Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 684907

Topicstarter
Dit is een delicaat onderwerp, ik kom ergens en vraag naar de licenties. Ze laten me een keurig stapeltje facturen zien van een lokaal bedrijf (zzp) met wat software, exchange, windows 2012, terminal server calls.
Lijkt wel in orde dus, in ieder geval, zij zijn ter goede trouw.

Maar ze hebben geen licentie sleutels, originele disk, open license login, of van die certifcaten die MS vroeger uitdeelden, of wat dan ook.

Nu zou het zo maar helemaal in orde kunnen zijn, maar misschien ook niet.

Hoe weet je nou als bedrijf dat je echt die licenties heb gekocht, en niet alleen een factuur heb betaald ?

Beste antwoord (via Inspector op 05-01-2016 16:21)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:16
Normaliter heb je bij MS altijd een bewijs van aankoop (CoA bij OEM, de doosjes met media / creditcard format cdkey samen met de factuur bij retail of je open license contracten met de licenties in de portal bij Open License.

Als ze geen key's hebben, geen originele disks en open license login met licenties of CoA's hebben zou ik wel wantrouwend zijn. Het kan natuurlijk zijn dat die ZZPér alles onder zijn accounts heeft staan. Maar bij een Audit neemt MS normaliter geen genoegen met enkel facturen, en te goeder trouw zijn zal je ook niet direct helpen. Je moet aantonen dat jij daadwerkelijk over de licenties beschikt die je in gebruik hebt, niet dat je denk over de licenties te beschikken of dat iemand anders over de licenties beschikt en jij ze gebruikt (wie zegt bijv. niet dat die ZZPér alles 1x koopt, en daarna meerdere keren doorverkoopt). Ben je niet compliant zal je gewoon op de blaren moeten zitten, al zou je dan wel mogelijk de schade kunnen verhalen op de ZZPér mochten de licenties toch niet op orde zijn terwijl hij garandeerde dat dit wel het geval is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaizzz
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05-2024
Krijg je dan geen toegang tot het Microsoft Volume Licensing Service Center?
https://www.microsoft.com/Licensing/servicecenter/default.as

Vraag hier eens naar hoe ze dat hebben geregeld.
Voor Microsoft producten wordt dit volgens mij allemaal daar geregeld voor bedrijven.

MCP, MCSA:2008/2012R2, MCSE:Comm

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:16
Normaliter heb je bij MS altijd een bewijs van aankoop (CoA bij OEM, de doosjes met media / creditcard format cdkey samen met de factuur bij retail of je open license contracten met de licenties in de portal bij Open License.

Als ze geen key's hebben, geen originele disks en open license login met licenties of CoA's hebben zou ik wel wantrouwend zijn. Het kan natuurlijk zijn dat die ZZPér alles onder zijn accounts heeft staan. Maar bij een Audit neemt MS normaliter geen genoegen met enkel facturen, en te goeder trouw zijn zal je ook niet direct helpen. Je moet aantonen dat jij daadwerkelijk over de licenties beschikt die je in gebruik hebt, niet dat je denk over de licenties te beschikken of dat iemand anders over de licenties beschikt en jij ze gebruikt (wie zegt bijv. niet dat die ZZPér alles 1x koopt, en daarna meerdere keren doorverkoopt). Ben je niet compliant zal je gewoon op de blaren moeten zitten, al zou je dan wel mogelijk de schade kunnen verhalen op de ZZPér mochten de licenties toch niet op orde zijn terwijl hij garandeerde dat dit wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor MS: zie boven.

In het algemeen: heb je licenties 'gekocht' (en kreeg jij een factuur voor de eenmalige aanschaf) en neem je aanvullend hosting/beheer af (maandelijkse / jaarlijkse factuur voor hosting, onderhoud, etc.), of heb je gebruiksrecht voor een SaaS-product 'gehuurd' (maandelijkse factuur)? In dat tweede geval zijn de licenties niet van jou. Overdreven gesteld: Salesforce lacht me hard uit als ik hen vraag de bijv. Oracle-licenties te tonen die worden gebruikt om mijn hun diensten te laten leveren. Al is het bij een ZZP'er een ander verhaal en zou ik inderdaad toch zekerheid wensen te krijgen dat je netjes bent gedekt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)