MBP 15" kopen, wachten of alternatief kopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
Ik zit hier met een oude Dell uit 2009 en ben echt toe aan een nieuwe laptop. De batterij houdt het nog max 20 minuten vol los van het net, 2 toetsen liggen van mijn toetsenbord af, de laptop valt soms ineens uit en kan vastlopen bij 10 tabs tegelijk open. Vooral het toetsenbord en de onbetrouwbaarheid beginnen een probleem te worden omdat ik een thesis moet gaan schrijven. Daarom zou ik het liefst vandaag nog een laptop kopen, waarbij ik twijfel tussen Dell en Apple. Ik heb altijd met Windows gewerkt, maar ik ben bereid om met OSX te gaan werken en het kwijl loopt zowat in mijn mond van het alluminium design van Apple. Budget speelt in principe geen rol zolang de upgrade in proportie staat met de kosten (dus geen 300 euro voor een dubbele ssd capaciteit).

Wat mij tegenhoud om te gaan kopen is dat er binnenkort waarschijnlijk een update komt voor de MBP lijn en misschien zelfs een redesign, ik zou er dan flink wat wroeging van krijgen en het zal de restwaarde van de oudere MBP ook geen goed doen.

Ik ben zelf student die regressies op data gaat uitvoeren voor mijn thesis, flink wat tabs open heb bij een gemiddelde sessie, muziek streamt en wss windows erbij gaat draaien. Ik wil iig een 15" model aanschaffen (Apple of Dell). Via de V&A is het 2015 instapmodel zonder dGPU voor €1800 te verkrijgen: V&A aangeboden: MacBook Pro 15,4" Retina Mid 2015 | 2,2GHz | 256GB

Een nadeel is uiteraard de ruim 2 jaar oude CPU, al weet ik niet of de winst van Skylake te verwaarlozen is icm met de onboard graphics?

Een nadeel van wachten op een update is dat de nieuwe MBP hoogstwaarschijnlijk wat meer zal kosten door de €/$-koers. Alleen zou ik nog wel edu-korting kunnen krijgen bij Apple zelf.

Moet nog zeggen dat ik thuis nog wel een low budget desktop heb staan mocht mijn laptop het begeven. De eventuele USB-c en TB3 updates interesseren me niet en DDR4 zal weinig snelheidswinst opleveren!

Nu is mijn vraag wat zouden jullie doen in mijn situatie? Nu relatief voordelig kopen en misschien spijt krijgen of uitstellen, met de oude laptop/desktop het proberen uit te zingen en dan wat meer betalen voor de nieuwe MBP 15" of direct voor een Dell gaan?

Alvast bedankt voor de tijd van het doorlezen en evt moeite die genomen wordt om te helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:52
Ik volg meestal deze buyersguide, en die zegt "wachten": http://buyersguide.macrumors.com/#Mac.

Maar: het klinkt alsof je nú een notebook nodig hebt. Als je het je kunt veroorloven zou ik me niet druk maken over een eventuele nieuwe versie die eraan komt. Er is altijd wel een volgende generatie in aantocht en je kunt dus altijd wel blijven uitstellen :)

Ik heb begin 2011 een MBP gekocht en gebruik die nog altijd met veel plezier. Pas toen de eerste retina varianten kwamen had ik het idee dat een nieuwe "wel leuk" zou zijn, maar vooralsnog niet leuk genoeg om daadwerkelijk te vervangen. Ofwel: van zo'n MBP heb je in principe heel wat jaren plezier. In mijn geval beduidend langer dan alle Windows notebooks die ik hiervoor had.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teddy270us
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 08:52
Plezier wat je aan een laptop hebt hangt deels af van wat je koopt (dus de degelijkheid) en hoe je ermee omgaat. Ik zelf heb van januari 2010 tot 6 maanden geleden (dus 5,5 jaar lang) een dell XPS studio gehad die ik nagenoeg gemiddeld gezien 18 uur per dag aan had en zeker de eerste 3 jaar zwaar op games heb gespeeld en heb het naar alle uithoeken van de wereld mee gebracht. het was de top of the line, 1700 euro. Ware het niet dat na 5,5 jaar de GPU het begaf, zou ik nu nog daarmee gezeten hebben.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het klopt dat Apple degelijke producten maakt, maar het wil niet zeggen dat anderen dat ook niet kunnen end dat je dus met een XPS 15 van Dell bijv niet evenveel en even lang van kan genieten.

Je keuze voor een MBP of een Dell (of iets anders) hangt vind ik van 2 dingen af:

1. (en meteen ook de belangrijkste): hoe noodzakelijk heb je er nu 1 nodig? als je eigenlijk vandaag al een neiuw laptop nodig hebt, dan is het zoals hierboven gezegd al duidelijk.

Echter als je nog kan wachten dan moet je de volgende vraag beantwoorden:

2. Heb je wel eens met OSX gewerkt en kan je wennen aan een bijna totale omgooi van wat je gewend bent. (dat alles dus nu anders zal gaan, van short-cuts die je wellicht gewend bent, tot menu's instellingen, gewoon hoe alles werkt).

Ik wil hier mee niet zeggen dat een OSX slecht is, maar als je altijd op windows hebt gewerkt, nooit OSX in je handen hebt gehad, dan kan het je misschien toch tegen vallen omdat je niets meer kan vinden.

Ben het met je eens dat MBP er mooi uit zien, maar als dat je enige argument is om ervoor te willen gaan, dan zou ik er nogmaals goed over na denken. Ik wil ook niet klinken alsof het een gods-onmogelijke taak is, maar mijn persoonlijke ervaring is geweest dat het echt ellende is. Er was een tijd dat Apple als enige echt super mooie laptops uitbracht, maar al een aantal jaren is dat niet meer zo. De XPS 13 en 15 zijn simpelweg prachtig, en qua hardware kom je ook niet tekort.

In een andere post had ik voor iemand anders die een soortgelijk vraag had gekeken en de MBP met de zelfde specs als de XPS 15 kost 600 euro meer ( 2199 euro vs 2799). Ben je een apple gebruiker of heb je er een nodig omdat bepaalde applicaties wat je nodig hebt niet werken op windows of je bent zo weg van hoe een MBP eruit ziet en je niets anders mooi vindt? ja dan is die extra 600 euro waard en zou ik zeker wachten tot de nieuwe MBP uit komt. Zo niet, dan zal je echt niet teleurgesteld zijn in een Dell (als je voor de XPS gaat).

Doe desnoods het volgende: bestel een Dell, probeer het een paar dagen uit, hou het even in je handen, neem het mee naar een winkel waar ze MB's verkopen, leg ze naast elkaar, kijk welke je meer bevalt (als uiterlijk het enige is). als je de dell toch minder vindt, stuur je het terug en krijg je je geld terug. (14 dagen heb je ervoor)

Nog een advies, als je nog nooit met OSX hebt gewerkt, zoek iemand op die en MB heeft, vraag of je het een dag mag lenen, desnoods een uurtje terwijl die gene zelf erbij is en ga ermee aan de slag. zoek rond, ga dingen proberen te veranderen en te doen, kijk of het je bevalt.

Lang verhaald kort:
- als je perse een MB wilt, dan zou ik wachten
- als het niet echt uit maakt, zou ik toch voor windows gaan, en dan een XPS. (de 15 heeft een dedicated GPU, de 13 niet)

succes met het maken van je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
Bedankt voor jullie suggesties. Ik ga denk ik even langs een apple store of mediamarkt om OSX te kunnen testen, of het wat voor me is, al denk ik dat ik er wel snel aan zou kunnen wennen.

Verder is er ook altijd nog een goedkopere optie om voor een Inspiron 15" 7000 te gaan, deze heeft dan helaas geen SSD (alleen de UHD versie die ik niet wil), de bouwkwaliteit is een stuk lager dan wat ik graag zou willen en wanneer de CPU en GPU aan het blazen zijn trottled de boel.. Meerprijs van €600 voor een mindere/gelijke (qua specs) XPS is dan wel fors, al is die bouwkwaliteit dan wel stukken beter uiteraard. Enige is dat ik niet echt een videokaart nodig heb voor mijn bezigheden, de CPU (liefst quad core) en batterijduur zijn voor mij belangrijker. Batterijduur is ook een duidelijke reden om voor de MPB 15" te gaan en de sterkere onboard GPU, aangezien ik geen dGPU nodig heb.