Sukkel sleutelt aan laptop, kapot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-01-2023
Dag beste mensen. Die sukkel uit de titel ben ik. Mijn 5 jaar oude Asus n53s werd de laatste tijd erg heet en als ik een simpel spel speelde begon hij soms te haperen, ik denk door de warmte. Ook maakte hij erg veel lawaai door constant maximaal te ventileren.

Daarom heb ik mijn laptop opengeschroefd met behulp van een YouTube instructiefilmpje. Hierbij moest het toetsenbord eruit en kon ik het moederbord zien. Daarna heb ik met de stofzuiger de ventilator uitgezogen, zonder dat de ventilator veel is gaan draaien. Ook heb ik met wattenstaafjes stof verwijderd van het moederbord.

Helaas doet de laptop het nu niet meer. Als ik op de startknop druk gaan alle lampjes wel branden, hoor ik de ventilator zacht aan gaan en controleert hij of er een cd in zit. Maar dan niets, geen beeld, niets. Een extern scherm aansluiten werkt niet. Langer wachten ook niet.

Wie kan mij vertellen wat ik mogelijk fout heb gedaan? En is de laptop nog te redden of kan ik hem afschrijven?

Alvast hartelijk bedankt, mochten jullie meer info nodig hebben dan hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Niets sukkel joh, gewoon pech.

Voer de procedure nog een keer uit, open maken, connecties controleren en weer in elkaar zetten.
Mogelijk zit er een flatcable niet goed, dat kan nauw luisteren.

Misschien ook de link naar de film posten zodat we een beeld hebben wat je hebt gedaan.

sc6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 00:29

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Het kan zijn dat je door het stofzuigen statische elektriciteit hebt gecreëerd en dat je daardoor kortsluiting gehad hebt op je laptop. Dan is hij helaas wel overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
TVH7 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:09:
Het kan zijn dat je door het stofzuigen statische elektriciteit hebt gecreëerd en dat je daardoor kortsluiting gehad hebt op je laptop. Dan is hij helaas wel overleden.
Die optie is aanwezig. Hoewel ik vaker de waarschuwing daarvoor heb voorbij zien komen dan de daadwerkelijke schade (eigenlijk nog nooit dus).
Welk filmpje heb je idd gekeken, en wat heb je allemaal los gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
YouTube: ASUS N53 - Disassembly and fan cleaning

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat om bovenstaand filmpje. Ik ben door gegaan totdat ik het moederbord zag zitten. Deze heb ik niet los gehaald. Op het filmpje gaan ze nog verder maar het ging mij om de ventilator en die kon ik na het verwijderen van de plaat onder het toetsenbord zien zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dus je hebt alleen de "kap" eraf gehaald, en de stof verwijderd. Je hebt dus geen kabels losgetrokken verder?
Je zou een kunnen proberen de batterij er een paar minuten uit te halen, en hem dan alleen op het netstroom aan te sluiten.
Ik heb ondertussen ook al zoveel laptops gerepareerd dat je soms ook totaal niet meer weet waar je het zoeken moet :P
Hoewel de opmerking over de statische elektriciteit zeker mogelijk is (en de laptop dus overleden is), heb ik dat in de praktijk nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Ik heb we een paar kabels losgemaakt. Die van het toetsenbord en 2 kabels die aan het metalen frame onder het toetsen bord zitten (vast aan het moederbord). Waar deze 2 kabels voor zijn weet ik niet.

Ook heb ik daarna nog twee kabels losgemaakt van het moederbord, maar toen bedacht ik me dat ik de ventilator al wel goed kon zien dus die heb ik weer vastgemaakt. 1 daarvan was van de audio en 1 was van de Wi-Fi.

Over 2 van deze aansluitingen zat trouwens een klein plakkertje, die heb ik er niet weer op gedaan, ik denk niet dat dit iets uitmaakt maar ik heb er niet veel verstand van dus ik wil jullie zoveel mogelijk informatie geven.

Ik moet nu mijn bed in, ik laat de laptop zonder stroom en batterij een macht je staan en dan probeer ik het morgen nog eens. Als dat niet werkt dan zal ik hem opnieuw uit elkaar schroeven morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Heb je de ramgeheugen er uitgehaald ? .

Kan ook zijn dat deze verkeerd zijn terug geprikt.

Even de bankjes omwisselen wilt dan wel helpen.

Als ik je een tip mag geven;

Het is het beste om div. Foto's te maken van de (aansluiting)kabels. Tijdens het losschroeven. kan je later terug kijken hoe alles zat aangesloten.

Ik zou de laptop zoizo even helemaal uit elkaar halen, je hebt nu de bovenkant van de ventilator gezien. Maar waar de stof gaat ophopen is niet op die plek.
De ventilator blaast naar buiten , bij het koellichaam gaat zich een hele dikke laag stof vormen.

Na 5 jaar is de koelpasta helemaal verdroogt tot een soort klei, ik zouden gelijk de pasta vervangen van je CPU ( grote ) en de GPU( kleine vakje) .
Dit spul krijg je er makkelijk af met alcohol.
Als er van die gummieplakkers opzitten , bewaren en hergebruiken( thermopads).

Als je je moederbord wilt schoonmaken, zou ik dit met een anti-statisch borsteltje doen( of een tandenborstel) en met alcohol
En keukenpapier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Bedankt voor alle tips. De laptop doet het nog niet, ik had hem vanochtend even aan gedaan maar er was geen verschil. Ik ga vanavond alles weer uit elkaar halen en hem opnieuw in elkaar zetten. Ik hoop dat het werkt.

@Frankym: Ik ga eerst proberen om hem weer aan de praat te krijgen, daarna ga ik kijken of hij nog steeds zo warm wordt. Als dat het geval is dan probeer ik de koelpasta te vervangen. Maar mijn zelfvertrouwen met het sleutelen aan laptops is wel een beetje gedaald door dit gedoe. Eerste keer dat ik hardware zelf probeer te fixen en nu doet hij het niet meer :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die plakkers over de kabeltjes die je noemt waren daar om te zorgen dat ze op hun plek blijven. Het kan dus zijn dat vanwege de vorm e.d. het kabeltje weer uit de connector schiet en je dit niet ziet of door hebt omdat het toetsenbord er ondertussen weer overeen zit.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 15:08
Even extra aandacht voor de kabel die bij 12:12 los wordt gemaakt. Die moet strak in de connector zitten.
Dit was bij mij de oorzaak van een soort gelijk probleem toen ik mijn K53 voor het eerst uit elkaar had gehaald.

"Today is the worst day since yesterday"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:57

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Als alle connectoren goed zitten, metaal achtige tapes die componenten afplakken recht zitten en geen contact maken op ongewenste plekken. Kun je proberen zonder accu, zonder net stroom de powerknop enkele keren in te drukken. eventuele rest stroom in een verdwaalde condensator weg laten stromen.

Ergens klopt de redenatie totaal niet. stroom gaat niet zomaar lopen. maar op een of andere manier is dit een methode die wel vaak helpt. Mijn monitor start niet op zonder de adapter uit het stopcontact te halen en enkele knoppen enkele seconden in te drukken. en met na een kortsluiting gaf dit ook de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 19:18
ik zou de koelpasta vervangen en geen stofzuiger gerbruiken voor zoiets. Die standaard koelpasta is na 5 jaar oud.
Misschien dat je beeldscherm kabeltje los is gaan zitten die zit vaak onder het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
TVH7 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:09:
Volgens mij gaat dit niet zo hard hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 23:24
Chaosstorm schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:29:
Misschien dat je beeldscherm kabeltje los is gaan zitten die zit vaak onder het toetsenbord.
Als het beeldscherm kabeltje los zit dan zou een extern scherm nog wel moeten werken toch, of niet?
Henkie geeft aan dat een extern scherm ook niet werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 22:11
Statische elektriciteit heb ik ook wel eens een moederbord mee gesloopt. Althans ik had het RMA gestuurd en Asus vond dat dat het probleem was. Sindsdien pak ik niets meer beet zonder dat ik op mijn ESD mat met polsbandje werk.

Al lijkt mij dit meer een probleem door aanraking van iets. Met wattenstaafjes moederborden schoonmaken is niet echt een top idee. Kleine draadjes van de wattenstaafjes blijven achter. Sommige componenten zijn dusdanig slecht vastgezet dat deze met een wattenstaafje al los te duwen zijn.
Ik weet natuurlijk niet hoe voorzichtig je bent geweest. Misschien is het ook gewoon een kabel probleempje doordat je iets los hebt gehad met opzet of per ongeluk. Is er overigens echt geen beeld of doet enkel de backlight het niet? In het laatste geval kun je vaak door een lamp op het scherm te schijnen toch nog iets van contouren zien.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukar
Jegorex schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:34:
[...]

Als het beeldscherm kabeltje los zit dan zou een extern scherm nog wel moeten werken toch, of niet?
Henkie geeft aan dat een extern scherm ook niet werkt.
Dat is niet zeker. bij mijn k53 liep de opstart vast omdat hij geen beeldscherm herkende. Hierdoor hielp het externe scherm ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Clifdon schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:42:
Statische elektriciteit heb ik ook wel eens een moederbord mee gesloopt. Althans ik had het RMA gestuurd en Asus vond dat dat het probleem was. Sindsdien pak ik niets meer beet zonder dat ik op mijn ESD mat met polsbandje werk.

Al lijkt mij dit meer een probleem door aanraking van iets. Met wattenstaafjes moederborden schoonmaken is niet echt een top idee. Kleine draadjes van de wattenstaafjes blijven achter. Sommige componenten zijn dusdanig slecht vastgezet dat deze met een wattenstaafje al los te duwen zijn.
Ik weet natuurlijk niet hoe voorzichtig je bent geweest. Misschien is het ook gewoon een kabel probleempje doordat je iets los hebt gehad met opzet of per ongeluk. Is er overigens echt geen beeld of doet enkel de backlight het niet? In het laatste geval kun je vaak door een lamp op het scherm te schijnen toch nog iets van contouren zien.
Er is echt geen beeld. Normaal zouden ook niet alle lampjes blijven branden (bijvoorbeeld het capslock licht). Hij geeft als ik hem aanzet eerst een aantal tekenen van leven (ventilator gaat aan, cd drive gaat aan, lichtjes gaan allemaal branden) maar daarna niets. Geen ASUS opstartscherm, geen geluid, niets.

Er zijn voor zover ik weet geen onderdelen losgeraakt. Ik hoop dat ik een kabel er gewoon niet goed in heb gedaan, ik zal vanavond nadat ik met de laptop bezig ben geweest weer even posten of er iets is verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin486741
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 12:47
Misschien is het alleen schermgerelateerd en kan je dit testen door een extern scherm aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubixd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-09 14:06
''Geen ASUS opstartscherm, geen geluid, niets. ''

Klinkt als een moederbord probleem. :/

Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:36
Gerwin486741 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:46:
Misschien is het alleen schermgerelateerd en kan je dit testen door een extern scherm aan te sluiten?
Henkieprob schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:01:
Helaas doet de laptop het nu niet meer. Als ik op de startknop druk gaan alle lampjes wel branden, hoor ik de ventilator zacht aan gaan en controleert hij of er een cd in zit. Maar dan niets, geen beeld, niets.Een extern scherm aansluiten werkt niet.. Langer wachten ook niet.
Zoals eerder wordt aangegeven, schroeven draaier erbij pakken en aansluitingen controleren. Succes alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 06:27

PKN

Powered by cosmic energy

Rubixd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:25:
''Geen ASUS opstartscherm, geen geluid, niets. ''

Klinkt als een moederbord probleem. :/
Nee, niet perse. Hij komt gewoon niet door de POST check heen, en ik ben het eens met de stelling dat het je beeldscherm flatcable zou kunnen zijn. Als die los is dan kan het hele boot process daarop haken. simpele I/O error dus. Even die flatcable loshalen, en opnieuw terugsteken en de clip terug aanbrengen.

Dost thou even hoist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 448191
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik moest lachen om de titel :P Heb ff de handleiding erbij gezocht: http://www.manualslib.com...N53jf.html?page=82#manual

Er staat niks over POST beep codes, maar simpelweg: zie je geen logo, ga ermee naar een service center. Daar heb je dus helemaal niks aan, sorry.

Tegelijkertijd kun je ook niks uitsluiten, het is niet te zeggen dat het probleem een defect moederbord is. Ik vermoed dat er helemaal geen speakertje voor beep codes in zit (en dat hij dus ook niet het bekende enkele beepje doet bij het opstarten).

Het zou ook bijvoorbeeld het RAM of de GPU of alle andere zaken die voorkomen dat hij door de POST heen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:54
Als ik het zo lees lijkt het een moederbord probleem. Vooral omdat de laptop helemaal niks doet. Deed hij iets voila maar hij doet helemaal niets.

How are you doing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:47
http://nl.pcinside.info/z...electro-static-discharge/

Stofzuiger en pc's is een no go. vooral niet als je perrongelijk ook nog een component aanraakt met de stofzuiger mond/slang/buis.
Als ik de symptomen zo lees ben ik bang dat je je laptop gesloopt hebt met deze actie.

Schijf eruit en die in een behuizing stoppen zoals deze: https://azerty.nl/36-4373...quickstore-portable-.html dan kan je hoogstwaarschijnlijk nog bij je data :) en vervolgens een nieuwe kopen en hier je leer uit trekken, volgende keer met een busje perslucht doen (wel rechtop houden).

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
hmm raar verhaal. alles van kabeltjes zitten goed terug vast? zo ja. haal je ram reepjes eens eruit. en start de laptop op (hoor je beeps) Zit je goed duw 1 reepje erin. start de laptop op kans is groot dat hij nu wel opstart. zo niet probeer dit eens. haal het batterijtje uit het moederbord (accu en stroom kabel moeten eruit zijn) Wacht een 1 minuut of zo. duw hem er terug in. zet hem in elkaar. en test hem dan eens .
De kans namelijk dat je je laptop gesloopt hebt met je stofzuiger is echt nihil. + de stofzuiger slang is van plastic hoe kan daar een statisch schok van afkomen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

coolbvrobin schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:59:
De kans namelijk dat je je laptop gesloopt hebt met je stofzuiger is echt nihil. + de stofzuiger slang is van plastic hoe kan daar een statisch schok van afkomen ..
Kans is klein, maar plastic wordt statisch door de lucht dat erlangs beweegt. Die opgebouwde lading kan dus schade veroorzaken. Ken je de truc met een pvc buis, een doek en lange haren niet? Zelfde principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Oke dat klopt . maar dan is de kans nog zeer klein + misschien was hij zelf statisch (door op een mat te lopen met sokken) maar dan nog, 1 klein schokje mag meestal niet de oorzaak zijn zo dat het compleet moederbord naar de haaien is. (maar het kan wel ofc) btw een tip voor hem. Als hij zelf minder geladen wil zijn, ff met zijn handen aan de radiator zitten. Ontlaad ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Ik kon eerder naar huis dus heb het nu al geprobeerd. Helaas, alles wat ik heb los gehaald heb ik opnieuw gedaan maar het heeft niet geholpen. Ik ga zo even proberen de ram schijfjes eruit te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-08 16:43
Klinkt voor mij als een losse scherm connector. Ook al is het niet jouw identieke laptop, volgens mij vertoont hij veel vergelijkenisse. Het is een filmpje voor het scherm te vervangen maar laat ook zien hoe je bij de connector komt.

https://www.youtube.com/watch?v=o7vSFvHphxM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Laatst online: 11-09 14:14
Ik heb een laptop ook een keer gesloopt door wat het leek statische electriciteit. maar bij mij gebeurde er toen gewoon niks nadda noppes op het moment dat ik mn knop indrukte. Hier gebeurd nog het een en ander (lampjes gaan aan, cd drive begint te spinnen. Er is enkel geen feedback d.m.v. geluid of beeld) Betekend dat niet dat er iets (minder ernstig) anders aan de hand is dan een dood mobo d.m.v. statische electriciteit?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Ram schijfjes eruit halen of er 1 on laten zitten heeft ook niets verbeterd. Ik maak zo even een filmpje met mijn mobiel, misschien zien jullie iets wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Laatst online: 11-09 14:14
Henkieprob schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:43:
Ram schijfjes eruit halen of er 1 on laten zitten heeft ook niets verbeterd. Ik maak zo even een filmpje met mijn mobiel, misschien zien jullie iets wat ik over het hoofd zie?
Film dan gelijk wat er gebeurd als je de laptop aanzet zodat we kunnen zien wat er precies aangaat en uit blijft

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 22:11
coolbvrobin schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:23:
Oke dat klopt . maar dan is de kans nog zeer klein + misschien was hij zelf statisch (door op een mat te lopen met sokken) maar dan nog, 1 klein schokje mag meestal niet de oorzaak zijn zo dat het compleet moederbord naar de haaien is. (maar het kan wel ofc) btw een tip voor hem. Als hij zelf minder geladen wil zijn, ff met zijn handen aan de radiator zitten. Ontlaad ook
Laatst was ik stof aan het zuigen. In dit geval wel extreem veel houtstof. Totdat mijn bouwstofzuiger half vol zat ik gok dat het iets van 2,5 liter houtsnippers was. Ik raakte daarna een ander niet geladen metaal aan en de schok deed serieus pijn en bleef een tijdje tintelen. De statische elektriciteit is op zo'n moment gewoon echt goed te voelen. Een component van een moederbord kan bij een extreem kleine schok al kapot gaan. Een schok die ook echt niet voelbaar is voor mensenhanden. Daarnaast kan een component ook zo beschadigen dat het nog wel werkt maar af en toe errors gaat opleveren.

Als statische ontlading geen probleem was zou er ook niemand in ESD vloeren investeren in productiefaciliteiten.

Goed, in dit geval zou statische ontlading dus echt wel het probleem geweest kunnen zijn.
Alles zit blijkbaar vast zoals het zou moeten. Het schoonmaken van laptops heeft mij in het verleden ook wel eens problemen opgeleverd. Moet zeggen dat dit altijd een ram plankje was dat niet goed geklikt zat of een of ander kabeltje.
melantrix schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:38:
Ik heb een laptop ook een keer gesloopt door wat het leek statische electriciteit. maar bij mij gebeurde er toen gewoon niks nadda noppes op het moment dat ik mn knop indrukte. Hier gebeurd nog het een en ander (lampjes gaan aan, cd drive begint te spinnen. Er is enkel geen feedback d.m.v. geluid of beeld) Betekend dat niet dat er iets (minder ernstig) anders aan de hand is dan een dood mobo d.m.v. statische electriciteit?
Hangt er natuurlijk volledig vanaf welk component je gesloopt hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Clifdon op 06-01-2016 15:51 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:20
Ik gok even een andere kant op: Zat er toevallig een AMD Radeon videokaart in jouw specifieke model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-08 10:21

mirno

私の名前はMirnoです

Denk ook dat het door statische electrischiteit komt. Als al die lampjes aangaan is het dus idd moederbord probleem, waarschijnlijk een defect opgetreden in een IC'tje op dat bord. Is niet te vervangen als dat überhaupt al vindbaar is.
De enigste optie is nu:
Haal de completen laptop uit elkaar. Op het moederbord van de laptop (vaak aan de onderkant waardoor het hele moederbord uit de laptop moet) zelf zit een rond batterijtje. Haal deze er voor een tijdje uit en doe die er weer in. Zodat die geheel gereset wordt. Als die dan niet meer werkt is het afgelopen.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Zo te horen is de laptop nog wel te fixen. Maak hem voorzichtig open vanavond, maak wat foto's en post het ophet forum ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Henkieprob
YouTube: Laptop kapot

Hierbij het filmpje dat ik heb gemaakt. Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaboem
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 11:39
Hulde voor het filmpje! Zouden meer tweakers moeten doen!

Ik zo ook niet wat er niet juist aangesloten zou kunnen zijn. Misschien dat de RAM latjes in de onderste slots thuishoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Axewi schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:40:
http://nl.pcinside.info/z...electro-static-discharge/

Stofzuiger en pc's is een no go. vooral niet als je perrongelijk ook nog een component aanraakt met de stofzuiger mond/slang/buis.
Als ik de symptomen zo lees ben ik bang dat je je laptop gesloopt hebt met deze actie.

Schijf eruit en die in een behuizing stoppen zoals deze: https://azerty.nl/36-4373...quickstore-portable-.html dan kan je hoogstwaarschijnlijk nog bij je data :) en vervolgens een nieuwe kopen en hier je leer uit trekken, volgende keer met een busje perslucht doen (wel rechtop houden).
Hoe kun je dat op afstand nu al vaststellen?

Daarnaast; de statische lading wordt veroorzaakt door de luchtstroom zelf, dus zuigen of blazen (ik heb liever zuigen ;) ) maakt in weze niks uit, beter is altijd preventief aarden.

Loop alles na, vooral ook de kabeltjes die je niet hebt losgemaakt- vaak zit alles zo krap en onder fysieke spanning, dat bij het omklappen ook weleens een flatcable uit een ZIF-socket schiet, dat helemaal geen onderdeel was van de tear-down procedure. BIOS-batterijtje gecheckt en voor de zekerheid vervangen?

Zelf zet ik meestal een stofzuiger tegen één van de gaten (onder of achter) en dan blaas ik gelijkertijd door de ander en dan met een schone verfkwast een beetje naborstelen (voorzichtig), ik haal mijn laptop niet eens open voor deze klus (niet nodig.) Scheelt idd een hoop warmte, vroegtijdig blazen vd fan (en minder hard blazen) etc.- dus een noodzakelijk klus, eens in de 6maanden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 17:35
Netjes hoor dat filmpje!

Heb voor mezelf vaker consoles en laptop uit elkaar gehaald, maar helaas geen Asus. Die aansluitingen die je in het midden van het filmpje laat zien, aan de scherm-kant kunnen volgens mij dit soort problemen geven (let op, soms moet je dat wel echt aanduwen! Of soms juist iets kleins omzetten voordat het past)

Meteen ook een bad(?) practice erbij: test gerust ook even als je het niet dichtgeschroeft hebt
Ohja, en probeer ook even met slechts 1 RAM blokje.

[ Voor 5% gewijzigd door Harm_H op 06-01-2016 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukar
Zoals hierboven al aangegeven. Druk ook de niet losgemaakte kabels goed aan. Met name de beeldschermkabel linkerkant oogt een fractie hoger dan rechts, maar dat is moeilijk te zien op het filmpje. Deze zijn soms erg gevoelig en zit ook nog eens naast de ventilator dus de kans dat het iets is verschoven bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Zit het ram er ver genoeg in? Heb hier een soortgelijk model staan en daar lijken ze er verder in te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

Beetje laat maar voor de medetweakers nog een tip: Plak bij het loshalen het losgehaalde schroefje meteen op een A4 of A3 met een schets van de laptop kant(schroefpositie) waarvan het is verwijderd. Sommige schroefjes zijn nèt een millimeter langer en dan past het "opeens" niet meer. ;-)

[ Voor 2% gewijzigd door BUR op 06-01-2016 23:03 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Ik ga vandaag nog een laatste poging doen om mijn laptop te fixen. Ik zal hem deze keer helemaal uit elkaar halen en alle kabels goed aandrukken. Mocht hij het dan nog niet doen dan moet ik beslissen of ik hem naar een computerzaak breng of helemaal afschrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:17:
[...]

Hoe kun je dat op afstand nu al vaststellen?

Daarnaast; de statische lading wordt veroorzaakt door de luchtstroom zelf, dus zuigen of blazen (ik heb liever zuigen ;) ) maakt in weze niks uit, beter is altijd preventief aarden.

Loop alles na, vooral ook de kabeltjes die je niet hebt losgemaakt- vaak zit alles zo krap en onder fysieke spanning, dat bij het omklappen ook weleens een flatcable uit een ZIF-socket schiet, dat helemaal geen onderdeel was van de tear-down procedure. BIOS-batterijtje gecheckt en voor de zekerheid vervangen?

Knip
Ik kan inderdaad niets met 100% zekerheid vaststellen op afstand, maar met alle omschrijving en geprobeerde dingen lijkt het er toch echt op dat het moederbord stuk is, nogmaals 100% zeker weten doe ik het niet!

De meeste kabels in een laptop zijn voor rand apparatuur en zullen er hooguit voor zorgen dat een onderdeel niet werkt (touchpad, hdd, geluid etc.)

Voor zover ik kan zien gaat niet eens de backlight aan van het scherm, dit lijkt er dus op dat (als die kabel wel aangesloten is) het moederbord niet eens het seintje geeft dat de backlight ingeschakeld moet worden.
De aan/uit knop werkt wel, dat betekend dat dat pannel wel aangesloten zit, dus daar zit de fout niet.
Lampjes branden ook, dus het lijkt ook geen probleem met de stroom toevoer.
Zou het ram stuk zijn of niet goed aangesloten zijn dan zou de laptop moeten gaan piepen, en zouden niet alle lampjes op die manier blijven branden.

Tot slot is de manier hoe de lampjes allemaal continu branden hetzelfde als menig andere laptop die ik onder handen heb gehad waarvan het moederbord stuk is.

Dan nog even het stukje over de stofzuiger, de luchtstroom bevat statisch geladen deeltjes en raad eens waar de luchtstroom contact mee maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Axewi schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:22:
[...]
Ik kan inderdaad niets met 100% zekerheid vaststellen op afstand, maar met alle omschrijving en geprobeerde dingen lijkt het er toch echt op dat het moederbord stuk is, nogmaals 100% zeker weten doe ik het niet!

De meeste kabels in een laptop zijn voor rand apparatuur en zullen er hooguit voor zorgen dat een onderdeel niet werkt (touchpad, hdd, geluid etc.)

Voor zover ik kan zien gaat niet eens de backlight aan van het scherm, dit lijkt er dus op dat (als die kabel wel aangesloten is) het moederbord niet eens het seintje geeft dat de backlight ingeschakeld moet worden.
De aan/uit knop werkt wel, dat betekend dat dat pannel wel aangesloten zit, dus daar zit de fout niet.
Lampjes branden ook, dus het lijkt ook geen probleem met de stroom toevoer.
Zou het ram stuk zijn of niet goed aangesloten zijn dan zou de laptop moeten gaan piepen, en zouden niet alle lampjes op die manier blijven branden.

Tot slot is de manier hoe de lampjes allemaal continu branden hetzelfde als menig andere laptop die ik onder handen heb gehad waarvan het moederbord stuk is.

Dan nog even het stukje over de stofzuiger, de luchtstroom bevat statisch geladen deeltjes en raad eens waar de luchtstroom contact mee maakt!
Nee hoor, ik heb ook wel eens een laptop meegemaakt met RAM dat geen contact meer maakte en die piepte niet, terwijl de ledjes aan stonden. Geen garantie dus, dat dit geen oorzaak is.

En wat bedoel je met "raad eens waar de luchtstroom contact mee maakt"? Luchtstroom=luchtstroom en die kan in principe altijd geladen zijn, of je nou zuigt of blaast.

Heb de indruk dat je een beetje wijs loopt doen, maar geen grammetje ervaring hebt- naast de 1.5 laptop die je ooit hebt schoongeblazen… :')
Je presenteert je uitkomst met een stelligheid alsof TS zijn laptop weg kan gooien- soms is de meest simpele en kleine oorzaak de reden van dit soort storingen. Gewoon stap-voor-stap nalopen en niet a priori te stellig zijn in je aannames, want dan fix je nooit iets. Dit is (logisch-)puzzelwerk. :/
mirno schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:51:
Denk ook dat het door statische electrischiteit komt. Als al die lampjes aangaan is het dus idd moederbord probleem, waarschijnlijk een defect opgetreden in een IC'tje op dat bord. Is niet te vervangen als dat überhaupt al vindbaar is.
De enigste optie is nu:
Haal de completen laptop uit elkaar. Op het moederbord van de laptop (vaak aan de onderkant waardoor het hele moederbord uit de laptop moet) zelf zit een rond batterijtje. Haal deze er voor een tijdje uit en doe die er weer in. Zodat die geheel gereset wordt. Als die dan niet meer werkt is het afgelopen.
Dan denk ik juist niet dat het daardoor komt- mijn ervaring is, dat bij een statisch-defect (zo noem ik het maar even) er juist helemaal niks meer functioneert- ook geen led's.
Het terugkoppelen vd informatie, ook naar de psu omtrent het aanblijven en aansturen vd led's functioneert bij de meest cruciale IC's dan volledig niet meer, waardoor de laptop hoogstwaarschijnlijk gewoon volledig uitblijft. (Maar goed, geen situatie is dezelfde denk ik maar.)

Sluit ook eens een externe monitor aan, in het geval dat led's wel aanspringen, maar het interne scherm uitblijft. Druk ook even op de BIOS-setup-key, direct na het booten. Wip even de CMOS-batterij eruit, veeg hem af met wat isopropyl en stop hem terug op zijn plek (contactjes schoon?) etc. etc.
Check de flatcable van het scherm op beschadigingen (niet te ruw bezig geweest, tijdens het openen?) en stop deze desnoods opnieuw in het ZIF-socket bijv.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2016 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Iedereen die na het posten van de video vraagt voor het aansluiten van een externe monitor, wees niet zo blind aub. Dat doet hij aan het einde van de video. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:40:
Iedereen die na het posten van de video vraagt voor het aansluiten van een externe monitor, wees niet zo blind aub. Dat doet hij aan het einde van de video. :F
My bad- video nog niet gezien, Flash was weer eens rijp voor update…sorry! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:07:

Knip

En wat bedoel je met "raad eens waar de luchtstroom contact mee maakt"? Luchtstroom=luchtstroom en die kan in principe altijd geladen zijn, of je nou zuigt of blaast.

Heb de indruk dat je een beetje wijs loopt doen, maar geen grammetje ervaring hebt- naast de 1.5 laptop die je ooit hebt schoongeblazen… :')
Je presenteert je uitkomst met een stelligheid alsof TS zijn laptop weg kan gooien- soms is de meest simpele en kleine oorzaak de reden van dit soort storingen. Gewoon stap-voor-stap nalopen en niet a priori te stellig zijn in je aannames, want dan fix je nooit iets. Dit is (logisch-)puzzelwerk. :/

Knip
De statische elektriciteit bij stofzuigen ontstaat doordat je lucht opzuigt waar stof en ander vuil inzit, dit komt vervolgens door de plastic mond/buis en daardoor ontstaat statische elektriciteit.
Blazen daarentegen doe je vaak met een busje compressed air dit is lucht waar deze vervuiling niet inzit en daardoor is dit ook niet statisch wanneer je het gebruikt. Zou je vervuilde lucht door een plastic buis blazen dan heb je inderdaad wel een probleem op dat punt heb je dus gelijk als je zegt dat het niet uitmaakt of je de lucht zuigt of blaast.
De verhalen of een stofzuiger gebruiken schadelijk is lopen uiteen de een heeft nog nooit problemen gehad en de ander wel. Waar je niet omheen kan is dat het risico onnodig hoog is bij het gebruik van een stofzuiger.

En ja misschien ben ik wel te stellig in mijn aannames maar als je het topic doorleest dan heeft de TS al van alles geprobeerd, waaronder een extern scherm aansluiten de bios battery eruit halen en de kabels controleren.

Als de laptop een statische schok heeft gehad hoeft dat niet te betekenen dat de hele laptop niets meer doet, het kan op allerlei manieren zichtbaar worden. Sterker nog het kan zelf zo zijn dat een computer na een jaar pas problemen begint te krijgen zoals instabiel worden vastlopen oid. Prima dat je statische elektriciteit niet als een risico ziet maar dat betekend niet dat het er niet is.
http://hubpages.com/techn...city-Is-Bad-For-Computers
http://lifehacker.com/thi...ctricity-can-k-1651465258

"Heb de indruk dat je een beetje wijs loopt doen, maar geen grammetje ervaring hebt- naast de 1.5 laptop die je ooit hebt schoongeblazen… :')"

Die indruk mag je hebben, misschien heb ik nog nooit een pc/laptop van binnen gezien maar het kan ook zijn dat ik een aantal jaar in een computerwinkel gewerkt heb en daar voldoende laptops onderhanden gehad heb. Hoe dan ook ik heb geen zin om de discussie op de man te spelen dus als dit de richting is die je opgaat dan hou ik ermee op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Axewi schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:07:
[…]
Die indruk mag je hebben, misschien heb ik nog nooit een pc/laptop van binnen gezien maar het kan ook zijn dat ik een aantal jaar in een computerwinkel gewerkt heb en daar voldoende laptops onderhanden gehad heb. Hoe dan ook ik heb geen zin om de discussie op de man te spelen dus als dit de richting is die je opgaat dan hou ik ermee op :)
Nee sorry, no offense- ik kan mij vinden in je vorige reactie, maar in eerste instantie vond ik je echt te stellig met "het weg kunnen gooien van de laptop" door genoemde redenen…vandaar. Wellicht gooit iemand zijn of haar laptop wel weg, na een dergelijk advies- mogelijk ten onrechte, dat zou zonde zijn.
Ik neem mijn woorden terug, bij deze. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 19:51

Felyrion

goodgoan!

Wat ik zeker nog zou proberen is met de laptop nog "open" bij een aantal stappen proberen de laptop aan te zetten.

DWZ: probeer eens een power-on met alle flatcables los. Doet hij dan exact hetzelfde? De meeste laptops die ik onderhanden heb gehad wouden wel beeld laten zien zonder toetsenbord/touchpad/usb connectors

mogelijk moet je wel het kabeltje voor je powerknopje aansluiten, dat lijkt me het bovenste kabeltje dat aan het toetsenbord deel vastzit (waarover je zelf aangeeft twijfels te hebben).

Wel minimaal één geheugenbankje bezet laten bij deze test :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Felyrion schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:38:
Wat ik zeker nog zou proberen is met de laptop nog "open" bij een aantal stappen proberen de laptop aan te zetten.

DWZ: probeer eens een power-on met alle flatcables los. Doet hij dan exact hetzelfde? De meeste laptops die ik onderhanden heb gehad wouden wel beeld laten zien zonder toetsenbord/touchpad/usb connectors

mogelijk moet je wel het kabeltje voor je powerknopje aansluiten, dat lijkt me het bovenste kabeltje dat aan het toetsenbord deel vastzit (waarover je zelf aangeeft twijfels te hebben).

Wel minimaal één geheugenbankje bezet laten bij deze test :)
Ik wilde het opgeven, maar dit is dan het laatste wat ik ga proberen. Ik heb net alles los gehaald en had het moederbord in mijn handen, alles weer vast en geen resultaat. Alle kabels lijken dus echt goed te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Voordat je het opgeeft nogmaals de vraag wat voor GPU er in de laptop zit. Een NVidia of een AMD, ik gok namelijk de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
RadioAir schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:04:
Voordat je het opgeeft nogmaals de vraag wat voor GPU er in de laptop zit. Een NVidia of een AMD, ik gok namelijk de laatste.
Er zit volgens het label een nvidia geforce gt 540m in.

Het loshalen van sommige flatkabels heeft helaas ook niet geholpen.

Ik denk dan toch echt dat het moederbord kapot is. Alle kabels zitten vast, de ramkaartjes kunnen er echt niet dieper in, en ik heb volgens mij verder alles ook geprobeerd.

Wat zouden jullie aanraden? Ik zie bijvoorbeeld hier een moederbord te koop:
http://nl.aliexpress.com/...983.html?isOrigTitle=true

70 euro vind ik het nog wel waard als hij het dan weer zou doen. Is er een manier om erachter te komen of het echt het moederbord is?

Ik wil iedereen trouwens nogmaals bedanken voor alle tips, ook al heeft het tot nu toe nog niets opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RadioAir schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:04:
Was het niet Sebastius die daar een keer over gepost heeft? Iets met een AMD-gpu en koelpasta die niet meer functioneerde ofzo en daardoor de machine (een iMac of Mac mini was het dacht ik) geen beeld meer gaf, terwijl de (witte) led wel gewoon aan was?

Ik zou hem even contacteren (in jouw geval), of hij er oren naar heeft met zijn 112-rescue voor kapotte hardware… :)

Ik denk aan een community-meet&greet op Tweakers HQ (Repair-café?) met Sebastius (&Mux?) erbij en alle topic-deelnemers, om wisdom-of-the-crowd even los te laten op deze laptop… ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is zonde. Veel makkelijkere oplossing, doe ik altijd. Perslucht erop zetten, wordt alles schoon geblazen en daarna weer een helemaal stille laptop. Bespaart je al het werk van het openmaken.

Doe ik al jaren en bij alles waar koellichamen inzitten en warmte van af komt. Componenten blaas je niet kapot en er komt geen statische lading bij kijke als met een stofzuiger.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2016 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 06:44:
Dat is zonde. Veel makkelijkere oplossing, doe ik altijd. Perslucht erop zetten, wordt alles schoon geblazen en daarna weer een helemaal stille laptop. Bespaart je al het werk van het openmaken.

Doe ik al jaren en bij alles waar koellichamen inzitten en warmte van af komt. Componenten blaas je niet kapot en er komt geen statische lading bij kijke als met een stofzuiger.
Dan ben je door het oog van de naald gekropen, want met een gelijkstroom-motor help je heel je moederbord naar de klote.
Je gaat namelijk energie terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
Henk, mocht je willen dat er iemand naar je laptop wilt kijken.
bied ik me aan.
Pm me indien je intresse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
frankym schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:57:
[...]

Dan ben je door het oog van de naald gekropen, want met een gelijkstroom-motor help je heel je moederbord naar de klote.
Je gaat namelijk energie terugleveren.
Door een draaiende fan? Er zit toch wel een diode op om dat te voorkomen?

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
Geloof me, je help echt je moederbord naar de klote.
Diode of niet. Draaispanning is tussen 3-5V

Ga je met perslucht de fan laten draaien heb je wel eens kans dat je er dik overheen gaat.

Altijd de fan loskoppelen/ blokkeren, ik durf je niet te zeggen of er een diode tussen zit.
Maar ik kan uit ervaring vertellen dat je moederbord er niet vrolijk van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
frankym schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:22:
Geloof me, je help echt je moederbord naar de klote.
Diode of niet. Draaispanning is tussen 3-5V

Ga je met perslucht de fan laten draaien heb je wel eens kans dat je er dik overheen gaat.

Altijd de fan loskoppelen/ blokkeren, ik durf je niet te zeggen of er een diode tussen zit.
Maar ik kan uit ervaring vertellen dat je moederbord er niet vrolijk van wordt.
Nooit zo bekijken, en dan heb ik nog wel MTS Elektrotechniek gedaan :/ Ik houd de ventilator altijd tegen, maar meer om de lagers niet te beschadigen.. lolz..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkieprob
Even een update, Frankym heeft aangeboden om naar de laptop te kijken. Deze week stuur ik hem op dus dan krijgen we een second opinion :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Weer een nieuwe update, Frank heeft er uitgebreid naar gekeken (waarvoor nogmaals dank) maar hij heeft niets bijzonders gevonden. Ook lijkt het moederbord niet fysiek beschadigd. Het zal dus toch de statische elektriciteit zijn geweest.

Ik heb er even over nagedacht maar ik wilde eigenlijk toch een keer een nieuwe pc dus dit is een goed excuus om een nieuwe te kopen.

Misschien zet ik in deze nog wel een nieuw moederbord, even bedenken of ik hem dat nog waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 20:44

Genius-General

Expect the Unexpected

Henkieprob schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 01:01:
Weer een nieuwe update, Frank heeft er uitgebreid naar gekeken (waarvoor nogmaals dank) maar hij heeft niets bijzonders gevonden. Ook lijkt het moederbord niet fysiek beschadigd. Het zal dus toch de statische elektriciteit zijn geweest.

Ik heb er even over nagedacht maar ik wilde eigenlijk toch een keer een nieuwe pc dus dit is een goed excuus om een nieuwe te kopen.

Misschien zet ik in deze nog wel een nieuw moederbord, even bedenken of ik hem dat nog waard vind.
Als je graag een nieuwe computer wilt zien we je graag in het desktop aankoopadvies forum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-03 14:25
Heb dezelfde laptop met dezelfde issue, start niet meer door. Bij mij is het plots gebeurt zonder open te zijn geweest oid.

Je gaf in het begin aan dat je games happeren en dat de fan onwijs draait...wijst erop dat de videochip te warm wordt. En dat is precies wat ik had na 4 jaar.

Bij mij is de videochip overleden en daarom heb ik geen beeld en start de laptop niet door. Mogelijk had je laptop al moeite hiermee en is je videochip toch echt overleden tijdens open maken wellicht door de statische lading of door ouderdom... 8)7

Een nieuwe moederbord incl videochip haal je op aliexpress voor zo'n 70€. Het proberen waard! Ik ga het iig doen, het is voor de rest een aardige laptop!

Success Henkie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check eens of je per ongeluk niet een kabeltje 'losgetrokken' hebt of 'vergeten' bent terug erin te doen, vooral met het verwijderen van toetsenbord komen er vaak meer draadjes dan 1 alleen.

Check ook of alles goed vastzit, geheugen enz. Opzich mag het weinig uitmaken, electronica wordt voornamelijk al fabrieksaf beschermd met een soort laagje dat moet beschermen tegen ESD. Voer desnoods even een reset uit, trek de powercord eraf en de batterij en laat deze een minuut zo staan, vervolgens batterij erin en starten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 10:07
Henkieprob schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:43:
Ik heb we een paar kabels losgemaakt. Die van het toetsenbord en 2 kabels die aan het metalen frame onder het toetsen bord zitten (vast aan het moederbord). Waar deze 2 kabels voor zijn weet ik niet.

Ook heb ik daarna nog twee kabels losgemaakt van het moederbord, maar toen bedacht ik me dat ik de ventilator al wel goed kon zien dus die heb ik weer vastgemaakt. 1 daarvan was van de audio en 1 was van de Wi-Fi.

Over 2 van deze aansluitingen zat trouwens een klein plakkertje, die heb ik er niet weer op gedaan, ik denk niet dat dit iets uitmaakt maar ik heb er niet veel verstand van dus ik wil jullie zoveel mogelijk informatie geven.

Ik moet nu mijn bed in, ik laat de laptop zonder stroom en batterij een macht je staan en dan probeer ik het morgen nog eens. Als dat niet werkt dan zal ik hem opnieuw uit elkaar schroeven morgen.
Ik weet niet of het al vermeld is over die sticker, maar hoe ziet de sticker eruit?
Indien dat gewoon een witte sticker met tekst erop is dan maakt dat meestal niks uit, indien het een bepaald kleurtje heeft( groen, oranje, blauw of whatsoever ) zonder tekst etc. Wilt dat nog weleens een sticker zijn die kortsluiting voorkomt.

Veelal zit zo'n sticker op een bepaalde plek omdat anders bepaalde onderdelen tegen elkaar kunnen komen en zonder sticker kortsluiting kunnen veroorzaken.

Verder is het belangrijk dat alle kabels zover mogelijk overal ingeschoven zitten. Er hoeft maar 1 kabel scheef of gewoonweg niet ver genoeg erin te zitten en dan is de kans groot dat iets niet werkt.

Wat ik nu adviseer:
- Accu + netstroom loshalen
- Controleer die sticker
- Controleer alle kabels
- Wanneer dat goed is:
1. Haal de batterij op je moederbord eruit ( moet je meestal makkelijk zien zitten, zo, kleine platte ronde zilveren batterij ), en hou vervolgens 30 sec de aan/uit knop ingedrukt, laat los en herhaal dit proces een paar keer.
- Vervolgens batterij terug erin
- Laptop dichtmaken
- Accu terug erin
- Stroom erop
- Aanzetten

Succes ^^

[ Voor 18% gewijzigd door LopendeVogel op 23-01-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen73
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
heb je al met asus gebeld? je betaalt een keer onderzoekskosten, maar dan weet je wel zeker wat er kapot is en als het nog gerepareerd kan worden, dat je een werkende notebook terug krijgt wanneer je de benodige onderdelen laat vervangen

https://www.asus.com/nl/support/callus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

If you break it he will come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
fm77 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:19:
[...]

Die optie is aanwezig. Hoewel ik vaker de waarschuwing daarvoor heb voorbij zien komen dan de daadwerkelijke schade (eigenlijk nog nooit dus).
Welk filmpje heb je idd gekeken, en wat heb je allemaal los gehaald?
Heb het ooit getest met een oud systeem (dat werkte)
na schoonmaak was de videokaart overleden, dus waarschuwingen zijn terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Ik waardeer alle nieuwe reacties, maar jullie hebben niet het hele topic gelezen volgens mij. Er heeft ook een ander tweaker naar gekeken en het is wel duidelijk dat het moederbord stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Ik heb even wat onderzoek gedaan: De GT540m is ook een videochip die gereflowed kan worden, vaak met succes. Zoek even naar GPU reflow en probeer het uit, het kost je niets en kan goed helpen!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
FYI, part het hele ding uit en zet te koop als individuele onderdelen, mooi begin voor iets nieuws.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Leo1010 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 20:38:
FYI, part het hele ding uit en zet te koop als individuele onderdelen, mooi begin voor iets nieuws.
Het is een laptop. Meer dan semi-nutteloze spare-parts heb je er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Hero of Time schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 20:54:
[...]

Het is een laptop. Meer dan semi-nutteloze spare-parts heb je er niet aan.
Scherm, bezel, cover, ram, tobo, cpu indien niet gesoldeerd, etc, etc. Allemaal geld waard.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Pagina: 1