dit niet zo snel gebeuren omdat van een auto het eigendom zeer makkelijk is aan te tonen, hij staan immers ten naam gesteld in de administratie van een 3de partij, dus met de papieren is dat zo aan te tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-06 12:30

Perkouw

Moderator General Chat
topic omgezet naar een vraag topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 15:29
Soldaatje schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:54:
Ik denk dat de lopende zaken gewoon afgehandeld worden, dus ofwel je auto wordt gerepareerd en jij betaalt daar gewoon voor, ofwel er wordt niks gedaan en jij betaalt ook niks maar kan hem wel gewoon ophalen.
Kijk naar V&D, die winkels blijven nu ook gewoon open.
Leuk dat je juist de V&D aanhaalt, want de V&D schijnt eigen regels te hanteren over de levering, waarbij leveranciers de eigendomsrechten afstaan bij levering.
NOS: Leveranciers V&D klem door contract

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Mag misschien niet maar als de auto buiten het hek staat en je hebt de sleutels? Snel weg karren.. Dan bij de curator aangeven dat je de garagehouder .... euro schuldig bent voor een reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:52
dudee schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:55:
Mag misschien niet maar als de auto buiten het hek staat en je hebt de sleutels? Snel weg karren.. Dan bij de curator aangeven dat je de garagehouder .... euro schuldig bent voor een reparatie.
Ik weet niet of dat wettelijk is toegestaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:59
mugenmarco schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:26:
[...]

Met een boot doen ze het ook
http://www.persbureau-ame...pt-uit-failissement-gered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

In geval van een auto van een particulier is het vrij gemakkelijk aan te tonen dat die geen eigendom van de garage is en deze ook niet tot de inboedel behoort. Zakelijk liggen dingen vaak anders. Vaak levert een leverancier/groothandel op rekening (30 dagen betalingstermijn) en dan heeft het bedrijf dat failliet gaat de spullen al wel in bezit, of al verkocht, maar de rekening nog niet betaald. Dan heeft de leverancier/groothandel een vordering en mag achteraan sluiten in de rij. Wat wij als groothandel vaak deden was gewoon de spullen terug halen. De meeste bedrijven die failliet zijn werkten daar gewoon aan mee, want die schulden hadden ze toch al en wij schreven voor die spullen die we terug haalden gewoon een credit-nota. Dat is dan meteen een vermindering van de schuld. Juridisch mag het waarschijnlijk niet, maar feitelijk waren die spullen nooit betaald en dus nog ons eigendom.
Over Zercom kan ik uit persoonlijke ervaringen vanuit een leverancier wel een boek schrijven. Die schuurde echt aan tegen dictatoriaal, vrouwenhaterij, indoctrinatie, mensenmishandeling (incl. aangiftes bij de politie), boycotten door leveranciers etc. Maar ja, alles op naam van een vrouwtje dat er niks mee te maken had en ook onder de plak zat. Deed wel een leuke omzet, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat ik me afvraag, kan je een deal maken met de curator? Als ik groot onderhoud heb laten doen en na het plegen van het onderhoud maar voor er betaald is. Aanspraak op garantie heb ik niet, dus ik wil best betalen, maar maximaal x%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Bartjeee schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 01:23:
Wat ik me afvraag, kan je een deal maken met de curator? Als ik groot onderhoud heb laten doen en na het plegen van het onderhoud maar voor er betaald is. Aanspraak op garantie heb ik niet, dus ik wil best betalen, maar maximaal x%?
Neen dat lijkt me stug.
Die prijzen staan gewoon vast. (Vraag altijd vooraf prijsopgave. ;))

Dat is hetzelfde als wanneer jij je auto laat fixen, betaald en je auto ophaalt: en een week later gaat die toko failliet. Dan ben je ook je garantie kwijt, maar echt niet dat je bij de curator kan aankloppen als schuldeiser.
Althans, misschien valt het te proberen; maar het zal je waarschijnlijk meer tijd, geld en moeite kosten dan dat het oplevert; en OF het iets oplevert betwijfel ik ook ten zeerste.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

WhatsappHack schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 02:42:
[...]

Neen dat lijkt me stug.
Die prijzen staan gewoon vast. (Vraag altijd vooraf prijsopgave. ;))

Dat is hetzelfde als wanneer jij je auto laat fixen, betaald en je auto ophaalt: en een week later gaat die toko failliet. Dan ben je ook je garantie kwijt, maar echt niet dat je bij de curator kan aankloppen als schuldeiser.
Althans, misschien valt het te proberen; maar het zal je waarschijnlijk meer tijd, geld en moeite kosten dan dat het oplevert; en OF het iets oplevert betwijfel ik ook ten zeerste.
Maar je weet nooit hoeveel je kwijt bent aan groot onderhoud.
Ik kan aan de buitenkant niet zien hoe de rem- blokken danwel schijven zijn. Daarnaast zit je met aantal liters olie wat varieert per auto al dan niet verscheidende kleine dingen (van lampje, foutmeldingen tot banden). Dit ga je niet eerst allemaal helemaal nalopen/controleren voordat je hier uitspraak over kan doen, net als met de APK.

Uiteraard wordt dit wel gedaan vóór het maken waarbij je de 'goedkeuring' vraag aan de eigenaar van de auto maar het bovenstaande kan natuurlijk ook in die tussentijd vallen ;w

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Maar je weet nooit hoeveel je kwijt bent aan groot onderhoud.
Dan doe je toch wat fout imho... Ik weet altijd *exact* wat ik kwijt ben voor het grote onderhoud.
Ik ga niet blind m'n auto bij de garage brengen met een "doe wat je wil, ik zie de rekening wel verschijnen" insteek. :X

Een grote beurt bestaat uit vaste stappen, oa olie verversen, bougies vervangen, auto goed nalopen, lucht/interieurfilters vervangen, et cetera.

Als blijkt dat er meer stappen nodig zijn omdat ze tijdens het uitvoeren van het onderhoud een onderdeel tegenkomen dat aan vervanging toe is, dan belt de garage mij netjes op om te vragen of ik dit wil vervangen; met de bijbehorende prijs. Als ik nee zeg, dan wordt het ook niet vervangen. (Dat laatste is zeldzaam, heb dat enkel gedaan toen er bobines vervangen moesten worden; maar dat scheelde dan ook ff €270 om het zelf te doen. :P 10 minuten werk.)
Heel simpel, geen verassingen achteraf. ;)

Als ze het vervangen zonder mij iets te vragen, dan wordt er ook niet voor dat onderdeel betaald zelfs als ik gewoon akkoord had gegeven als ze netjes hadden gebeld... Dat is gewoon not done.
Als jij in een restaurant een entrecote van 30 euro besteld, en ze geven je zonder iets te vragen opeens 2 entrecotes; onbeperkt spare-ribs en en een halve kilo varkenshaas voor 125 euro: dan ga je daar toch ook niet mee akkoord/voor betalen, of wel? ;)

Een goede garage belt je netjes op. Dit is ook de reden dat ik schimmige bedrijfjes als Kwik-Fit vermijd als de pest. Één keer en nooit meer. Krijg je fratsen als schokdempers die nog prima in orde waren opeens zonder wat te vragen vervangen. Of ik ff een paar honderd euro wil lappen. Nou nee dus, zet maar lekker m'n originele er weer onder. (Ja die hadden ze niet meer... Jammer dan, niet mijn probleem... Bedankt voor de nieuwe en adios.)

Vaak zat dat bij de grote beurt echt enkel de grote beurt nodig is, lang niet altijd dat er extra zaken vervangen moeten worden die niet bij de grote beurt horen.
Net als met de APK ja; daar kan je of hebben dat hij zonder gelazer goedgekeurd wordt; of het kan zomaar zijn dat er onderdelen zijn die vervangen moeten worden... En dat is weer gewoon onderhoud, dat geen onderdeel is van de dienst "APK keuring".

Ik denk dat daar het probleem zit waar we misschien elkaar niet snappen: de APK keuring is een dienst; de onderdelen vervangen om hem APK waardig te maken is een andere dienst. Een grote beurt uitvoeren is een dienst, onderdelen vervangen die niet meer (helemaal) goed zijn wat ze constateren tijdens de grote beurt is een aparte dienst naast de grote beurt an sich...
Ik kan aan de buitenkant niet zien hoe de rem- blokken danwel schijven zijn.
Daarnaast zit je met aantal liters olie wat varieert per auto al dan niet verscheidende kleine dingen (van lampje, foutmeldingen tot banden).
Klopt, daarom even laten bellen als er iets anders mis is met je auto dan waar je hem voor brengt.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen het prettig vinden om hun auto weg te brengen voor een grote beurt (€200) om achteraf een rekening te krijgen voor allerlei andere zaken (€800)...

En mbt de olie... Als de garage waar ik m'n auto breng niet weet hoeveel liter olie er in mijn blok moet, en dat dus vooraf niet kan vertellen, dan weet ik ala minute dat het een stel gestoorde beunhazen zijn die ik met geen vinger aan m'n auto wil laten komen. :P

Ik vind het dus niet echt een bestaand probleem.
Als elke curator je auto zou kunnen pakken door gewoon de prijs van het onderhoud flink op te drijven, aldanniet door zomaar zaken te vervangen, dan is er iets goed mis. :P
Zorg daarom gewoon dat je altijd van te voren weet wat je kwijt bent aan het onderhoud... Net als dat je met andere zaken ook graag vooraf wil weten wat je krijgt en wat je daarvoor betaald.

[ Voor 11% gewijzigd door WhatsappHack op 07-01-2016 04:40 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
mugenmarco schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:26:
[...]

En hoe wil de OP nu bij het werk komen? Het OV? lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Aantal jaar geleden ging onze garage failliet maar de winter of zomerbanden lagen er nog ter opslag. En zijn niet van de garage maar in jouw eigendom. Deze konden dan ook netjes opgehaald worden na bericht van de curator(zelfde week nog).
Pagina: 1