Feedback Testpanel

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik zag vanmiddag een stukje over het nieuwe Testpanel voorbij komen in plan: Vraagtopics op het forum - Development-iteratie #79. Zojuist heb ik dat even uitgebreid bekeken en ik heb al meteen wat feedback.

Allereerst is op z'n minst een indicatie over de duur van bepaalde fases gewenst, maar liever nog een keuze. Er staat nu bijvoorbeeld wel dat een uitnodiging binnen 24 uur geaccepteerd moet worden, maar je hebt geen idee hoe lang het duurt vanaf de uitnodiging accepteren tot aan het product in huis hebben, noch of je daar enige inspraak op hebt. Ook de duur van de testperiode staat geen enkele indicatie van in de voorwaarden.

Ik zelf vind dit testpanel best wel een interessant initiatief, maar ik zou er zelf nooit voor opgeven zonder enige inspraak te hebben op de aanvangsdatum van de testperiode en het product minimaal een maand in huis te kunnen hebben. Ik heb van behoorlijk wat partijen producten ontvangen om te testen met als doel er een review van te schrijven en dat was dan nooit een probleem, maar met de test panels die ik eerder op Tweakers voorbij heb zien komen was het volgens mij maar twee weken. Dat is naar mijn mening veel te weinig tijd om een product fatsoenlijk te kunnen testen naast een baan of studio. Laat staan als de review dan ook in die periode geschreven moet worden.

Verder wordt er met geen woord gerept over het beëindigen van de overeenkomst door de tester. Iets wat naar mijn mening hoe dan ook in het geval van uitzonderlijke omstandigheden per contract zou moeten kunnen, zonder afhankelijk te zijn van coulance van Tweakers, de leverancier of de fabrikant. Maar eigenlijk in het algemeen mogelijk zou moeten zijn. In dat laatste geval mag er naar mijn mening best een uitsluiting van deelname van een half jaar of zelfs een jaar tegenover staan, want het is natuurlijk wel hinderlijk voor Tweakers en de fabrikant, maar het moet eigenlijk wel gewoon kunnen.

Als laatste misschien wel het belangrijkste punt voor een goede werking van dit concept: de categorieën voor deelname kiezen. Dit werkt naar mijn mening niet, omdat deze simpelweg veel te breed zijn. Ik zou wel drie tot vijf categorieën aan kunnen vinken waar producten onder vallen die ik wel zou willen testen en ook goed kan testen, maar vervolgens zou ik dan waarschijnlijk 99% van de uitnodigingen kunnen weigeren. Zeker voor "componenten en randapparatuur" zou je in ieder geval per subcategorie moeten kunnen kiezen, omdat daar veel te uiteenlopende productsoorten onder vallen. Maar eigenlijk is zelfs dat nog te breed, met individuele productcategorieën heb je alleen weer het probleem dat het dan heel veel opties worden. Ook vraag ik me af hoe relevant het is om "huishoudelijk" überhaupt op te nemen.

Is het niet een beter idee om te kijken wat de populairste productcategorieën zijn onder de (uitgebreide) gebruikersreviews en die als keuzeopties aan te bieden? Ik denk dat je op basis daarvan al beter kan bepalen welke gebruikers in welke producten geïnteresseerd zijn (zelfs als een product niet onder één van de genoemde productsoorten valt) dan op deze manier met hoofdcategorieën. Los van het feit dat die productcategorieën in de keuzelijst waarschijnlijk dan toch al het interessantst zijn voor de test panels, ze zijn immers het populairst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Kid Jansen schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:12:
Ik zag vanmiddag een stukje over het nieuwe Testpanel voorbij komen in plan: Vraagtopics op het forum - Development-iteratie #79. Zojuist heb ik dat even uitgebreid bekeken en ik heb al meteen wat feedback.
Dank, ik loop ze per punt even na. :)
Allereerst is op z'n minst een indicatie over de duur van bepaalde fases gewenst, maar liever nog een keuze. Er staat nu bijvoorbeeld wel dat een uitnodiging binnen 24 uur geaccepteerd moet worden, maar je hebt geen idee hoe lang het duurt vanaf de uitnodiging accepteren tot aan het product in huis hebben, noch of je daar enige inspraak op hebt. Ook de duur van de testperiode staat geen enkele indicatie van in de voorwaarden.
De duur van de test zelf, dat verschilt per test. Daar is op voorhanf niets zinnigs over te zeggen. De afhandeling van verzending ook. Meestal hebben we de spullen in huis, dan gaat het vrij rap. Heel soms kan daar wat tijd tussen zitten.
Ik zelf vind dit testpanel best wel een interessant initiatief, maar ik zou er zelf nooit voor opgeven zonder enige inspraak te hebben op de aanvangsdatum van de testperiode en het product minimaal een maand in huis te kunnen hebben. Ik heb van behoorlijk wat partijen producten ontvangen om te testen met als doel er een review van te schrijven en dat was dan nooit een probleem, maar met de test panels die ik eerder op Tweakers voorbij heb zien komen was het volgens mij maar twee weken. Dat is naar mijn mening veel te weinig tijd om een product fatsoenlijk te kunnen testen naast een baan of studio. Laat staan als de review dan ook in die periode geschreven moet worden.
Of je mee wil doen, dat is uiteindelijk je eigen keuze. Onze ervaring is dat de meeste deelnemers aan twee weken genoeg hebben om hun ervaring met een product te beschrijven. Natuurlijk wil je altijd meer en beter, maar wat we niet moeten vergeten is dat het betere soms de vijand van het goede is.

In overleg zijn er wellicht uitzonderingen mogelijk, maar dat is iets dat we van geval tot geval zouden moeten bekijken.
Verder wordt er met geen woord gerept over het beëindigen van de overeenkomst door de tester. Iets wat naar mijn mening hoe dan ook in het geval van uitzonderlijke omstandigheden per contract zou moeten kunnen, zonder afhankelijk te zijn van coulance van Tweakers, de leverancier of de fabrikant. Maar eigenlijk in het algemeen mogelijk zou moeten zijn. In dat laatste geval mag er naar mijn mening best een uitsluiting van deelname van een half jaar of zelfs een jaar tegenover staan, want het is natuurlijk wel hinderlijk voor Tweakers en de fabrikant, maar het moet eigenlijk wel gewoon kunnen.
Fair point. Daar zullen we iets over opnemen. Met dien verstande dat het natuurlijk niet de bedoeling is om de een nalaatste dag te zeggen: 'meh, geen zin meer'. Deelname impliceert een bereidheid en die verwachten we ook. Overmacht door bijvoorbeeld ziekte, sterfgevallen, een defect apparaat etc. etc. daar gingen (en gaan) we coulant mee om.
Als laatste misschien wel het belangrijkste punt voor een goede werking van dit concept: de categorieën voor deelname kiezen. Dit werkt naar mijn mening niet, omdat deze simpelweg veel te breed zijn. Ik zou wel drie tot vijf categorieën aan kunnen vinken waar producten onder vallen die ik wel zou willen testen en ook goed kan testen, maar vervolgens zou ik dan waarschijnlijk 99% van de uitnodigingen kunnen weigeren. Zeker voor "componenten en randapparatuur" zou je in ieder geval per subcategorie moeten kunnen kiezen, omdat daar veel te uiteenlopende productsoorten onder vallen. Maar eigenlijk is zelfs dat nog te breed, met individuele productcategorieën heb je alleen weer het probleem dat het dan heel veel opties worden. Ook vraag ik me af hoe relevant het is om "huishoudelijk" überhaupt op te nemen.

Is het niet een beter idee om te kijken wat de populairste productcategorieën zijn onder de (uitgebreide) gebruikersreviews en die als keuzeopties aan te bieden? Ik denk dat je op basis daarvan al beter kan bepalen welke gebruikers in welke producten geïnteresseerd zijn (zelfs als een product niet onder één van de genoemde productsoorten valt) dan op deze manier met hoofdcategorieën. Los van het feit dat die productcategorieën in de keuzelijst waarschijnlijk dan toch al het interessantst zijn voor de test panels, ze zijn immers het populairst.
We moeten ergens mee beginnen en dan is het naar onze mening beter om 'grofmazig' te zijn en dat in de loop van het proces met de opgedane ervaringen te verfijnen dan om nu al 36 categorieën aan te bieden waarbij je eigenlijk al weet dat er in 20 niets gaat gebeuren op korte termijn. Dat doet alleen maar afbreuk aan het verwachtingspatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
zeef schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:15:
Met dien verstande dat het natuurlijk niet de bedoeling is om de een nalaatste dag te zeggen: 'meh, geen zin meer'.
Vanzelfsprekend, maar ik heb zelf bijvoorbeeld wel eens een review tussentijds moeten afzeggen vanwege werk of studie. Daarnaast heb ik ook wel eens gehad dat tijdens het testen bleek dat het product toch duidelijk niet bij mij paste. Het was zeker geen slecht apparaat, maar ik was simpelweg niet in staat het goed te testen. Die review heb ik toen ook afgebroken.
Overmacht door bijvoorbeeld ziekte, sterfgevallen, een defect apparaat etc. etc. daar gingen (en gaan) we coulant mee om.
En dat is nu net het punt. Wat mij betreft zou het niet afhankelijk moeten zijn van coulance. Naar mijn idee zou het beter zijn als de tester de overeenkomst ook eenzijdig kan beëindigen in uitzonderlijke omstandigheden en dat er dus ook een dergelijke passage in die overeenkomst wordt opgenomen.

Dus de tegenhanger van de nu al opgenomen passages in sectie 3 van Algemene voorwaarden Tweakers Testpanel, alleen dan dus vanuit de Tester in plaats van vanuit Tweakers.
...dan om nu al 36 categorieën aan te bieden waarbij je eigenlijk al weet dat er in 20 niets gaat gebeuren op korte termijn. Dat doet alleen maar afbreuk aan het verwachtingspatroon.
Daarom was m'n andere voorstel ook: bekijk welke productcategorieën populair zijn onder gebruikersreviews en begin met die aanbieden.

Daar kan je vaak ook al redelijk wat uit afleiden. Stel dat daar bijvoorbeeld wel Monitoren in staan, maar niet TV's, dan nog is het een redelijke aanname dat als ik Monitoren wil testen ik ook wel TV's wil testen. Als je laptops of andere complete systemen wilt testen, wil je misschien ook wel losse componenten als CPU's, GPU's, HDD's/SSD's, etc. testen.

Wat mij betreft heb je daar al meer aan dan alleen de hoofdcategorieën zoals ze er nu in staan.

Dit topic is gesloten.