Game PC upgrade

Pagina: 1
Acties:

• SleepyPanda
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-11 20:50
Beste mede-Tweakers,

Het is inmiddels alweer dik een jaar terug dat ik jullie in dit topic om advies vroeg en daar ben ik nog steeds dankbaar voor. ;)

Helaas merk ik dat niet alles maxed out meer kan met gamen en het niet altijd de stabiele 60FPS haalt. Zelf dacht ik aan een upgrade voor de CPU en dus misschien het moederbord. In de BBG en andere topics zag ik al dat de pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed veel wordt aangeraden.

Heb even in de nummers gedoken en het verschil met de 4460 is:

Klokfrequentie (i5 6600K - i5 4460)
3,5GHz - 3,2GHz

Maximale turboklokfrequentie
3,9GHz - 3,4GHz

Oftewel:
- Ongeveer 10% hogere clock-snelheid
- Ongeveer 10% hogere PassMark (Single core) score

In games als Cities: Skylines en GTA V lijkt het dat mijn CPU de bottleneck is. Vooral bij grote steden en veel NPC's.

Hieronder mijn huidige PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 184,40€ 184,40
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 136,-€ 136,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 299,95€ 299,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 91,-€ 91,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 39,95€ 39,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Crucial MX100 256GB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,62

TL;DR:
Huidige PC niet snel genoeg en met de komst van de Oculus e.d. is wat meer snelheid gewenst. Meest gespeelde games zijn GTA V en Cities: Skylines. Een nieuwe CPU lijkt mij het meest logisch, maar misschien heeft iemand betere ideeën. Een nieuwe CPU, MoBo en een extra GPU? Ik weet het niet. :p

Het budget is overigens tussen de 200 en 800 euro. Ben voornamelijk benieuwd naar de mogelijkheden. Als (bijvoorbeeld) een CPU-upgrade van 250eu mij 10 FPS meer oplevert en een upgrade van 400 maar 15 FPS, dan is die van 400 het naar mijn mening niet waard. Verder is de verkoop van onderdelen mogelijk en nieuwe onderdelen hebben de voorkeur.

Hier nog even het lijstje.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, gamen, gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
200/800 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, zie het lijstje hierboven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe CPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en AMD, vanwege de reeds aanwezige hardware.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, ben wel wat gewend met de standaard Intel-cooler en een AMD kaart. :D

Ga je overklokken?
Niet per se.

Wat verwacht je van ons?
Meer inzicht in logische upgrades en misschien wel de gouden oplossing.

Alvast bedankt!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Weet je 100% zeker dat je CPU het probleem is? Ik heb een heel vergelijkbare CPU (i5-4590) en die kan tot nu toe alles aan wat ik er tegenaan gooi. Mocht je CPU dus echt het probleem zijn, wordt je dan gelimiteerd door de single-core prestaties of de multi-core prestaties? Beide vereisen namelijk een andere aanpak.

Kijk ook goed naar je settings. Vaak is alles maxed out redelijk overdreven, van sommige settings zie je nauwelijks dat het iets minder is maar scheelt wel veel in je performance.

Kijk verder goed naar software, update drivers en kijk of er niet te veel op de achtergrond runt.

Tot slot zou ik een goede CPU koeler en eventueel extra fan's in je kast aanbevelen. Je gebruikt nu waarschijnlijk de standaard koeler waardoor je CPU misschien terug zou kunnen clocken wanneer hij langdurig onder load staat. Voor drie tientjes heb je al een zeer degelijke koeler.

Verwijderd

Hoeveel geheugen wordt gebruikt op het moment dat het aantal fps terugloopt?

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
CPU zou niet de bottleneck moeten zijn in dit systeem. Lijkt me meer iets van defecte hardware.

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
I game vrij veel en ook nieuwe titels o.a. Witcher 3, FO4 en ARK vrije zwaar games. Ik gebruik een i5 3470 in combinatie met een gtx970 en als ik zelfs mijn 970 behoorlijk overclock vormt mijn oude i5 geen bottleneck. Vind het raar dat jij hier wel last van hebt met een 290...

En ik zou inderdaad eerder kijken of wat mijn voorgangers zeggen geen problemen levert.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:20
Wat je kunt proberen is Taakbeheer te openen en dan het spel te starten. Eventjes spelen totdat het gaat stotteren en dan eventjes door gaan. Daarna kijken in het grafiekje of deze bij een aantal onderdelen op max staat.
Ik geloof nooit dat jouw processor het probleem kan zijn.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Als je echt ALLES maxed out en stabiel 60+fps wilt spelen dan red je dat niet met die GPU. Very high en bij het meeste ultra moet wel lukken. Een i7 ofzo zal wel redelijk helpen bij die spellen (i5 6600 is amper een upgrade) maar het beste wat je kan doen in dit geval is misschien je videokaart verkopen en er een 980 ti in zetten.
Misschien is een half jaartje wachten een idee? Dan komen de nieuwe videokaarten van zowel Nvidia als AMD volgens mij ongeveer uit, dan heb je een grotere upgrade dan dat je nu iets beters zou kopen.

• SleepyPanda
Balance schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 01:35:
[...]

Weet je 100% zeker dat je CPU het probleem is? Ik heb een heel vergelijkbare CPU (i5-4590) en die kan tot nu toe alles aan wat ik er tegenaan gooi. Mocht je CPU dus echt het probleem zijn, wordt je dan gelimiteerd door de single-core prestaties of de multi-core prestaties? Beide vereisen namelijk een andere aanpak.

Kijk ook goed naar je settings. Vaak is alles maxed out redelijk overdreven, van sommige settings zie je nauwelijks dat het iets minder is maar scheelt wel veel in je performance.

Kijk verder goed naar software, update drivers en kijk of er niet te veel op de achtergrond runt.

Tot slot zou ik een goede CPU koeler en eventueel extra fan's in je kast aanbevelen. Je gebruikt nu waarschijnlijk de standaard koeler waardoor je CPU misschien terug zou kunnen clocken wanneer hij langdurig onder load staat. Voor drie tientjes heb je al een zeer degelijke koeler.
Alles maxed out was inderdaad een beetje overdreven, maar Cities: Skylines verwacht ik toch wel met een grote stad te kunnen spelen. Alle drivers zijn ook altijd up-to-date en er staat meestal alleen Steam aan.

Helpt een betere cooler echt? Mij is altijd verteld dat de standaard cooler voldoende is.
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 08:27:
Hoeveel geheugen wordt gebruikt op het moment dat het aantal fps terugloopt?
Het werkgeheugen is niet het probleem. Had er al naar gekeken. :)
MichaelvD2203 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 08:40:
CPU zou niet de bottleneck moeten zijn in dit systeem. Lijkt me meer iets van defecte hardware.
Hier zeg je toch wel iets. Ik heb al een hele tijd dat m'n PC een raar geluid gaat maken als 'ie tegen zijn grenzen aan loopt. Zal straks kijken of ik het geluid kan posten.
T-homas schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:02:
I game vrij veel en ook nieuwe titels o.a. Witcher 3, FO4 en ARK vrije zwaar games. Ik gebruik een i5 3470 in combinatie met een gtx970 en als ik zelfs mijn 970 behoorlijk overclock vormt mijn oude i5 geen bottleneck. Vind het raar dat jij hier wel last van hebt met een 290...

En ik zou inderdaad eerder kijken of wat mijn voorgangers zeggen geen problemen levert.
Ga ik doen!
Arunia schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:21:
Wat je kunt proberen is Taakbeheer te openen en dan het spel te starten. Eventjes spelen totdat het gaat stotteren en dan eventjes door gaan. Daarna kijken in het grafiekje of deze bij een aantal onderdelen op max staat.
Ik geloof nooit dat jouw processor het probleem kan zijn.
Ga ik ook even testen!
rickbovenkamp schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:48:
Als je echt ALLES maxed out en stabiel 60+fps wilt spelen dan red je dat niet met die GPU. Very high en bij het meeste ultra moet wel lukken. Een i7 ofzo zal wel redelijk helpen bij die spellen (i5 6600 is amper een upgrade) maar het beste wat je kan doen in dit geval is misschien je videokaart verkopen en er een 980 ti in zetten.
Misschien is een half jaartje wachten een idee? Dan komen de nieuwe videokaarten van zowel Nvidia als AMD volgens mij ongeveer uit, dan heb je een grotere upgrade dan dat je nu iets beters zou kopen.
Klopt, echt aaaalles maxed out was een beetje overdreven. Hm, heeft AMD niet net zijn nieuwe kaarten op de markt gezet?

• rickbovenkamp
Nee halverwege 2016 en er wordt verwacht dat het veel gaat schelen, meer dan vorige generatie vergeleken met de huidige iig.

• MichaelvD
rickbovenkamp schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:24:
Nee halverwege 2016 en er wordt verwacht dat het veel gaat schelen, meer dan vorige generatie vergeleken met de huidige iig.
En dan komt ook nvidia met z'n nieuwe pascal kaarten dus het is even afwachten hoe de verhoudingen dan zullen zijn.

• SleepyPanda
rickbovenkamp schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:24:
MichaelvD2203 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:26:
[...]

En dan komt ook nvidia met z'n nieuwe pascal kaarten dus het is even afwachten hoe de verhoudingen dan zullen zijn.
Oké, dan ga ik in ieder geval geen GPU upgrade doen, aangezien ik dan ook de voeding moet vervangen.

Heb het geluid dat m'n PC maakt onder zware load. In dit geval was het met een gemiddelde stad in Cities: Skylines. Ik kan niet thuis brengen waar het vandaan komt. Op de achtergrond zijn de fans te horen.

https://clyp.it/ocmg1trx

• rickbovenkamp
Heb je al aan de binnenkant gekeken of er niet veel stof in zit?

• MichaelvD
SleepyPanda schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:30:
[...]

[...]

Oké, dan ga ik in ieder geval geen GPU upgrade doen, aangezien ik dan ook de voeding moet vervangen.

Heb het geluid dat m'n PC maakt onder zware load. In dit geval was het met een gemiddelde stad in Cities: Skylines. Ik kan niet thuis brengen waar het vandaan komt. Op de achtergrond zijn de fans te horen.

https://clyp.it/ocmg1trx
Dat klinkt niet goed in ieder geval. Waar komt het geluid ongeveer vandaan ? HDD, Voeding of ergens op het moederbord

• SleepyPanda
rickbovenkamp schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:33:
Heb je al aan de binnenkant gekeken of er niet veel stof in zit?
Ja, hij is zo goed als stof-vrij dankzij de filters. :)
MichaelvD2203 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:34:
[...]

Dat klinkt niet goed in ieder geval. Waar komt het geluid ongeveer vandaan ? HDD, Voeding of ergens op het moederbord
Klopt, maar zo gaat het inmiddels al heel lang dus dacht er niet meer bij na. Ik gok bij het MoBo of de voeding.

[ Voor 25% gewijzigd door SleepyPanda op 06-01-2016 18:38 ]

• MichaelvD
SleepyPanda schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:36:
[...]

Klopt, maar zo gaat het inmiddels al heel lang dus dacht er niet meer bij na. Ik gok bij het MoBo of de voeding.
Het zou kunnen zijn dat de voeding een soort kortsluiting maakt. Waardoor hij als ie onder load komt niet genoeg stroom kan leveren.

• SleepyPanda
MichaelvD2203 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:39:
[...]

Het zou kunnen zijn dat de voeding een soort kortsluiting maakt. Waardoor hij als ie onder load komt niet genoeg stroom kan leveren.
En dat de PC daarom niet optimaal presteert? Hmm, voeding vervangen is een best klusje :p.

• GuNMaN16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11 06:32
SleepyPanda schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:38:
[...]

En dat de PC daarom niet optimaal presteert? Hmm, voeding vervangen is een best klusje :p.
Voeding vervangen valt best mee, doorgaans een klusje van losmaken en weer een nieuwe vastmaken ;) ookal heb je weinig ervaring er mee.

• MichaelvD
SleepyPanda schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:38:
[...]

Dat is wat me op dit moment het meeste logische lijkt. Lastig om dat precies zo vast te stellen.

• rickbovenkamp
Heb je al gekeken hoe heet je CPU en GPU zijn tijdens het gamen en op wat voor load ze zitten? Voordat je helemaal een nieuwe voeding gaat halen lijkt me dat een simpel klusje, ff benchmarken ;).

• SleepyPanda
GuNMaN16 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:47:
[...]

Voeding vervangen valt best mee, doorgaans een klusje van losmaken en weer een nieuwe vastmaken ;) ookal heb je weinig ervaring er mee.
Klopt, maar liever niet als het niet nodig is haha. :)
rickbovenkamp schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:53:
Heb je al gekeken hoe heet je CPU en GPU zijn tijdens het gamen en op wat voor load ze zitten? Voordat je helemaal een nieuwe voeding gaat halen lijkt me dat een simpel klusje, ff benchmarken ;).
Goede tip. Heb zojuist even met 3DMark wat benchmarks gedaan. HWiNFO liep op de achtergrond voor de min. en max. temperaturen.

Resultaten:

Firestrike (normale versie)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lqeEJ6X.png

Firestrike Ultra (4k op 1k monitor)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KLj5K9V.png

Details
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/as6agJnl.png

API Overhead feature test
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kOmqD3k.png

Details
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NZsamizl.png

HWiNFO (Actief tijdens de 3 tests)
GPU
Min. 29°C
Max. 69°C

CPU
Min. 30°C
Max. 52°C

Te heet kunnen we denk ik uitsluiten. De voeding is ook voldoende, aangezien de GPU tot ~100% load kan komen. Verder valt me op dat ik zeer slecht scoor bij de physics-test bij de Firestrike benchmark, terwijl de graphics-test wel de 60FPS haalt. Is het dan correct dat het aan de CPU ligt?

Ook heel raar dat mijn score bij Ultra veel lager is dan bijvoorbeeld hier. Heeft een i7 dan echt zoveel invloed?

[ Voor 17% gewijzigd door SleepyPanda op 08-01-2016 12:41 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:20
Denk dat menigeen slecht scoort in de physics test omdat dit door de cpu gedaan moet worden.
Verwacht dat je dit op kunt lossen door een nvidia kaart erbij te plaatsen specifiek voor physics, maar dat zou voor mij iig geen reden zijn.

Misschien dat ik mijn pc een test uit kan laten voeren. Ik heb een i7 3770k en een radeon 290x.
Denk dat een i7 voor dat soort berekeningen wel sneller is, maar in de praktijk en dat is een benchmark totaal niet, zie je dit in mijn ogen nauwelijks.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-12 16:51
Ik las laatst ergens dat voedingen last kunnen hebben van stoffilters en dat ze daardoor niet genoeg lucht kunnen aanzuigen (als er wat meer stof in zit natuurlijk). Misschien kun je het stoffilter aan de onderkant van je kast even schoonmaken?

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 11:01
Dat geluid wat je hoort klinkt als een tsjirpende condensator. Ik had in de pc van m'n zoon precies hetzelfde geluid en dat was dus de voeding. RMA'tje. Voeding vervangen : geluid weg :)
Als je voeding niet goed is heb je kans dat ie niet stabiel is qua stroomlevering aan je pc waardoor je dit soort fluctuerende prestaties krijgt..

Daarbij kan een slecht presterende voeding ook slecht zijn voor je onderdelen dus ik zou zo snel mogelijk isoleren waar het geluid vandaan komt en actie ondernemen.

[ Voor 36% gewijzigd door Baloes op 08-01-2016 13:42 ]

• SleepyPanda
shadvet schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:16:
Ik las laatst ergens dat voedingen last kunnen hebben van stoffilters en dat ze daardoor niet genoeg lucht kunnen aanzuigen (als er wat meer stof in zit natuurlijk). Misschien kun je het stoffilter aan de onderkant van je kast even schoonmaken?
PC is zo goed als stofvrij. Ook de onderkant, helaas. :(
Baloes schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:26:
Dat geluid wat je hoort klinkt als een tsjirpende condensator. Ik had in de pc van m'n zoon precies hetzelfde geluid en dat was dus de voeding. RMA'tje. Voeding vervangen : geluid weg :)
Als je voeding niet goed is heb je kans dat ie niet stabiel is qua stroomlevering aan je pc waardoor je dit soort fluctuerende prestaties krijgt..

Daarbij kan een slecht presterende voeding ook slecht zijn voor je onderdelen dus ik zou zo snel mogelijk isoleren waar het geluid vandaan komt en actie ondernemen.
Thanks! Blij dat iemand het geluid herkend. Dacht altijd al dat het van de voeding kwam, maar dat leek mij niet logisch gezien de reviews. Blijkt maar weer dat iedereen fouten kan maken. :p

Heb waarschijnlijk de documenten van de aankoop niet meer, dus dat wordt een nieuwe voeding. Gewoon weer de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W denk ik?

Nu alleen nog kijken wat ik nog meer moet upgraden...

[ Voor 6% gewijzigd door SleepyPanda op 08-01-2016 19:14 ]

• Baloes
Uh nee, ik zou nu een modernere voeding nemen. De seasonic bestaat al een tijdje en er zijn nu betere voedingen met een moderner ontwerp.
Het toeval wil trouwens dat de voeding die ik had de seasonic 430W was...

Ik heb hem vervangen door een pricewatch: Cooler Master GM G450M
De pc van m'n zoon bestaat uit een i7 3770 met een GTX970.
Als je denkt te gaan upgraden naar een gtx 980ti (en die ook nog fiks overklokt) kun je beter de 550watt versie nemen voor wat meer adem.
De voeding heeft 5 jaar garantie. Na een jaartje of 7 zal ie waarschijnlijk wel vervangen moeten worden. Heeft te maken met het soort condensatoren die er in zitten. Presteert verder prima.

Das de budgetoptie.

Als je de gpu zwaar gaat overklokken zou een goede 450 watt voeding al voldoen.
Wanneer je wel overklokt dan een 500watt voeding of hoger..

en daar begint het alle goede 450-550 watt voedingen liggen qua prijs erg dicht bij elkaar (ong. 12 euro verschil)
In dat licht is de pricewatch: Corsair RM550x een hele goede voeding
7 jaar garantie, gaat makkelijk 10 jaar mee..
Die voeding is goed voor de r9 290 een zwaar overklokte 980ti, een r9 390(x) of zelfs gtx 970 in SLI.

Leuk stukje over skylines : http://www.gameplayinside...-game-performance-review/

-Edit-

**** wat stom.. Je hebt een r9 290 en geen gtx 970.. Wat een oen zeg.. sry

een 450 watt voeding zou voldoende moeten zijn. 550 geeft je meer ruimte om te overklokken..

Ik zou dus van hierboven aangeraden voedingen de 550 watt's nemen.. Die corsiar is dan de aanrader.

Een CPU koeler is zoals eerder aangeraden ook een mooie upgrade : Betere koeling, stil en geen stofophopert zoals ik altijd maar zeg. Die stock koelertjes zijn vaak mooie stofvallen :)

[ Voor 31% gewijzigd door Baloes op 08-01-2016 20:54 ]

• SleepyPanda
Oh, toevallig. :p

Hm, lees vaak ellende over CM voedingen. Het mag dan een geheel nieuwe serie zijn, maar heb dan inderdaad liever deze pricewatch: Corsair RM550x.

Haha kan gebeuren. Dit gaat de upgrade-set worden, denk ik:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,50€ 248,50
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 80,95€ 80,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 450,35

Note: Huidige processor (€ 130) en moederbord verkoop ik. MoBo omdat ik de B6 mooier vind en het een mooie kans is dat ook gelijk te doen. :)

Iemand nog suggesties om meer voor m'n geld te krijgen?

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Die processor past niet op dat mobo, je hebt een B150 (voor overklokken Z170) nodig ipv B85

[ Voor 15% gewijzigd door KappaRoss op 08-01-2016 21:43 ]

• SleepyPanda
Thanks, aangepast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,50€ 248,50
1Gigabyte G1.Sniper B7€ 107,95€ 107,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,35

Heb net nog even met Taskmanager en Cities tegelijk open getest. Schiet gelijk naar 96% load als met een medium/grote stad. Zelfde trouwens bij het openen van Chrome.

• Baloes
Aan zo'n upgrade ga je weinig hebben. Ik heb nergens gelezen dat de i5 6600k het veeeel beter doet in skylines.. Als je daar profijt van wil hebben dan moet je hem overklokken op een z170 bord met een betere koeler..

En idd die processor is van een andere socket. Misschien moet je eerst ff een beetje op de skylinesfora kijken van welke upgrade je het meeste profijt hebt.
Misschien helpt een goedkope upgrade naar een i7 4770 of 4790(k) veel meer..
Zou ik eerst ff onderzoeken voordat je geld over dun zogezegde balk knikkert :)

Ik heb zelf een keer voor 165 euro een i7 4770 op de kop getikt. Die gaat me nog lang happy houden :)

Mooi mobo... Maar je hebt toch een gesloten kast zonder window?

Dus processor naar 100% bij openen van chrome zonder dat er iets anders open is? Dan zou er iets niet goed zitten en ligt de oorzaak ergens anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Baloes op 08-01-2016 21:58 ]

• SleepyPanda
Baloes schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 21:54:
Aan zo'n upgrade ga je weinig hebben. Ik heb nergens gelezen dat de i5 6600k het veeeel beter doet in skylines.. Als je daar profijt van wil hebben dan moet je hem overklokken op een z170 bord met een betere koeler..

En idd die processor is van een andere socket. Misschien moet je eerst ff een beetje op de skylinesfora kijken van welke upgrade je het meeste profijt hebt.
Misschien helpt een goedkope upgrade naar een i7 4770 of 4790(k) veel meer..
Zou ik eerst ff onderzoeken voordat je geld over dun zogezegde balk knikkert :)

Ik heb zelf een keer voor 165 euro een i7 4770 op de kop getikt. Die gaat me nog lang happy houden :)

Mooi mobo... Maar je hebt toch een gesloten kast zonder window?
Hmm, heb er naar gezocht en het schijnt dat 'ie toch wel flink sneller is.

Bronnen:
http://cpu.userbenchmark....l-Core-i5-4460/3503vs2310
http://cpuboss.com/cpus/I...00K-vs-Intel-Core-i5-4460
http://www.cpu-world.com/...tel_Core_i5_i5-6600K.html

Het gaat trouwens niet alleen om Cities. Speel ook veel andere games zoals Project Cars, GTA V, Tropico 4, Civ5 en Company of Heroes 2. Liefst zie ik overal een goede toename in performance. :p

Netjes en ja, gesloten kast.

• Baloes
ouch...precies alle verkeerde sites om cpu performance te checken... Nooit meer doen :X

Je kunt beter kijken naar dit soort reviews :

http://pclab.pl/art65154.html
http://www.guru3d.com/art...w_desktop_skylake,15.html
http://hexus.net/tech/rev...600k-14nm-skylake/?page=7
http://nl.hardware.info/r...ks-gtx-960--980-far-cry-4
http://www.eurogamer.net/...lake-core-i5-6600k-review

en als ik dit allemaal zo bekijk denk ik dat je met een "goedkope" upgrade naar een i7 4770 (of 4790(k))
net zo goed af bent.. Tenzij je die 6600k sterk wil gaan overklokken..

En heb je nu echt 100% cpu usage wanneer je alleen chrome geopend hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door Baloes op 08-01-2016 22:13 ]

• SleepyPanda
Baloes schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 22:12:
ouch...precies alle verkeerde sites om cpu performance te checken... Nooit meer doen :X

Je kunt beter kijken naar dit soort reviews :

http://pclab.pl/art65154.html
http://www.guru3d.com/art...w_desktop_skylake,15.html
http://hexus.net/tech/rev...600k-14nm-skylake/?page=7
http://nl.hardware.info/r...ks-gtx-960--980-far-cry-4
http://www.eurogamer.net/...lake-core-i5-6600k-review

en als ik dit allemaal zo bekijk denk ik dat je met een "goedkope" upgrade naar een i7 4770 (of 4790(k))
net zo goed af bent.. Tenzij je die 6600k sterk wil gaan overklokken..

En heb je nu echt 100% cpu usage wanneer je alleen chrome geopend hebt?
Haha ohh. :9

Maar ik zie daar dat de 6600k vergeleken wordt met de 4690K, waaruit blijkt dat de 6600k overall toch wel beter scoort. En de 4690K is ook al een stuk sneller dan de 4460 (3,4GHz vs 3,9GHz), dat maakt het toch wel een redelijk verschil?

Hmm, nog iets verder graven dan. Misschien dat een iets oudere i7 beter is dan een nieuwe i5.

Nee, alleen voor een seconde bij het launchen. Daarna zakt ie naar rond de 8%, wat z'n idle load is met Steam, Chrome, Radeon software en Avast open. :p

• Baloes
In de performance review waar ik naar linkte staat bv al vrij snel aangegeven dat bv. skylines goed gebruik kan maken van de multithreading :)

Verder performen ze ook prima in de andere games. Denk dat op een gegeven moment een GPU upgrade meer gaat helpen :)
Benieuwd wat de nieuwe GPU's van volgend jaar gaan brengen :) En DX12 :)

• MichaelvD
Je kan denk ik beter de voeding vervangen de rest gaat je bijna geen performance boost geven. Zeker niet in games.

(Behalve een gpu upgrade dan.)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

http://nl.hardware.info/r...solution-1920x1080-medium
Hier zie je beide cpu's zodat je ze 1 op 1 kan vergelijken. Er valt zeker wat te halen, zo te zien.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• SleepyPanda
MichaelvD2203 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:40:
Je kan denk ik beter de voeding vervangen de rest gaat je bijna geen performance boost geven. Zeker niet in games.

(Behalve een gpu upgrade dan.)
Voeding ga ik zeker doen. :)
Madrox schreef op zondag 10 januari 2016 @ 00:30:
http://nl.hardware.info/r...solution-1920x1080-medium
Hier zie je beide cpu's zodat je ze 1 op 1 kan vergelijken. Er valt zeker wat te halen, zo te zien.
Precies, nu al een aantal keer gelezen dat het bijna geen upgrade is maar van 62FPS naar 77FPS is toch wel een flinke stap voor alleen een CPU?

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zeker. Het varieert natuurlijk wel van spel tot spel.

• SleepyPanda
Dat is waar, al lijkt Hitman mij geen CPU intensive game. Dus kan alleen maar beter zijn voor GTA en Cities. Nog maar een keer in verdiepen haha.

Begint me allemaal wel lastig te worden hoor. Bijna de neiging om de hele PC in z'n geheel te verkopen zonder SSD en HDD. :p

[ Voor 31% gewijzigd door SleepyPanda op 10-01-2016 01:08 ]

• Baloes
Systeem verkopen? Tsja.. Je zit in die benchmark wel te kijken naar een game op medium waarbij er meer load op de CPU komt te liggen dan wanneer je op ultra speelt waar de CPU meer "ontlast" wordt door de GPU. Toont wel het feit aan dat er meer power in de i5 6600k zit..
Maarrrr...ik neem aan dat je games met je r9 290 niet op medium gaat spelen :)

Als je namelijk verder leest in de review en kijkt naar de resultaten met de gtx 980 op ultra dan zie je dat de FPS van de verschillende processoren door toedoen van de GPU veel dichter bij elkaar komen te liggen. Dit zie je ook weer terugkomen in de reviews die ik gelinkt had in m'n vorige post..

Daarom adviseerde ik ook om op het vinketouw te gaan zitten en kijken of je op V&A voor een leuke prijs zo'n i7 4xxx kunt scoren waarbij je je eigen CPU weer verkoopt. Je krijgt vergelijkbare resultaten als met de i5 6600(K) en cities heeft veel baat bij hyperthreading.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

V&A aangeboden: Intel Core i5-4690K Boxed met Seal!
Deze nemen en eventueel een goede koeler en lekker overklokken.

• SleepyPanda
Baloes schreef op zondag 10 januari 2016 @ 01:56:
Systeem verkopen? Tsja.. Je zit in die benchmark wel te kijken naar een game op medium waarbij er meer load op de CPU komt te liggen dan wanneer je op ultra speelt waar de CPU meer "ontlast" wordt door de GPU. Toont wel het feit aan dat er meer power in de i5 6600k zit..
Maarrrr...ik neem aan dat je games met je r9 290 niet op medium gaat spelen :)

Als je namelijk verder leest in de review en kijkt naar de resultaten met de gtx 980 op ultra dan zie je dat de FPS van de verschillende processoren door toedoen van de GPU veel dichter bij elkaar komen te liggen. Dit zie je ook weer terugkomen in de reviews die ik gelinkt had in m'n vorige post..

Daarom adviseerde ik ook om op het vinketouw te gaan zitten en kijken of je op V&A voor een leuke prijs zo'n i7 4xxx kunt scoren waarbij je je eigen CPU weer verkoopt. Je krijgt vergelijkbare resultaten als met de i5 6600(K) en cities heeft veel baat bij hyperthreading.
Ja, als in weer helemaal een nieuwe haha.

Hmm, dat is waar. Dit maakt het nou zou lastig. Websites die elkaar tegenspreken en veel verschillende factoren/situaties. :p

V&A maar even checken dan. Thanks.
Madrox schreef op zondag 10 januari 2016 @ 02:10:
V&A aangeboden: Intel Core i5-4690K Boxed met Seal!
Deze nemen en eventueel een goede koeler en lekker overklokken.
Hm, das een mooie. Maar ga liever voor een i7 denk ik.

[ Voor 84% gewijzigd door SleepyPanda op 10-01-2016 02:13 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat gaat die i7 dan doen voor je game performance ?

• Baloes
De i7 heeft ie nodig voor cities skyline. Daar helpt hyperthreading de zware last van het rekenen aan grote steden te verdelen over meerdere cores (waaronder de gesimuleerde).

Mooiste deal zou een i7 4790 of zelfs liever nog een i7 4790K voor 250 of lager zijn vanwege de hoge clocksnelheden..

[ Voor 26% gewijzigd door Baloes op 11-01-2016 13:40 ]

• MichaelvD
Baloes schreef op zondag 10 januari 2016 @ 02:44:
De i7 heeft ie nodig voor cities skyline. Daar helpt hyperthreading de zware last van het rekenen aan grote steden te verdelen over meerdere cores (waaronder de gesimuleerde).
Kijk deze video YouTube: CPU Cores for Gaming: How many do you need? - Q1 2015 Update Maar is het verschil tussen 4 core en 4 cores met HT is 0.
In Cities:Skylines

• SleepyPanda
Nogmaals bedankt allen. Besloten om alleen de voeding te vervangen.

Heb deze opties:
pricewatch: Corsair RM650x €110
pricewatch: Corsair RM550x €100
pricewatch: Cooler Master GM G550M €70
pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W €70

- Corsair lijkt de beste kwaliteit, maar komt ook met de hoogste prijs.
- Coolermaster is semi-modulair, dus niets overbodigs en scheelt ook in prijs.
- Seasonic heb ik nu dus slechte ervaringen mee, vrij luid en lijkt ook de load van een R9 en i5 niet aan te kunnen.

Ik denk zelf maar dat ik de Corsair neem, als ik er vanuit ga dat die langer meegaat dan de hele PC? Is ook zo in de PC te zetten en genoeg aansluitingen? :)

Edit: Oh er komt een nieuwe cooler op de CPU.

[ Voor 7% gewijzigd door SleepyPanda op 29-01-2016 15:42 ]

Pagina: 1