Geen bedrade Internet oplossing mogelijk, maar wat dan??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-07 15:32

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Oplossing voor mijn internetproblemen in mijn appartement, maar ook voor de toekomst

Wat is je budget?
In totaal ongeveer max € 200

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Afhankelijk van de oplossing heb ik merkvoorkeuren voor wat betreft routers: Synology, Asus, D-link

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment woon ik samen met mijn vriendin in een huurappartement, Ik heb een ziggo abonnement van 120 Mbit waarbij ook modem/router geleverd wordt. Deze gebruik ik dan ook voor zowel bedrade als draadloze verbindingen. behalve voor mijn desktop en NAS. Het Ubee modem/router staat in de woonkamer bij de TV. hierop zijn aangesloten: 2 iphone's, ipad, macbook, Apple tv, bose soundtouch, smart tv, Xbox One , PS4 en een homeplug.

Aan de andere kant van het appartement staat mijn vaste PC + Synology NAS. deze zijn aangesloten via een Homeplug waarbij ik een gigabit switch heb geplaatst om het signaal te splitten. Het is niet mogelijk om een kabel te trekken naar die kamer daar ik dan door 3 kamers heen moet en waarbij ik niet de mogelijkheid heb om de kabel dan ook nog weg te werken.

Ik merk dat de homeplug wat onstabiel is. Voor internetten is het prima te doen, maar af en toe merk ik dat de verbinding hapert bij online gamen. Verder download ik films en series via de NAS en ook daar is het wat onstabiel. Nu is dat niet super erg maar ik begin me er wel aan te ergeren. Vooral omdat ik steeds meer begin te streamen naar de apple tv en mobiele apparaten. Wat het meest irritant vind is dat het modem ook lijkt vast te lopen. Vooral de mobiele apparaten laden internetpagina's opeens niet meer, waarbij ik wifi op die apparaten moet in en uitschakelen. Soms helpt het om de router opnieuw op te starten.

Ik heb het gevoel dat de modem/router de beperkende factor is in bovenstaande verhaal en ook de Homeplug is niet geweldig merk ik, alhoewel ik destijds zeker niet de goedkoopste set heb aangeschaft (theoretisch 500Mb/s).

Om het probleem op te lossen zit ik te denken om een goede nieuwe router aan te schaffen en het Ubee modem in bridge? modus te laten zetten door Ziggo. Dan hoop ik dat de mobiele apparaten beter verbinding maken en een constantere verbinding houden. De NAS zou ik naar de woonkamer kunnen verplaatsen en rechtstreeks met kabel verbinden aan de nieuwe router (zou ik uiteraard nu ook al kunnen doen). De vaste pc zou ik met een draadloze wifi AC adapter op de 5ghz frequentie met de router kunnen verbinden.

Ik moet er bij zeggen dat er ontzettend veel wifi verbindingen in ons appartementencomplex zijn en ik daarom ook specifiek veel apparaten op 5ghz frequentie wil aansluiten. De telefoons, ipad, macbook en dan de PC kunnen deze frequentie aan.

Nu de vier concrete vragen:
  • Is bovenstaande een goede oplossing om mijn problemen te verhelpen?
  • Is de vaste PC stabieler met een Wifi AC adapter dan met een homeplug?
  • Welke router moet ik aanschaffen? vanwege testresultaten lijken mij de Asus AC87U, Synology RT1900AC, en de Dlink P5 touch geschikt
  • Is dit een toekomstgerichte oplossing? Ook bij een eventueel koophuis wil ik alles mee overnemen waarbij ik indien mogelijk natuurlijk zoveel mogelijk bedraad wil aansluiten
Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:22
Ik lees even mij.

Ik sta op het punt een homeplug te kopen. Dit leek mij een zeer praktische oplossing (3 verdiepingen, massief beton). Kabels trekken is bijna niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeerKaas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:21
ik zelf heb thuis de Asus AC87U en wij hebben ook thuis ziggo 120 mbit, dus 15 mb download. als ik op mijn kamer zit met mijn laptop ongeveer 10 meter en een verdieping hoger haal ik alsnog de 15mb download en de asus heeft ook een goede range. maar dat komt waarschijnlijk omdat ik in een oude boerderij woon. dus als je een router neem raad ik je de asus aan omdat de router bij mij thuis probleem loos werkt (misschien zijn de andere ook goed/beter maar met die routers heb ik geen ervaring)

Meestal is via de kabel stabieler dan via de wifi. Maar ik weet niet hoe groot de afstand dan word tussen de router en de pc, want dat is belangerijk om te weten. Ook moeten er niet te veel muren tussen zitten want dat komt de draadloze verbinding ook niet ten goede.

Ik weet niet als je een ingebouwde wifi kaart hebt in je pc maar die kaarten zijn meestal niet de beste en kunnen ook zorgen voor een instabiele verbinding en schiet je er nog niks mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeerKaas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:21
Ryan_ schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:53:
Ik lees even mij.

Ik sta op het punt een homeplug te kopen. Dit leek mij een zeer praktische oplossing (3 verdiepingen, massief beton). Kabels trekken is bijna niet te doen.
Dat lijkt mij zeker een goede oplossing. maar als ik jou was zal ik wel een goede homeplug kopen. anders kan je een instabiele verbinding krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Sinds kort heb ik hier in huis een powerline. Bedraad waar nodig en op elke plek snel wifi. pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL) uit te breiden met pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Powerline WiFi enkele adapter. Er zijn goedkopere sets maar daar heb ik geen ervaring mee pricewatch: TP-Link AV500 Powerline ac Wi-Fi Kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Het zal dan wellicht aan mijn elektriciteitsnet liggen (oude rotzooi van de woningvereniging) maar ik ervaar wel onstabiliteit zoals in TS aangegeven. Ik wil dan ook eigenlijk niet investeren in een nieuw Homeplug set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:22
Anoniem: 660294 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:18:
Sinds kort heb ik hier in huis een powerline. Bedraad waar nodig en op elke plek snel wifi. pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL) uit te breiden met pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Powerline WiFi enkele adapter. Er zijn goedkopere sets maar daar heb ik geen ervaring mee pricewatch: TP-Link AV500 Powerline ac Wi-Fi Kit
En hoe zijn jou ervaringen met deze sets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Mijn ervaringen zijn goed. Altijd verbinding en snel. Op de benedenverdieping hangen er 2,boven 3 en nog 1 in de schuur. Alle pc's zijn bedraad verbonden ook de laptops als er aan tafel gezeten wordt. Mobiele apparaten zoals telefoons en tablets gaan via wifi.
Wifi op het Ziggo (Cisco) modem heb ik uitgeschakeld want dat was waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op verzoek van de topicstarter: CAA --> Netwerken met als doel het bespreken van de netwerksituatie. Is een WiFi verbinding naar de desktop beter of alsnog investeren in een (betere) HomePlug oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:10
Als je een geaard stopcontact aan beide zijden hebt, is de investering in een powerline set die daar mee om kan gaan nog best een goede keuze. Die hebben veel minder last van storing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:06
Ligt er wel een coaxkabel toevallig die kant op? zo ja: Moca.

Kabel is idd het betrouwbaarst. Bij gebrek hieraan is Moca een goede stabiele oplossing.

Powerline en wifi... allemaal een lucky shot. Het werkt of niet, maar kan ook door tig variabelen stoppen met werken.

Waar zit je keuken / meterkast? Meestal zit er tussen die 2 een 19mm buis tbv elektrisch koken. Als je dat niet doet kun je die leiding misschien gebruiken om een kabel door te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Nee helaas, er ligt ook geen coax. En de keuken ligt aan de andere kant van de gang, dus het wordt lastig om een utp/coax kabel te trekken.

Volgens mij kom ik dan toch uit op investeren in of beter Powerline, waarbij ik mixed feelings heb, vanwege de huidige problemen. Of toch voor een draadloze oplossing gaan.

Hemelsbreed zal de afstand 12 meter zijn waarbij het signaal eigenlijk alleen door 2 deuren heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Tja... je kan gaan experimenteren met WiFi. Met name 5 GHz kan helpen als de 2,4 GHz band "vol" zit. Maar verwacht geen super snelheden en zo...

Wat misschien beter werkt, is een straal verbinding tussen de verdiepingen, maar dan aan de buitenkant van het gebouw.

Bv: twee van deze naar elkaar wijzend:

http://www.ip-sa.com.pl/lite2-rbsxt5ndr2-p-1378.html

Je moet dan wel een UTP kabeltje naar buiten boren. Voeding krijgt dit apparaat via PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zet eerst eens je UBee modem op 5Ghz en installeer Wifi Analyser op je telefoon (Android) of InSSIDer op een laptop.

Ga nu bepalen hoe het signaal is (sterkte) wanneer je door ja appartement loopt. Dit is voornamelijk van belang om te bepalen waar je straks je Router met Wifi neer gaat zetten. Uit ervaring met langere 4 kamer flats/apartementen heb je met Wifi gewoon heel veel problemen om een sterk signaal te krijgen. Zeker met 5Ghz.

Vaak is oplossing om dan 2 routers neer te zetten. En een sterkere router maakt weinig uit, want het verkeer is 2 kanten op en de Wifi van device wordt ook niet sterker.

Het is dus expirimenteren met meerdere oplossingen. Bijvoorbeeld je UBee modem in Bridge modus (laat de mijne uit Bridge modus halen, nadelen wegen namelijk niet op tegen voordelen). Kies een strategisch punt voor je nieuwe Router en handhaaf je Homeplug, maar misschien moet je experimenteren met waar je de homeplug aansluit. Reken er op dat je bij 30cm beton tussen twee ruimtes (rechte lijn tussen router en bijvoorbeeld je PC) dermate signaal demping hebt dat je blij mag zijn als je effectief misschien boven 90mbps uit komt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:32
Het is wel belangrijk om te controleren hoe je groepen en aarding loopt als je een Powerline adapter setje aanschaft.
Check mijn review voor wat simpele grafiekjes en tests: productreview: Devolo dLAN 1200+ Starter Kit review door DonJunior

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Chrosser schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:12:
Nee helaas, er ligt ook geen coax. En de keuken ligt aan de andere kant van de gang, dus het wordt lastig om een utp/coax kabel te trekken.

Volgens mij kom ik dan toch uit op investeren in of beter Powerline, waarbij ik mixed feelings heb, vanwege de huidige problemen. Of toch voor een draadloze oplossing gaan.

Hemelsbreed zal de afstand 12 meter zijn waarbij het signaal eigenlijk alleen door 2 deuren heen moet.
Mijn zoon zat in zijn nieuwe huis met hetzelfde probleem. De computer-ruimte ligt achter tegen het huis aan en een kabel-verbinding is eigenlijk niet te doen. Wij hebben het opgelost door twee routers als bridge te gebruiken en er wordt nu draadloos +300Mbit gehaald. De afstand is hemelsbreed toch zeker zo'n 15 meter en er zit van alles aan deuren en muren tussen. Kosten voor beide routers ietsje meer dan die €200,- maar dat is inmiddels ook ruim een jaar geleden gerealiseerd.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Een betere router dan de standaard Ubee zal al een pak schelen denk ik. Daarbij hoef je niet eens voor een heel duur exemplaar te gaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Bedankt alvast. Heb de 5ghz frequentie aangezet op het Ubee modem. Ik ga in ieder geval eens testen of dit al beter werkt voor de mobiele apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:19

Nox

Noxiuz

Wifi bridge op 5ghz, maar dat is ver boven je budget. Met een deftige ac-router en een goede netwerkkaart met externe antenne zou moeten lukken. Router is doorgaans ~120 euro en zo'n pci-e ac-wlan kaart is ~80 euro. En plaats ze zo dicht mogelijk bij elkaar. Als je pci-e kaart directionele antennes ondersteund zou dat al wat schelen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1