Toon posts:

PC aansluiten op versterker (en tv)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een NVIDIA GeForce 210 waar ik twee schermen op draai (Via VGA en DVI), er zit nog een 3e HDMI poort op maar de videokaart ondersteunt niet het verzenden van geluid en beeld via alle 3 de kanalen voor zover ik weet, mocht iemand een truc weten om dit wel te kunnen wil ik dit graag weten.

Op m'n moederbord zit nog een HDMI poort, maar als ik deze aan de tv hang krijg ik geen gehoor, de tv merkt dat er iets aangesloten is maar beeld / geluid verzenden gebeurt niet.

Nu heb ik net een stel boxen + receiver besteld om de tv ervaring een beetje te vergroten, en toen bedacht ik me dat het geluid van de PC afkomstig ook wel via de receiver zou mogen lopen en zo alle boxen te kunnen gebruiken.

Wat is de handigste manier om dit voor elkaar te boksen? Ik heb ruimte op mijn moederboard om een tweede videokaart eraan te hangen, deze zou dan enkel voor de TV nodig zijn.

Verder doe ik geen grafisch zware dingen, m'n scherm mirroren om een filmpje te kunnen kijken naar de tv is wat ik eigenlijk zoek, en daarbij het geluid te kunnen versturen.

Hardware / Software: Windows 10, Harman Kardon AVR 370 en Philips 40PUK6400

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 18:05 ]

• ickeicke
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-01 01:07
Ik zou niet te veel redeneren vanuit wat voor apparatuur je hebt, maar vanuit wat je doel is ("als je alleen een hamer hebt, wordt elk probleem een spijker", dat idee). Als je bijvoorbeeld films, series wil kijken vanaf je pc, of via Netflix/Twitch/Youtube, zou ik persoonlijk een Chromecast kopen. In je receiver prikken, HDMI out van je receiver naar je TV, en klaar. Geen kabel van je pc naar de receiver/tv nodig. Als je dan Twitch/Netflix/NPO Plus/Youtube wil kijken kan je je pc lekker uit laten, of op die 2 andere schermen andere dingen tonen. Als je eigen media wil bekijken, kan je gebruik maken van Plex.

Als je geavanceerdere dingen wil doen, kan je beter een nieuwe/extra GPU kopen. De HDMI uitgang van je moederbord gebruiken kan misschien ook, maar uiteraard alleen als je CPU een ingebouwde GPU heeft. Als dat niet zo is, kan je een extra GPU naast je 210 zetten, of 1 nieuwe GPU kopen die 3 schermen tegelijk aan kan sturen. Persoonlijk zou ik voor dat laatste kiezen, omdat het mij qua drivers niet tof lijkt om 2 verschillende GPU's in 1 systeem te hebben. Voor 50 euro heb je een passief gekoelde Nvidia 720 die VGA, DVI, en HDMI tegelijk uit kan sturen: pricewatch: Asus GT720-SL-1GD3-BRK

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 18:58
ickeicke schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 00:30:
Ik zou niet te veel redeneren vanuit wat voor apparatuur je hebt, maar vanuit wat je doel is ("als je alleen een hamer hebt, wordt elk probleem een spijker", dat idee). Als je bijvoorbeeld films, series wil kijken vanaf je pc, of via Netflix/Twitch/Youtube, zou ik persoonlijk een Chromecast kopen. In je receiver prikken, HDMI out van je receiver naar je TV, en klaar. Geen kabel van je pc naar de receiver/tv nodig. Als je dan Twitch/Netflix/NPO Plus/Youtube wil kijken kan je je pc lekker uit laten, of op die 2 andere schermen andere dingen tonen. Als je eigen media wil bekijken, kan je gebruik maken van Plex.

Als je geavanceerdere dingen wil doen, kan je beter een nieuwe/extra GPU kopen. De HDMI uitgang van je moederbord gebruiken kan misschien ook, maar uiteraard alleen als je CPU een ingebouwde GPU heeft. Als dat niet zo is, kan je een extra GPU naast je 210 zetten, of 1 nieuwe GPU kopen die 3 schermen tegelijk aan kan sturen. Persoonlijk zou ik voor dat laatste kiezen, omdat het mij qua drivers niet tof lijkt om 2 verschillende GPU's in 1 systeem te hebben. Voor 50 euro heb je een passief gekoelde Nvidia 720 die VGA, DVI, en HDMI tegelijk uit kan sturen: pricewatch: Asus GT720-SL-1GD3-BRK
Eens met het laatste, niet met het eerste.

De chromecast (2) welke ik thuis aan m'n RX-A840 (Yamaha) heb hangen geeft beduidend MINDERE kwaliteit beeld weer dan mijn TV (Netflix) en dan mijn setopbox (HBO). Dat komt omdat mijn wifi thuis 'slechts' 54Mbit is. Kabeltje > Wireless.

Ik zou dan echter niet met een oude videokaart en een slecht werkend iGPU'tje gaan zitten. Maar het bedrag van de chromecast plus een beetje investeren in dus een nieuwere GPU. Afhankelijk van wat je toekomst plannen zijn zou je dan moeten kijken naar wat je wil gaan kijken (1080p, 4k, etc.) en dan je videokaart op aanwezige decoders, energieverbruik en geluidsproductie uitzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zie je precies of een videokaart alle 3 de schermen ondersteunt? Ik zie er genoeg met 3 poorten maar twijfel of ze ook daadwerkelijk alle 3 aan kunnen sturen, is er een trucje?

De tv is een 4K, de receiver kan HDMI 2.0 aan enz maar ik vind de investering in m'n pc eigenlijk de minst belangrijke. De kast zelf is behoorlijk oud en zal een mogelijke vervanging krijgen als volgende investering.

1 nieuwe GPU is de meest waarschijnlijke optie voor mij dan, of mijn onboard GPU draaiende krijgen, maar in mijn BIOS ontbreekt de optie om een Primary Graphic Device te kiezen dus krijg ik ze niet beide tegelijk draaiende. (Dell 0T568R).

Ik weet dat aankoopadvies vragen niet de beste optie is hier, maar als iemand wat aanraders zou hebben voor rond de €100 om mijn GPU te vervangen met een nieuwe die 3 schermen kan aansturen zou dat fijn zijn.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 15:24
Je huidige probleem is dat je videokaart geen 3 signalen uit kan sturen. Trek je DVI monitor er maar eens vanaf en dat zal die het via hdmi wel doen. Maar reken maar niet dat hij 4k gaat doen. Je zal dus een kaartje met hdmi 2.0 moeten zien te vinden welke op je huidige voeding werkt. Als ik in de pricewatch kijk zie ik er geen 1 voor rond de 100 euro iig.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
De HDMI uit hoeft maar 1.4 te zijn, 2.0 is momenteel te hoog gegrepen en zal ik erbij doen als de kabels daadwerkelijk te betalen zijn in plaats van het huidige verhaal.

Ik wil enkel snel kunnen zien of een videokaart 3 schermen aan kan sturen, maar kan hier geen goede truc voor vinden.

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 18:58
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 00:52:
De HDMI uit hoeft maar 1.4 te zijn, 2.0 is momenteel te hoog gegrepen en zal ik erbij doen als de kabels daadwerkelijk te betalen zijn in plaats van het huidige verhaal.

Ik wil enkel snel kunnen zien of een videokaart 3 schermen aan kan sturen, maar kan hier geen goede truc voor vinden.
Dan heb je dus nodig 1 HDMI en 2 nader te bepalen aansluitingen. De twee monitoren die je hebt, welke aansluit mogelijkheden hebben die?

Als 1 van je monitoren Displayport ondersteund kan je met deze:
Monitor 1: Displyaport
Monitor 2: DVI
TV: HDMI

PROTIP: Koop niet de R7 250 met DVI, VGA, HDMI. Hiervan werken slechts 2 verbindingen tegelijk omdat er een 3e timer ontbreekt op de kaart. Daarom is Displayport nodig. Ik kan zo snel niet vinden of DVI + HDMI + DP > HDMI werkt of dat er dan nog steeds een extra timer nodig is.

Voor uitleg kijk dit videotje, is ook van toepassing op Nvidia kaarten. Uitzonderingen bestaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Mobzy op 06-01-2016 09:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Monitoren zijn ook oude beestjes, dus hebben DVI en VGA aansluitingen, maar een Displayport -> verlengstukje -> VGA/DVI is altijd een optie.

De PCI slot op m'n moederbord is echter maar PCI-e 2.0 x16 en die kaart vereist een 3.0, dus dat gaat niet werken neem ik aan :(.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:37

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:13:
Monitoren zijn ook oude beestjes, dus hebben DVI en VGA aansluitingen, maar een Displayport -> verlengstukje -> VGA/DVI is altijd een optie.

De PCI slot op m'n moederbord is echter maar PCI-e 2.0 x16 en die kaart vereist een 3.0, dus dat gaat niet werken neem ik aan :(.
PCI-e 3.0 is backwards compatible met PCI-e 2.0. Dus dat is geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Dat maakt dingen wel wat makkelijker!

In dat geval: een videokaart die 3 outputs eruit kan persen, liefst VGA / DVI / HDMI omdat ik dan geen nieuwe kabels nodig heb.

Budget: +/- €100

Monitor 1: VGA
Monitor 2: DVI
Receiver / TV: HDMI

Als iemand me hiervoor een goed advies zou kunnen geven (Ik zie inmiddels zelf door de bomen het bos niet meer, GeForce 720/730/740 lijkt het allemaal te kunnen, DDR3 / DDR5, wat zijn nou echt voordelen enz, het gaat mij de pet te boven.) zou me dat enorm helpen!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-01 21:15
Ikzelf wilde een tijdje geleden ook 3 beeldschermen aansluiten.

Voor zover ik het begrepen heb is het als volgt:

AMD ondersteunt 3 beeldschermen vanaf de 5700 serie en hogen. Hiervoor heb je wel Eem ACTIEVE omvormer van displayport naar hdmi nodig.

Nvidia ondersteunt vanaf de gtx650 en hoger 3 beeldschermen.

Heb zelf een 5750 gehad met omvormer en dat werkte prima. Nu heb ik een gtx650ti en dat werkt ook super. (60 euro tweedehands)

don't mind me

Pagina: 1