homeplug met 2 stroomcircuit gescheiden door meterkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:43
kan dit?
circuit 1
router> lankabel naar homeplug 1>verder op homeplug 2 via stroomcircuit dan homeplug 2 >via lankabel naar homeplug 3 die weer een start plug is (normaal op router maar nu via lan vanaf homeplug 2)
homeplug 3 is het tweede stroom circuit>homeplug 4 verderop in stroomcircuit 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 10:41

Nox

Noxiuz

Ik gok van niet omdat ze in hetzelfde netwerk hangen, een zekeringsautomaat scheidt het niet volgens mij maar dempt wel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Er zijn condensatoren te koop om tussen fases te aan te sluiten, zodat er toch data tussen circuits kan lopen.

Bijvoorbeeld deze:

https://www.conrad.nl/nl/...e-110-440-vac-191231.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
haik01,
Die bestaan inderdaad. Maar waarom denk je dat hier een installatie ter sprake wordt gebracht die uit meerdere fasen bestaat? Er is hoogstwaarschijnlijk, gezien het "via de meterkast" in de topictitel sprake van twee groepen, maar die kunnen best op de zelfde fase zitten. De zin die de situatie beschrijft is echter een beetje warrig, dus het kan ook best anders zijn.
Een installatie automaat (op de zelfde fase) kan soms een te grote demping geven, maar dat kan bij gewone ouderwetse smeltveiligheden gecombineerde met een te lange afstand ook. Het is met homeplugs net een loterij, je kan winnen of verliezen.

Ik kan er echter niet helemaal goed uitkomen wat nou precies wordt bedoeld met de vraag. Bovendien staat er niet bij welk type homeplug wordt gebruikt. Dion_b, moderator hardware weet veel van de verschillen, zoals b,v. het type dat behalve fase en nul ook de aarde gebruikt als data verbinding. Misschien kan TS wat meer details geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:P

Idd, wees inderdaad vooral duidelijk:

- gaat het om aparte groepen (en/)of aparte fases?
- wat voor apparatuur/budget had je in gedachten?
- wat voor verwachting had je mbt performance?

Twee aparte sets op verschillende groepen lijkt me bij voorbaat geen goed idee, ze zullen elkaar bovenal storen. Twee aparte sets op verschillende fases is mogelijk als je gaat voor low-end SiSo-spul, maar het is allicht beter voor een enkele MiMo-netwerk te gaan dan twee SiSo netwerken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Meterkast 1 zit een groep en die gaat naar meterkast 2 e daar zitten weer groepen op waar homeplug 3 en homeplug 4op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dit is nog steeds erg warrig. Maar ik zal een poging doen me te verbeelden dat ik de goede verstaander ben die aan een half word genoeg heeft. Je hebt maar één meterkast en in die meterkast één groepenkast, voorzien van ouderwetse zekeringen of installatieautomaten. Dus ik vermoed dat je het in dat verband hebt over installatie-groepen in plaats van meterkasten.. Dan wordt het al een stuk leesbaarder.
Wat jij daarentegen groepen noemt, daarvan vermoed ik dat je een aantal computer-aansluitpunten bedoelt. Klopt het wat ik hier zeg?

Indien ja, dan is het een situatie van 4 homeplugs, verdeeld over twee groepen. In principe zou dat met spullen van goede kwaliteit kunnen werken, maar het heeft ook kans dat punten te ver uiteen liggen waardoor je te veel demping hebt.

Rest de vraag welk type homeplugs je hebt, of welk type heb je op het oog hebt. Mocht in het laatste geval de aanschaf nog moeten plaats vinden, bekijk dan of je mogelijk alle vier de punten met een geaard stopcontact kan realiseren. Dat scheelt een wereld aan overdrachtskwaliteit. En laat je verder wat betreft het type adviseren door dion_b.

Edit:
Of, bedenk ik nu, bedoel je het totaal anders en heb je het toch over verschillende meterkasten. Wat volgens mij alleen maar contacten met je buren kan betekenen. In dat geval kun je het 99 % kans wel vergeten, veel te veel demping.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 06-01-2016 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Nee bedrijf aan huis vandaar meerdere meterkasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het was handiger geweest als je dit meteen had uitgelegd.
De kardinale vraag is nu of heel misschien alle aansluitpunten op dezelfde fase zitten. Voorts wat voor soort bedrijf het is, d.w.z. al of met machines of aparaten op krachtstroom. Want dan heb je sowieso met meer fasen te maken.

Met meerdere meterkasten is het de vraag of deze op één gemeenschappelijke kabel zitten of dat het aparte aansluitingen zijn. In het laatste geval kun je het eigenlijk wel vergeten, een heel enkele uitzondering daargelaten. Maar doorgaans heb je dan veel te veel demping omdat "naar buiten toe" het signaal letterlijk alle kanten uit gaat en a.h.w. dempt in het oneindige. Kwestie van geluk hebben, net als bij de staatsloterij.

Zit alles wel op één gemeenschappelijke kabel, dan komt de vraag of er verschillende fasen in het spel zijn, want ook dan werkt het niet, althans niet zondermeer. Met dat laatste bedoel ik dat een fasekoppeling dan uitkomst kan bieden. Die dingetje werken inderdaad zoals haik01 het oppert op drie in ster geschakelde condensatoren. Voor de signaalfrequentie hebben die een heel lage impedantie en voor de 50 Hz van het net een heel hoge.

Maar dit vergt nogal een ingreep op de beide locaties. Om dit veilig te realiseren moeten die dingen op een aparte drie-fasen groep. En dat is een klus voor iemand die er gedegen verstand van heeft, want het vergt een afzonderlijke aftak tussen de kWh-meter en de bestaande groepenkast.
Maar dan nog kan de te grote afstand (aansluitpunt > meterkast > andere groep > ander aansluitpunt) te veel demping geven. Een moderne powerline die ook gebruik maakt van de aardverbinding kan soelaas bieden, maar ook wonderen hebben grenzen. Steek je licht eventueel eens op wat de beste koop is.
Dat is in principe alles wat er over te zeggen valt, Succes!

Edit:
Nou ja, alles wat er over te zeggen valt.
Is een utp-kabel leggen echt onmogelijk? Want dat staat qua kwaliteit uiteindelijk met afstand bovenaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 11-01-2016 13:47 ]

Pagina: 1