Beste mede-Tweakers,
Het is inmiddels alweer dik een jaar terug dat ik jullie in dit topic om advies vroeg en daar ben ik nog steeds dankbaar voor.
Helaas merk ik dat niet alles maxed out meer kan met gamen en het niet altijd de stabiele 60FPS haalt. Zelf dacht ik aan een upgrade voor de CPU en dus misschien het moederbord. In de BBG en andere topics zag ik al dat de pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed veel wordt aangeraden.
Heb even in de nummers gedoken en het verschil met de 4460 is:
Klokfrequentie (i5 6600K - i5 4460)
3,5GHz - 3,2GHz
Maximale turboklokfrequentie
3,9GHz - 3,4GHz
Oftewel:
- Ongeveer 10% hogere clock-snelheid
- Ongeveer 10% hogere PassMark (Single core) score
In games als Cities: Skylines en GTA V lijkt het dat mijn CPU de bottleneck is. Vooral bij grote steden en veel NPC's.
Hieronder mijn huidige PC:
TL;DR:
Huidige PC niet snel genoeg en met de komst van de Oculus e.d. is wat meer snelheid gewenst. Meest gespeelde games zijn GTA V en Cities: Skylines. Een nieuwe CPU lijkt mij het meest logisch, maar misschien heeft iemand betere ideeën. Een nieuwe CPU, MoBo en een extra GPU? Ik weet het niet.
Het budget is overigens tussen de 200 en 800 euro. Ben voornamelijk benieuwd naar de mogelijkheden. Als (bijvoorbeeld) een CPU-upgrade van 250eu mij 10 FPS meer oplevert en een upgrade van 400 maar 15 FPS, dan is die van 400 het naar mijn mening niet waard. Verder is de verkoop van onderdelen mogelijk en nieuwe onderdelen hebben de voorkeur.
Hier nog even het lijstje.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, gamen, gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
200/800 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, zie het lijstje hierboven.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe CPU.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en AMD, vanwege de reeds aanwezige hardware.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, ben wel wat gewend met de standaard Intel-cooler en een AMD kaart.
Ga je overklokken?
Niet per se.
Wat verwacht je van ons?
Meer inzicht in logische upgrades en misschien wel de gouden oplossing.
Alvast bedankt!
Het is inmiddels alweer dik een jaar terug dat ik jullie in dit topic om advies vroeg en daar ben ik nog steeds dankbaar voor.
Helaas merk ik dat niet alles maxed out meer kan met gamen en het niet altijd de stabiele 60FPS haalt. Zelf dacht ik aan een upgrade voor de CPU en dus misschien het moederbord. In de BBG en andere topics zag ik al dat de pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed veel wordt aangeraden.
Heb even in de nummers gedoken en het verschil met de 4460 is:
Klokfrequentie (i5 6600K - i5 4460)
3,5GHz - 3,2GHz
Maximale turboklokfrequentie
3,9GHz - 3,4GHz
Oftewel:
- Ongeveer 10% hogere clock-snelheid
- Ongeveer 10% hogere PassMark (Single core) score
In games als Cities: Skylines en GTA V lijkt het dat mijn CPU de bottleneck is. Vooral bij grote steden en veel NPC's.
Hieronder mijn huidige PC:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 184,40 | € 184,40 |
| 1 | Gigabyte G1.Sniper B5 | € 136,- | € 136,- |
| 1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X | € 299,95 | € 299,95 |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 47,95 | € 47,95 |
| 1 | Cooler Master CM 690 III Closed | € 91,- | € 91,- |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 14,42 | € 14,42 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 56,95 | € 56,95 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 118,- | € 118,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 988,62 | |
TL;DR:
Huidige PC niet snel genoeg en met de komst van de Oculus e.d. is wat meer snelheid gewenst. Meest gespeelde games zijn GTA V en Cities: Skylines. Een nieuwe CPU lijkt mij het meest logisch, maar misschien heeft iemand betere ideeën. Een nieuwe CPU, MoBo en een extra GPU? Ik weet het niet.
Het budget is overigens tussen de 200 en 800 euro. Ben voornamelijk benieuwd naar de mogelijkheden. Als (bijvoorbeeld) een CPU-upgrade van 250eu mij 10 FPS meer oplevert en een upgrade van 400 maar 15 FPS, dan is die van 400 het naar mijn mening niet waard. Verder is de verkoop van onderdelen mogelijk en nieuwe onderdelen hebben de voorkeur.
Hier nog even het lijstje.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, gamen, gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
200/800 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, zie het lijstje hierboven.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe CPU.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en AMD, vanwege de reeds aanwezige hardware.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, ben wel wat gewend met de standaard Intel-cooler en een AMD kaart.
Ga je overklokken?
Niet per se.
Wat verwacht je van ons?
Meer inzicht in logische upgrades en misschien wel de gouden oplossing.
Alvast bedankt!