Subwoofer brom, maar wat gaat mis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:04
Ik heb afgelopen weekend een ket PSW2000 subwoofer met een defect aangeschaft via marktplaats. De klacht was een "brom" in de subwoofer. Verder doet de woofer het goed.
Ik heb de sub aangeschaft als leer- / reparatieproject; geïnspireerd geraakt door een aantal blogs op tweakblogs (m.n. die van sebastius).

Ik kom er even niet uit (ben ook niet zo bedreven met elektronica), dus ik vraag om jullie hulp. Ik begrijp niet helemaal waarom de brom optreedt.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
  1. Sub opengemaakt en drie condensatoren vervangen. Dit type sub heeft een paar kwetsbare punten (C52, C55 en C56) heb ik inmiddels begrepen, die zouden nu (al dan niet preventief) moeten zijn opgelost.
    Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2nta63s_th.jpg
  2. Een aantal brakke soldeerpunten gefixt
    Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/25tdjrp_th.jpg
Na alles weer in elkaar te hebben gezet, ben ik gaan testen op de speaker connectors. Eerst met een multimeter, later met een oscilloscoop.
Ik kom met google steeds op deze site uit: http://lug.demon.co.uk/kefrepair/. Deze site is helaas down, maar via archive.org heb ik er toch nog wat vanaf kunnen trekken.

Volgens een handleiding op die site, moet op de speaker terminals een DC voltage staan van <0.1V. Als ik meet, kom ik op 0.3V.
vraag 1: Is dit erg? En zo ja: Waar kan dit door worden veroorzaakt.

Natuurlijk kom ik niet achterwege laten om mijn in elkaar gesoldeerde oscilloscoop op de terminals aan te sluiten. Instellingen: 50mV, 10ms (Let op: de oscilloscoop heeft wat last van ruis.)
Nu gebeuren er (voor mij) vreemde zaken:

situatie 1: subwoofer aangesloten op geaard stopcontact, geen andere kabels aangesloten
DC:Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/htzf5d_th.jpg
AC:Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/mhqc6r_th.jpg

situatie 2: subwoofer aangesloten op geaard stopcontact, subkabel (tulp) aangesloten (aan de andere zijde niet ingeplugd in receiver)
DC:Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/16asnt5_th.jpg
AC:Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/28hq2qr_th.jpg
Een mooie 50Hz "brom". De amplitude van de sinus die ik meet bij AC, neemt toe als ik het volume van de sub verder openzet.
Bovenstaande treedt op mij meerdere kabels.

Nu vraag 2: Ik heb begrepen dat een 50Hz brom eigenlijk altijd een "aardlus" is. Maar hoe kan deze optreden door het simpelweg inprikken van een kabel, welke aan de andere zijde nergens op aangesloten is? Komt dat dan enkel en alleen door de weerstand in de kabel?

vraag 3, 4 en 5: Zou een Tulp aardlus isolator dit probleem oplossen? Of zit er ergens in de sub nog iets fout? En zo ja, wat zou de eerste verdachte zijn?

OPLOSSING
spoiler:
Om het topic waardig af te sluiten, hieronder een foto van de boosdoener die de brom veroorzaakte.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2hr0u8y_th.jpg.
Een slecht soldeerpunt bij de aansluiting van de tulpstekkers op de printplaats. Hierdoor was de aangesloten kabel niet geaard, en kreeg je de 50Hz brom.

[ Voor 5% gewijzigd door breew op 25-01-2016 09:07 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:47
Een 50Hz brom komt echt niet alleen door een aardlus; instraling ('open' kabels, slecht afgeschermde kabels) komt ook regelmatig voor.

Heb je ook een brom als de sub aangesloten zit aan een receiver?
En wat voor kabels heb je zoal geprobeerd: standaard dropveter of een subwoofer kabel (met betere afscherming)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
EricDH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:27:
Nog niet geprobeerd. Ga ik vanavond even testen.
En wat voor kabels heb je zoal geprobeerd: standaard dropveter of een subwoofer kabel (met betere afscherming)?
Een paar dropveters en een speciale subkabel (deze, 3 meter lang). Allemaal min of meer hetzelfde eindresultaat.

Gek? genoeg is de brom na het aansluiten van de "echte" subkabel luider dan bij de dropveters. Maar dat zal dan wel aan de lengte van deze kabel liggen (3m, tegenover +/-1m voor de dropveters)?

[ Voor 15% gewijzigd door breew op 05-01-2016 12:48 . Reden: tekst over subkabel toegevoed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heb je bij het meten wel de input(s) kortgesloten?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 15:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
memphis schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:51:
Heb je bij het meten wel de input(s) kortgesloten?
Wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:47
Memphis bedoelt of je de Rca inputs kortgesloten hebt alvorens te gaan meten. Doe je dit niet dan kun je een brom oppikken (zelfde geldt ook voor kabels die je alleen aan de sub kant aansluit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
EricDH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:20:
Memphis bedoelt of je de Rca inputs kortgesloten hebt alvorens te gaan meten. Doe je dit niet dan kun je een brom oppikken (zelfde geldt ook voor kabels die je alleen aan de sub kant aansluit)
Helder.. hoe kan ik die het beste kortsluiten? Gewoon de subkabel zowel in L als R steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Die was ik met google dit weekend al tegengekomen... Heb nog 0,0 ervaring met IC's, dus snap niet alles wat er gepost wordt. Zal me er nogmaals in verdiepen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10 20:25
Ja en dat was de mijne ,werkt weer perfect.
Doe maar war er op CO staat , dit is een voedingsprobleem .
Meet vooral eens bij de spanning stabilisators.

[ Voor 19% gewijzigd door 19roland70 op 05-01-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
19roland70 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:20:
[...]
Ja en dat was de mijne ,werkt weer perfect
Fijn dat je reageert!
Mag ik jou lastigvallen als ik het zelf komende weekend op deze manier 8)7 aan de knutseltafel zit?
Ik wil het allemaal graag zelf kunnen en snappen, maar voor een beginnend autodidact als ik, is het fijn als iemand (al is het maar via een forum) af en toe even "over je schouder" mee kan kijken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
breew schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:25:
[...]

Fijn dat je reageert!
Mag ik jou lastigvallen als ik het zelf komende weekend op deze manier 8)7 aan de knutseltafel zit?
Ik wil het allemaal graag zelf kunnen en snappen, maar voor een beginnend autodidact als ik, is het fijn als iemand (al is het maar via een forum) af en toe even "over je schouder" mee kan kijken ;-)
Laat maar iets horen dan , ik zal je proberen om te helpen .
Bij mij was de oorzaak een dikke weerstand die geen goed contact meer maakte waardoor de spanningregelaar kapot ging .
Deze gaf daarna een te hoge spanning door die op zijn beurt een ic oprookte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
EricDH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:27:
Jazeker! Net even aangesloten op de pre-out subwoofer uitgang van een onkyo sr-706.
De brom blijft gewoon bestaan (hetzelfde als wanneer ik de kabel aan receiverzijde niet heb aangesloten), en zodra ik de receiver inschakel, gaat het volume van de brom 2 tot 3 keer zo hoog/hard.

Zal van het weekend de boel weer eens uit elkaar halen en verder gaan met testen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-10 21:21
Zit er achter de ringkern een gelijkrichter(brug)? Zo ja, ff doormeten of deze nog goed is. Heb dit namelijk ook bij mijn NAD gehad. Nieuwe brug erin en weg brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
LiquidSmoke schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:35:
Zit er achter de ringkern een gelijkrichter(brug)? Zo ja, ff doormeten of deze nog goed is. Heb dit namelijk ook bij mijn NAD gehad. Nieuwe brug erin en weg brom.
In onderstaand schema, is D11 de brug die je bedoeld, neme ik aan?
Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/34zkmlf.jpg
Dat zou een BRIDGE 8A BR84 RECTRON moeten zijn.

Dit zou de brug dan moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/11rzuww.jpg
Heb ik het goed dat je dit ding als volgt kunt testen:
  1. multimeter op diode-stand
  2. tussen elke 2 naast elkaar gelegen pootjes moet in 1 richting een blokkade zijn, en in de andere richting moet ik een waarde krijgen. Waarde in beide richtingen = stuk, waarde in geen enkele richting = stuk
Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Je kunt het best eens kijken of de uitgangspanning van de 7815 en 7915 klopt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
19roland70 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:12:
Ga ik vanavond even doen. Kan dat gewoon terwijl ze nog in de plaat zitten? (ik heb geen labvoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
19roland70 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:12:
Net U14 (7815) en U15 (7915) doorgemeten.

compleet verkeerd lopen meten... :( Had niet bedacht dat 7915 een andere pin-indeling had dan 7815 8)7 8)7
Zie het pas net op de datasheet...

[ Voor 64% gewijzigd door breew op 07-01-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Let even op dat een 79xx een andere pinbezetting heeft dan een 78xx. Maar er komt genoeg in en weinig uit. dat kan de 7915 zijn of een zware belasting.

De onbalans van 23 om 27 aan de input is lastig te zeggen gezien voor de regulator een nog een aardige weerstand zit kan dat wat uitmaken.

edit: je bent er zelf al achter....

[ Voor 6% gewijzigd door memphis op 07-01-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
memphis schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:22:
Let even op dat een 79xx een andere pinbezetting heeft dan een 78xx. Maar er komt genoeg in en weinig uit. dat kan de 7915 zijn of een zware belasting.

De onbalans van 23 om 27 aan de input is lastig te zeggen gezien voor de regulator een nog een aardige weerstand zit kan dat wat uitmaken.
daar was ik dus ook achter net. voel me echte en enorme beginner dus (ben ik ook, maar goed...)

hier de correcte metingen:
ComponentInput [V]Output [V]
U14 - 781522.614.9
U15 - 7915-27.3-14.8

Lijkt allemaal prima, toch?

[ Voor 4% gewijzigd door breew op 07-01-2016 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Een vraagje tussendoor: Als de metingen van U14 en U15 correcte voltages opleveren, mag ik er dan ook vanuit gaan dat de grote elco's C59 en C60 (12000µF 63V) nog goed zijn?

update: ik heb ze even losgesoldeerd en door de ESR-tester uit China gehaald. De capaciteit lijkt nog wel ok te zijn (volgens de tester). Beiden zitten rond de 12mF.
Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is de ESR (voor beide 0.00), is dat niet veel te laag / kan de meter het simpelweg niet aan?

Ook lijken beide condensatoren net sambaballen. Waarmee ik bedoel dat er binnenin iets in rond rammelt/schudt als je ze heen-en-weer schudt.

Hoort dit te kunnen? Of zijn ze overleden?

Bonusvraag: ik kan nergens precies passende elco's vinden? Zoek ik nou zo gek?
Het gaat om Licon 12000µF63V LSM 85ºC C(M) elco's

[ Voor 64% gewijzigd door breew op 08-01-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Heel apart. Net even bij Radio Piet langsgegaan met de twee 12000µF elco's.
Daar hebben ze de elco's even getest (vervangende exemplaren kosten bijna €15/stuk), en kwamen tot de verrassende conclusie dat de elco's gewoon werken.
Zij hadden dit ook nog nooit meegemaakt...

Vreemd verhaal allemaal. Maar vooralsnog gaat het bug-hunten naar de oorzaak van de brom vrolijk verder ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 15:18
Dat zijn geen elco's die je wil vervangen. Ik durf je geen andere richting in te sturen omdat ik hier te weinig ervaring mee heb. Heb ooit een dergelijke versterkerbrom gefixt door gewoon alle kleine elco's te vervangen zonder een enkeling te testen. Sommige zagen er wel slecht uit.

Leuk om te zien hoe je met verschillende simpele bordjes als een ESR meter en een oscilloscoop toch een aardige analyse aan het doen bent. Natuurlijk niet op lab niveau maar toch een leuke analyse.
Op deze manier is het een goede leerschool.

Overigens had je die bridge nog gemeten?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Clifdon schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 15:52:
Dat zijn geen elco's die je wil vervangen. Ik durf je geen andere richting in te sturen omdat ik hier te weinig ervaring mee heb. Heb ooit een dergelijke versterkerbrom gefixt door gewoon alle kleine elco's te vervangen zonder een enkeling te testen. Sommige zagen er wel slecht uit.

Leuk om te zien hoe je met verschillende simpele bordjes als een ESR meter en een oscilloscoop toch een aardige analyse aan het doen bent. Natuurlijk niet op lab niveau maar toch een leuke analyse.
Op deze manier is het een goede leerschool.

Overigens had je die bridge nog gemeten?
yup, bridge leek goed. Ik heb de diodes gemeten, die gaven maar 1 kant geleiding op. Is dat een afdoende test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb bij mijn PSW2000 alle elco's vervangen. Ze waren allemaal gaar.
De eerste keer kon ik af met het vervangen van 1 elco welke dicht bij een grote weerstand zat. Ik heb deze elco ook verplaatst zodat hij op een koelere plek zit.
Maar na een paar jaar waren de andere elco's ook gaar. Gemeten met een Atlas ESR+ meter.
Hierna speelde hij weer perfect.

Edit: Ik weet niet meer of de 2 grote elco's ook vervangen moesten worden.

[ Voor 9% gewijzigd door jhead22 op 09-01-2016 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
jhead22 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 18:35:
Ik heb bij mijn PSW2000 alle elco's vervangen. Ze waren allemaal gaar.
De eerste keer kon ik af met het vervangen van 1 elco welke dicht bij een grote weerstand zat. Ik heb deze elco ook verplaatst zodat hij op een koelere plek zit.
Maar na een paar jaar waren de andere elco's ook gaar. Gemeten met een Atlas ESR+ meter.
Hierna speelde hij weer perfect.

Edit: Ik weet niet meer of de 2 grote elco's ook vervangen moesten worden.
heb alle elco's net getest. lijken allemaal nog goed te zijn... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Ok.. nu heb ik echt even hulp nodig :)

Ik heb twee transistoren (die het volgens het interwebs ook regelmatig begeven) losgesoldeerd en door de tester gehaald.

Het betreft Q11 (TR MPS A56 VCE 80V NS) en Q13 (TR MPS A06 VCE 80V NS). De datasheet staat geloof ik hier.

Mijn tester zegt het volgende:
voor Q11:
B=189 Vf=625mV

voor Q13:
B=171 Vf = 654mV

Graag corrigeren als ik verkeerd heb gegoogled :)
Ik heb inmiddels gevonden dat de B staat voor "gain" en Vf voor "forward voltage".
Forward voltage is het voltage waarop de transistor "open" wordt gezet.
Gain is de verhouding tussen de stroom door de collector (Ic) en de stroom door de Emitter (Ie).

Maar hoe de f*ck kan ik nu zien of mijn transistoren nog goed zijn?. de datasheet staat vol met tabellen en mooie grafieken, maar ik wordt er geen wijs uit.
Wie wil mijn handje vasthouden in dit elektronische oerwoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 15:18
Als de transistor schakelt, dan is deze goed toch? Ik ben niet thuis in het doormeten van dergelijke zaken dus wacht op een antwoord van de kenners hier op het forum. Maar het lijkt mij dat als deze kapot gaat deze dus niet meer schakelt.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De specs zeggen een HFe van 100, de jouwe doen 1.5x zoveel, dat kan...

Er wordt een HFe gemeten dus lijken ze te werken.

[ Voor 0% gewijzigd door memphis op 09-01-2016 22:14 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja wel karige specs van NXP :|

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Gek vraagje wellicht maar hoe ver staat je sub van de versterker af?

Meh ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Dus wanneer je de sub aansluit op de voeding zonder signaal kabel is er geen brom. Sluit je de kabel aan (zonder signaal) is er wel een brom.
Dan ligt het in mijn optiek aan de
1)kabel
2)aansluiting
3)versterking
Aangezien het blijft met andere kabels ook is valt die af.

Kun je voor optie 2 de aansluiting van de signaal kabel de soldeer punten controleren

Persoonlijk ligt optie 2 het meeste voor de hand. Probeer dat, dan kunnen we erna als het niet is opgelost door naar de electronica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Twarp schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 22:39:
Gek vraagje wellicht maar hoe ver staat je sub van de versterker af?
Ik heb hem (behalve om even de kijken of de brom verdwijnt) nog niet aangesloten gehad op de receiver.
In de "poroductieomgeving" zouden ze ongeveer 1m uit elkaar komen te staan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
thijsjek schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:15:
Dus wanneer je de sub aansluit op de voeding zonder signaal kabel is er geen brom.
Sluit je de kabel aan (zonder signaal) is er wel een brom.
correct
Kun je voor optie 2 de aansluiting van de signaal kabel de soldeer punten controleren
DING DING DING.. we have a (possible) winner... _/-\o_
Ik zie een slechte soldering van de aansluiting van de tulp met de massa.

Helaas heb ik gisteren zo'n 30 componenten losgesoldeerd om te testen.. dus ik kan het nu niet meteen checken.. maar: wordt vervolgd ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsjek
De slechte connectie van de tulp naar de massa geeft de storing, hij kan niet gefilterd worden van de ruis. Laat maar wat weten als dit het probleem niet was.
Top tip voor de volgende keer, check eerst alle solderingen / doe ze opnieuw. Pas erna kun je gaan kijken of iets vervangen moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
thijsjek schreef op zondag 10 januari 2016 @ 09:14:
De slechte connectie van de tulp naar de massa geeft de storing, hij kan niet gefilterd worden van de ruis. Laat maar wat weten als dit het probleem niet was.
Top tip voor de volgende keer, check eerst alle solderingen / doe ze opnieuw. Pas erna kun je gaan kijken of iets vervangen moet worden
Net even de boel weer in elkaar gezet. Er is nog wel "iets" brom, maar vele male minder dan het was. Ik ga kijken of dit tijdens film kijken binnen acceptabele grenzen blijft.

Deze sub heeft 2 pcb-bordjes. Mijn focus lag bij het verkeerde bord blijkbaar ;-) (daar was ook veel mis qua solderingen). Ook op alle de meeste fora kwamen defecten terug op dit bord. Daarom heb ik het andere bord eigenlijk "laten zitten".

Een goede les voor een volgend project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
Ben blij dat het bijna is opgelost. ga gewoon nu ook alle soldeer padjes na met de soldeerbout en wellicht wordt het nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gehad met mijn KEF sub. Destijds heb ik onderstaande PDF gevolgd en hij werkt weer als een zonnetje. De 12000 uF caps heb ik niet vervangen.
https://www.evernote.com/...1dc626b77b592e0ec6446ed94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
masaman schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:08:
Ik heb hetzelfde gehad met mijn KEF sub. Destijds heb ik onderstaande PDF gevolgd en hij werkt weer als een zonnetje. De 12000 uF caps heb ik niet vervangen.
https://www.evernote.com/...1dc626b77b592e0ec6446ed94
Thanks.. Dat document had ik al ergens anders gevonden en de elco's al vervangen. Heeft niets geholpen, maar kan voor de toekomst vast geen kwaad ;-)
C52 zorgt nogal eens voor een "ratelend" relais en andere gekke problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 22:40
EricDH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:20:
Ik zou het interessant vinden hier wat meer uitleg over te krijgen. Wanneer moet je precies kortsluiten (wat voor soort metingen) en wanneer niet

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Wil je alle rommel aan de ingang voorkomen zodat je echt een soort van nul-meeting op de versterke kan doen moet je de ingangen kortsluiten zodat je echt alleen de versterker in rust meet zonder interferentie van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 22:40
dus als je de bias e.d van een versterker wilt afstellen is het ook beter om dat te doen?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Om het topic waardig af te sluiten, hieronder een foto van de boosdoener die de brom veroorzaakte.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2hr0u8y_th.jpg.

volgend project: HK AVR140.

[ Voor 7% gewijzigd door breew op 24-01-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
breew schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:23:
[afbeelding].

volgend project: HK AVR140.
Zet het misschien ook in je eerste post, als er dan later iemand hier terecht komt met hetzelfde probleem ziet die ook meteen wat jou probleem heeft opgelost.

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
sw3ex schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:55:
Zet het misschien ook in je eerste post, als er dan later iemand hier terecht komt met hetzelfde probleem ziet die ook meteen wat jou probleem heeft opgelost.
goeie tip. done..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn PSW2000, bij mij is het inderdaad het ratelende relais. Heeft iemand nog tips waar je het beste de vervangende condensatoren kan kopen? Voor simpele circuitjes gebruik ik vaag goedkope Chinese caps, maar wil nu wel graag een paar goede bestellen.
Pagina: 1