Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRijnen
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-01-2016
Hallo allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig!

Sinds ruim een half jaar geleden komt het voor dat mijn PC random crasht. Met crashen bedoel ik dat hij freezed wat er voor zorgt dat ik er niets meer mee kan, waardoor ik 'm moet rebooten of helemaal uitzetten (door de stroom er af te halen). Hoe random freezed hij? Het kan een aantal uren, misschien wel dagen goed gaan zonder een freeze. Maar het kan ook letterlijk tien keer misgaan binnen twee uur. Het is overigens een keer of drie voorgekomen dat ik na vijf minuten wachten (zonder de PC uit te zetten) weer heel even door kon na de freeze, tot de volgende freeze.

Ik moet er bij zeggen dat de PC onder zware belasting freezed (bij het spelen van games), maar ook als ik net in Windows zit, of als ik Youtube aan heb staan.

Daarnaast had ik laatst het probleem dat ik hem niet meer kon opstarten, er was een fout geconstateerd bij het opstarten. PC uitgezet, na tien minuten weer aangezet en toen deed 'ie het weer alsof er niets gebeurd is. Tenslotte heb ik ooit één keer een bluescreen gehad.

Ik ben zelf op zoek gegaan naar wat het zou kunnen zijn, je wordt er mee doodgegooid op het internet. Ik heb zelf met een vriend van me vanalles geprobeerd om het op te lossen:
- Aangesloten op een ander stopcontact (op een andere groep)
- Windows opnieuw geïnstalleerd
- Windows opnieuw geïnstalleerd op twee verschillende harde schijven (SSD's)
- SSD Drivers ge-update
- Intel Drivers ge-update
- BIOS drivers ge-update
- Logboek doorgespit op fouten (geeft alleen foutcode 41 Kernel Power aan)
- Zelf Memory sticks getest (Memtest)
- Twee nieuwe memory sticks gekocht en allemaal los van elkaar getest
- PC helemaal schoongemaakt
- Andere stekkerdoos geprobeerd
- Met internetkabel en zonder internetkabel

Ik heb mijn PC tot twee keer toe weggebracht naar een PC winkel, zij hebben:
- De voeding vervangen
- Kapotte USB-poort vervangen
- PC opnieuw bekabeld
- Nog een keer memory sticks getest
- CPU gestresst
- Videokaart gestresst
- Logboek doorgespit

Het heeft tot nu toe allemaal niet gewerkt, want het probleem is nog niet verholpen.

Nou was mijn gevoel al meteen dat het aan het moederbord ligt (onderbuikgevoel?) en dat gevoel heb ik nu nog steeds. Zoals jullie zien is er al veel uitgesloten en blijft er steeds minder over. Ik heb aan de PC winkel laten weten dat ik nog steeds denk dat het moederbord het probleem is, maar zij willen daar vooralsnog niet aan geloven. Ik mag mijn PC overigens wederom terugbrengen naar hen, omdat ze het willen onderzoeken.

PC Specs:
Windows 7 Home Premium (64 bit)
Intel Core i7-4770K (3,5 gHz)
16 GB DDR3
Nvidia GeForce GTX 780 Lightning
Gigabyte GA-Z87X-D3H
Seagate 500 GB Sata 7200 rpm
Samsung Evo 840 120 GB SSD
Samsung Evo 830 120 GB SSD
TP-Link 300mbps Wireless N PCI

Heeft iemand een idee waar ik zou moeten zoeken?

Groeten Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 08:38
DRijnen schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:12:
Ik ben zelf op zoek gegaan naar wat het zou kunnen zijn, je wordt er mee doodgegooid op het internet. Ik heb zelf met een vriend van me vanalles geprobeerd om het op te lossen:
- Aangesloten op een ander stopcontact (op een andere groep)
- Windows opnieuw geïnstalleerd
- Windows opnieuw geïnstalleerd op twee verschillende harde schijven (SSD's)
- SSD Drivers ge-update
- Intel Drivers ge-update
- BIOS drivers ge-update
- Logboek doorgespit op fouten (geeft alleen foutcode 41 Kernel Power aan)
- Zelf Memory sticks getest (Memtest)
- Twee nieuwe memory sticks gekocht en allemaal los van elkaar getest
- PC helemaal schoongemaakt
- Andere stekkerdoos geprobeerd
- Met internetkabel en zonder internetkabel
DRijnen schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:12:
Ik moet er bij zeggen dat de PC onder zware belasting freezed (bij het spelen van games), maar ook als ik net in Windows zit, of als ik Youtube aan heb staan.
En nog niet op het idee gekomen om je video driver te updaten? Maar neem aan dat je met een nieuwe Windows installatie ook meteen de meest recente driver versie hebt gepakt. Heb je al eens een andere videokaart geprobeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door tweegroenethee op 05-01-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRijnen
Daan87423 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:09:
[...]

[...]

En nog niet op het idee gekomen om je video driver te updaten? Maar neem aan dat je met een nieuwe Windows installatie ook meteen de meest recente driver versie hebt gepakt. Heb je al eens een andere videokaart geprobeerd?
Dat heb ik ook al (meerdere keren) gedaan, heb ik er idd niet bij gezet zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 08:38
DRijnen schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:11:
[...]

Dat heb ik ook al (meerdere keren) gedaan, heb ik er idd niet bij gezet zie ik.
Heb je het al eens geprobeerd zonder videokaart? In je 4770k zit namelijk een Intel Graphics, moet goed gaan dus. Als hij dan nog steeds crasht is het hoogstwaarschijnlijk je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRijnen
Daan87423 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:13:
[...]

Heb je het al eens geprobeerd zonder videokaart? In je 4770k zit namelijk een Intel Graphics, moet goed gaan dus. Als hij dan nog steeds crasht is het hoogstwaarschijnlijk je moederbord.
Zonder videokaart heb ik het nog niet geprobeerd.
De Videokaart is verder wel gestressed/gebenchmarked en in zwaardere games (Bijv bf4) werkt ie prima, houdt ie niet in en is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRijnen
Ik heb gister mijn eigen videokaart omgewisseld met een andere (MSI GTX 770).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiadmar
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 20:43
Misschien kun je eens een ander pci-e slot proberen?

Bij het x8 slot zou je geen perfomance verlies moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Je hebt keurig beschreven wat er allemaal is gedaan, maar wat voor voeding ( Merk type) heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRijnen
frankym schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:02:
Je hebt keurig beschreven wat er allemaal is gedaan, maar wat voor voeding ( Merk type) heb je eigenlijk?
Ik had in eerste instantie een Seasonic G-650.
De PC winkel dacht in eerste instantie dat deze niet naar behoren werkte en heeft er vervolgens een Corsair CS650M ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRijnen
Thiadmar schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:29:
Misschien kun je eens een ander pci-e slot proberen?

Bij het x8 slot zou je geen perfomance verlies moeten hebben.
Thanx voor je reactie. Ik ben nu eerst aan het testen met een andere videokaart (zie hierboven). Daarna kan ik altijd nog een ander slot proberen en als derde optie ga ik het eens proberen zonder videokaart.

Echter denk ik niet dat het met de videokaart te maken heeft, ik heb deze verschillende keren gestresst en daar komt niets uit. Daarnaast heb ik 'm bij verschillende games geprobeerd en daar heb ik gewoon goede FPS.
Pagina: 1