Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:03
Sinds kort heb ik een Arduino (Genuino Uno) waarmee ik wilde experimenteren. Het eerste doel was om een RGB ledstrip van 5 meter aan te sturen. Dit ging allemaal goed en met wat proberen zag het er leuk uit.

In de kerstvakantie wilde ik verder gaan bij mijn ouders thuis en heb ik verder geklooid met een RGB ledstrip van +- 1.5m. Na het toevoegen van een LDR om de felheid van de strip te bepalen wilde ik nog wat verder: ik had een drukknop toegevoegd om van modi te kunnen wisselen.

Na maken van de schakeling op basis van een online handleiding heb ik mijn code aangepast om tussen modi die ik gemaakt had te schakelen. Vanaf dat punt lukte het echter niet goed meer om de code te uploaden.

Volgens mij was het nog wel gelukt om mijn nieuwe sketch te uploaden, maar het resultaat was niet wat ik verwachte. Daarna is het me eigenlijk niet meer gelukt om te uploaden en krijg ik telkens de bekende out of sync 0x.. melding.

De situatie bij het ontstaan van het probleem::
De arduino gekoppeld aan de breadboard met daarop een extra 12V voeding voor de ledstrip en (de arduino) gekoppeld aan laptop met USB. Ik was toen ook net overgeschakeld naar Visual Studio icm. de plugin als IDE.

Ik heb online gezocht en zo'n beetje alle tips opgevolg (COM port controleren, board type controleren, alles loskoppelen, herstarten, reset knop indrukken bij uploaden...) Ik heb alleen nog niet op een andere pc of met een andere kabel geprobeerd (even niet voor de hand), maar verwacht hier eigenlijk ook niets van.

Online zoeken doet mij vermoeden dat er iets is gebeurd met de bootloader, maar ik snap niet helemaal hoe dat zomaar kan gebeuren en wil het eigenlijk even zeker weten voor ik daar verder naar ga zoeken.
Als ik het board power via USB en vervolgens de reset knop in druk gaat er geen ledje knipperen. Wel knippert de RX led als ik probeer te uploaden. Verder deed de ledstrip nog wel iets toen deze nog aangesloten zat, de Arduino gaf dus nog wel iets van signaal op de pins (en dit veranderde ook). De kleur veranderingen waren alleen niet wat ik verwachte, maar dit kan natuurlijk komen door een fout in mijn laatst geuploade sketch.

Kan iemand bevestigen of dit inderdaad de bootloader is waar iets mis mee is? of kan het een defect op de Genuino zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjr557
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-08-2021
Suggesties die je kan proberen:
-Je kan kijken of het met een andere versie van de arduino software werkt bv versie 1.0.X ipv van versie 1.5.X, 1.6.X etc.
- De sketch installeren met alles losgekoppeld, ook de externe 12v voeding.

post de code eens die je hebt geupload en een schematje van de schakeling die je hebt gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Bedankt voor je reactie.

Ondertussen heb ik het op een andere pc geprobeerd met versie 1.0.x dat bood helaas ook geen solaas. Een andere kabel heb ik helaas nog steeds niet uit kunnen sluiten, ik dacht dat ik er nog wel ergens één had liggen, maar dat bleek niet zo te zijn. Het lijkt me echter stug dat het de kabel is, ik heb deze nieuw gekregen bij het genuino intro pakket.

Ik had de genuino al volledig los gekoppeld en het nog eens geprobeerd, maar dat mocht helaas ook niet baten.

Ik heb getracht een schakeling uit te tekenen, maar dat ging niet zo goed. Ik zal het later nog eens proberen, maar ik moet bekennen dat ik daar helaas weinig verstand van heb. Ik heb wel onderstaande foto gemaakt van de schakeling zover als hij nog intact is. Ik heb geprobeerd het een en ander duidelijker te maken met een tekst erbij, maar het ziet er een beetje uit als een slachtveld. Er hangen een aantal draden los die eerst in de arduino zaten. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is hoe het loopt.

schakeling

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
#define R 11
#define B 10
#define G 9
#define PR A0
#define BP 2

int fadespeed = 30;
float brightness = 50;
bool brighter = true;
int currentMode = 1;

boolean buttonState = false;
boolean lastButtonState = false;

void setup() {
    //Serial.begin(9600);
    buttonState = digitalRead(BP);
    lastButtonState = buttonState;
    setRGBColor(255, 255, 255);
}

void loop() {
    int i;

didModeChange();

switch (currentMode)
    {
    case 1:
        setRGBColor(255, 0, 0);
        break;

case 2:
        setRGBColor(0, 255, 0);
        break;

case 3:
        setRGBColor(0, 0, 255);
        break;

default:
        break;
    }

// white to green
    for (i = 0; i < 255; i++) {
        setRGBColor((256 - i), 255, (256 - i));
        didModeChange();
        delay(fadespeed);
    }

// green to blue
        setRGBColor(0, (256 - i), i);
        didModeChange();
        delay(fadespeed);
    }

// blue to red
        setRGBColor(i, 0, (256 - i));
        didModeChange();
        delay(fadespeed);
    }

// red to white
        setRGBColor(255, i, i);
        didModeChange();
        delay(fadespeed);
    }
}

void setRGBColor(float rood, float groen, float blauw) {

switch (currentMode)
    {
    case 1:
        if (brighter) {
            brightness = floor(brightness + 1);
        }
        else {
            brightness = floor(brightness - 1);
        }

if (brightness == 30 || brightness == 100) {
            brighter = !brighter;
        }
        break;

case 2:
        brightness = 60 - (analogRead(PR) / 10);
        if (brightness < 0) {
            brightness = 0;
        }
        break;

case 3:

break;

default:
        break;
    }

//Serial.println(brightness);

rood = (rood / 100) * brightness;
    groen = (groen / 100) * brightness;
    blauw = (blauw / 100) * brightness;
    analogWrite(R, rood);
    analogWrite(G, groen);
    analogWrite(B, blauw);
}

void didModeChange() {
    buttonState = digitalRead(BP);

if (buttonState != lastButtonState) {
        currentMode++;
        if (currentMode == 4) {
            currentMode = 1;
        }
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat krijg je als foutmelding

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Ik krijg deze melding:
avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00
waarbij de 0x00 code telkens varieert.

Ik had op internet iets gevonden over het wijzigen van de programmers en als ik dat deed kreeg ik meestal een melding die leek op
Programmer not responding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:35
Klinkt, ben ik bang, toch als een chip/bootloader die niet reageert. Is er niet per ongeluk 12V op de Arduino gekomen? Daar kan ie namelijk niet goed tegen.

Anders kijken of je met een andere Arduino de bootloader weer op de chip kan zetten/kijken of de Arduino nog correct werkt. Wat ik uit jouw'n verhaal opmaak is dat de chip nog wel wat doet, maar niet wat jij verwacht. Dus er is hoop dat ie het nog gewoon doet, maar om 1 of andere reden zijn bootloader kwijt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Vuikie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:17:
Klinkt, ben ik bang, toch als een chip/bootloader die niet reageert. Is er niet per ongeluk 12V op de Arduino gekomen? Daar kan ie namelijk niet goed tegen.

Anders kijken of je met een andere Arduino de bootloader weer op de chip kan zetten/kijken of de Arduino nog correct werkt. Wat ik uit jouw'n verhaal opmaak is dat de chip nog wel wat doet, maar niet wat jij verwacht. Dus er is hoop dat ie het nog gewoon doet, maar om 1 of andere reden zijn bootloader kwijt is.
Ik gebruikte de 12V voeding ook om de Arduino te voeden op de Vin pin. Ik had begrepen van meerdere bronnen op internet dat dit gewoon goed moest gaan (en dat ging het ook, ik heb hem best vaak tussendoor aangehad op de regenboogstand die ik eerst had gemaakt).

Ik ga eens kijken of ik in mijn omgeving iemand kan vinden die mij kan helpen bij het opnieuw schrijven van de bootloader. Mocht een tweaker (in omgeving Almere, Arnhem of Eindhoven) mij verder willen helpen houd ik mijzelf aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjr557
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-08-2021
Het probleem is niet de 12v op de vin pin maar op 1 van de pinnen die van de arduino naar de mosfets gaan.
Ik vrees dat Vulkie gelijk heeft en dat hij is overleden door 12v op 1 van de outputs van de Arduino. Aanrader voor de volgende keer is om diodes tussen de arduino en de aansluitkabeltjes naar de weerstanden v/d mosfets te plaatsen.

Overigens De TX-RX leds knipperen ook bij programmeren als er geen MCU in de socket zit dus dat wilt niet zeggen dat hij niet is overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
pjr557 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:57:
Het probleem is niet de 12v op de vin pin maar op 1 van de pinnen die van de arduino naar de mosfets gaan.
Ik vrees dat Vulkie gelijk heeft en dat hij is overleden door 12v op 1 van de outputs van de Arduino. Aanrader voor de volgende keer is om diodes tussen de arduino en de aansluitkabeltjes naar de weerstanden v/d mosfets te plaatsen.

Overigens De TX-RX leds knipperen ook bij programmeren als er geen MCU in de socket zit dus dat wilt niet zeggen dat hij niet is overleden.
Dan denk ik dat ik begrijp welke blunder ik heb begaan. Ik heb de druk-knop gevoed met de + op het breadboard, wat dus 12V van de adapter is, niet realiserend dat de arduino natuurlijk met 5V werkt.

Het moment dat ik de druk-knop ging testen heb ik dus het arduino boardje gefried?

Valt hiervan te recoveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Aan welke pin hing de drukknop? Als dat aan pin 1 of 0 is, dan kan je de mC niet meer gebruiken als Arduino, omdat op die 2 pinnen de UART zit en daardoor de bootloader niet meer kan communiceren met de USB chip(Die ook kapot kan zijn).

Ik raad daarom aan om sowieso de ATMega328(De grote chip op de Arduino) te vervangen ( Zie ebay) Maar je kan er ook voor kiezen om bij dx.com een nieuwe te bestellen voor niet al te veel. Vind je DX te lang duren(Meestal zo'n 3 weken) kan je ook bij miniinthebox.com een Arduino bestellen.

[ Voor 17% gewijzigd door Vuikie op 06-01-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Vuikie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:27:
Aan welke pin hing de drukknop? Als dat aan pin 1 of 0 is, dan kan je de mC niet meer gebruiken als Arduino, omdat op die 2 pinnen de UART zit en daardoor de bootloader niet meer kan communiceren met de USB chip(Die ook kapot kan zijn).

Ik raad daarom aan om sowieso de ATMega328(De grote chip op de Arduino) te vervangen ( Zie ebay) Maar je kan er ook voor kiezen om bij dx.com een nieuwe te bestellen voor niet al te veel. Vind je DX te lang duren(Meestal zo'n 3 weken) kan je ook bij miniinthebox.com een Arduino bestellen.
De drukknop zat op digitale pin 2.

Ik zal eens kijken :) ik denk dat een nieuwe bestellen eigenlijk gewoon makkelijker is dan. Thanks :)

EDIT:
Als het een beetje mee zit heb ik binnenkort 3 Arduino's, Ik heb een cheap ding uit China besteld (samen met een digitale ledstrip waar ik nog mee wil gaan klooien) en uit Duitsland (conrad) een nieuwe Arduino en een ATMega328 (preloaded).

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin537 op 07-01-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Ik vind dit wel even een nieuwe reply waard:
Net de nieuwe ATMega chip binnen gekregen van conrad en vervangen, de blink sample erop gezet en hij doet het weer! :)

Bedankt voor jullie hulp! Volgende keer zal ik opletten met 5V vs 12V :)

[ Voor 18% gewijzigd door Erwin537 op 09-01-2016 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Erwin537 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 00:09:
Ik heb getracht een schakeling uit te tekenen, maar dat ging niet zo goed.
Fritzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Erwin537 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:54:
Ik vind dit wel even een nieuwe reply waard:
Net de nieuwe ATMega chip binnen gekregen van conrad en vervangen, de blink sample erop gezet en hij doet het weer! :)

Bedankt voor jullie hulp! Volgende keer zal ik opletten met 5V vs 12V :)
Goed om te horen dat ie het weer doet d:)b
Pagina: 1