Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingGraph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-10-2023
Beste Tweakers,

Ik heb een nieuwe desktop sinds gisteren en bij deze kan ik nu de temperatuur van de CPU en het systeem zien. Wat ik bij mijn vorige niet kon.

En vroeg mij nu af wat een ideale temperatuur is voor CPU en systeem, zodat ik dit in het begin in de gaten kan houden of mijn koeling wel voldoende is.

De case is een nzxt s340, en er is een mogelijkheid om nog 2 extra intake fans aan de voorkant te hangen.

Alsook heb ik gemerkt dat je de 2 meegeleverde case fans, aan de achterkant en de bovenkant, kunt aansluiten of direct op de psu of direct op het moederbord, maar weet niet goed wat de beste setup hiervoor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 12:55

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

koeler is natuurlijk beter, maar de temperatuur is in hogere mate afhankelijk van de CPU-koeler dan van de kast zelf. er vanuitgaande dat je een Intel setup hebt kun je rustig 70-80 graden als CPU temperatuur hebben wanneer je een CPU-stresstest met AVX-pack doet.

je moederbord kan de snelheid van die ventilatoren regelen obv temperaturen (thressholds kun je hiervoor meestal instellen in de bios). hierdoor kunnen ze stil zijn bij weinig load, maar harder draaien wanneer nodig. Op de voeding aansluiten heeft als voordeel dat ze niet constant op en downspinnen (al kun je de gevoeligheid meestal ook instellen op het moederbord) met als nadeel dat ze op enkel 1 snelheid draaien, ongeacht de temperaturen. 5V, 7V en 12V (standaard) zijn de meest gangbare voltages. 12V is vol vermogen. zelf zou ik ze aansluiten op het moederbord. vol vermogen is leuk, maar je hebt meer herrie namelijk.

Ik zou de exhaust-fan aan de bovenkant van de case naar de voorkant verplaatsen; zodat je een intake hebt. Afhankelijk van het feit of je een GPU hebt die warm wordt zou je koeling toe kunnen voegen. Ga je overklokken?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rilo98
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-03 18:55

rilo98

BattleTag Rilo98#2407

Hallo WingGraph,

een ideale temperatuur vind ik meestal tussen de 25/30 graden. als je de cpu hebt overgeclocked dan ongeveer tussen de 40/50 graden. tijdens normaal gebruik dan zoals internetten of dergelijke.
Tijdens gamen of het gebruik van zware applicaties zal die wel iets warmer worden maar dat maakt niet zoveel uit.

Zolang hij maar onder de 80 graden blijft zodat ie niet kapot gaat :).

Meestal heb je aan de stock cpu koeler wel genoeg en de meegeleverde casefans, dezen houden de cpu prima op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingGraph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-10-2023
ik heb een skylake i7-6700k, dus zonder stock koeler. en heb een CM hyper 212 EVO koeler gekocht om de cpu te koelen.
mijn gpu is een msi gtx980 met twin razor fans.
moederbord msi z170 gaming m7

ik had gisteren mijn case fans op op mijn voeding aangesloten, maar deze draaien niet......
Was al laat, dus heb het dan maar zo gelaten en alles afgelsoten, dus ga ik straks nog eens kijken en ben van plan om ze op mijn moederbord aan te sluiten.

Voorlopig ga ik niet overklokken, omdat dit systeem al redelijk snel zal draaien, maar misschien binnen 4-5 jaar zodat ik het wat langer kan rekken. Dan zal waarschijnlijk extra koeling wel nodig zijn.

Gisteren even opgestart in de bios en mijn cpu temeratuur (zonder stress, enkel in de bios) is rond de 30-35 graden, maar dan wel zonder de case fans die draaien, waarom deze niet draaien, geen idee, want deze 2 fans waren met een y connecter naar een molex met 2 pinnen, deze dan aangesloten op mijn voeding, maar werkte niet ......

[ Voor 20% gewijzigd door WingGraph op 06-01-2016 13:08 ]