GTX 980 Ti Fans draaien niet altijd

Pagina: 1
Acties:

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 14:41
Ik heb nu een paar maanden een MSI GTX 980 Ti. Na overzetten naar een grotere videokast ( Phanteks Enthoo ) met doorzicht aan zijkant ontdekte ik dat de fans van de kaart niet altijd draaien.
Ook is het mij al een paar keer overkomen dat de pc tijdens het gamen zonder waarschuwing geheel uitviel en opnieuw opstartte.
Wat kan de oorzaak zijn?
Ik heb de fans van mijn pc niet verbonden aan de in de Phanteks ingebouwde controller maar gewoon per stuk op het Mb aangesloten. Dat geldt ook voor de fan en de pomp van de watergekoelde processor.

Zou het kunnen zijn dat alles te heet wordt en moet ik de fans toch op de Phanteks controller aansluiten?
Of is mijn grafische kaart kapot? De fans draaien namelijk nas enige tijd wel, maar volgens mij lang niet op max. snelheid.

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
In idle is het normaal maar als de kaart boven de 65 (?) Graden komt horen ze te gaan draaien. Wat zijn de temperaturen van de videokaart tijdens het gamen?? Graag ook je hele systeem posten (incl voeding)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:44
Bij veel moderne videokaarten (in ieder geval bij mijn 970) kan ik een profiel instellen wanneer de ventilatie moet gaan werken. Hierdoor is die bij rustig gebruik heerlijk stil. Je zou dus eens in de software van MSI kunnen kijken of die dit ook instelbaar hebben gemaakt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
http://www.msi.com/produc...ING-6G.html#hero-overview

Fans stop spinning if no extra cooling needed...

Ofwel dat hoort!

Wat niet hoort is het uitvallen van je pc

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-01 23:27
Gaan ze wel draaien als gaat gamen, als dit het geval is dan is je kaart gewoon ok.

Wat heb je voor hardware in je systeem zitten,verder,dus voeding,kast ect.

• Matthias87
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-01 19:34
It's not a bug, it's a feature.

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 14:41
Inmiddels ontdekt bij AIDA-tests dat de processor onder zware belasting oververhit raakte; 94, 95 graden lijkt me toch wat te heet. Kreeg ook een waarschuwing. Dat is vermoedelijk de oorzaak van het plotseling herstarten van de PC. Pompje van mijn waterkoeling lijkt niet meer te werken.
Nu dus nieuwe set aangeschaft, vanavond monteren en afwachten maar.

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dat lijkt me inderdaad het probleem, vaak is er in de BIOS een max temp aangegeven kun je zelf instellen maar 95 is wel erg hoog en zo zal die bij jou ook ingesteld zijn. Kijk even of je CPU koeler goed gemonteerd zit, mocht je hem recent hebben geplaatst kijk dan ook even of je het plastic ertussen uit hebt gehaald? En anders koeler opnieuw monteren en koelpasta vervangen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:15
Yep! Dit moet het probleem oplossen als je gaat gamen gaan je GPU fans sowieso wel draaien ;)
Pagina: 1