Extern benaderen NAS die achter Tele2 netwerk staat, kan dat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 710958

Topicstarter
Ik ben ondertussen zo'n 12 uren bezig geweest om mijn NAS online beschikbaar te maken voor een andere NAS zodat ze elkaar kunnen back-uppen (FTP). Mijn externe nas staat achter een ziggo zakelijke modem, werk perfect en was in 10 min klaar.

Mijn server thuis staat achter tele2 modem. Ik heb de afgelopen dagen alleen maar gegoogled en vrijwel alle stappen geprobeerd die voorbij kwamen, allen zonder succes. DMZ lijkt niet te werken op nas en alle andere overige ip's. Router achter router werkt ook niet. Instellingen goed nagelopen en veel geprobeerd.

Mijn vraag is, heeft iemand dit werkend gekregen? Hoe? Is het überhaupt wel mogelijk?

Vanaf augustus kan ik overstappen, iemand ervaring met bijvoorbeeld online.nl. Heb zij meer mogelijkheden tot portforwarding etc? Hoeft geen snel internet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

tele2 helpdesk al geprobeerd???

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

DMZ is sowieso niet aan te raden; je complete NAS (alle poorten) staan open voor de hele wereld. Erg onveilig.

Port forwarding lukt ook niet?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
ik heb tot 3 jaar terug altijd een ADSL verbinding van Tele2 gehad, en altijd poorten geforward naar PC en NAS. wellicht was het een andere modem, maar in theorie moet je een FTP server prima kunnen openstellen naar buiten met normale consumenten modems/routers. Port forwarding is in principe de truc hier.

Wellicht helpt het om het type modem door te geven hier.. en heb je al een manual gevonden van deze modem waarin wellicht port forwarding beschreven staat.

Ik hoop dat je op de hoogte bent van de gevaren van een simpele FTP verbinding, dit protocol is zo lek als een mandje en is niet aan te raden om open te stellen over het internet.. sFTP is al een stuk beter. Ik lees verder dat je ook een zakelijke verbinding hebt, dus ik ga er even vanuit dat je bedrijfsgegevens wilt backuppen.

Mijn advies is, zorg dat je professioneel advies gaat inwinnen en laat iemand dit netjes inrichten voor je.. je zal niet het eerste bedrijf zijn waar via openstaande verbindingen malware/ransomware naar binnen geschoven wordt.. vakantie foto's zijn jammer en misschien onbetaalbaar, maar bedrijfsgegevens kwijt, of nog erger, op straat kunnen je bedrijf om zeep helpen... dan heb je helemaal niks meer.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
je kunt ook beide nassen synchroniseren als er maar 1 toegankelijk is via internet, toch? Laat je thuis NAS verbinding maken met je exerne nas en kopieer/sysnchroniseer dan je thuis nas met de externe en andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ben je vanaf je eigen verbinding aan het testen of je van buitenaf te bereiken bent? Dat is niet altijd mogelijk, sommige modems gaan dan over hun nek.

Zorg dat je met een externe verbinding test of je bij de Tele2 verbinding naar binnen kunt komen. Dit kun je al makkelijk doen met een mobiele telefoon, via 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Dit probleem lijkt meer iets met netwerken dan met opslagtechnologie te maken te hebben. Dus ik verplaats je topic.

Move OT->NT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie antwoorden, CiPHER bedankt voor het verplaatsen.

Het betreft de 'Comtrend VI-3223u' modemrouter. De FTP verbinding is/wordt inderdaad sFTP en encryptie is ingeschakeld voor beide nassen. De zakelijk nas staat slechts enkele uren per dag aan. Voor zover acht ik dit zelf veilig genoeg, of zit ik hier fout? Daarnaast staat er geen gevoelige data op de nassen.

De DMZ heb ik gebruikt om te testen en/of bij het gebruik van een extra router die vervolgens de firewall etc weer op pakt. Ik heb overigens via verschillende verbindingen contact proberen te maken met de server, o.a. met 3g, ziggohotspot en ziggo zakelijk.

Tele2 helpdesk biedt geen ondersteuning voor dergelijke problemen, en ik bedoel dan ook echt nul ondersteuning. Het forum van tele2 staat tevens vol met soortgelijke problemen. Het vermoeden is hier en daar dat je forwarding en DMZ wel kunt instellen binnen de interface van het modemrouter maar dat het eigenlijk niks doet. Tele2 heeft de zaken behoorlijk dichtgetimmerd. Daarom eigenlijk ook mijn vraag of hier mensen zijn die het werkend hebben gekregen?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 710958 op 05-01-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zijn er mogelijk nog tele2 abonnees aanwezig met een extern benaderbare nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uiteindelijk een nieuwe modem opgestuurd gekregen van tele2. Zaken werken nu goed, ben ook instaat portforwarding te gebruiken op de noodzakelijke poorten. Verder goede service van tele2. Tevreden mee.
Pagina: 1