Ik heb gezocht naar de voltage spec op AMD site, maar helaas tevergeefs. Het is een dolhof daar zeg
Het is daar inderdaad een mega doolhof, maar de voltage's staan op pagina 20 (of 34 zoals acrobat het aangeeft) van het volgende document:
http://www.amd.com/products/cpg/athlon/techdocs/pdf/23792.pdfOkay, laten we op jou visie verder gaan. Als jij zegt dat 't aan de yields ligt, dan zou AMD nooit die model op die specificatie (1.33) uit moeten brengen. Want ze worden eerst uitvoerig getest voordat ze die spec. krijgen.
Als je de techdocs bekijkt zie je dat de 1333 en 1400 Mhz op 1,75 Volt draaien.
Blijkbaar is de opbrengst zo ok (de yields dus), dat voor deze modellen geen 1,8 Volt nodig is. Als er ineens 1,4 Ghzjes met 1,8 Volt verschijnen, wil dat zelfs nog niet zeggen dat de yields niet ok zijn. Een batch mindere processoren toch op 1,4 Ghz (of 1,33 Ghz) laten draaien door het voltage te verhogen, wil niet zeggen dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor die snelheid. Ook omdat ze, net wat je zegt, getest worden voor die snelheid.
En ik heb trouwens nog nooit gehoord dat yields achteruit gaan i.p.v dat ze verbeteren. Naarmate ze het productieproces meer tweaken, nemen de yields alleen maar meer toe, zou niet best zijn als het andersom was.
Ik neem aan dat je bedoeld, dat als AMD problemen heeft met de yields van 1,33 en beyond dat ze er dan verstandig aan gedaan zouden hebben deze versies niet uit te brengen, toch ?? Nou aan de verschillende AXIA core's en andere alien core's te zien, lijken mij de yields geen probleem.
Ik weet niet in hoeverre 'The Inquire' betrouwbaar is, maar als er inderdaad zulke gevallen voorkomen en 't probleem te verhelpen is met 't verhogen van de voltage, dan komt mij dat over op een 'foutje' van AMD.
ALS het waar is, zouden ze inderdaad hun validatie proces eens onder handen moeten nemen. Maar
als... the inquirer staat dagelijks weer vol geruchten... maakt het wel interessant, dat wel.
Maar eh, dit maand oude gerucht beschouw ik nog steeds als 'rumour'. En oh ja, een 1,4 kopen die niet op 1,4 draait ?? Garantie...
Maar ik heb er nog nergens wat over gelezen, dat een model verkocht op x,x XHz niet op x,x XHz wil draaien (wel ??? links please)