Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Problemen met computer voornamelijk tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik 't op de juiste plek post, want er zijn nogal veel sub forums, dus een beetje overweldigend. Mijn excuses als deze niet correct geplaatst is.

Dan nu mijn probleem:
Sinds ik win10 heb (althans, het leek te gebeuren sinds ik win10 heb), heb ik vrij regelmatig problemen, voornamelijk tijdens het gamen. Dit varieert van simpele fps drops (bij bijna elke games, zelfs simpele zoals Hearthstone en World of Warcraft) tot freezes, vastlopen, haperingen en elke keer als ik m'n muis beweeg of typ op m'n keyboard, dat 't vastloopt voor zoveel seconden en dat mijn beeldscherm crashed en zichzelf moet herstellen. Dit heb ik voornamelijk als ik H1Z1 speel.

Dit is mijn setup:
Alienware Aurora R4
CPU: Intel Core i7 3820 @ 3.60GHz
RAM: 8gb DDR3
Moederbord: Alienware 07JNHO
Videokaart: 2047MB Nvidia Geforce GTX690

Dingen die ik al heb geprobeert:
Scanners (malware etc) eroverheen gegooid, niets geholpen
Drivers eraf gegooid en opnieuw geinstalleerd, geen zichtbare resultaten
Windows 10 eraf gegooid en opnieuw geinstalleerd, zelfde resultaat: geen
Nvidia configuratiescherm settings aangepast voor optimalisatie: geen resultaat
Computer opengehaald, kaart eruit gehaald, schoongemaakt en pinnetjes nagekeken

Ik ben dus bang dat het een hardware probleem is, maar ik heb géén idee hoe ik daar achter moet komen. Het valt me wel op dat het altijd beeld gerelateerd is, dus ik ben erg bang dat het mijn videokaart is, maar hoe test ik dit? Ik ben geen al te snuggere PC expert, dus als ik iets moet doen wat ingewikkeld is, breng ik hem denk ik maar langs een winkel, maar ik wou eerst hier even checken of iemand misschien enig idee heeft waarom of hoe dit zou kunnen.

Alvast bedankt!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Wat voor voeding heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Is er een programma voor waar ik dat mee kan checken? Want ik kan 'm zo niet 1,2,3 in mijn kast vinden.

Maar als 't helpt: ik heb deze computer al sinds 2012, dus kan het aan de voeding liggen?

• frankym
het is natuurlijk een all-in-one systeem die Je hebt besteld bij alienware.

Voordat we je voeding gaan beschuldigen wil ik een aantal dingen met je uitsluiten.

Ik zou eerst de kast open maken( garantie is toch al verlopen) en dan zou ik even de "stof check " doen.

Kijk vooral bij de CPU, en dan naar het koel-lichaam. Daar gaat stof tussen zitten.

Ga niet met een stofzuiger in je kast zitten harken, een stofzuiger kan namelijk statische elektrischiteit opwekken.

Indien er veel stof in je kast zit probeer voorzichtig alles los te halen.

Fannetje moet je ook losmaken ( van moederbord) tijdens schoonmaken met stofzuiger ( kunnen spanning opwekken al ze draaien en daardoor je moederbord slopen)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:37
Wat voor harde schijven/ssd's zitten er in? En controleer daar de conditie eens van met HDtune of een soortgelijk programma. Zelfde klachten heb ik ook gehad met een stervende HDD.

Flickr - Strava

Verwijderd

Topicstarter
GWBoes schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:29:
Wat voor harde schijven/ssd's zitten er in? En controleer daar de conditie eens van met HDtune of een soortgelijk programma. Zelfde klachten heb ik ook gehad met een stervende HDD.
Bij deze de resultaten van mijn twee harde schijven:

ST31000524AS (1000gb):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wxfgz3q.png

SAMSUNG HD 103UJ (1000gb):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MmxZFPk.png

Gesleutel aan de kast wacht ik liever even mee totdat ik zeker weet dat het niet hier aan ligt of iets is wat op te lossen is met een scan van iets.

• GWBoes
snelheid ziet er op zich goed uit voor een normale hdd. staat er in het tabblad health ook nog iets interessants? Een hoge "Data" waarde bij reallocated sectors en current pending sectors duidt op een sterfende hdd.

Flickr - Strava

Verwijderd

Topicstarter
GWBoes schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:53:
snelheid ziet er op zich goed uit voor een normale hdd. staat er in het tabblad health ook nog iets interessants? Een hoge "Data" waarde bij reallocated sectors en current pending sectors duidt op een sterfende hdd.
Komt niets te staan. Kan dit te maken hebben met 't feit dat het een trial versie is? Want dan moet ik ehm.. even alternatieve methodes gebruiken om de volledige versie te krijgen.

Verwijderd

Download even HWMonitor:
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.28.exe

Kun je makkelijk de temperaturen van je CPU en videokaart zien. Post daar eens wat screenshots van.
Zou best kunnen dat iets te warm wordt en zich daarom terugklokt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:46:
Download even HWMonitor:
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.28.exe

Kun je makkelijk de temperaturen van je CPU en videokaart zien. Post daar eens wat screenshots van.
Zou best kunnen dat iets te warm wordt en zich daarom terugklokt.
http://imgur.com/a/r4uNa

Bij deze. Dit zijn alle statistieken terwijl ik een spelletje speel. (Mount & Blade: Warband. Niet zo'n heel zwaar spelletje.)

Verwijderd

Oké ziet er op het eerste gezicht goed uit, misschien als je even wat langer speelt en terwijl het spelen HWMonitor aan laat staan zodat je achteraf de max waarde in HWMonitor kan zien. 31 graden lijkt me wel erg koel, ook bij een minder zwaar spel. Als je namelijk alt+tab doet tijdens een spel dan dalen de temperaturen ook gelijk weer.

Als je de CPU temps goed wil testen kun je dan doen met:
http://www.guru3d.com/files-get/prime95-download,1.html
En dan de Blend test, doe dit 10-15 minuten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:04:
Oké ziet er op het eerste gezicht goed uit, misschien als je even wat langer speelt en terwijl het spelen HWMonitor aan laat staan zodat je achteraf de max waarde in HWMonitor kan zien. 31 graden lijkt me wel erg koel, ook bij een minder zwaar spel. Als je namelijk alt+tab doet tijdens een spel dan dalen de temperaturen ook gelijk weer.

Als je de CPU temps goed wil testen kun je dan doen met:
http://www.guru3d.com/files-get/prime95-download,1.html
En dan de Blend test, doe dit 10-15 minuten.
Dat laatste heb ik gedaan. Moet ik gewoon dit screenshotten? :

https://gyazo.com/ef0e4565391457285e74c96c36944ae9

Edit: De temperaturen zijn nadat ik de computer iets langer aan heb, wel hoger geworden. Nu gemiddeld boven de 50 zonder dat ik wat speciaals doe. Toen even lopen gamen (half uurtje) maar geen veranderen in de temperaturen, behalve dat ze vanzelf even omhoog zijn gegaan en nu blijven.

https://gyazo.com/4c6b0558e4deab6fad74d2145063f550

https://gyazo.com/4c00a3ed9b226a049cb9d4326bf86ef4

Ik zie dat m'n GPU voornamelijk in temperatuur is gestegen, ook wat betreft max graden en power.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2016 19:56 ]

• GWBoes
HD tune zou normaal gewoon resultaten moeten geven bij health tenzij smart monitoring in de bios uit staat, wat enerzijds nogal te verwachten bij een oem systeem, ze willen namelijk dat de eindgebruiker er zo min mogelijk mee gaat prutsen.
Temperaturen lijken goed. Wat wel erg opvalt is de voltages die erg afwijken van de norm. Maar gezien de kwaliteit van de onboard voltages meters en de fouten die kunnen optreden door een foute interpretatie van hardware monitors mag je daar eigenlijk geen conclusies uit halen. Om die waardes te controleren zul je dus toch met een multimeter in de kast aan de gang moeten.

Flickr - Strava

Verwijderd

Topicstarter
GWBoes schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:29:
HD tune zou normaal gewoon resultaten moeten geven bij health tenzij smart monitoring in de bios uit staat, wat enerzijds nogal te verwachten bij een oem systeem, ze willen namelijk dat de eindgebruiker er zo min mogelijk mee gaat prutsen.
Temperaturen lijken goed. Wat wel erg opvalt is de voltages die erg afwijken van de norm. Maar gezien de kwaliteit van de onboard voltages meters en de fouten die kunnen optreden door een foute interpretatie van hardware monitors mag je daar eigenlijk geen conclusies uit halen. Om die waardes te controleren zul je dus toch met een multimeter in de kast aan de gang moeten.
Ik weet wel hoe een multimeter werkt/doet, ik moet alleen weten hoe/wat ik moet doen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat misschien nog wel een aanvulling is, wat ik was vergeten:

Bij bijna elke restart van mijn systeem krijg ik 5 bliepjes te horen. Volgens alienware gaat dit dan om '' 5 Real Time Clock (RTC)''.

Dit was iemands opmerking die het ook heeft gehad:

"So is it possible that all of this was related to "instability with 3rd party GPU", which the bios A05 corrected?''

Weet dus niet zo goed wat ik hiermee moet.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik ben er vrij zeker van dat 't m'n videokaart is.

Ik krijg nu bij elke game fps issues en vastlopen. Ik krijg om de haverklap de melding: "Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld"

En dan loopt alles ook vast en gaat moeilijk doen etc. Dit heeft overduidelijk met nvidia te maken, want dat staat ook vrolijk in de melding. nvidia = grafische kaart. Ik had ergens gelezen dat de oplossing zou zijn om via apparaatbeheer je drivers eruit te gooien (deinstalleren), opnieuw opstarten en de nieuwste te installeren. Nou dit heb ik herhaaldelijk geprobeert, inclusief systeemherstel en terugzetten naar een bepaald driver punt, het helpt allemaal niets en de klachten worden alleen maar erger en frequenter.

Hoe groot is de kans dat m'n gtx 690 't aan het begeven is?

• frankym
Kan je met een multimeter overweg?
Of weet je iemand in je buurt die handig is met een multimeter?.

Ik denk toch echt steeds meer dat het aan je voeding ligt.

Je gpu zou gewoon compatibel moeten Zijn.

Ik heb ook mijn voeding moeten vervangen , tijdens gamen plettende die ook mijn videokaart er uit.

Gemeten op me 12 V blijkt dat ik maar 11,3v er op had staan.

Wat zijn de merkbare dingen;
In Windows gewoon doen, ga je een spel spelen , dan loopt je syteem helemaal vast.

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Hoezo gooi je een probleem dat te maken heeft met een Windows 10 upgrade in een hardware topic? Nu zitten hier allemaal mensen die de hardware verdenken, terwijl het speelt sinds je iets aan de software hebt aangepast.

Probeer eens alle stuurprogramma's bij te werken, wellicht zit er eentje tussen die niet lekker met Windows 10 werkt.

Verwijderd

Topicstarter
royb3 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:02:
Hoezo gooi je een probleem dat te maken heeft met een Windows 10 upgrade in een hardware topic? Nu zitten hier allemaal mensen die de hardware verdenken, terwijl het speelt sinds je iets aan de software hebt aangepast.

Probeer eens alle stuurprogramma's bij te werken, wellicht zit er eentje tussen die niet lekker met Windows 10 werkt.
Omdat ik álles al heb geprobeert wat betreft software. Scans, drivers eraf gegooid en opnieuw, complete windows opnieuw installeren, repareren, ga maar door. Het klopt dat ik die problemen kreeg sinds win10, maar in de loop van de tijd werd/word het steeds erger en het gevoel dat het aan m'n hardware ligt, word steeds groter.

Verwijderd

Topicstarter
frankym schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:55:
Kan je met een multimeter overweg?
Of weet je iemand in je buurt die handig is met een multimeter?.

Ik denk toch echt steeds meer dat het aan je voeding ligt.

Je gpu zou gewoon compatibel moeten Zijn.

Ik heb ook mijn voeding moeten vervangen , tijdens gamen plettende die ook mijn videokaart er uit.

Gemeten op me 12 V blijkt dat ik maar 11,3v er op had staan.

Wat zijn de merkbare dingen;
In Windows gewoon doen, ga je een spel spelen , dan loopt je syteem helemaal vast.
Ik zal wel even kijken dan. M'n vader is electricien dus die kan wel met zo'n ding overweg. Ik zal zo snel mogelijk de resultaten posten.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Loop met Snappy Drivers AL je drivers eens na
http://snappy-driver-installer.sourceforge.net/en/index.php

Het kan zomaar een conflict zijn tussen chipset en GPU.
Snappy Driver kan een database aan recente deivers bijwerken op elk systeem

Verwijderd

Topicstarter
FreshMaker schreef op maandag 11 januari 2016 @ 03:10:
Loop met Snappy Drivers AL je drivers eens na
http://snappy-driver-installer.sourceforge.net/en/index.php

Het kan zomaar een conflict zijn tussen chipset en GPU.
Snappy Driver kan een database aan recente deivers bijwerken op elk systeem
Goed, hij download 12GB aan missing drivers. Mijn god. Bedankt voor de tip, zodra 'ie klaar is zal ik je laten weten of het heeft gewerkt.

• FreshMaker
  • Niet online
12GB is de hele database ;)
Niet geheel noodzakelijk, maar kan geen kwaad als je de ruimte hebt :)

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Had alles geïnstalleerd. Start computer opnieuw op. Nu doen de problemen zich 24/7 voor. Na een minuut of 2 loopt alles vast en kan ik niets beginnen.

Veilige modus is geen optie, want dat moet je vrolijk via de computer instellen en dan opnieuw opstarten en m'n computer loopt dus binnen 1 minuut vast, dus dat kan niet. Win10 herinstalleren lukt ook niet, want ook daar moet ik wederom voor in de computer zijn, aangezien ik win10 digitaal heb gedownload & geinstalleerd en daar dus geen CD of iets dergelijks van heb.

Zit nu op mn laptop.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2016 04:47 ]

• FreshMaker
  • Niet online
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Met Snappydrivers kan je niet "alles" installeren.
Er wordt door de software 'gekeken' wat je mist, en geeft dat dan aan.

imo kan je het beste een clean win10 ophalen met de mediacreation-tool, en een usb installer maken daarmee
Dan een full clean install doen, de problemen die jij beschrijft zijn te vaag om zo op afstand even te diagnoseren ...

Verwijderd

Topicstarter
Ah, het gaf aan of ik drivers wou installeren van bepaalde dingen. 62 stuks. Dat heb ik 'm dus ook laten doen.

Iig, ik heb via bios een win10 systeemherstel kunnen doen. Op een gegeven moment starte die zich even opnieuw op zoals je wel vaker hebt.. en sindsdien wil hij niet eens meer opstarten naar de bios toe of naar de installatie van win10. Mijn beeldscherm blijft op ''geen signaal'' stana en de ventilatoren blijven 24/7 heel hard blazen. Als ik 'm dan weer opnieuw start krijg ik ook geregeld de 5 bliepjes waarschuwen, wat staat voor "Real Time Clock Failure". Ik heb allemaal geen idee wat 't in kan houden, dus ik breng 'm wel even weg naar een winkel toe. Bespaard me veel frustratie.

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-11 20:56
Heb je een andere GPU liggen die je zou kunnen proberen? Eventueel je RAM nakijken kan ook geen kwaad.

Verwijderd

Is soms je batterij leeg op je moederbord, heb ik bij verschillende computers gehad, die 5 biepjes, batterij vervangen, biepjes waren weg en de computers liepen
weer als een zonnetje

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:47

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Wat ik zou doen;

- De Cmos batterij op je mobo vervangen.
- Windows opnieuw installeren. Zeker nadat je die snappydriver crap gebruikt hebt.
- GPU verwijderen en je monitor op de onboard gpu aansluiten.
- Drivers handmatig installeren (vergeet vooral de chipset drivers niet)

En dan nog eens kijken wat je pc doet.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• frankym
en hoe staat het met je pc?
Pagina: 1