Asus MG279Q of BenQ GW2765HT

Pagina: 1
Acties:

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 15:24

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Sinds het "fiasco" van de Dell U2713H in september ben ik op zoek naar een nieuwe monitor omdat mijn iiyama B2475HDS regelmatig spontaan uitvalt. Enige remedie is stekker eruit, paar minuten wachten, stekker erin.
Ik weet ook wat het probleem is: geplofte elco's, echter kan ik pas gaan solderen als ik een nieuwe monitor heb, aangezien dit mijn primaire scherm is.
Sinds die tijd heb ik overwogen om de Eizo CS270 te kopen, maar ik vind het echt veel te duur.
Mijn primaire doel is denk ik fotobewerking. Omdat er wat mij betreft geen fatsoenlijke alternatieven zijn dan de Dell U2713H of Dell UP2716D (behalve de 1000 euro-kostende-CS270) voor rond de 600-700 euro, heb ik de adobeRGB-eis laten varen. Alles is uiteindelijk goed gekomen met Dell, maar ik ben wel het vertrouwen in de QC van Dell kwijtgeraakt door deze ervaring met de 2713H, dus voor mij zal het dan helaas geen Dell meer worden.

Wel staat bovenaan dat ik de sRGB volledig afgedekt wil hebben. Er komt ook een X-Rite calibratieapparaat om de kleuren zo goed mogelijk te hebben.
Ik ben van oorsprong een gamer, dus ik game vrij regelmatig (Battlefield 4, Farcry4 e.d.) en lag en overshoot is natuurlijk iets waar ik licht allergisch voor ben :P
Ik heb tot nu toe altijd 60Hz TN-panelen gehad en ik hoor bijna iedereen zeggen dat ookal heb je geen Gsync of Freesync ondersteuning, 144Hz een veel betere ervaring is dan 60Hz....Ik heb dus een GTX970 en heb dus (nog) niks aan freesync. Ik denk dat het bijna een 50-50 verdeling is tussen fotobewerking en gaming, waarvan ik voor fotobewerking dus 35% afdruk en 65% voor webdoeleinden gebruik.

Ik ben gedurende de afgelopen 3 maanden op 2 kandidaten uitgekomen en ik twijfel nu waarom ik de één boven de ander moet verkiezen.

- Asus MG279Q
- BenQ GW2765HT

Ik heb de reviews van tftcentral.co.uk beiden helemaal doorgelezen en heb deze conclusies getrokken:
- Beide monitoren hebben out of the box een goeie kleurweergave en genoeg mogelijkheden om deze verder te tweaken. Ik ga sowieso een X-Rite kopen om de kleuren zo echt mogelijk te krijgen
- Beide monitoren zijn flicker free
- De Asus wint het duidelijk op overshoot en lag
- De BenQ wint het op kleurafdekking (althans, zo lijkt het, maar wat betekent het in de praktijk voor mij?), maar ga ik meer voordeel hebben bij die 1.070miljoen kleuren t.o.v. 16.7 miljoen van de Asus (mijn gevoel zegt natuurlijk van wel, maar ik weet t niet zeker).
- Paneeluniformiteit lijkt bij BenQ ook iets minder storend, gezien het patroon van de uniformity vergeleken met Asus.
- BenQ heeft een glimmende bezel, Asus niet
- Beide monitoren zijn in hoogte verstelbaar
- BenQ kan ik straks bij de mediamarkt in de btw-actie kopen (als ie meedoet), dus deze wint het sowieso absoluut qua prijs. Zelfs tegen de gewone BenQ-prijs is de Asus is minimaal 200 euro duurder.

Dingen die ik niet noem, neem ik ook niet mee in de weging, zoals dat de BenQ wat meer diversiteit biedt wat aansluitingen betreft. Ik heb maar 1 videokaart en ga gebruik maken van displayport. Ook stroomgebruik laat ik niet meewegen...die paar watt....USB hub en speakers laat ik ook niet meewegen, die gebruik ik niet. Gewicht en overig design boeit me niet veel, het moet functioneel zijn.

Ik weet niks van Asus wat betreft monitoren en ook BenQ ken ik hierin niet, dus ik weet ook niet of er zoiets bestaat als dat BenQ de slechtere panelen krijgt en Asus de betere...no idea.
Ook heb ik geen inzicht in de QC van beide bedrijven.

Ik twijfel dus tussen deze 2 schermen, en de vraag die ik me nu stel: is die 200 euro voor de Asus gerechtvaardigd t.o.v. de BenQ? Welk van de 2 schermen geeft me een kwalitatief beter product?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Ik denk zelf dat het de €200 waard is, maar het is toch een hoop geld
Echter is het freesync, ik zelf ga nog even wachten omdat het toch nog net iets te duur is

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 23:09 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-02 23:11
Voor foto bewerken niet de asus nemen, het is een super game monitor,ik heb de Gsync variant maar voor kleur echtheid,zal je toch een ander scherm moeten zoeken.

Dat is tenminste mijn ervaring ermee,mijn Eizo 2736 is op dat vlak een stuk beter.

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 04-01-2016 23:17 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

freaky35 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 23:08:
Voor foto bewerken niet de asus nemen, het is een super game monitor,ik heb de Gsync variant maar voor kleur echtheid,zal je toch een ander scherm moeten zoeken.

Dat is tenminste mijn ervaring ermee,mijn Eizo 2736 is op dat vlak een stuk beter.
Heeft de Gsync variant een IPS paneel? Want dat heeft de Asus MG279Q wel.

Je zegt dat je beide reviews hebt gelezen, een groot nadeel van de BenQ GW2765HT is natuurlijk de input lag. Nu is niet iedereen daar even gevoelig voor, persoonlijk merk ik het al als extra input lag heb door vsync.

Nu heeft de BenQ GW2765HT een input lag van meer dan 18ms en dat is echt behoorlijk. Dat zal je met patience of iets traags niet merken maar wel met snelle games waaronder shooters.
Als je een Oculus Rift met zoveel input lag zou opzetten dan worden de meeste mensen wagenziek :P.

Afbeeldingslocatie: http://www.tftcentral.co.uk/images/benq_gw2765ht/lag.png

offtopic:
Je hebt echt de twee uiterste van het spectrum gepakt, een super game monitor tegenover een nogo monitor wat betreft gamen :+.

[ Voor 51% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 05-01-2016 01:33 . Reden: input lag :( ]

• freaky35
Zeker een ips paneel, dat merk je ook wel, echter bij fotobewerking ben je echt kleurechtheid nodig, dan komt dit scherm te kort naar mijn mening

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Waarom deze Asus niet voor fotobewerking en waarom denken jullie dat je qua kleurechtheid te kort komt bij deze Asus? Het is een IPS paneel dat out-of-the-box 99% sRGB dekking heeft (na calibratie 100% sRGB dekking). Aangezien ik de X-Rite sowieso ga kopen plus het feit dat ik meer voor webdoeleinden foto's bewerk (en dus geen gedetaileerde softproofing vereis omdat de foto's die ik afdruk gewoon al goed zijn), dacht ik dat ik met dit IPS paneel van Asus toch ook wel goed zat (gezien de tftcentral en prad.de review). Echt professioneel doe ik het (nog) niet. Wanneer dat gaat komen, komt er ook een nieuwe monitor puur gericht op alleen fotobewerking.
Die BenQ heeft meer kleuren door de 8Bit+FRC, maar ik heb een GTX970 (dus geen 10 bits kleurenworkflow), dus hoeveel win ik hier daadwerkelijk mee t.o.v. de Asus MG279Q?

En idd, de BenQ is wat inputlag betreft niet de beste nee....De reden dat ik deze heb uitgekozen is omdat ie een groot kleurenspectrum heeft, en verder alles heeft wat ik nodig heb voor een zachte prijs. De Dell U2713H die ik had gekocht had ook hoge inputlag en overshoot en heb daar een tijdje Rocket League mee gespeeld en ik merkte niks eigenlijk, vandaar dat ik wel bereid was om IETSJE in te leveren op gaming-gebied.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• freaky35
Als ik een goede camera had,dan had ik wel het verschil willen laten zien.

De kleuren van de Asus zijn anders, ook de kleuruniformiteit laat te wensen over vooral dan als je foto's wilt gaan bewerken lijkt me dit belangrijk,toch?

Het scherm ondersteund wel het hele spectrum, maar specificaties zeggen helaas ook niet altijd alles, het heeft ook met het type panel te maken wat gebruikt word.

Persoonlijk zou ik echt naar de Eizo schermen kijken, deze zijn gewoon beter geschikt voor wat je wilt.
Ja ze zijn duurder, maar een scherm vervang je meestal ook niet zo snel.

De Asus is vooral voor echt serieus gamen, echt top vind ik dan. Maar als allround monitor, nee denk dat er dan betere keuzes zijn.

Ik denk dat je er dan spijt van gaat krijgen, je kan natuurlijk een scherm kopen en terug sturen indien het je niet bevalt dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.
Je zal zelf denk ik moeten oordelen, wat je aceptabel vind,wat niet.

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2016 10:52 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik heb een goeie camera (zie sig ;)) Ik zit nu al jaren op een TN-paneel, dus om over kleuruniformiteit maar te zwijgen...Alles zal beter zijn dan hetgeen ik nu heb.
Ik dacht juist dat deze Asus MG279Q een goeie allrounder was....Volgens jou niet...Wat vind jij een goeie allrounder dan?
Het budget zit max op 600 euro, en ik kan tot nu toe geen Eizo's vinden die op gaming gebied ook zoals deze Asus is, maar dan met wél die juiste kleuruniformiteit die jij aandraagt....(tenminste geen 27" met 2560x1440)

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 05-01-2016 10:55 ]

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:25
Je geeft zelf aan dat je nu op een TN panel fotos bewerkt voor print en webdoeleinde. En je bent er tevreden mee.

Alles wat je nu koopt (IPS) gaat een verbetering zijn (behalve response tijden misschien(ghosting)). Koop dan voor het geen jij belangrijker vindt. Geen van beide monitoren zijn écht het topje kwa foto bewerking. De ene is dat wel voor gaming (mits juiste videokaart ivm freesync/gsync).

Conclusie:
Wil je geld besparen, gemiddeld foto bewerken, trager gamen: BENQ
Wil je geld uitgeven gemiddeld foto bewerken, sneller gamen: ASUS

Ik denk dat je hier eigenlijk opzoek bent naar het antwoord op de vraag 'Ga ik het verschil merken kwa kleur echteheid van de Asus en de BENQ?'. Sleutelwoord is daar 'ik', oftewel jij. uit je antwoorden tot zover durf ik te stellen dat jij je niet gaat storen aan de marginale kleur afwijking die de Asus heeft ten opzichte van de BENQ.

Maar wil je dat extra geld uitgeven?

P.S. 18MS is nog steeds binnen 2FPS lag bij 60hz. 3FPS bij 144hz. Ikzelf heb mijn PC nu in de woonkamer, aan de AV receiver (onbekende vertragin) aan de TV (16ms input gamemode). Ik heb dus ook minimaal 2 FPS lag, waarschijnlijk 3. Dat stoort niet omdat je eraan went, tenzij je oldschool CS, TF2, of UT1,2,3,4,9999 op ultra high competitive wil spelen.
Gewoon potje BF of COD? Is je hardware setup nog steeds beter dan 90% van de tegenstanders ;) .

• freaky35
Volgens mij niet nee, maar dat is maar 1 mening :) .

Dat is het lastige altijd, omdat je deze schermen eigenlijk nergens kan bekijken, tenminste ik ben ze nog niet tegen gekomen in een winkel.

Maar als je op een TN paneel kon video bewerken, dan gaat je dat met deze ook wel lukken :),
Als je alergisch bent voor lag, dan is deze wel ideaal, vooral op 144hz reageert het als een good old crt :) .

Ik zou zeggen koop het scherm en probeer het uit, is het niet wat voor je kan deze altijd terug.
Wel wat gedoe, maar dat is de enige manier om het te kunnen bepalen, denk ik.

[ Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2016 11:18 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik doe BF4, en speel idd af en toe een potje UT99 en UT2004. Maar ultra competitive...nee.
Ik weet dat het niet de toppers zijn wat fotobewerking betreft....dan kocht ik me wel een Eizo CS270, dus op professioneel niveau zal het niet zijn. Vandaar dat ik de adobeRGB-eis ook eventjes heb laten varen.

Ok, dus de vraag nu gaat idd zijn of die 144Hz-ervaring me die 200 euro extra waard is....

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:25
Deathchant schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:06:
Ik doe BF4, en speel idd af en toe een potje UT99 en UT2004. Maar ultra competitive...nee.
Ik weet dat het niet de toppers zijn wat fotobewerking betreft....dan kocht ik me wel een Eizo CS270, dus op professioneel niveau zal het niet zijn. Vandaar dat ik de adobeRGB-eis ook eventjes heb laten varen.

Ok, dus de vraag nu gaat idd zijn of die 144Hz-ervaring me die 200 euro extra waard is....
Uit eigen ervaring en jaloezie kan ik je vertellen dat freesync/gsync dat wel zou zijn. 144Hz heeft een soortgelijk effect, maar 144Hz + free/g-sync is natuurlijk het beste.

• freaky35
:) vind ik ook,zeker voor FPS games,aangezien je die bijna alleen maar speelt

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:57

br00ky

Moderator Harde Waren

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
En ineens is mijn topic verdwenen...het zou leuk zijn als mensen een DM krijgen met een verwijzing waar het dan wel staat; dit is bij mij nog nooit gebeurd...ik moet altijd zoeken....

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik heb even wat geduckduckgo'd, en het BenQ scherm heeft 8bits+FRC. Dus dat betekent dat met behulp van temporary dithering het scherm zich als een 10bits scherm gedraagt.

Ik ben niet zo helemaal thuis in die techniek, maar betekent dat, dat ik met dit scherm 2 tot de macht 10 schakeringen kan zien tussen bijvoorbeeld het witste wit en het roodste rood?

Of kan ik nog steeds "maar" 256 schakeringen zien doordat mijn videokaart (GTX970) geen 10bit (of 8bit + FRC) kan weergeven?

Als het laatste het geval is, dan ga ik voor de Asus (als ik toch geen extra kleureninfo krijg).

Pagina: 1