HDMI Extenders - vanwaar de grote prijsverschillen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-10 12:45
Ik ben op zoek naar een HDMI extender over een enkele cat5e kabel met een minimale output van 1080p en Dolby Digital geluid. Ik heb vier betaalbare exemplaren gevonden maar nog steeds verschillen de drie behoorlijk in prijs.

1- Aten VE800A 54,68
2- Merkloos 69,95
2- Ebode HD 120IR 129,95
3- Marmitek 121 239,- (deze heeft een UHD output maar is de enige single cat 5e extender van marmitek met dolby digital output.

In mijn optiek zijn het dus allemaal zwarte doosjes met ongeveer dezelfde kenmerken. Is het daarom verstandig om de goedkoopste te kiezen of doe ik er goed aan om meer kwaliteit voor een hogere prijs te verwachten. Iemand met een helder advies of ervaring?

[ Voor 15% gewijzigd door michielvz op 04-01-2016 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom heb je het ding nodig? Is het niet makkelijker om gewoon een simpele mediaplayer met een HDMI aansluiting te kopen? Is nog goedkoper ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Ik heb op zolder een gamepc die ik in mijn woonkamer als gamepc en mediacenter wil gebruiken. Ik weet dat er ook andere oplossingen zijn maar heb na lang wikken en wegen deze oplossing gekozen. De kabels liggen er al dus ik heb alleen maar zo'n kastje nodig. Ik bedien de boel middels een usb extender.

[ Voor 26% gewijzigd door michielvz op 04-01-2016 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sommige goedkopere extenders zijn slecht voor je beeldkwaliteit door dat ze veel belabberde compressie toepassen, hou hier rekening mee. Ook kunnen ze extra latency opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
TommyboyNL schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:50:
Sommige goedkopere extenders zijn slecht voor je beeldkwaliteit door dat ze veel belabberde compressie toepassen, hou hier rekening mee. Ook kunnen ze extra latency opleveren.
Wordt er altijd compressie toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Geen idee, maar ik verwacht van wel bij de devices die slechts met 1 kabel genoegen nemen. HDMI is vele Gbit/s, terwijl je over cat5e/cat6 alleen met dure phy's meer dan een gigabit kan rammen. Lees ook het volgende artikel, inclusief bronnen en commentaar:
http://hackaday.com/2014/...neering-an-hdmi-extender/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
TommyboyNL schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:54:
Geen idee, maar ik verwacht van wel bij de devices die slechts met 1 kabel genoegen nemen. HDMI is vele Gbit/s, terwijl je over cat5e/cat6 alleen met dure phy's meer dan een gigabit kan rammen. Lees ook het volgende artikel, inclusief bronnen en commentaar:
http://hackaday.com/2014/...neering-an-hdmi-extender/
Ik zal het lezen, bedankt! In de praktijk kom je alleen niet in de buurt van Gbit/s maar gebruik je hooguit enkele tientallen Mbit/s. Compressie lijkt me dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Een uncompressed videostream (wat dus over HDMI gaat) is gigantisch; 16bpp*1920*1080*60fps=2Gbit/s, en dan houdt ik niet eens rekening met de blanking periodes in het videosignaal die daar minstens 10% bovenop doen. Als je 24bpp gaat doen, zit je zelfs al op 3Gbit/s.
Dit alles comprimeren zodat het makkelijk over een ethernet kabeltje gaat is geen kattenpis, het zou me verbazen als ze dat kunnen voor €55 (en voor dat bedrag moet het ook weer decompressed worden...).

Edit: De Aten doet overigens geen EDID of HDCP als je maar één kabel gebruikt, automagisch herkennen van je scherm werkt dan dus niet.
Edit2: Weer over de Aten: "8 segment equalization adjustment switch optimizes display quality" klinkt als instelbare compressie, om te compenseren voor kabellengte en kabelkwaliteit.

[ Voor 25% gewijzigd door TommyboyNL op 04-01-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

michielvz schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:49:
Ik heb op zolder een gamepc die ik in mijn woonkamer als gamepc en mediacenter wil gebruiken. Ik weet dat er ook andere oplossingen zijn maar heb na lang wikken en wegen deze oplossing gekozen. De kabels liggen er al dus ik heb alleen maar zo'n kastje nodig. Ik bedien de boel middels een usb extender.
Als je al een UTP kabel hebt liggen, heb je dus ook netwerk liggen. Waarom dan zo moeilijk doen? USB extender heb je dan niet eens nodig. Stel je Windows Media player in voor streaming en je hebt een DLNA servertje draaien (of regel een gratis DLNA servertje als Servio) en gaan met die banaan.
Weet je ook zeker dat je fatsoenlijk kunt streamen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
The Eagle schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:17:
[...]

Als je al een UTP kabel hebt liggen, heb je dus ook netwerk liggen. Waarom dan zo moeilijk doen? USB extender heb je dan niet eens nodig. Stel je Windows Media player in voor streaming en je hebt een DLNA servertje draaien (of regel een gratis DLNA servertje als Servio) en gaan met die banaan.
Weet je ook zeker dat je fatsoenlijk kunt streamen :)
Ik wil ook gamen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:37
Ben je dan niet bang voor enorme input-lag? of speel je games waarbij dat niet zo nauw luistert?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-10 04:30
Als je op beide locaties al bedraad netwerk hebt, zou je ook kunnen kijken naar iets als een Steam Link of bijvoorbeeld een Nvidia Shield TV. Die laatste heb ik ook en heeft ondersteuning voor Nvidia GameStream (moet je wel een Nvidia kaart in je PC hebben). Op de Shield TV kun je Kodi installeren (recente builds ondersteunen refresh rate switching en alle geluidsformaten) en die laten verwijzen naar de films en series op je PC.
De Shield heeft trouwens ook ondersteuning voor Geforce Now, waarbij je games speelt die op een server van Nvidia draaien.
Ben trouwens zelf niet zo bekend met HDMI extenders, dus daar kan ik weinig over zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door AgeOfPanic op 04-01-2016 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
TommyboyNL schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:10:
Een uncompressed videostream (wat dus over HDMI gaat) is gigantisch; 16bpp*1920*1080*60fps=2Gbit/s, en dan houdt ik niet eens rekening met de blanking periodes in het videosignaal die daar minstens 10% bovenop doen. Als je 24bpp gaat doen, zit je zelfs al op 3Gbit/s.
Dit alles comprimeren zodat het makkelijk over een ethernet kabeltje gaat is geen kattenpis, het zou me verbazen als ze dat kunnen voor €55 (en voor dat bedrag moet het ook weer decompressed worden...).

Edit: De Aten doet overigens geen EDID of HDCP als je maar één kabel gebruikt, automagisch herkennen van je scherm werkt dan dus niet.
Edit2: Weer over de Aten: "8 segment equalization adjustment switch optimizes display quality" klinkt als instelbare compressie, om te compenseren voor kabellengte en kabelkwaliteit.
Misschien snap ik het niet goed maar ik kijk naar de bitrate van een Blu-ray. Dat is wat ik normaal gesproken stream en is volgens mij ergens tussen de 50 en 100 Mbps. Een Blu-Ray van 50Gb kan toch nooit 3Gbit/s aan data veroorzaken?

Ggoeie van de EDID, das wel nodig. De Aten valt dan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Wild Chocolate schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:45:
Ben je dan niet bang voor enorme input-lag? of speel je games waarbij dat niet zo nauw luistert?
Ik heb ergens gelezen dat je geen merkbare lag hebt. Ik kan het nu alleen op deze pagina vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
AgeOfPanic schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:51:
Als je op beide locaties al bedraad netwerk hebt, zou je ook kunnen kijken naar iets als een Steam Link of bijvoorbeeld een Nvidia Shield TV. Die laatste heb ik ook en heeft ondersteuning voor Nvidia GameStream (moet je wel een Nvidia kaart in je PC hebben). Op de Shield TV kun je Kodi installeren (recente builds ondersteunen refresh rate switching en alle geluidsformaten) en die laten verwijzen naar de films en series op je PC.
De Shield heeft trouwens ook ondersteuning voor Geforce Now, waarbij je games speelt die op een server van Nvidia draaien.
Ben trouwens zelf niet zo bekend met HDMI extenders, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Ik had een tijdje een mediacenter pc waarmee ik verschillende gamestreaming mogelijkheden waaronder Steam heb getest maar ik merkte altijd lag. Met dedicated utp kabels heb ik alleen een hdmi extender nodig. Ik heb geen nvidia kaart dus Shield TV is geen optie. Daarnaast gaat het mij om een combinatie van mediacenter en gameconsole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
michielvz schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:55:
[...]

Misschien snap ik het niet goed maar ik kijk naar de bitrate van een Blu-ray. Dat is wat ik normaal gesproken stream en is volgens mij ergens tussen de 50 en 100 Mbps. Een Blu-Ray van 50Gb kan toch nooit 3Gbit/s aan data veroorzaken?

Ggoeie van de EDID, das wel nodig. De Aten valt dan af.
Een Blu-Ray van 2h en 50GB produceert een datastroom van ongeveer 50Mbit/s, deze data is sterk gecomprimeerd, en wordt gedecomprimeerd door je stand-alone Blu-Ray speler of PC. De resulterende ongecomprimeerde data wordt over HDMI naar je scherm gestuurd.
Het is dus prima mogelijk dat de datastroom vijftig keer zo groot wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
TommyboyNL schreef op maandag 04 januari 2016 @ 23:29:
[...]

Een Blu-Ray van 2h en 50GB produceert een datastroom van ongeveer 50Mbit/s, deze data is sterk gecomprimeerd, en wordt gedecomprimeerd door je stand-alone Blu-Ray speler of PC. De resulterende ongecomprimeerde data wordt over HDMI naar je scherm gestuurd.
Het is dus prima mogelijk dat de datastroom vijftig keer zo groot wordt.
Oke, verhelderend. Dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
AgeOfPanic schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:51:
Dat Kodi de Shield ook Kodi kan draaien doet mij twijfelen. Heb helaas geen Nvidia kaartje maar wil mijn pc met het oog op de komst van de VR bril toch binnenkort upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

@ michielvz
Graag de Wijzig-knop gebruiken om een vorige post aan te vullen.Meerdere malen achter elkaar posten (en zo het topic telkens omhoog kicken) is niet gewenst.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
TommyboyNL schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:10:

Ik lees trouwens hier dat de Marmitek 121 zelfs UHD uncompressed via Cat5e kan verzenden. Technisch is het dus mogelijk. In de handleiding geven ze wel aan dat Cat6 een betere kwaliteit oplevert. Wat je daar onder moet verstaan is niet duidelijk. Of de Ebode HD120ir wel compressie gebruikt weet ik niet, daar heb ik de fabrikant een mailtje over gestuurd. Sowieso lijkt mij dat juist de goedkope apparaten geen compressie gebruiken. Compressie betekent meer berekening en meer hardware dus een duurder apparaat lijkt me. Hier lees je meer over het verzenden van HD materiaal over UTP. Vooral de reactie van ene Dizzman van Atlona is interessant.

Edit: Deze ATEN is ook redelijk geprijsd en komt qua mogelijkheden (op ir na) overeen met de Marmitek. Zowel de Marmitek als de Aten beschikken over HDBaseT. Misschien dat deze apparaten daardoor ongecomprimeerd HD/UHD kunnen verplaatsen.

Edit 2: De Shield TV is toch geen oplossing voor mij. Ik houd er niet van om afhankelijk te zijn van deze techniek. Ik zit dan vast aan Nvidia ;w

[ Voor 16% gewijzigd door michielvz op 06-01-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-10 04:30
Ik kan je helaas geen advies over extenders geven. Ik ben zelf niet zo'n veeleisende gamer. Heb een tijdje Batman via GeForce Now gespeeld en dat vond ik prima te doen. In ieder geval is de Shield als media center echt erg goed. Ondersteunt bijvoorbeeld ook Netflix 4K.
Pagina: 1