Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fexxio
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-08 17:57
Hi!

Ik werk, nog niet zo lang, bij een #1 Nederlands media-bedrijf als Frontend Developer. Sinds ik er werk zijn ze al druk op zoek naar meerdere dev's, maar er zijn gewoon geen mensen die én de kennis hebben, en in onze absurt-informele bedrijfscultuur passen. Er is na mij dan ook niemand meer aangenomen. Ik heb dus het geluk dat ik niet makkelijk vervangbaar ben.

Nu is het wel zo dat ik op zo'n 120km afstand van mijn werk woon. Daarvoor is een kilometervergoeding van zo'n €600/maand voor afgesproken, ik zit alleen heel erg te twijfelen om dichterbij mijn werk (<5km) te gaan wonen en hierdoor vervalt dus in feite mijn reiskostenvergoeding.

Mijn vraag; is het reëel om een salarisverhoging/vergoeding te vragen, van ongeveer 2/3 van de onbelaste reiskosten? Dit aangezien ik veel verder weg van vrienden en familie ga wonen en dit voor mijn sociale contacten niet echt een pluspunt is.
Normaal gesproken kies je zelf voor de verhuizing, maar in dit geval bespaart het hun toch ook behoorlijk wat geld (en me vervangen gaat dus ook niet zo makkelijk)

Thanks alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Proberen valt natuurlijk altijd, geld is hij nu toch wel kwijt. Het heeft voor je werkgever natuurlijk pluspunten als je dichterbij komt wonen, veel werkgevers motiveren dit juist. Maar andere kant heeft hij natuurlijk weinig te maken met je sociale 'achteruitgang' van de verhuizing, ik weet niet hoe je collega's bekend zijn met reiskosten/salaris, maar dat kan soms nog wel wat scheve gezichten geven.

Vervangbaar is per saldo iedereen, maar als je toch in een goede sfeer zit, gewoon proberen :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Verhuiskostenvergoeding: Een werkgever kan eenmalig een paar duizend Euro schenken als je richting je werk verhuist. En ja, het scheelt je werkgever flink in reiskosten dus het kan voor hun ook interessant zijn. De vergoeding kan belastingvrij zijn, de Belastingdienst heeft hiervoor voorwaarden opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fexxio
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-08 17:57
Thanks! Ik ga het meenemen voor in het gesprek :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
fexxio schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 06:07:
Thanks! Ik ga het meenemen voor in het gesprek :-)
Wellicht om in je achterhoofd te houden:
Indien je ooit besluit terug te verhuizen krijg je GEEN reiskosten meer (althans... dat hoeft dan niet, je kiest immers zelf om verder weg te verhuizen). Indien je niet zeker weet of je keuze definitief is en je de optie wilt behouden om terug te verhuizen i.v.m. sociale contacten zou ik eerder onderhandelen om bij opnieuw verhuizen de reiskosten tot max. afstand van moment van aannemen als uitgangspunt te behouden.

Ik heb zo in het verleden mijn reiskosten opgegeven omdat ik dichter bij mijn werk wilde wonen en ik niets kon kopen omdat het bedrijf nogal koppig is/was m.b.t. intentieverklaringen... Toen ik uiteindelijk WEL een huis in de omgeving kon kopen i.v.m. vast contract wilde ik op ong. 50% van de originele afstand gaan wonen. Ik kreeg toen ook te horen "jij gaat verder weg wonen"... Waarop ik na veel moeilijk doen alsnog "nee dank je" kreeg. Dat ik aangaf dat ik niets in de gewenste plaatst kon kopen/huren omdat hun geen intentieverklaring wilden geven was mijn probleem :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:41

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Wellicht inderdaad een verhuisvergoeding.

Verder is het natuurlijk wel zo dat de vergoeding voor kosten die je niet meer maakt vervalt.

Reiskostenvergoeding, vooral als ze structureel zijn, als inkomen/loon zien kan wel eens vervelend uitpakken als je (niet TS , maar algemeen) ineens dichterbij je huis moet gaan werken. Ik ken de voorbeelden bij mijn eigen werkgever.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:40

Greyfox

MSX rulez

Je snapt de term reiskostenvergoeding blijkbaar niet helemaal.
Het is een vergoeding voor gemaakte reiskosten en als als je dus minder kosten maakt is er dus ook minder vergoeding.
Jij gaat zelf dichterbij wonen, niet op verzoek van de werkgever toch?
Wat je eigenlijk wilt is loonsverhoging terwijl je er pas net werkt, zoals je zelf zegt, lijkt mij weinig kans.
Proberen kan altijd maar heeft wel impact op de verstandhouding.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Greyfox schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 07:51:
Onzin, als je een fatsoenlijke werkgever hebt en op een fatsoenlijke manier het gesprek aan gaat zal dit echt geen invloed hebben op de verstandshouding.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
fexxio schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 01:00:
Hi!

Ik werk, nog niet zo lang, bij een #1 Nederlands media-bedrijf als Frontend Developer. Sinds ik er werk zijn ze al druk op zoek naar meerdere dev's, maar er zijn gewoon geen mensen die én de kennis hebben, en in onze absurt-informele bedrijfscultuur passen. Er is na mij dan ook niemand meer aangenomen. Ik heb dus het geluk dat ik niet makkelijk vervangbaar ben.

Nu is het wel zo dat ik op zo'n 120km afstand van mijn werk woon. Daarvoor is een kilometervergoeding van zo'n €600/maand voor afgesproken, ik zit alleen heel erg te twijfelen om dichterbij mijn werk (<5km) te gaan wonen en hierdoor vervalt dus in feite mijn reiskostenvergoeding.

Mijn vraag; is het reëel om een salarisverhoging/vergoeding te vragen, van ongeveer 2/3 van de onbelaste reiskosten? Dit aangezien ik veel verder weg van vrienden en familie ga wonen en dit voor mijn sociale contacten niet echt een pluspunt is.
Normaal gesproken kies je zelf voor de verhuizing, maar in dit geval bespaart het hun toch ook behoorlijk wat geld (en me vervangen gaat dus ook niet zo makkelijk)

Thanks alvast!
Als je werkgever tevreden is met je, dan moet dat volgens mij zeker bespreekbaar zijn. Is ook in het voordeel van de werkgever, als je op 5 kilometer van kantoor woont kan je ook makkelijker sneller & opgeroepen worden voor noodgevallen (of dat nu in jouw voordeel is ook, laat ik in het midden).

Verder even een open deur intrappen, het kerkhof ligt helaas vol met mensen die niet vervangen konden worden.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Het is een vergoeding voor gemaakte reiskosten en als als je dus minder kosten maakt is er dus ook minder vergoeding.
Wat je eigenlijk wilt is loonsverhoging terwijl je er pas net werkt, zoals je zelf zegt, lijkt mij weinig kans.
Bij mijn vorige werkgever (een zekere technologie website met een geestig steeksleutelpoppetje _/-\o_ ) was er wel actief beleid om je te laten verhuizen naar de regio. Dat was wel degelijk een verzoek van de werkgever. Het is namelijk super handig en voordelig als je mensen een beetje in de buurt wonen, en dat zag de werkgever ook. Daar kreeg je dus wel degelijk een (eenmalige) vergoeding voor, zoals meerdere mensen ook al in dit topic noemde.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:56
Ik vind dat TS wel degelijk een punt heeft. Stel dat TS gaat verhuizen om dichter bij zijn werk te wonen maar dan in een regio komt te zitten die (veel)hoger ligt qua woonlasten. Bijvoorbeeld vanuit het Oosten naar Randstad of vanuit het Noorden naar Regio Amsterdam. Dan is het toch niet meer dan logisch dat de werkgever hem daarvoor compenseert, zeker als de werkgever wil dat je dichterbij komt wonen.

Want zelfs al wordt die 600 euro omgezet in loonsverhoging dan heeft de werkgever er nog steeds voordeel bij als de werknemer dichterbij het werk komt wonen. Maar ik snap heel goed dat als je woonlasten keer 1,5 gaan in de nieuwe regio je daar wel iets van een tegemoetkoming van je werkgever in wilt zien.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:41

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Davidshadow13 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 08:58:
[...]

Ik vind dat TS wel degelijk een punt heeft. Stel dat TS gaat verhuizen om dichter bij zijn werk te wonen maar dan in een regio komt te zitten die (veel)hoger ligt qua woonlasten. Bijvoorbeeld vanuit het Oosten naar Randstad of vanuit het Noorden naar Regio Amsterdam. Dan is het toch niet meer dan logisch dat de werkgever hem daarvoor compenseert, zeker als de werkgever wil dat je dichterbij komt wonen.
TS is zelf degene die hier over nadenkt. Dit komt niet van de werkgever.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:56
m-vw schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:05:
[...]

TS is zelf degene die hier over nadenkt. Dit komt niet van de werkgever.
In het geval van initiatief vanuit de werkgever zie ik een dergelijke vergoeding dan echt als vanzelfsprekendheid. Wanneer zoals in dit geval het initiatief vanuit de werknemer komt vind ik het nog steeds bespreekbaar. Zeker wanneer de woonlasten omhoog gaan. Die 600 euro zijn ze nu sowieso kwijt en als met dat als extra salaris de werknemer dichtbij werk komt wonen dan geeft dat ook een hoop voordelen voor de werkgever dus dan zou ik dat als een "win-win" situatie zien.

Ook al zal die 600 euro de werkgever iets meer kosten als dit als salaris wordt uitgekeerd vanwege de werkgeverslasten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
In beginsel is een reiskostenvergoeding natuurlijk bedoeld om je reiskosten te vergoeden. De vergoeding die jij krijgt is waarschijnlijk niet zo hoog dat het alle gemaakte reiskosten vergoedt (dt?), wat maakt dat wanneer jij dichter in de buurt gaat wonen, je er netto niet op achteruit gaat. Wat jij nu eigenlijk vraagt is een loonsverhoging, met de reden dat je verder van familie/vrienden gaat wonen. Een klein beetje vreemd is dit wel, maar als de verstandshouding goed is kun je dit zeker overwegen. Wel kun je, zoals eerder gezegd, afspraken maken over eventuele toekomstige verhuizing (die weer voor een grotere reisafstand en dus hogere reiskosten zorgen).

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18
Vergeet niet dat een loonsverhoging duurder is voor de werkgever en jij er minder aan overhoudt.

Werkgever moet er sociale premies over gaan betalen, vakantiegeld, pensioen, 13e maand en als jij volgend jaar een 3% verhoging krijgt dan worden de "reiskosten" ook opeens 3% duurder. Voor de werkgever is het dus echt geen "600 euro is toch 600 euro?" Als hij nu en in de toekomst hetzelfde bedrag extra kwijt zal zijn dan zal er misschien 100 euro bruto salarisverhoging in zitten.

Nu krijg jij die vergoeding netto. Als je hem bruto krijgt betaal je er belasting over. Uiteindelijk blijft er dus een stuk minder over, zeker als je de werkgever niet op een veel hogere last wil zetten en je dus een veel lagere loonsverhoging krijgt.

Misschien kun je beter verhuizen en je oude huis aanhouden en die netto 600 euro gebruiken om de hypotheek te betalen. Op papier ben je dan niet verhuisd. Dan krijg je wel extra kosten door het hebben van een 2e huis, maar wellicht hou je netto meer over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

pirke schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:35:
Misschien kun je beter verhuizen en je oude huis aanhouden en die netto 600 euro gebruiken om de hypotheek te betalen. Op papier ben je dan niet verhuisd. Dan krijg je wel extra kosten door het hebben van een 2e huis, maar wellicht hou je netto meer over...
Natuurlijk kan dat ook maar als een werknemer dat bij mij zou doen dan moeten we wel een goed gesprek daar over hebben en daar kan al snel uit blijken dat hij prima vervangbaar is.

Een loonsverhoging kan je altijd vragen. Op zich zou het voor een werkgever fijn zijn als je dichterbij woont en is het ook een stukje commitment van jouw kant (wederom fijn voor de werkgever). Of je ook extra geld krijgt is afhankelijk van dingen die wij hier niet kunnen bepalen maar zoals gezegd, gewoon vragen.

Voordat je verhuisd zou ik sowieso een gesprek er over hebben met je baas om te zien of jullie plannen wel hetzelfde zijn (en niet dat je na 2 maanden tóch vervangbaar blijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23

Mijn vraag; is het reëel om een salarisverhoging/vergoeding te vragen, van ongeveer 2/3 van de onbelaste reiskosten?
Die 600 euro zullen waarschijnlijk grotendeels op gaan aan reiskosten (220 dagen * 2 * 120 km = 53Mm/jaar). Dus in theorie zou je al gecompenseerd zijn als je verhuizing werd betaald.

Alleen voldoet een verhuiskostenvergoeding voor geen meter:

* een huis verkopen kost 3-6% van de warde (makelaar, advertentiekosten, kleine werkjes om de verkoopbaarheid te boosten, paar maanden dubbele lasten). Bij een modale woning heb je het al over 7-15k netto.
* een huis kopen kost een procent of 5 (KK, notaris, financieel advies, taxatie). Daar gaat nog eens 12k.
* de verhuizing zelf kost ook enkele duizenden euro's (of het equivalent in vrije tijd).

Dan heb je het al over 20-25k euro.

* niet meegeteld: dingetjes die je in je nieuwe woning wil veranderen opdat het echt houw huis word.
* niet meegeteld: meubels die in je nieuwe huis niet zo mooi blijken te staan als in je oude huis.

* niet meegeteld: reiskosten de andere kant op. Je kunt naar je werk verhuizen, maar een belangrijk deel van je leven speelt zich af rond je woonplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-08 11:18
Het gaat hier steeds over kosten, maar TS haalt ook aan dat hij verder van zijn vrienden vandaan gaat wonen en probeert die achteruitgang te kwantificeren in geld. Wat ik een beetje mis is de reistijd. 120km is al gauw 1,5-2 uur reizen, dus verhuizen scheelt je 3-4 uur per dag die je mooi in andere zaken kan steken, waardoor je weer meer tijd overhoudt voor een sociaal leven. Dat laatste geldt wat mij betreft ook nog als je sociale leven op afstand zit.

Andersom geredeneerd kan de werkgever er weinig aan doen dat ze op een plek zit waar jouw sociale leven niet zit. Dat je niet in de buurt woont, daarvan is nog algemeen geaccepteerd om een vergoeding voor te krijgen, maar een vergoeding vragen omdat je sociale leven niet in de buurt zit lijkt mij een brug te ver. De reductio ad absurdum zou kunnen zijn dat je een vergoeding wilt van je werkgever omdat die niet aan de kust zit en je zo graag aan het strand had willen wonen omdat je zo van strandwandelingen houdt.

Verder krijg ik de indruk dat je jouw onvervangbaarheid als machtspositie ziet die je probeert uit te spelen, terwijl je tegelijkertijd impliceert (je zegt dat niet letterlijk) dat jouw sociale leven voor jou belangrijker is dan je werk. Ik zou van die combinatie als werkgever een beetje misselijk worden. Je kan het gesprek dus wel aangaan, maar ik zou goed nadenken over je woordkeuze!

Eerder sprak iemand over commitment van jouw kant en die van de werkgever. Natuurlijk is het lovenswaardig als je voor je werk verhuist en dat mag je werkgever ook erkennen (eventueel door een financiële uiting van waardering). Maar als (jonge) werknemer moet je je wel bedenken dat je steeds vervangbaarder wordt naar mate je de werkgever meer gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik denk dat verhuiskosten vergoeding sowieso wel bespreekbaar zou moeten zijn. Mijn werkgever heeft onze verhuizing (over ca. 200 kilometer) volledig vergoed, wel alles zelf ingepakt. Verhuizer is de ene dag alles komen inladen en de dag daarna op de nieuwe plek alles komen uitladen. Daarnaast een behoorlijk bedrag aan "herinrichtingskosten" gekregen, simpel omdat je naast verhuiskosten ook andere kosten hebt als je ergens opnieuw settled. Daarna vervielen mijn reiskosten gewoon.

Mijn grote winst was reistijd, 2,5 uur heen, 2,5 uur terug, of veel langer bij drukte, regelmatig hotels zien.
Na verhuizing 20 minuten fietsen heen, 20 minuten terug, kortom een zee van vrije tijd extra. Nadeel, de eerste maanden was mijn hoofd niet leeg toen ik thuiskwam en zat ik nog midden in het werk. Maar dat ging over. Nu is niet zo erg om een keer een dag van meer dan 10 uur of meer te draaien of in het weekend nog wat op te pakken, vroeger probeerde ik dat te voorkomen. Niet alles is in geld uit te drukken.

Vroeger had ik 's avond amper tijd en was ik in het weekend te moe, dus ook amper een sociaal leven, nu is daar meer tijd voor. Na de verhuizing een aantal vrienden kwijtgeraakt blijkbaar was de afstand te groot en paar zijn er blijven hangen. Op de nieuwe stek weer vrienden er bij gekregen. Verder een veel relaxter bestaan.

Niemand is onmisbaar! Zelf zie ik dat regelmatig bij projecten, mensen die zichzelf onmisbaar vinden of onmisbaar geacht worden. Als ze vertrekken doet dat heel even pijn en dan loopt alles gewoon weer verder. Sowieso als je die kaart speelt dan is er bij mijn werkgever een redelijke kans dat geprobeerd wordt om te zien of je echt onmisbaar bent ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
€600 reiskosten vergoeding lijkt me best wel veel. TS is dus wel een goed onderhandelaar. Als je van 120km buiten bijvoorbeeld Amsterdam naar het dure Amsterdam verhuist dan zou ik in de onderhandelingen eerder op hogere woonlasten gooien dan op afstand tot sociaal leven, dat is immers een keuze, de woonlasten zijn een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Eigenlijk moet je de vraag in eerste instantie veel breder bekijken dan de reiskosten en/of verhuiskosten. Veel factoren zijn niet financieel.

"Zou ik 120 km verderop gaan wonen?" De bovengenoemde 20-25k aan (eenmalige, prive) kosten vs 7k aan (jaarlijkse, zakelijke) kosten spelen natuurlijk een rol, maar veel belangrijker zijn niet-financiele overwegingen. Ik zou twijfelen of ik mijn gezin zou willen verplaatsen, en het antwoord op die vraag heeft veel meer met de beoogde woonplaats te maken dan met de baan.

Verder is 240 km per dag rijden over langere tijd best uitputtend. Je meeste vrije tijd op weekdagen is gewoon weg en daarmee komt het risico dat je steeds "smaller" wordt: jouw leven bestaat vooral uit werk en reizen. Om die reden zou mijn vraag eerder worden:

- verhuizen naar deze werkgever toe
of
- een andere baan zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Voor een vorig project had ik 2 jaar lang iedere dag een reisafstand van 110km enkele reis.
Het eerste jaar noodgedwongen met OV wat mij een reistijd van 2,5+ uur enkele reis opleverde.
Het tweede jaar kreeg ik een auto en kostte het mij 1 - 1,5 uur enkele reis.

Die periode had ik niet heel veel sociaal leven, eerste jaar was iedere ochtend om 5:30 op en kwam met geluk 20:00 thuis. Dan was het koken, eten, afwassen, poetsen en eenmaal klaar slapen.
Tweede jaar was het 5:30 op en om 17:00 - 17:30 thuis en dan had ik wel iets meer tijd maar toch.
In het weekend deed ik ook niet zo gek veel en rustte ik vooral bij.

Nu zit ik met nieuwe baan op een project 15 minuten fietsen of 20 minuten auto enkele reis en heb ik veel meer tijd voor mijzelf.
Als je vrienden er niet tegen kunnen dat je zover weg woont, vraag ik mij serieus af of je ze wel vrienden mag noemen.
Alleen in het geval je een gezin hebt met kinderen die naar de middelbare school gaan is het een ander verhaal, anders zou ik gaan voor die 4,5 uur extra vrije tijd.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@T.C. helemaal eens met die 4.5 uur vrije tijd. Alleen zou ik de vraag iets breder trekken en niet alleen naar het voorstel van de huidige werkgever kijken maar ook naar andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Hi!

Altijd bijzonder dat mensen aannemen dat ze niet makkelijk vervangbaar zijn.

Ik heb op verschillende functies gezeten, die maar weinig mensen aankunnen (en mij lastiger vervangbaar maken.)

Toen mijn toenmalige detacheerder mij niet binnen 3 maanden wilde laten overnemen, zei de opdrachtgever: (voor €80k kan ik een grote wervingscampagne starten, teken geld geven en nog goedkoper uit zijn)
3 Maanden later hadden ze een nieuwe. (Lastig vervangbaar maar toch deden ze dat.)

Mijn huidige rol binnen de farmaceutische industrie heeft de goed betalende opdrachtgever 6 maanden gezocht naar een geschikte kandidaat.
Het is een operationeel kritische positie, toch vertellen ze mij de weg naar de uitgang als ik denk dat ik meer moet krijgen vanwege eventuele verhuizing.

Ik ben gewoon vervangbaar, kost alleen een maandje of 6 en daarmee een behoorlijke vertraging binnen een paar projecten. That's all.

Een kameraad van mij was contractbeheerder, in het begin beheerde hij €20 mio aan contracten op een gegeven moment €100 mio in dezelfde werktijd.
Hij eiste een hogere beloning aangezien hij absoluut onvervangbaar was.
1 maand later werkte hij er niet meer. (Hij was echt absoluut onvervangbaar en toch vervingen ze hem)
t_captain schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:53:
@T.C. helemaal eens met die 4.5 uur vrije tijd.
Alleen zou ik de vraag iets breder trekken en niet alleen naar het voorstel van de huidige werkgever kijken maar ook naar andere opties.
Het is inderdaad zo dat je het breder moet trekken.

- Betaalt mijn werkgever relatief gezien goed of slecht? (In het laatste geval zal er inderdaad weinig goede kandidaten komen solliciteren)
- Is mijn werk heel erg uitdagend of is het geest dodend? (In het laatste geval zal er inderdaad weinig goede kandidaten komen solliciteren)
- Je moet jezelf de vraag stellen: "Is dit de werkgever waar: ik het naar mijn zin heb? Ik leuke werkzaamheden heb? Waar ik leuke collega's heb en een goede sfeer heerst?"
Kan ik ergens anders leukere werkzaamheden vinden die zich ook dichterbij gaan vinden?

@TS
Het uitgangspunt: "ik ben onvervangbaar" of "ik ben heel moeilijk vervangbaar" kan er toe leiden dat ze dat toch gaan proberen. Dan zit je daar in je huis zonder werk.

Je kunt altijd proberen om meer salaris te krijgen, nee heb je ja kan je krijgen.
Maar dit als normaal en logisch zien is onrealistisch.
Je hebt minder kosten aan je heen en terug reis. Als werkgever zou ik dat gebruiken als tegenargument en de vraag stellen om salaris in te leveren, je houdt immers meer vrij besteedbaar inkomen over.

De kans is groter dat je een bijdrage in de verhuiskosten krijgt.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het lijkt mij een redelijk voorstel. Jij kunt wel of niet iets doen wat jouw werkgever geld op gaat leveren. Het lijkt mij dan ook een redelijk dat je een deel van wat je werkgever zo bespaart weer van je werkgever krijgt.

Dat zou ik alleen niet doen in de vorm van een salarisverhoging (daar zitten wat haken en ogen aan, salaris tov van collega's, pensioen), maar in de vorm van een eenmalige verhuisvegoeding, gecombineerd met een terugbetalingsregeling naar rato van de maanden die je eerder dan 4 jaar uit dienst gaat ofzo. Dit is ook fiscaal heel veel gunstiger.

Het was altijd zo dat een werkgever bij een dergelijk verhuizing 7750 euro belastingvrij mag uitkeren, zonder overleggen van bonnen. Daarnaast mogen kosten met bonnen ook nog eens belastingvrij vergoed worden (dus huur verhuiswagen of verhuisbedrijf). Of daat laatste nog steeds zo is dit jaar weet ik niet, maar dat kun je opzoeken in het handboek loonheffingen van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
25k aan totale kosten voor de verhuizing - verhuiskostenvergoeding van 7750 = eigen investering van 17k.

Er staat natuurlijk een heleboel niet-financieel gewin tegenover (rust, vrije tijd, energie). Maar je moet maar net zin hebben om die 17k neer te tellen. Als je hem bij de werkgever wil neerleggen en in 5 jaar tijd wil terugverdienen, zal er bruto zo'n 450 euro bovenop moeten. Maar of een werkgever daar nu zo blij van wordt...7750 aan verhuiskosten vergoeden en vervolgens de bespaarde reiskostenvergoeding in de vorm van loonsverhoging + bijbehorende werkgeverspremies blijven doorbetalen. Ik denk dat ze daar geen zin in hebben. De besparing van 600/maand is immers de rechtvaardiging voor de uitgave van 7750.

Met andere woorden, ik denk dat TS financieel gaat inschieten bij het plan. Misschien is de vrije tijd + de mogelijkheid om deze baan te behouden het waard. Misschien kan hij beter een andere baan zoeken in zijn eigen regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubcaek
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-09 21:38
Je krijgt een reiskostenvergoeding van 600 euro.. maar welk deel daarvan steek je in je eigen zak? Op z'n minst lijkt het mij logisch dat je rekent met het bedrag wat je over houdt, na aftrek gemaakte reiskosten. Je krijgt E 0,125/km dus ik vermoed dat je niks in je eigen zak steekt, niet de meest voordelige regeling. (Wellicht is een andere optie onderhandelen om gewoon E 0,19/km te krijgen.)

Vervolgens moet je gaan rekening houden met wat die zee van tijd jou oplevert (3-4 uur per dag). Ik denk dat een gemiddeld individu toch wel aan 1-2 uur reistijd per dag zit (gokje). Dit levert jou minimaal 2 uur vrije tijd op, per dag, 10 uur per week, 40 uur per maand.

Stel je eens voor dat je die uren werkt, maar er niet voor betaald krijgt.

In andere woorden; wat savage zei.
SavageBrother schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:19:
In beginsel is een reiskostenvergoeding natuurlijk bedoeld om je reiskosten te vergoeden. De vergoeding die jij krijgt is waarschijnlijk niet zo hoog dat het alle gemaakte reiskosten vergoedt (dt?), wat maakt dat wanneer jij dichter in de buurt gaat wonen, je er netto niet op achteruit gaat. Wat jij nu eigenlijk vraagt is een loonsverhoging, met de reden dat je verder van familie/vrienden gaat wonen. Een klein beetje vreemd is dit wel, maar als de verstandshouding goed is kun je dit zeker overwegen. Wel kun je, zoals eerder gezegd, afspraken maken over eventuele toekomstige verhuizing (die weer voor een grotere reisafstand en dus hogere reiskosten zorgen).
Conclusie: als je dichterbij gaat wonen ga je er waarschijnlijk sterk op vooruit.
Pagina: 1