Verschil tussen de 980TI kaarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• niquil
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-12-2024
Ha allemaal,
Alvast dank voor de hulp én nog een voorspoedig 2016 gewenst.

Ik wil 2 GTX 980 TI's in SLI opstelling zetten
Ik ben op zoek gegaan naar deze kaarten en kom op de site van Nvidia:
http://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980-ti/buy-gpu

Hier staan verschillende TI kaarten die ook nog eens sterk verschillen in de prijs. Daarnaast kan ik bij het aanmaken van deze post producten toevoegen en wanneer ik dan zoek op 980 ti dan krijg ik 3 pagina's met verschillende 980 TI kaarten. Ik snap er niets meer van. :?
  1. Kan iemand me vertellen wat de snelste/beste zijn?
  2. En welke is de best value for money?
Dank voor jullie input!

NiQuil

Mijn verdere systeem:
Processor Information:
Vendor: GenuineIntel
CPU Family: 0x6
CPU Model: 0x2d
CPU Stepping: 0x7
CPU Type: 0x0
Speed: 3200 Mhz
12 logical processors
6 physical processors
HyperThreading: Supported
FCMOV: Supported
SSE2: Supported
SSE3: Supported
SSSE3: Supported
SSE4a: Unsupported
SSE41: Supported
SSE42: Supported

Network Information:
Network Speed:

Operating System Version:
Windows 10 (64 bit)
NTFS: Supported
Crypto Provider Codes: Supported 311 0x0 0x0 0x0

Sound card:
Audio device: Luidsprekers (SteelSeries Siber

Memory:
RAM: 16337 Mb

Video Card:
Driver: NVIDIA GeForce GTX 680

DirectX Driver Name: nvd3dum.dll
Driver Version: 10.18.13.6143
DirectX Driver Version: 10.18.13.6143
Driver Date: 16 Dec 2015
OpenGL Version: 4.5
Desktop Color Depth: 32 bits per pixel
Monitor Refresh Rate: 60 Hz
DirectX Card: NVIDIA GeForce GTX 680
VendorID: 0x10de
DeviceID: 0x1180
Number of Monitors: 2
Number of Logical Video Cards: 2
No SLI or Crossfire Detected
Primary Display Resolution: 1920 x 1080
Desktop Resolution: 3840 x 1086
Primary Display Size: 20.51" x 11.54" (23.50" diag)
52.1cm x 29.3cm (59.7cm diag)
Primary Bus: PCI Express 16x
Primary VRAM: 2047 MB
Supported MSAA Modes: 2x 4x 8x

Beste antwoord (via niquil op 06-01-2016 19:12)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 15:24

Deathchant

Don't intend. Do!

Heel abstract gezegd: hoe meer powerphases je hebt, hoe stabieler de stroomtoevoer naar je GPU. Dus als je gaat overclocken is dit gewenst.
Corespeed is gewoon wat het is: de snelheid van je GPU in MHz/GHz. De corespeed maakt het meeste verschil in prestatie, maar je kunt ook het memory op je videokaart overgeclocked krijgen out of the box, maar de nadruk ligt op de core-speed.

Om even te antwoorden op je directe vragen naar mij:
Laten we vooropstellen dat ik niet voor SLI zou kiezen en ook niet voor de 980TI omdat ik het te duur vind ;)
Als ik een GTX980Ti mocht kopen, zou ik ook niet alleen naar de snelste kijken, omdat het verschil tussen de snelste en de langzaamste niet zo heel veel scheelt. Tenzij je op zo'n lage framerate zit dat je net het verschil kunt maken tussen niet speelbaar en speelbaar. Maar daar ga jij waarschijnlijk toch niet tegenaan lopen omdat je er 2 neemt en in 99% van de gevallen wel boven de 45fps (speelbaar) zal zitten.

Dus ik weet niet hoe zinvol het zou zijn om mij te vragen wat ik zou kiezen ;)
Als ik jouw achtergrond zou hebben, en ik zou SLI nemen, en 4K gamen, zou ik in ieder geval de out of the box core-speed niet het zwaarste laten wegen, omdat ik toch al superdikke performance heb (die paar extra fps maakt dan ook niet meer zoveel uit met zo'n opstelling).

Als ik eentje zou kiezen puur en alleen op prestaties gebaseerd en de rest negeren, zou ik degene pakken met de hoogste core-speed die een fabrikant meegeeft. In dit geval is dat De Zotac AMP! Extreme, met 1253MHz, simpel.

Als ik eentje zou pakken die voor mij het beste qua prijs/kwaliteit/koelte/stilte zou presteren, zou ik absoluut voor de MSI gaan. MSI kaarten zijn vrijwel altijd betrouwbaar (althans, dat is mijn ervaringen en andermans reviews liegen er ook niet om), stabiel, stil en hebben daarnaast ook gewoon een erg goeie koeler. Hetzelfde geldt ook voor de Asus, maar ik kies dan MSI omdat ik daar meer ervaringen mee heb dan met Asus (waarom switchen als iets altijd goed bevalt), dus puur een persoonlijke voorkeur.

Wanneer ik in SLI zou gaan, zou ik denk ik ook voor 2x een MSI gaan om bovengenoemde reden. Zeker met jouw kast met genoeg airflow. Ik zou geen extra geld uitgeven voor waterkoeling als je luchtkoeling gewoon zeer toereikend is.

Als ik eentje zou moeten kiezen van die vergelijking in jouw link, zou ik ook de MSI kiezen. Die extra 50Mhz is me geen 50 euro waard t.o.v. de rest. Je wint er niet zoveel mee, plus, t.o.v. die evga is de MSI hoger geclockt én goedkoper. De Strix, Lightning en Zotac zijn eigenlijk gewoon wat te duur,
Backplate....staar je daar niet blind op. Het is eigenlijk hoofdzakelijk voor de looks. Als je echt een kast met een window hebt en je ook een beetje een oogstrelende factor wilt hebben, zou ik een backplate wat zwaarder laten wegen, maar ik ga niet 30 euro per kaart extra betalen voor een backplate (is weer 60 euro erbij).

Een tip die ik je ook nog kan geven: je geeft aan dat je een leek bent. Laat je vooral niet gek maken door de nummertjes, en kijk meer naar je toepassingen voordat je meteen naar het hoogste grijpt:

- Ben je iemand die op full HD de meeste games op ultra wilt spelen, dan kom je al met een GTX970 prima uit de voeten (Farcry 4 draait op een uitstekende 60fps bij mij).

- Ben je iemand die op wqhd (2560x1440) wilt spelen op ultra settings, dan kun je aan een GTX980 denken, maar die is qua prestatie een stuk dichterbij de GTX970 dan de GTX980Ti, waardoor die qua prijs gewoon veel te duur is t.o.v. een GTX970. In dat geval zou ik adviseren om bij een GTX970 te blijven en je ultra settings naar very high te zetten indien nodig.

- GTX980Ti kan op alle huidig beschikbare resoluties alle games wel op ultra spelen op speelbare/acceptabele framerates (45 fps) op wat uitzonderingen na. Je kunt je dan afvragen of je echt zoveel verschil ziet tussen Ultra settings en Very high settings; mijn ervaring is dat ik vaak weinig verschil in visuele kwaliteit zie, maar wel merkbare framedrops tussen ultra en very high merk.
Wat is dan het probleem om naar very high te gaan? Ook het hele anti aliasing is een flinke performance killer, die mijns inziens behoorlijk overrated is. Op resoluties van 2560 en hoger vallen mij de karteltjes van rechte lijnen niet meer op. Op fullHD ook al niet, maar er zijn mensen die het wel opvalt. Ik ben van oudsher ook een gamer, ik ben niet iemand die met zijn neus op het scherm zit om karteltjes uitgeblurd te zien zodat het meer als een rechte lijn oogt....Nee, anti aliasing staat altijd uit bij mij, en games die onder de speelbare FPS komt (onder de 45-50fps), dan schroef ik de kwaliteit ingame terug van Ultra naar very high, simple as that.

GTX980Ti in SLI is met name ideaal als je op 2560x1440 op G-sync/freesync range wilt spelen op Ultra settings, dus tussen de 60 en 144fps in, of in Ultra HD (3840x2160).
Vaak wordt 60fps als optimaal gezien, maar 45-50fps is absoluut prima speelbaar.

Maar goed, het is natuurlijk altijd leuk om zo'n powerhouse te hebben en ik veroordeel niemand wanneer ze een SLI opstelling hebben en de capaciteiten eigenlijk niet echt volledig benutten; daarvoor zijn we tweakers, geeks, techneuten, noem het maar op. Het is ook gewoon leuk, maar ik zou zo'n keuze gewoon nooit maken ;) Met Gsync/freesync, dus de capabiliteit van de monitor om de verversingssnelheid constant (hardwarematig in het geval van gsync en softwarematig in het geval van freesync) in sync te houden met wanneer de videokaart een frame stuurt levert natuurlijk een supervloeiende ervaring op, zeker op hoge framerates van 90+, en wanneer je de juiste monitor hebt met een zeer hoge resolutie én gsync, dan geloof ik dat game-ervaring als geen ander is. Helaas staat er altijd een prijskaartje tegenover, want 2 wqhd/ultraHD monitoren mét gsync plus nog eens 2x GTX980Ti.....
De vraag is heb je het er voor over of niet. Ik in ieder geval zeker weten niet :)
Kijk ook altijd naar je startpunt: je zegt dat je een leek bent, en je bent nu een bepaalde standaard gewend. Bedenk je ook dat alles wat je koopt een vooruitgang geeft. Wanneer je het eenmaal gekocht hebt, sta je denk ik niet meer stil bij allemaal die theoretische tierlantijntjes en dan ben je gewoon blij met je spullen ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Alle reacties

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
eigenlijk missen we nog een hoop informatie.

-welke voeding heb je?
-Welke resolutie wil je spelen. als ik het zo zie heb je een 1080p monitor 60hz en dan is een enkele 980ti al zwaar overdreven.
Welk moederbord heb je?

etc
etc

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zonder naar de verschillen te kijken kan je het volgende vaststellen. De videokaart fabrikanten hebben de volgende opties voor een videokaart ten opzichte van het referentiemodel (gemaakt door in dit geval Nvidia) om zich te onderscheiden van de concurrentie:

- Extra geheugen
- Sneller geheugen
- Een hogere kloksnelheid voor de GPU
- Een aangepast voedingscircruit zodat er een stabiele voorziening is om een hogere overclock aan te kunnen.
- Een nieuw PCB ontwerp zodat de kaart compacter kan worden
- Een andere koeler voor een stiller en/of beter koelend ontwerp
- Bundels met games

Al deze punten maken de videokaart duurder dan het referentiemodel van Nvidia. Voor het gebruik van SLI maakt het allemaal niet zoveel uit, de performance wordt dan bepaald door de zwakste schakel. Het verschil in overclock van de CPU kan over het algemeen een paar % in performance schelen. De rest is allemaal niet zo heel erg relevant voor everyday use.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Je dikgedrukte zin zegt dat je sowieso 2x980TI wilt...dus we kunnen er even vanuitgaan dat je voeding toereikend is en dat je hebt nagedacht over de zin/onzin van het hebben van 2 kaarten in jouw situatie.

Volgens mij is er niet echt de "beste"....erg subjectief ook...wat classificeer jij als "de beste"? Die het koelst blijft, die het minste geluid maakt, die de meeste powerphases heeft en de meeste OC-mogelijkheden heeft, die het mooist uitziet, die het compactst is....

De snelste out of the box lijkt iig de Zotac te zijn:
pricewatch: Zotac GeForce GTX 980 Ti 6GB AMP! Extreme
(gewoon sorteren op GPU snelheid aflopend en dan diegene bovenaan selecteren)

De goedkoopste lijkt de Gigabyte te zijn (680 euro):
pricewatch: Gigabyte GV-N98TWF3OC-6GD

De duurste is de EVGA met hydrocopper waterblok (899 euro):
pricewatch: EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hydro Copper

Als je zelf al waterkoeling hebt en je veel belang hecht aan de koelte van een GPU, lijken die dure evga's wel een goeie, maar ze zijn slecht verkrijgbaar.

De EVGA kaarten met de ACX koeler kunnen ook een goeie oplossing zijn omdat deze koelers compact zijn en binnen de hoogte van het 2-slots bracket blijven en nergens ook maar iets uitsteken, dus zou je theoretisch gezien meer ruimte over hebben. Echter, de EVGA's met de ACX koeler zijn niet altijd de koelste vanwege dit compactere ontwerp. Een MSI gaming of Gigabyte gaming (waarbij die laatste ook altijd binnen die 2-slots-hoogte blijft) zijn dan vaak een betere keuze en blijven doorgaans koeler.

Prijs/kwaliteit verhouding kom je toch ook al gauw bij de MSI gaming uit (717 euro) of gigabyte gaming, waarbij je dus altijd in gedachte moet houden dat de bovenste kaart zeker +5C warmer wordt door gebrek aan ruimte. Dus afhankelijk van je moederbord kan het dus zo zijn dat je niet kunt gaan voor kaarten die een dik koelblok hebben, vanwege het gebrek aan ruimte, waarbij dus de MSI lightning en Asus Matrix en de Zotac al zouden afvallen.

Dus je moet even voor jezelf bepalen waar je het meeste waarde aan hecht: OC-mogelijkheden, looks, temperaturen, geluid e.d...
Ik zou me zeker ook afvragen of je naar snelle out-of-the-box snelheden moet kijken als je toch al SLI hebt (en dus veel meer performance krijgt), want de meerwaarde (zowel in prijs als in performance) lijkt me minder belangrijk in een SLI opstelling. Of je nou 150fps of 160fps haalt....boeit vrij weinig. Ik weet niet of er nu games zijn die je in 4K wilt draaien op ultra ultra ultra settings waarbij het het verschil kan maken tussen 30fps en 35fps....

[ Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 06-01-2016 11:28 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:11
Erg dure maar wel snelle kaart,blijft ook erg koel voor een 980 ti,kan zeker een voordeel zijn in sli:

pricewatch: MSI GeForce GTX 980Ti Lightning 6GB

Verder belangrijk om te weten, welke behuizing je hebt en wat je aan koeling hebt,2 van deze kaartjes willen wel wat warmte produceren.

Ik heb trouwens de EVGA met ACX 980ti,super kaart verder, blijft ook gewoon koel voor zo'n zware kaart, wel hoor je deze licht als je gamen,als stilte echt belangrijk is dus niet de beste keus.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Als ik op dit zijstraatje mag inhaken...Mijn ervaring met de ACX koeler (ik heb dan wel een 970 FTW+) is dat hij niet het allerbeste koelt. Ik heb een vrij agressief fan profiel ingesteld om te zorgen dat ik niet boven de 70C uitkomt, wat bij andere kaarten veel makkelijker haalbaar is met een minder agressief profiel. Mijne draait op 50% speed zodra ik boven de 67C uitkom, rond de 2300rpm, en dat gebeurt regelmatig. In Farcry4 wordt ie op sommige stukken toch 70 graden, terwijl andere kaarten zoals de MSI en Gigabyte hier betere koeling -en geluidsprestaties neerzetten.
Maar dit kan er natuurlijk ook aan liggen dat de GTX970 FTW+ maar 3 rechte, minder lange (doordat ze niet gebogen zijn) heatpipes heeft en dus op minder plekken van de heatpipe de warmte kan afgeven aan de vinnen.
De EVGA 980Ti ACX heeft wel meer heatpipes (en ook langere), dus het zou goed kunnen dat deze wél goed koelen.
Daarom vind ik het juist ook goed dat reviewsites, zoals techpowerup, toch even de moeite nemen om die koeler te ontleden. Ja, vaak heeft het puur met fanspeeds te maken in een review, maar je kunt op zich wel zelf enigszins inschatten dat een dikkere koeler, of een koeler met 1 of 2 heatpipes meer en een beter PCB meer koelingspotentieel heeft, en dus waarschijnlijk minder geluid hoeft te maken om een bepaalde temperatuur te bereiken.

• niquil
Dank voor alle supersnelle reacties! Ik ben er erg blij mee.

Ik zal de context zoals gewenst verder toelichten.

- Mijn mobo is een MSIX79A- GD65 (8D) 2011 ATX
pricewatch: MSI X79A-GD65 (8D)
- Mijn kast is een HAF 922
http://nl.hardware.info/p...ter-haf-922/specificaties
- Mijn voeding is 1000 watt cooler master silent pro, maar ik heb nog een 1200 liggen
- Koelers: 2 keer 20 cm fan, 1 keer voor 1 keer boven, 1 keer 12 cm achter, Nocuta
http://www.legitreviews.c...best-cpu-cooler-ever_1212
- Stilte is mooi meegenomen maar niet meer dan dat want de pc maakt toch al herrie
- Prestaties zijn *Key*
- Gebruik met Oculus Rift en 2 monitoren.

Wat betreft de genoemde verschillen:
- Extra geheugen
- Sneller geheugen
- Een hogere kloksnelheid voor de GPU
- Een aangepast voedingscircruit zodat er een stabiele voorziening is om een hogere overclock aan te kunnen. Ik ga niet overklokken. Een rete-stabiel systeem vind ik belangrijk.
- Een nieuw PCB ontwerp zodat de kaart compacter kan worden ik weet niet of dit noodzakelijk is in mijn kast.
- Een andere koeler voor een stiller en/of beter koelend ontwerp. Stiiler is niet van belang, kouder wellicht?
- Bundels met games zijn niet belangrijk.

Mijn (extra) vragen:
- Ik zoek (1) de snelste kaart die voor een TI de (2) redelijkste prijs heeft.
- Gaat hitte een probleem worden? Op dit moment is het *echt* geen probleem.

Shortlist so far:
pricewatch: Zotac GeForce GTX 980 Ti 6GB AMP! Extreme
Een van de (maar welke)
http://tweakers.net/price...n/?keyword=EVGA+980Ti+ACX

[ Voor 17% gewijzigd door niquil op 06-01-2016 12:56 . Reden: Extra info gegeven wat hopelijk een nog beter advies tot resultaat geeft. ;-) ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Die andere, pricewatch: EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked+ ACX 2.0+, is die met backplate.

Verschil is 13 euro, maar als je goed kijkt, staan er 2 "+"-tekentjes bij. Het eerste geeft aan dat je een backplate krijgt. Dit is namelijk bij EVGA (en ook msi) niet standaard (helaas). Het tweede plusje geeft aan dat het om de vernieuwde EVGA cooler gaat (dus met omgekeerde fanblades...overigens geen idee of dit beter is dan traditioneel gevormde blades....en met mosfet+mem cooling plate).

Zo'n plate kun je los bestellen maar kost 20 euro. Dus moet je maar even kijken of je hier belang aan hecht. Meestal zorgt zo'n backplate voor een cleane look. Soms kan het bijdragen aan hitteverdeling (als er mem-chips op de achterkant van het PCB zitten). Het draagt ook bij aan de stevigheid van de kaart. Als je grote kaarten hebt, kan het vaak doorhangen aan het PCI-E-slot wat je dan dus minder of niet hebt bij een kaart met backplate.
Bij SLI-opstelling zie je er in ieder geval bij de onderste kaart niks van, dus vervalt het nut een beetje.

Ik ga er vanuit dat als je zegt dat je de redelijkste prijs wilt voor de snelste kaart dat de MSI lightning en de Asus Matrix e.d. al afvallen.

Een prijs wat min of meer "in het midden" ligt is rond de 720-730, wellicht een uitschieter naar 750 euro.
Een FTW-editie van EVGA is misschien ook het overwegen waard:
pricewatch: EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB FTW ACX 2.0+

Is 2 tientjes meer, maar wat ik begrijp heeft een FTW wel meer powerphases en een ander PCB design bovenop de bij EVGA hoogst geclockte corespeeds. Maar then again is het maar 12MHz meer dan een MSI Gaming...dus hoeveel waarde moet je aan die corespeeds hechten....

Dus als ik kon kiezen blijf ik toch een beetje bij die MSI uitkomen...

• niquil
Ha Deathchant, dank voor je reactie.
Het duizelt me een beetje. Powerphases en coresspeeds zijn niet mijn domein... ik wil je twee vragen stellen.

Als jij welke kaart dan ook kon uitkiezen van de 980 Ti serie, met prestatie als heetste hangijzer welke zou jij dan nemen?

En welke zou je nemen uit deze vergelijking?
http://tweakers.net/price...099;448443;452187;448446/

Als ik er naar kijk zie ik alleen maar hogere nummertjes staan bij de zotac en denk dan; meer is beter! jammer dat in de vergelijking dingen als die backplate waar jij het over hebt niet worden meegenomen met wat achtergrondinfo, dat maakt het voor mij als leek niet makkelijker. Ik ben jullie dan ook zeer erkentelijk voor de extra informatie,

Acties:
  • Beste antwoord

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Heel abstract gezegd: hoe meer powerphases je hebt, hoe stabieler de stroomtoevoer naar je GPU. Dus als je gaat overclocken is dit gewenst.
Corespeed is gewoon wat het is: de snelheid van je GPU in MHz/GHz. De corespeed maakt het meeste verschil in prestatie, maar je kunt ook het memory op je videokaart overgeclocked krijgen out of the box, maar de nadruk ligt op de core-speed.

Om even te antwoorden op je directe vragen naar mij:
Laten we vooropstellen dat ik niet voor SLI zou kiezen en ook niet voor de 980TI omdat ik het te duur vind ;)
Als ik een GTX980Ti mocht kopen, zou ik ook niet alleen naar de snelste kijken, omdat het verschil tussen de snelste en de langzaamste niet zo heel veel scheelt. Tenzij je op zo'n lage framerate zit dat je net het verschil kunt maken tussen niet speelbaar en speelbaar. Maar daar ga jij waarschijnlijk toch niet tegenaan lopen omdat je er 2 neemt en in 99% van de gevallen wel boven de 45fps (speelbaar) zal zitten.

Dus ik weet niet hoe zinvol het zou zijn om mij te vragen wat ik zou kiezen ;)
Als ik jouw achtergrond zou hebben, en ik zou SLI nemen, en 4K gamen, zou ik in ieder geval de out of the box core-speed niet het zwaarste laten wegen, omdat ik toch al superdikke performance heb (die paar extra fps maakt dan ook niet meer zoveel uit met zo'n opstelling).

Als ik eentje zou kiezen puur en alleen op prestaties gebaseerd en de rest negeren, zou ik degene pakken met de hoogste core-speed die een fabrikant meegeeft. In dit geval is dat De Zotac AMP! Extreme, met 1253MHz, simpel.

Als ik eentje zou pakken die voor mij het beste qua prijs/kwaliteit/koelte/stilte zou presteren, zou ik absoluut voor de MSI gaan. MSI kaarten zijn vrijwel altijd betrouwbaar (althans, dat is mijn ervaringen en andermans reviews liegen er ook niet om), stabiel, stil en hebben daarnaast ook gewoon een erg goeie koeler. Hetzelfde geldt ook voor de Asus, maar ik kies dan MSI omdat ik daar meer ervaringen mee heb dan met Asus (waarom switchen als iets altijd goed bevalt), dus puur een persoonlijke voorkeur.

Wanneer ik in SLI zou gaan, zou ik denk ik ook voor 2x een MSI gaan om bovengenoemde reden. Zeker met jouw kast met genoeg airflow. Ik zou geen extra geld uitgeven voor waterkoeling als je luchtkoeling gewoon zeer toereikend is.

Als ik eentje zou moeten kiezen van die vergelijking in jouw link, zou ik ook de MSI kiezen. Die extra 50Mhz is me geen 50 euro waard t.o.v. de rest. Je wint er niet zoveel mee, plus, t.o.v. die evga is de MSI hoger geclockt én goedkoper. De Strix, Lightning en Zotac zijn eigenlijk gewoon wat te duur,
Backplate....staar je daar niet blind op. Het is eigenlijk hoofdzakelijk voor de looks. Als je echt een kast met een window hebt en je ook een beetje een oogstrelende factor wilt hebben, zou ik een backplate wat zwaarder laten wegen, maar ik ga niet 30 euro per kaart extra betalen voor een backplate (is weer 60 euro erbij).

Een tip die ik je ook nog kan geven: je geeft aan dat je een leek bent. Laat je vooral niet gek maken door de nummertjes, en kijk meer naar je toepassingen voordat je meteen naar het hoogste grijpt:

- Ben je iemand die op full HD de meeste games op ultra wilt spelen, dan kom je al met een GTX970 prima uit de voeten (Farcry 4 draait op een uitstekende 60fps bij mij).

- Ben je iemand die op wqhd (2560x1440) wilt spelen op ultra settings, dan kun je aan een GTX980 denken, maar die is qua prestatie een stuk dichterbij de GTX970 dan de GTX980Ti, waardoor die qua prijs gewoon veel te duur is t.o.v. een GTX970. In dat geval zou ik adviseren om bij een GTX970 te blijven en je ultra settings naar very high te zetten indien nodig.

- GTX980Ti kan op alle huidig beschikbare resoluties alle games wel op ultra spelen op speelbare/acceptabele framerates (45 fps) op wat uitzonderingen na. Je kunt je dan afvragen of je echt zoveel verschil ziet tussen Ultra settings en Very high settings; mijn ervaring is dat ik vaak weinig verschil in visuele kwaliteit zie, maar wel merkbare framedrops tussen ultra en very high merk.
Wat is dan het probleem om naar very high te gaan? Ook het hele anti aliasing is een flinke performance killer, die mijns inziens behoorlijk overrated is. Op resoluties van 2560 en hoger vallen mij de karteltjes van rechte lijnen niet meer op. Op fullHD ook al niet, maar er zijn mensen die het wel opvalt. Ik ben van oudsher ook een gamer, ik ben niet iemand die met zijn neus op het scherm zit om karteltjes uitgeblurd te zien zodat het meer als een rechte lijn oogt....Nee, anti aliasing staat altijd uit bij mij, en games die onder de speelbare FPS komt (onder de 45-50fps), dan schroef ik de kwaliteit ingame terug van Ultra naar very high, simple as that.

GTX980Ti in SLI is met name ideaal als je op 2560x1440 op G-sync/freesync range wilt spelen op Ultra settings, dus tussen de 60 en 144fps in, of in Ultra HD (3840x2160).
Vaak wordt 60fps als optimaal gezien, maar 45-50fps is absoluut prima speelbaar.

Maar goed, het is natuurlijk altijd leuk om zo'n powerhouse te hebben en ik veroordeel niemand wanneer ze een SLI opstelling hebben en de capaciteiten eigenlijk niet echt volledig benutten; daarvoor zijn we tweakers, geeks, techneuten, noem het maar op. Het is ook gewoon leuk, maar ik zou zo'n keuze gewoon nooit maken ;) Met Gsync/freesync, dus de capabiliteit van de monitor om de verversingssnelheid constant (hardwarematig in het geval van gsync en softwarematig in het geval van freesync) in sync te houden met wanneer de videokaart een frame stuurt levert natuurlijk een supervloeiende ervaring op, zeker op hoge framerates van 90+, en wanneer je de juiste monitor hebt met een zeer hoge resolutie én gsync, dan geloof ik dat game-ervaring als geen ander is. Helaas staat er altijd een prijskaartje tegenover, want 2 wqhd/ultraHD monitoren mét gsync plus nog eens 2x GTX980Ti.....
De vraag is heb je het er voor over of niet. Ik in ieder geval zeker weten niet :)
Kijk ook altijd naar je startpunt: je zegt dat je een leek bent, en je bent nu een bepaalde standaard gewend. Bedenk je ook dat alles wat je koopt een vooruitgang geeft. Wanneer je het eenmaal gekocht hebt, sta je denk ik niet meer stil bij allemaal die theoretische tierlantijntjes en dan ben je gewoon blij met je spullen ;)

• niquil
Wow, dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb zojuist mijn Oculus Rift besteld. VR-gaming is wat ik wil doen en het minimale wat je dan nodig hebt is een GTX 980. Die bril is dan ook de "monitor" waarvoor ik het hele gebeuren aanschaf.

Een UltraHD scherm heb ik niet maar dat is dan misschien iets voor volgend jaar.

Mijn vorige kaart was de GTX 680, toen het neusje van de zalm en ik moet zeggen dat er niets is wat ik niet kan doen, behalve dus VR...

Hartelijk dank voor je hulp, ik ga voor de MSI's. Deze dan he? Of bedoelde je een andere?

Groet, NiQuil

• HeerKaas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-02 14:32
waarschijnlijk bedoeld hij deze kaart pricewatch: MSI GTX 980 Ti GAMING 6G
is ook nog is een stuk goedkoper :)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
Deathchant schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:44:
Als ik op dit zijstraatje mag inhaken...Mijn ervaring met de ACX koeler (ik heb dan wel een 970 FTW+) is dat hij niet het allerbeste koelt. Ik heb een vrij agressief fan profiel ingesteld om te zorgen dat ik niet boven de 70C uitkomt, wat bij andere kaarten veel makkelijker haalbaar is met een minder agressief profiel. Mijne draait op 50% speed zodra ik boven de 67C uitkom, rond de 2300rpm, en dat gebeurt regelmatig. In Farcry4 wordt ie op sommige stukken toch 70 graden, terwijl andere kaarten zoals de MSI en Gigabyte hier betere koeling -en geluidsprestaties neerzetten.
Je videokaart op 70°C houden ten koste van geluid is ook echt niet nodig, 80°C is nog steeds prima. Je hebt ook één van de hoogste geklokte GTX 970's, dat videokaarten die 100 MHz lager geklokt zijn, minder gekoeld moeten worden, spreekt voor zich (en misschien had EVGA toch een andere koeler moeten gebruiken voor zo'n hoge fabriekskloksnelheid, de andere GTX 970's met die snelheid hebben een veel grotere koeler).

Ik zag je ook wat zeggen over backplates, nu is het zo dat backplates nooit echt een koelende functie hebben, ze zien er gewoon gelikter uit. Maar met videokaarten in SLI, kan die backplate de warmte redelijk "gevangen" houden, en is die eigenlijk niet zo gewenst.
niquil schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:02:
Wow, dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb zojuist mijn Oculus Rift besteld. VR-gaming is wat ik wil doen en het minimale wat je dan nodig hebt is een GTX 980. Die bril is dan ook de "monitor" waarvoor ik het hele gebeuren aanschaf.

Een UltraHD scherm heb ik niet maar dat is dan misschien iets voor volgend jaar.

Mijn vorige kaart was de GTX 680, toen het neusje van de zalm en ik moet zeggen dat er niets is wat ik niet kan doen, behalve dus VR...

Hartelijk dank voor je hulp, ik ga voor de MSI's. Deze dan he? Of bedoelde je een andere?

Groet, NiQuil
Waarschijnlijk niet, de MSI Lightning variant is één van de duurste GTX 980 Ti's die er zijn, echt bang for buck kun je die dan niet noemen. De meeste GTX 980 Ti's kosten rond de €700, die Lightning is dus meer dan €100 duurder en zeker niet zoveel sneller, maar overklokt wel beter dus is echt iets voor iemand die het uiterste wilt.

Ik zag iemand iets zeggen over dat er onderscheid is in hoeveelheid geheugen, maar alle GTX 980 Ti's hebben 6GB VRAM, wat de komende tijd ook wel voldoende is

Houd ook rekening met de dikte van de koeler. Op je moederbord ondersteunen het eerste en vierde PCIe slot PCIe 3.0 x16. Je hebt een SLI brug nodig die zo breed is (waarschijnlijk wel meegeleverd met het moederbord). Het zesde PCIe slot ondersteunt PCIe 3.0 x8, wat wel voldoende zou zijn voor SLI, maar volgens mij zit er geen SLI brug bij die van slot 1 naar slot 6 kan. Dat maakt dus dat je slot 1 en 4 moet gebruiken, waardoor je 3 slots hebt tussen de 2 videokaarten. De meeste videokaarten zijn 2 slots breed, maar er zijn er die 3 slots breed zijn, zoals bv die MSI Lightning variant. In dat geval is maar net de breedte van één slot vrij, de bovenste videokaart gaat daar wat meer last van hebben (maar is dan wel weer vrij goed gekoeld door de dikke koeler).

Tot slot, een echte best value for money bestaat er eigenlijk niet. De meeste GTX 980 Ti's van rond de €700 zijn zonder meer degelijk. Geen enkele fabrikant kan zich veroorloven zo'n dure videokaart te maken die niet deugt. Hier is bv een recente roundup van een Zotac, Asus en MSI, en daar konden ze ook niet echt kiezen tussen de drie: http://www.legitreviews.c...s-msi-and-zotac_176648/13.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Niquil, ik had compleet over die VR-dinges heengelezen, my bad. Dan heb je idd minimaal een GTX970 nodig (vandaag nog gelezen). Ik zei in mijn post: blijf weg van de lightning ;) Dus ik bedoelde idd de MSI Gaming ;)

@MacPoedel, idd, mijn evga is zowat de hoogst geclockte GTX970 en ze hadden wat mij betreft een heatpipe meer mogen gebruiken idd (net zoals de gigabyte gtx970 gaming...die heeft er ook 4).
En idd, wat ik in mijn post ook zei: backplate is mainly voor de looks ;) 80C is an sich prima, maar een GTX970 met aftermarket cooler zou niet zó warm mogen worden (ookal mag de GPU het hebben).

Als het moederbord het 1e en 4e slot SLI 16x ondersteunt, dan hoeft hij zich iets minder druk te maken over hitte die vast komt te zitten; er is immers genoeg ruimte tussen kaart 1 en kaart 2...neemt niet weg dat ik ook dán niet voor die Lightning zou gaan idd. Lekker dat geld sparen en gewoon 2 msi gaming kaarten kopen en eens met de partner uiteten :)

• niquil
Check! Dan is mijn vraag bij deze zeer goed beantwoord. Iedereen heel veel dank!

(Nog een kleine PS @ je laatste post Deathchant: voor VR is niet een 970 maar 980 vereist, zie website Oculus.)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
niquil schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:15:
Check! Dan is mijn vraag bij deze zeer goed beantwoord. Iedereen heel veel dank!

(Nog een kleine PS @ je laatste post Deathchant: voor VR is niet een 970 maar 980 vereist, zie website Oculus.)
Bij de recommended specifications van Oculus Rift staat nochtans een GTX 970 of R9 290, een GTX 980 is natuurlijk altijd wat sneller (verschil is wel klein), maar is dus geen minimum.

https://support.oculus.co...ed-System-Specifications-

En een videokaart minder snel dan een GTX 970 kan ook, recommended is nog niet minimum. Maar die hebben ze nog niet laten weten.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Zal wel, ik heb die info niet goed gelezen over de eisen van de Rift ;) GTX980 is te duur voor wat hij biedt. Hij zit qua prijs precies tussen de GTX970 en GTX980Ti in, maar staat performance-wise vrij ver af van de GTX980Ti, maar ligt erg kortbij de GTX970; de GTX970 een beetje kietelen en hij presteert bijna als een GTX980.

Pagina: 1