RFID-reader inzetten "als reed-contact"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chizz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-03-2022
Voor een creatief project wil ik gebruik gaan maken van RFID. Op verschillende plekken in een ruimte moeten readers komen te hangen. Zodra de tag met de juiste ID op enkele centimeters van de reader gehouden wordt, moet de reader een signaal doorgeven. Zodra de tag wordt weggehaald, stopt het signaal ook weer. Hetzelfde principe als bij een reed-contact, maar dan dus in de vorm van een RFID-reader met specifieke ID op een tag als de trigger. Het signaal wordt gebruikt om bijvoorbeeld een lamp aan (contact met tag) en uit (geen contact met tag) te laten gaan.

Nu is de vraag de praktische uitvoering. Wie weet of en hoe dit op de zoveel mogelijk beschreven methode haalbaar is? Met daarbij de bijzondere uitdagingen budget (heb ca. 20 plekken waar reader moet komen en max €500 budget), formaat (zo klein mogelijk, omdat zowel readers als tags worden ingebouwd) en het liefst zo min mogelijk kabels (bij voorkeur een reader die op de locatie alleen nog voeding nodig heeft, zelf "intern" validatie voor signaal kan doen).

Zelf kom ik niet verder dan readers van minstens zo'n €30 en dan nog heb ik vaak een computer nodig voor het validatieproces. Eventueel openmaken/kleine aanpassingen/solderen is geen probleem. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Waarom wil je hiervoor RFID gebruiken? Het zal vast wel kunnen, maar RFID heeft toch wel als expliciet kenmerk dat het vele miljoenen (/miljarden) unieke keys aankan.
Wat me gezien jouw doelstelling redelijk overbodig is, ik lees het tenminste als maar een paar unieke keys (bijv 1 per familielid) en 20 punten die die keys kunnen uitlezen.

Plus dat als ik lees dat het voorbeeld een lamp is dan vraag ik me toch af of het bereik van RFID wel voldoende is om dat praktisch te maken (zonder dat je een zendstation met veel vermogen hebt)

En ik denk dat je toch naar je budget moet gaan kijken. enkel 20 readers met 500 euro betekent al max 25 euro per reader en dan heb je waarschijnlijk nog bekabeling nodig van reader naar idd centraal punt (20 readers wil je niet los instellen per tag dus in wezen heb je wel een centrale validatie nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chizz
Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Elke reader zal alleen reageren op een vast ID. In totaal komen er dus 20 readers te hangen, die allemaal hun eigen ID vragen. Vervolgens maken we per ID een X aantal tags, die verspreid zullen worden.

De aansturing van bijvoorbeeld de lamp is verder al geregeld. Het gaat puur om het krijgen van een signaal wanneer het juiste voorwerp op de juiste plek wordt gehouden. Om daarmee gelijk op de vraag te komen 'waarom RFID-reader?'; in een eerdere versie deden we dit met reed-contacten en magneetjes. Zodra de magneet (ingebouwd in een voorwerp) voor de reed-contact werd gehouden (ook weer achter bijvoorbeeld plankje ingebouwd), gaf de reed-contact het signaal door. Nadeel hiervan is alleen de vrij exacte locatie dat de magneet gehouden moet worden, dat magneten magneten blijven (ze "kleven" op plekken waar het niet de bedoeling is) en dat de magneet natuurlijk op elke reed-contact werkt (er is geen identificatie).

Voorkeur is dus geen centrale validatie, maar een reader die "weet" wat zijn ID en daarop volgende taak is, zo simpel als de reed-contact werkte. Of dat met dit budget haalbaar is weet ik niet, daarom ook deze vraag. Andere oplossingen zijn zeker ook altijd welkom. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Chizz op 05-01-2016 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Chizz schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 00:48:
Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Elke reader zal alleen reageren op een vast ID. In totaal komen er dus 20 readers te hangen, die allemaal hun eigen ID vragen. Vervolgens maken we per ID een X aantal tags, die verspreid zullen worden.
Ok, dan zat ik verkeerd om te denken :)

Maar dan zou ik zeggen, kijk gewoon eens naar http://www.dx.com/p/nfc-r...duino-403052#.VosJdTZJCt8 + 20 arduino's oid.

Dan kan je het logische stuk van (als nog in de buurt) verwerken in je arduino en die kan dat afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chizz
Normaal gesproken houden we mijn keuze maar op de verkeerd om ;)

Ik ga eens verdiepen of ik dit kan combineren met de rest van het systeem, thanks!