Toon posts:

80mm exhaust fan(s)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers!

Sinds 3 maanden in het bezit van een Corsair Obsidian 250D met volgende hardware:

- I5 6400
- 8GB DDR4
- 128 SSD
- 1 TB HDD
- GTX 960
- 450 watt gold efficiency voeding
- Casefans: 1 x 140mm Corsair Quiet Edition (QE) als intake en 2 x 120mm QE als intake. (Vooralsnog?) geen exhaust fans.

Na één uur Fallout 4 zijn dit de temperaturen: http://i.imgsafe.org/4b7e82b.jpg

Momenteel heb ik dus 1 x 140 en 2 x 120 mm als intake, maar geen 'outtake' of 'exhaust'. Dat verloopt dus momenteel 'passief'. Omdat ik zelf niet genoeg kennis heb van fans en koeling, vraag ik me af of het nodig/interessant is om 1 of 2x 80mm fan als exhaust te plaatsen.

Ik gebruik als cpu koeler de NH L12 van Noctua en de heatsink zou vlak tegen de 80mm fan aankomen, met amper 2 centimer speling tussen de koelvinnen en de blades van de 80mm fan(s). Haal ik voordeel (als in, lagere temperaturen) als ik 2 exhaust fans zou toevoegen aan mijn systeem?

Momenteel heb ik 2X Be Quiet Purewings (pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 80mm) op het oog die in een winkel in de buurt 'maar' €9 per stuk kosten.
Op Tomshardware en LinusTechTips zijn de meningen verdeeld en blijkbaar is deze kast gemaakt voor 'passive' exhaust, maar wil graag ook jullie mening hierover horen!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2016 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Wat is je probleem,die temperaturen zijn meer dan prima,dat de grafische kaar 70C word,is zelfs nog aan de koele kant. Een 80mm fan wil je niet in je systeem,zijn meestal erg lawaaierig.

En het is ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat? Een GTX960 naar de 70 graden tillen is behoorlijk lastig.

Je CPU is wel lekker koel, koeler dan ik gewend ben van i5'jes, maar je videokaart mag best wat betere airflow hebben.

Waar zitten je fans precies? Alleen maar intake kan hotspots geven namelijk als ze verkeerd geplaatst zijn.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel geen 'probleem' met deze temperaturen, maar deskundig advies inwinnen hierover op Tweakers lijkt me niet onverstandig. ;)

Naar mijn gevoel is de I5 lekker koel. Ik heb de temperatuur nog niet hoger weten gaan dan dit. Misschien een voordeel van Skylake en de lagere TDP?

In de 250 zit de 140 mm fan vooraan die koude lucht aanzuigt. Aan de rechterzijde van deze kast zitten de 2 120mm fans die opnieuw koude lucht aanzuigen. De grafische kaart lost zijn warmte via het linkse zijpaneel dat geperforeerd is (incl. een stoffilter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 20:11
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 17:32:
Ik heb momenteel geen 'probleem' met deze temperaturen, maar deskundig advies inwinnen hierover op Tweakers lijkt me niet onverstandig. ;)

Naar mijn gevoel is de I5 lekker koel. Ik heb de temperatuur nog niet hoger weten gaan dan dit. Misschien een voordeel van Skylake en de lagere TDP?

In de 250 zit de 140 mm fan vooraan die koude lucht aanzuigt. Aan de rechterzijde van deze kast zitten de 2 120mm fans die opnieuw koude lucht aanzuigen. De grafische kaart lost zijn warmte via het linkse zijpaneel dat geperforeerd is (incl. een stoffilter).
Weet je dit HEEL zeker? Mijn r9 290 tri x zuigt warmte lucht aan. En gooit het overhem heen mijn airflow in. En zowel voor als achter in intake? Lijkt mij een rare combi. Zou eerder voor gpu en 140mm als intake en 2x 120mm als exhaust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De fans van de GTX 960 (MSI versie) duwen, naar mijn gevoel (ook letterlijk als ik mijn handen voor het raster plaats) de warme lucht naar buiten. Of versta ik dit verkeerd en zijn die 2 fans ook intakes? Zowel de 140mm fan vooraan en de 2 120mm fans aan de zijkant zijn momenteel geconfigureerd als intakes. Als ik mijn hand plaats voor de intake fans (buiten de kast) voel ik een zéér zachte luchstroom die koel is. Als in mijn hand plaats achter de fan (en dus in de kast) voel ik dat al mijn 3 case fans koude lucht in de kast brengen. Momenteel heb ik dus nog geen exhaust fan/configuratie!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De meeste fans op videokaarten duwen lucht over de heatsink, ik heb eigenlijk het nog nooit andersom gezien. Lijkt mij ook beter koelen eerlijk gezegd.

Dat je dan warme lucht uit de zijkant voelt kan komen omdat je een mooie hotspot hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dat is goed om weten!

Ivm het centrale onderwerp van dit topic: is het eigenlijk nodig, gezien de huidige temperaturen, om een exhaust fan te installeren? Heeft het nut in mijn situatie? Gaat het bv. temperatuur van de grafische kaart kunnen verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik vind zelf jouw videokaart wel aan de warme kant, de GTX960 is namelijk vrij zuinig.

Ik zou zelf eens kijken wat de temps doen als je die twee 120mm fans uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uitzet? Gaat dan de temperatuur in de kast en bijgevolg de temperatuur van de grafische kaart niet stijgen? Zou het ook niet kunnen dat de temperatuur hoger ligt dan normaal aangezien de 250D een mini-itx case is?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Airflow is vreemd, soms is het beter om fans uit te zetten.

Ik zeg ook niet dat het de oplossing is, maar je kan het altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramBiegstraate
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-08 21:17
Je zou ook naar een outtake configuratie van je 120mm fan(s) kunnen kijken. Ik zag dat ze bij de test van tweakers voor deze behuizing een 1 outtake fan aan de zijkant hadden geplaatst i.p.v. intake. Bekijk de review nog even want ze hebben daar een vergelijkbare setup gebruikt als testsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net zo'n 20 minuten zonder intake fans (zijkant 120mm) Fallout 4 gedraaid en de temperaturen van het moederbord stijgen snel naar 56 graden en hoger (dat is dus al 10 graden meer dan voordien) en ook de cpu fan draait nu aan 2000RPM ipv de gebruikelijke 1750. CPU temps zijn nu ook rond de 50, opnieuw 10 graden meer dan met de intake fans. Vreemd genoeg is de GPU temperatuur identiek (68 graden).

Edit: na ongeveer 40 minuten liep de temperatuur van de SSD ineens ook op naar 45 graden. Het lijkt me dus niet verstandig om de sidefans (intake) uit te zetten en enkel de 140mm intake fan te laten draaien. Zowel het moederbord, cpu als hdd/sdd worden ruim 10 graden warmer dan voordien.

Ik bekijk zeker de review van Tweakers nog een keer en zal dan één van de 2 intake fans omdraaien zodat ik 1 intake 120mm en 1 outtake 120mm heb!

Bedankt voor de tips/hulp/meedenken!

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Maar die 2 zitten toch naast elkaar? Dat heeft dus helemaal geen niet. Je moet voor intake(en zijkant van de gpu). En dan achter in de kast de exhaust hebben. En wil je de windrichting weten neem een papiertje en hou het voor je fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om de situatie te verduidelijken kom ik (eindelijk) met 2 foto's van mijn kast vanuit vogelperspectief. Niet letten op de cable management, I know... ;)

http://i.imgsafe.org/ed6c98d.jpg
http://i.imgsafe.org/ee9fe25.jpg

Zo ziet de airflow er nu dus uit. 1 140mm intake en 2 120mm intake. De 120mm fans staan inderdaad naast elkaar. Eén van die 2 120mm fans blaast direct koude lucht op het moederbord en de koelvinnen van de CPU koeler. De andere blaast naar mijn gevoel gewoon wat koude lucht de kast in, richting de achterkant van de GPU.

Zou het dus in bovenstaande configuratie interessant zijn om achteraan 1 of zelfs 2 80mm fans te plaatsen als outtake (exhaust)?

Dit zijn de technical specifications van de website van Be Quiet voor de 80mm Pure Wings 2:
Dimensions (mm)80
Fan speed @ 12V (rpm)1900
Air flow @ 12V (cfm, m3/h)26.3; 44,45
Air pressure @ 12V (mm H2O)1,85
Noise level @ 12V (dB(A))18,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramBiegstraate
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-08 21:17
Ik weet het niet, het zou zo kunnen zijn dat de 120mm fans een hotspot veroorzaken op je gpu. Het lijkt me veel waarschijnlijker dat je gpu gewoon warm wordt door de mini itx case en dat je een 'open air style' gpu cooler hebt. Vaak wordt er in kleine cases een blower style aangeraden. Maar de gpu die ze in de tweakers review gebruikt hebben wordt warmer dan die van jou.

Heb je last van mindere framerates als je langere tijd aan het spelen bent? De gpu kan namelijk throttle gebruiken om te overclocken of te downclocken a.d.h.v. verbruik, voltages en warmte. Je zou gpu Z (of de bijgeleverde software) kunnen raadplegen of er iets gebeurd met de baseclock van je gpu core. Is dit zo dan resulteert het ook in mindere prestaties...

Ik weet overigens niet wat de warmte waardes zijn wanneer een 960 GTX downclockt.

[ Voor 0% gewijzigd door BramBiegstraate op 06-01-2016 11:56 . Reden: Typo en aanpassing v tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik denk dat die 80mm fans wel iets gaan helpen, maar het zal de GPU-temperatuur nauwelijks beinvloeden. Die heeft haast z'n eigen luchtkamertje. als je die 80mm's een beetje stil kan krijgen zou 't prima werken.
een GTX960 kan gerust 70 graden worden; throttling treedt meestal pas op rond de 85 graden.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
die foto's maken het wat duidelijker. ik dacht dat de 2 120mm fans aan de achterkant zaten. Maar ze zitten aan de zijkant Wat er nu gebeurt is je GPU je 140MM en 2x 120MM blazen allemaal naar binnen. vervolgens blaast je CPU(als het goed is) ook nog eens van onder warme lucht naar boven... tja dan heb je niet echt een airflow maar meer een airbubble.

2x 80mm exhaust zal nooit genoeg zijn. ik weet niet of je ruimte heb om warme lucht af te voeren bij je 2x 120mm.

ik zou eens je 2x 120 als exhaust te zetten. zodat je airflow van je GPU over je CPU naar je 2x exhaust gaat. en de 140 geeft je CPU wat extra koude lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@BramBiegstraate: ik heb geen last van hitches/lag/wat dan ook. Zelf vond ik 70 graden (gemiddeld is het 65-68 graden celsius) wel 'ok-ish' voor mijn graka in deze mini-itx case.

@NLBUURMAN: inderdaad, voor zover ik kan vinden is 70 graden dus meer dan goed genoeg in mijn 'case'.

@loki504: de cpu koeler blaast idd de warme lucht van onder naar boven in de kast. Is het dan misschien interessant om de fan die rechtstreeks over de CPU koeler hangt als exhaust te plaatsen en de andere 120 als intake te blijven behouden? Ik test het sowieso wel eens uit!

Update: ik heb de 120mm fan van intake naar exhaust geplaatst. De temperaturen van de cpu en het moederbord stegen met 5 graden, de temperatuur van de grafische kaart daalde met 5 graden. Voor de rest geen verschil(len).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2016 14:19 ]

Pagina: 1