Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

advies 400 euro laptop (i3 of groter scherm?)

Pagina: 1
Acties:

• WEETIKVEEEL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-10 23:33
Een vriendin van mij vroeg mij om voor haar een laptop uit te zoeken van rond de 400 euro.
Ik weet best veel van computer hardware alleen ben ik niet heel goed op de hoogte van wat er allemaal te koop is. Als ik in de pricewatch kijk zie ik dat alles in die categorie dicht bij elkaar ligt. Een chromebook wil ze sowieso niet. Een SSD of een full HD scherm zitten er duidelijk niet in voor die prijs. De enige afweging die overblijft is of ik de i3 moet offeren voor een scherm met een iets hogere resolutie (1600x900 ipv 1366x768) en een grotere schermdiagonaal. zelf zou ik nooit een celeron kiezen aangezien deze op benchmarks minder dan half zo goed scoort als de i3 (Celeron N2840 t.o.v. i3-4005U). Maar aangezien zij nooit zal gamen of compilen of wat dan ook voor CPU intensieve dingen zal doen met haar laptop vraag ik mij af of zij hier iets van zou merken.

kan iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen?

• buzzin
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-04 17:01
Ik heb voor mijn schoonmoeder een keer een desktop in elkaar gezet met een celeron processor (recent), dit, net zo als bij jou, tegen m'n principes in. Dat doe ik dus niet snel nog een keer......voor m'n schoonmoeder gaat het vlot genoeg, maar ik moet er niet aan denken om er mee te werken.
Volgende keer gaat er weer gewoon een echte processor in.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het wel heb over een J1900, dus ook nog eens een van de langzamere celerons.

Als mensen niet veel eisen stellen, is in mijn beleving de resolutie vaak minder belangrijk voor ze als het formaat van het scherm. Maar zolang het maar een 15" is gaat het meestal wel goed. Kleiner als dat is meestal alleen voor mensen die dat specifiek willen voor draagbaarheid e.d.

Dus mits het scherm 15" of groter is, zou ik altijd voor de i3 gaan.
(just my 2 cents)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

WEETIKVEEEL schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 00:53:
Een vriendin van mij vroeg mij om voor haar een laptop uit te zoeken van rond de 400 euro.
Ik weet best veel van computer hardware alleen ben ik niet heel goed op de hoogte van wat er allemaal te koop is. Als ik in de pricewatch kijk zie ik dat alles in die categorie dicht bij elkaar ligt. Een chromebook wil ze sowieso niet. Een SSD of een full HD scherm zitten er duidelijk niet in voor die prijs. De enige afweging die overblijft is of ik de i3 moet offeren voor een scherm met een iets hogere resolutie (1600x900 ipv 1366x768) en een grotere schermdiagonaal. zelf zou ik nooit een celeron kiezen aangezien deze op benchmarks minder dan half zo goed scoort als de i3 (Celeron N2840 t.o.v. i3-4005U). Maar aangezien zij nooit zal gamen of compilen of wat dan ook voor CPU intensieve dingen zal doen met haar laptop vraag ik mij af of zij hier iets van zou merken.

kan iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen?
Ik zou gaan voor de goedkoopst mogelijk optie met i3, waarbij je er zelf nog een SSD inzet. Schermkwaliteit valt maar erg weinig mensen op, en als je altijd 768p gewend bent, stoor je je er ook niet aan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• BokitoD
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-03-2018
Zou het inderdaad ook niet doen voor dat scherm, i3 lijkt me toch waardevoller.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Wat zijn de schermdiagonalen waar je het over hebt? Als die met de hogere resolutie een 17" betreft zou ik het zeker niet doen. Als ze allebei ongeveer 15" zijn zou ik toch die hogere resolutie overwegen.

Als die kleine echter een compacte 13" is, heeft die nog wel een acceptabele hoeveelheid PPI.

Persoonlijk werk ik nog altijd met mijn C2D laptop uit 2009, en waar ik me dagelijks aan erger is die verrot lage resolutie, niet dat het ding traag is of zo. En die celeron van jou doet waarschijnlijk niet onder voor mijn C2D.