Telenet + DS415+ NAS + VPN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:43
Hey all,

Ik zou graag een VPN willen opzetten thuis om veiliger zaken op het internet te kunnen raadplegen, maar ik ken hiervan de werking niet helemaal.

Ik download torrents momenteel via mijn Syn NAS. Ik stream deze via Plex en Google Chromecast.
Ik kijk popcorn via de pc, dus niet via NAS op de TV via Chromecast.
Ik kan mijn NAS intern en extern bereiken, zowel voor streamen als folders, ...

Al deze zaken moeten mogelijk blijven!

Is dit mogelijk met een VPN en welke komt dan in aanmerking (PIA?)
Hoe is de config hiervan? Ingeven op de modem of instellingen van NAS? Werkt dit trouwens via Telenet Modem (business Fiber Abbo).

Bedankt voor de info!

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

Lees dit alvast even door:
http://www.howtogeek.com/...rship-filtering-and-more/

Je moet de vpn pas op router-niveau instellen, zo blijft je lokaal netwerk intact en kan je blijven streamen vanaf je nas.

Je moet wel een router hebben die zwaar genoeg is alsook een betrouwbare vpn-dienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

kazzzdafke schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:36:
Ik zou graag een VPN willen opzetten thuis om veiliger zaken op het internet te kunnen raadplegen, maar ik ken hiervan de werking niet helemaal.
Wat houdt voor jou "veiliger" in en hoe wil je dit met VPN verbeteren?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Veiliger:

Ten eerste: vanop mijn werk naar mijn thuis omgeving veilig connecteren (doorsturen van documenten op de NAS etc)
Ten tweede: popcorn kijken of films downloaden is niet echt meer aan te raden zonder VPN.

PS. ik weet dus niet als ik zomaar alles aan kan passen op de TN modem? Daarbij heb ik ook mijn Cisco router, die geconnecteerd is via de LAN aan de Telenet Modem, maar als Bridge ingesteld staat voor enkel maar het WIFI signaal te versterken. Hier staat wel de NAS op aangekoppeld.

Dus als ik de VPN settings in mijn Telenet Modem kan aanpassen, kan ik INTERN nog steeds aan mijn NAS?

PS2. Ik kan geen DNS instellingen aanpassen rechtstreeks in de Telenet modem.

[ Voor 53% gewijzigd door kazzzdafke op 06-01-2016 13:56 ]

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Nog even herhalen:

ik heb gezien hoe je bv PIA kan installeren, da's poepsimpel. Maar kan ik dat ook op de NAS installeren?
Beide zitten natuurlijk achter mijn Telenet Modem, dus.. ik mijn Telenet IP dan niet traceerbeer als ik in mijn modem mijn DNS settings niet kan aanpassen?
En hoe zorg ik ervoor dat zowel mijn pc, als mijn NAS via PIA kunnen worden? Dan moet ik dit toch in de modem aanpassen, of zie ik iets over het hoofd?

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verdiep je eerst eens in netwerken zodat je op zijn minst het verschil tussen een router en modem kent.

En eigenlijk wil je 2 verschillende dingen bereiken, een vpn-client voor je illegale activiteiten opzetten (ik weet niet of dit op GoT mag besproken worden) en een vpn-server op je router en vpn-client op je laptop,smarpthone, tablet... om als je niet op je eigen, vertrouwde netwerk zit verbinding te maken met je eigen netwerk zodat niemand kan meeluisteren.

Het tweede is relatief simpel te bewerkstelligen en heb je gewoon een andere router dan die standaard die telenet levert. Bij voorkeur entreprise-niveau ofwel goeie support voor dd-wrt. Gewoon eens google'n op vpn-server dd-wrt zal je enkele goede resultaten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Je kan bij Telenet geen andere standaard modem/router (want dit is een AIO) krijgen.
Je kan hem ook niet enkel als MODEM gebruiken, en dus mijn eigen cisco router als router gebruiken.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kazzzdafke schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:51:
Je kan bij Telenet geen andere standaard modem/router (want dit is een AIO) krijgen.
Je kan hem ook niet enkel als MODEM gebruiken, en dus mijn eigen cisco router als router gebruiken.
Dat is NIET waar. Bij een Business Fibernet 240 plus levert Telenet zelfs geen router en plaatsen ze enkel de modem.
En ten tweede zou het me sterk verwonderen als je de meegeleverde router van telenet niet in bridge kan zetten (al dan niet via klantendienst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik heb het Buss Fiber 150 abbo met dynamisch IP.

hier zie je duidelijk dat ik NIETS kan aanpassen voor DMZ of wat dan ook:

Afbeeldingslocatie: http://www.dproc.be/Webfotos/Telenet.JPG

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aercaen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-07 10:57

aercaen

Proud framerate whore

kazzzdafke schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:03:
Ik heb het Buss Fiber 150 abbo met dynamisch IP.

hier zie je duidelijk dat ik NIETS kan aanpassen voor DMZ of wat dan ook:

[afbeelding]
Ik heb hetzelfde abonnement en ik dacht wel dat ik dat kon doen. Weet spijtig genoeg mijn telenet account niet vanbuiten dus kan pas vanavond als ik thuis kom eens even nakijken voor je. Maar naar mijn weten is die optie voor DMZ er wel. Normaal onder geavanceerde draadloze instellingen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee je zult een vaste DHCP route moeten aanmaken onder Draadloze instellingen > Geavanceerd (ja daar zitten ook de dhcp instellingen onder van je LAN aansluitingen).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-07 18:02
okay, zelfde situatie hier, ook Telenet, ook Syno NAS en ook VPN

Waar je wel tegen aan zal lopen is de snelheid over de VPN, voor streamen lukt dat nog, maar copy/paste acties zijn lastiger.
Jouw uploadsnelheid is dan immers downloadsnelheid aan de andere kant van de VPN
Daarbij komt ook nog dat je Syno redelijk wat CPU nodig heeft voor de VPN, die hij niet anders kan gebruiken.

hier is je todo list:

* aanmaken Dynamisch dns adres by Synology, die is gratis en je DSM update dit frequent zelf, tenzij je statisch ip hebt
*installeer VPN station op je DSM, ik gebruik PPTP (meest compatibel met verschillende OS'en) en zorg voor een fixed IP van je NAS.
*zet in je "mijn telenet" de goede poorten open voor PPTP forwarding naar het ip van je nas, poort 1723
(in het geval je een modem hebt, moet je dit op je eigen router doen, maar jij hebt een telenet router gok ik)
*creer bij voorkeur een apart account in DSM specifiek voor het benaderen van je VPN

presto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07 11:29
Hier zelfde situatie: telenet (Whoppa), synology en VPN naar thuis.

Ik heb na een paar telefoontjes naar de klantendienst telenet zover gekregen om een modem-only variant te plaatsen ipv een all-in-one. Daaraan heb ik mijn eigen mikrotik router gekoppeld. Mikrotik is een Oost-Europees merk die goedkope hardware levert maar via hun routeros heb je wel enterprise level mogelijkheden.
Op mijn mikrotik router heb ik een scriptje gescheduled die mijn IP updated naar een dyndns service en heb ik een vpn server draaien met PPTP en openvpn geconfigureerd. Zo kan ik van buitenaf mits het maken van een vpn verbinding altijd aan mijn NAS en thuisnetwerk over een veilige verbinding. En in een land als China via mijn thuisWAN zonder firewall tussen surfen.

Met een externe vpn service om 'anoniem' te surfen kan ik niet helpen want ik heb er geen ervaring mee. Maar google zal je wel een stuk vooruit helpen. Er zit niet alleen een vpn server maar ook client ingebouwd. Voorbeelde via deze link: https://support.hidemyass...497-Mikrotik-Client-Setup ;-)
Pagina: 1