Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_ajax
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-07 20:05
Hoi,

Ik heb onlangs mijn huis verbouwd. Ik heb dit rigoureus gedaan en op bijna elke kamer COAX (KOKA 799) en UTP CAT 6 liggen. De UTP is allemaal aangesloten en werkt perfect.

Nu wordt het tijd om alle coax netjes aan te sluiten (het is nu een wirwar met kabels in de kelder).
Welke apparatuur kan ik het beste hiervoor aanschaffen zodat het in de kelder allemaal is aangesloten en door heel het huis werkt?

Ik heb een schemaatje gemaakt zodat het wat duidelijker wordt voor iedereen.

Ik heb van coax weinig kaas gegeten, vandaar dat ik een beetje onzeker ben om zomaar iets aan te schaffen.
Het gaat dus om 7 aansluitingen die in de kelder binnen komen. Dit kan ooit nog uitgebreid worden naar een 8e naar de tuin (kan ik evt laten vallen).

Graag hoor ik jullie advies hiervoor!

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2gw5auw.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door stefan_ajax op 04-01-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-07 22:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Analoog of digitaal?
Met 21 meter en meerdere tv's, heb je wel wat ruis bij analoog.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_ajax
Voornamelijk digitaal DVB-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 20:20

job

Met zoveel aansluitingen moet je wel gebruik maken van een versterker. De beste oplossing Is een stersysteem, dus koop een goede versterker die 20-30db versterkt. Hang daar een multitap achter (mfc2081 bijvoorbeeld) waarop je de ongebruikte aansluitingen afsluit met een weerstand.
De multitap en versterker sluit je aan met f-connectoren. Daarvoor is een connector die je klemt de handigste oplossing (gezien het feit dat je betrekkelijk weinig connectoren nodig hebt en de aanschaf van een dure tang onnodig is). In de kamers gebruik je einddozen (en geen doorlusdozen).

Edit: zo'n multitap heeft per aansluiting een andere demping. De kortste kabel moet je aansluiten op de hoogste demping. De langste op de laagste demping.
Ohja en de doorlusaansluiting op de multitap gebruik je niet (die heeft een te lage demping)

Edit2: voorbeeld wat ik beschreef:
http://www.antenneversterkers.nl/schemas/archief/
Voorbeeld voor 8 aansluitingen.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 06-01-2016 11:16 . Reden: extra verduidelijking. aanpassing versterking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_ajax
Nog even voor de duidelijkheid: alle kabels liggen er al en zijn al aangesloten met een einddoos in de muur. Het gaat dus puur om de aansluiting in de kelder waar alle kabels samenkomen.

Niet alle tv punten worden gebruikt, als ik er minimaal 4 kan gebruiken en makkelijk kan switchen als dat nodig is lijkt me dat ook voldoende. Maar als alles in een keer is aangesloten heb je er natuurlijk nooit meer omkijken naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Wij hebben hier de oplossing zoals job aangeeft, een versterker (Astro van 10db, afstanden zijn niet zo groot) en daarachter een Hirschmann multitap. Hierop staan vervolgens 6 aansluitingen aangesloten waardoor er één poortje over is. Over in huis is zowel de kwaliteit als het signaal prima in orde.

Zelfs zonder de versterker heb ik waarschijnlijk voldoende signaal

Op de multi-tap staat netjes hoeveel demping er op elke poort zit:
https://www.dropbox.com/s...bceoq/20141127_181232.jpg

(Deze foto maakte ik toen omdat de signalen echt bagger waren, op de foto kan je de fout van de installateur al zien >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_ajax
Bedankt voor alle antwoorden.

Ik las op internet ook veel over een Hirschmann HMV41, kan dat ook iets zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 20:20

job

nooberke schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:17:
Zelfs zonder de versterker heb ik waarschijnlijk voldoende signaal

Op de multi-tap staat netjes hoeveel demping er op elke poort zit:
https://www.dropbox.com/s...bceoq/20141127_181232.jpg
Je multitap dempt nu 12db (en meer). Dus de versterker komt al te kort.
Het inkomende signaal zal waarschijnlijk aan de hoge kant zijn, maar zonder versterker blijft er echt te weinig signaal over.

Voor stefan_ajax geldt dat hij met een multitap voor 8 aansluitingen minimaal een versterker van 20db nodig heeft. Eigenlijk net iets meer, maar je weet niet hoe sterk het inkomend signaal in zijn huis op dit moment is. Kan sterk zijn (dan zit je met 20db veilig), kan ook zwak zijn dan heeft hij wel een paar extra db's nodig. Een GHV 930 (30b versterker) kan je ook instellen op 20db, en zo zijn er meer versterkers die te regelen zijn.
stefan_ajax schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:30:
Bedankt voor alle antwoorden.

Ik las op internet ook veel over een Hirschmann HMV41, kan dat ook iets zijn?
Dat kan, maar dan kan je 4 kabels tegelijk aansluiten. Als je (zoals je zelf zei) kabels in de toekomst wilt wisselen is dat ook een oplossing. Stuk goedkoper ook natuurlijk :)

[ Voor 38% gewijzigd door job op 06-01-2016 12:00 ]

Pagina: 1