Nvidia driver reset (worst case: pc zwart, fans 100%)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice__Smit
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-06 22:23
Beste Tweakers!

Ik breek mijn brein over het volgende probleem waar ik de laatste (zeg) 5/6 maanden tegen aanloop; en ik krijg mij vinger niet op de zere plek. Ik heb een (eigen) systeem in elkaar gebouwd, wat nu zo'n 2,5-3,0 jaar oud is. Sinds enkele maanden ervaar ik problemen met gamen - namelijk dat b.v. de nvidia drivers reset (stopped responding, has been reset) -- en worst case in enkele gevallen gaat het scherm zwart; de fans op 100% en krijg moet ik hard-resetten.

De volgende zaken heb ik al geprobeerd:
1. Stresstest doorlopen, zoals Furmark (ca 1 tot 2 uur zonder problemen, GPU temp max 65 graden)
2. BurnInTest gedraaid (tijdens thuiswerken, ca 6 tot 7 uur, eveneens zonder problemen)
3. Tijdens het gamen speedfan gedraaid voor temp. logging, ook hier geen zaken die buitensporig warm zijn geworden (bij het fans 100% zat ik in eerste instantie aan oververhitting te denken).
4. Ook aan de software kant ben ik aardig log gegaan, met een clean install van Windows; verschillende versies nvidia drivers Release/Beta (met en zonder rand-apps)...

Bij regulier gebruik ik heb totaal geen problemen, maar zodra ik ga gamen - en dan vooral de 3D omgevingen (Elder Scrolls Online, Tomb-Raider, Witcher 3 en zelfs World of Warcraft) krijg ik relatief vaak een reset van de nvidia driver - met als klapper dus de zwarte schermen. Overigens speel ik recentelijk ook Anno 2205 wat dan weer zonder problemen enkele uren goed gaat.

Mijn systeem:
CPU: intel i5 - 4670K, draaiende op 3.8; verder geen OC; Thermalright True Spirit 140 voor koeling
MOBO: Asus Gene VI (2x8GB)
GPU: Inno3D 780GTX Hercules (out-of-the box OC)
SSD: Plextor PX-256M5S 256GB
HD2: Seagate Disk 2TB (7200RPM)
PSU: Cooler Master Silent Pro M2 620W
Verder 4 case fans voor koeling

Aan de software zijde gebruik ik:
Nvidia drivers v361.43
Verder wat achtergrond programma's, zoals dat Asus Suite 3;

Ik zit momenteel met de handen in het haar (en ik nog wel denken dat ik mijn build aardig begreep :'( ).. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de PSU tekort schiet; echter is dit op de één of andere manier te testen, zonder dat ik meteen een nieuwe bestel/koop? Of is er wellicht totaal iets anders aan de hand?

Voor meer info, reports, logs, roep gerust :).

Maurice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je kaart heeft een standaard overclock van +/-150mhz, het kan best zijn dat hij door ouderdom iets minder stabiel is. Je kan proberen de kaart 50mhz (of meer) lager te clocken om te kijken of dat het probleem oplost, het ligt verhogen van het core voltage kan ook een oplossing bieden.

Verder kan het geen kwaad om de rest van je componenten even te controleren, ik zou het rijtje van boven naar beneden doorwerken.
  • Memtestx86+ voor het geheugen en dat een nacht laten draaien (via een Ubuntu live cd of iets dergelijks)
  • Prime95 voor je cpu
  • OCCT voor gpu/cpu en voeding
Overigens indien het downclocken van je kaart helpt dan zou ik lekker je kaart houden tot de nieuwe generaties van Nvidia en AMD uit zijn voordat je een nieuwe kaart koopt. Je huidige kaart is nu nog steeds redelijk highend en die 50mhz ga je echt niet merken :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice__Smit
Top! Ik ga vanavond even je lijstje na - vervanging wou ik ook het liefst uitstellen tot er wat betere hardware/duidelijkheid rondom oculus is :-D. Ik post de resultaten later, thx sofar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice__Smit
hmm dmv MSI Afterburner heb ik de core clock met 50Hz verlaagt - hiermee kon ik al langer spelen. Echter nog steeds wat problemen. Oplossing was ook de power limit op 90% te zetten (wat mij doet denken dat de 620W voeding het niet trekt); zojuist 2 uur zonder problemen gespeeld. Dit maar eens vol houden, en duimen dat dit het issue is.

Te vroeg gejuicht.. Omstreeks 22:34 werd het scherm zwart, ging de pc uit en krijg ik er niet meer uit dan een korte 'klik' bij het aanzetten... De onderdelen los uitgestald op de tafel leert me dat de pc wel draait zonder GPU en hij niets doet met GPU... Betekend dit dat ik een avondwake voor mijn overleden GPU moet gaan organiseren? ;w

[ Voor 34% gewijzigd door Maurice__Smit op 05-01-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice__Smit
Update :) vanmiddag bij aFuture een nieuwe GPU opgehaald -- ter plekke mijn huidige plank op de testbank gehad op een corsair 1200 voeding (eentje die dan niet uitgaat als er iets mis is).. Gevolg was een stinkende werkruimte. Nieuwe GPU geplaatst (970GTX) en problemen zijn verholpen; volgens de verkoper in kwestie niet de eerste GPU van dat type (inno3D) welke het laat afweten. Toch maar een mailtje richting het bedrijf.. Ondanks het feit dat hij 4 maanden buiten de fabrieksgarantie valt.