Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaan.dupre
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05-2017
Mijn stok-en-stok-oude bose-installatie is aan vernieuwing toe
ik zou willen overschakelen op een receiver met spearkers ipv een home cinema systeem
ik zie echter door de bos de bomen niet meer, daarom zou ik de hulp van het tweakers forum willen inroepen :)

dit zijn voor mij belangrijke zaken:
- zou willen starten met stereo (+ evt subwoofer), maar wil in toekomst mogelijkheid hebben om surround te gaan.
- mijn vrouw is de kleine bose-speakers gewoon, dus wil ik starten met kwalitatieve bookshelf speakers. Vloerstaande speakers zijn dus niet aan de orde :)
- er moet zeker een LP-speler op aangesloten kunnen worden
- spotify/airplay moet zeker mogelijk zijn op de receiver
- alles samen (receiver + speakers + ??) wil ik max. 1.000 euro uitgeven

ben zowel film-als muziekliefhebber, maar geef toch eerder voorkeur aan muziek (vandaar oa dat ik niet wil starten met surround)

Momenteel dacht ik qua speakers aan Monitor Audio of Cambride audio en qua receiver kom ik vaak bij Onkyo terecht, maar weet totaal niet of dat te vertrouwen is qua merk

wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomB89
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-03 19:37
Wat ik heb gedaan is gaan luisteren naar verschillende speakers, dan hoor je het duidelijkst de verschillen. Ik ben niet echt een audiofiel dus ik hoorde de verschillen tussen verschillende versterkers/receivers niet zo goed.

Kies dan dus speakers (binnen je prijsklasse) en koop hier een passende receiver bij, dit kun je navragen in een winkel en hier helpen ze je graag mee.

Ik heb overigens nu 2 bower wilkins 685 s2 speakers (deze zijn 325 euro) en een denon avr-x3200w. Wil ook nog een center speaker en een subwoofer bij halen (en evt 2 vloerstaanders).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Wat betreft receiver: check de pricewatch, vink aan wat er minimaal op moet zitten en kies je model. maar probeer het budget daarbij laag te houden. Onkyo is volgens mij gewoon een prima merk! Ik zelf had eerst een Pioneer: deed alles prima. nu heb ik een upgrade naar yamaha gedaan, zit allemaal net wat mooier in elkaar maar was ook instap model vs wat hoger segment en dat bevalt nog beter!

Vermogen is niet relevant. wel even nadenken of je 4K wil of niet in de toekomst. is 5.1 voldoende, of wil je voor de zekerheid een receiver met Atmos mogelijkheden. nogmaals: merk etc. is dan niet zo relevant.

Ik zou wel maximaal 250 a 300 euro aan de receiver besteden en de rest aan speakers + subwoofer. Maar welke speakers dat worden: Dan moet je toch gaan luisteren.

hoewel: als je van melkpakjes naar bookshelfs gaat, ga je altijd winst behalen!
- de Boston acoustics staan goed aangeschreven (ook wel 2e hands te vinden).
- Ik heb zelf Tannoy Mercury V1i's gehad. worden weinig genoemd, maar voor het geld een heel behoorlijk geluid!
- Dali Zensor 1 (met name mooi).

Subwoofer zou ik persoonlijk altijd op de tweedehands markt gaan kijken, dan kun je net een segment hoger kopen. hoewel ook voor je bookshelves 2e hands echt wel meer waar voor je geld gaat leveren (of dezelfde waar voor minder geld). Maar dat moet je wel willen.

last but not least: ik hou hificorner.nl vaak in de gaten, die hebben regelmatig outlet aanbiedingen ook met receivers en speakers. wie weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-07 08:55
stefaan.dupre schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:16:

Momenteel dacht ik qua speakers aan Monitor Audio of Cambride audio en qua receiver kom ik vaak bij Onkyo terecht, maar weet totaal niet of dat te vertrouwen is qua merk

wat is jullie advies?
Het meeste is al wel gezegd, hier is geen eenduidig antwoord op te vinden. Audio is te persoonlijk om een merk te noemen en that's it. Tweedehands heb je meer waar voor je geld, je bent dan natuurlijk wel afhankelijk van het aanbod.

Geef niet te veel uit aan de receiver, met speakers haal je het meeste geluid in huis. Een Phono-ingang kan je zo oplossen door een losse P ho over sterker. Dat maakt je keuze qua receiver weer vele malen makkelijker. Over Onkyo is al veel geschreven, vooral een paar generaties waren ze niet betrouwbaar qua HDMI-board. Kwantiteit lopen ze altijd wel voorop. Verder ontlopen merken elkaar niet veel, elk merk heeft wel Spotify, HDMI, netwerk et cetera. Kijk vooral naar de unieke punten. Bijvoorbeeld het in meetsysteem dat de fabrikant gebruikt. Marantz en Denon hebben Audyssey, Yamaha heeft YPAO, Onkyo nu Auto-EQ, Pioneer heeft MCACC, et cetera. Desnoods kies je op looks, dat speelt nog meer mee dan vermogen en weerstand (impedantie). Meningen over de klank verschillen tussen receivers verschillen, in die discussie ga ik me niet mengen.

Qua speakers is het dus luisteren. Speakers met veel speaker voor het geld zijn ook nog Heco, Wharfedale, Mission, Klipsch, en zo kunnen we nog even door gaan. Maar niets op te zeggen omdat je dus moet gaan luisteren. Thuis zal het zeker anders klinken dan in de winkel (akoestiek!), maar een speaker met een schelle hoorn wordt niet opeens een zijdezachte. Let wel met de Boston A-serie dat deze EOL is. Leuke speaker (heb ze zelf ook :P), maar je weet niet wat er nog te krijgen is over een x periode als je uit wilt bouwen.

Qua subwoofer: een goede subwoofer maakt je set af, een slechte subwoofer kan deze breken. Neem dus niet een goedkoop bonk-doosje van een paar euro. Dat is heel leuk met films aangezien je van de bank trilt, maar met muziek is het toch anders. Ik kijk zelf altijd naar een 12" gesloten exemplaar. Redelijk specifiek, maar gesloten aangezien dat veelal wat subtieler is en 12" omdat ik liever een grotere subwoofer heb die je wat terug moet schroeven dan een kleiner exemplaar die op zijn tenen moet lopen. Gepoort gaat veelal wat lager met wat meer oemph, maar het scheelt geen tientallen Hz. Het is een misverstand dat een zuil per definitie minder laag gaat dan een monitor. Als je een slanke gesloten zuil hebt dan heb je bijvoorbeeld al relatief weinig klankkast.

Meer komt zo even niet in me op. Zoals gezegd geen concreet antwoord, maar dat is ook niet mogelijk. Om die reden heb ik er ook maar een discussie-topic van gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 05-01-2016 20:38 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:41
Enige toevoeging die ik nog heb; bij boekenplank speakers is een sub meer "noodzakelijk" dan bij vloerstaanders. Dus ik zou een sub incalculeren bij de verdeling van je budget. De betere subs kosten nieuw al snel een euro of 500, dus mogelijk dat je 2e hands een mooie deal vindt.
Pagina: 1