Aankoop advies voor interne harde schrijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Ik zoek een: interne harde schrijf 1 tot 2 TB

Wat is je budget?
max 100euro

Geen voorkeur voor specifiek merk, hij moet wel stil zijn en lang mee gaan. Daarbij vraag ik me ook af aangezien mijn vorige is overleden of het beter is 2x een 1tb schrijf te kopen of gewoon 1x2tb wat qua prijs voordliger lijkt te zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Sweex voeding 650w
Samsung ssd 840 pro
Moederbord Asus A8N-E

Aangezien ik niet voldoende budget heb ik om in 1x een heel nieuw systeem aan te schaffen doe ik alles in stapjes. Nu heb ik eerst meer geheugen nodig. Volgende zal een nieuwe voeding zijn omdat ik begrepen dat mijn huidige slecht is.

Op internet zag ik deze:
WD Purple WDxxPURX, 2TB
pricewatch: WD Purple WDxxPURX, 2TB

of:
WD AV GP WD10EURX, 1TB
pricewatch: WD AV GP WD10EURX, 1TB

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Geen problemen met een WD schijf. Deze hebben het altijd goed gedaan bij mij.
Dus gewoon een WD kopen die bij je budget past. Kan prima een Green zijn op 5400tpm als het gewoon data opslag is.
Zelf zou ik gewoon een 2tb kopen. En zorgen dat je goede backups hebt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
DarkSide schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:56:
Geen problemen met een WD schijf. Deze hebben het altijd goed gedaan bij mij.
Dus gewoon een WD kopen die bij je budget past. Kan prima een Green zijn op 5400tpm als het gewoon data opslag is.
Zelf zou ik gewoon een 2tb kopen. En zorgen dat je goede backups hebt.
Hoi, het is inderdaad puur data (films, muziek, en andere zooi) Alle programma's en games heb ik op de ssd schrijf staan.
Mijn vorige schrijf is na 10jaar gebruik gesneuveld. wat is normaal de gangbare houdbaarheidsdatum?
Je zegt goede backups te moeten maken, hoe voorkom je dat dat je niet bezig blijft met backups maken?

dit: Green zijn op 5400tpm zegt me niks trouwens. Zijn er nog aanpassingen in je bios verreist zodra je een tweede interne schrijf toevoegt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

taurus0205 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:03:
[...]

Hoi, het is inderdaad puur data (films, muziek, en andere zooi) Alle programma's en games heb ik op de ssd schrijf staan.
Mijn vorige schrijf is na 10jaar gebruik gesneuveld. wat is normaal de gangbare houdbaarheidsdatum?
Je zegt goede backups te moeten maken, hoe voorkom je dat dat je niet bezig blijft met backups maken?

dit: Green zijn op 5400tpm zegt me niks trouwens. Zijn er nog aanpassingen in je bios verreist zodra je een tweede interne schrijf toevoegt/
Voor films e.d. heb je geen snelle hdd nodig (7200 Toeren Per Minuut) maar is 5400tpm prima.
Green zijn een type hdd van WD. Zijn niet duur en prima voor jouw doeleinden.
Er is geen garantie over hoe lang een HDD mee gaat. Fabrikanten geven een MBTF op (Mean Time Between Failure). Maar dat is geen garantie dat ie ook daadwerkelijk minimaal zoveel uur mee gaat.
Je kan dit overigens zelf een beetje in de gaten houden door regelmatig je SMART waarde uit te lezen.

En wat bedoel je met: Hoe voorkom je dat je niet continu bezig bent met backups?

Weet niet hoe belangrijk je data is. Maar ik heb data die ik absoluut niet kwijt wil.
Dus maak ik backups. Dit doe ik in de Cloud. (crashplan).
Als al je data op 1TB past. Zou je 2x 1TB kunnen nemen. En alles dubbel opslaan.
Maar het kan altijd voorkomen dat, bv door bliksem inslag, je computer gefrituurd wordt en beide schijven kapot gaan. Dus minimaal een backup naar een externe schijf (die niet aangesloten is op de pc) is dan wel zo handig. Maar het liefst backup je naar een locatie buitenshuis (ivm brand bv).

In je bios hoef je waarschijnlijk niets te doen. Gewoon aansluiten op een vrije sata poort en in windows toevoegen.
Suc6

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Thnx. Tja en die externe harde schrijf koppel je alleen aan je pc om backups te maken? Nja al mn data is nu weg dat is wel zuur. Voornamelijk foto's. Muziek en films kan je altijd weer downloaden.

Mja in de nabije toekomst ga ik ook nieuw moederbord grafische schrijf en processor en voeding upgraden.
Wanneer zou je dan wel een hhd nodig hebben en als ik wel een hhd koop zal het mn systeem prestaties ook niet benadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:49
De Seagate ST2000DX001 2TB kwam goed uit de test bij de buren van HWI:

pricewatch: Seagate ST2000DX001, 2TB

Voordeel is dat het een hybride HD is met een 8 GB SSD erin en ook nog 64 MB gewone cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

taurus0205 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:50:
Thnx. Tja en die externe harde schrijf koppel je alleen aan je pc om backups te maken? Nja al mn data is nu weg dat is wel zuur. Voornamelijk foto's. Muziek en films kan je altijd weer downloaden.

Mja in de nabije toekomst ga ik ook nieuw moederbord grafische schrijf en processor en voeding upgraden.
Wanneer zou je dan wel een hhd nodig hebben en als ik wel een hhd koop zal het mn systeem prestaties ook niet benadelen?
Een extra HDD (in-/extern) zal niet je performance van je pc beinvloeden.
Je moet wel even nadenken over een backup oplossing.
Een kopie van je data is een. Maar daarmee zorg je er ook voor als het origineel corrupt raakt dat je het corrupte bestand misschien meekopieert in je backup.
Er loopt hier op GoT ook een topic over backups. Probeer daar ook eea te verduidelijken voor je zelf.
En bepaal ook hoe waardevol jouw data is en wat je wilt uitgeven om het niet kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Denk dat een usb stickie al voldoende zou zijn. Tegenwoordig heb je die dingen al relatief goedkoop voor paar tientjes met 30gb erop. Het waren voornamelijk word, pdf bestanden die ik verloren heb en persoonlijke foto's dat is wel balen.

Ik heb die purple besteld net, zie nu pas wat je met green bedoelde, dat is een andere variant. Maakt verder niet uit toch, ik bedoel ze zijn even duur. Of heb ik nu een fout gemaakt? :(

Maybe niet helemaal on topic, maar is de route die ik nu in ga om gefaseerd onderdelen te upgraden voor een leek als mij beter (beter voor beurs sws), of zou je zeggen beter om wat te sparen en dan een compleet systeem te bestellen?

[ Voor 49% gewijzigd door taurus0205 op 05-01-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Je moet natuurlijk zelf weten hoe jij een backup inregeld.
Als het toch weinig data is, is misschien onedrive al voldoende. Die heeft ook versioning.
Een USB stick heeft ook niet het eeuwige leven (of kan kwijt raken, of corrupt)
Nogmaals je moet zelf even een "waarde" aan je data geven. Voor mij zijn mijn fotos en nog wat andere zaken belangrijk genoeg om in een backup strategie te investeren.
Als jij met een paar tientjes klaar wilt zijn is dat geheel jouw keuze.

Gefaseerd updaten is natuurlijk prima.
Hou er wel rekening mee dat als je bv een nieuwe CPU wilt kopen dat je dan misschien ook een nieuwe moederbord moet komen vanwege andere socket. En dan misschien ook nog nieuw geheugen omdat je huidige niet werkt op het nieuwe bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
DarkSide schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:52:

Gefaseerd updaten is natuurlijk prima.
Hou er wel rekening mee dat als je bv een nieuwe CPU wilt kopen dat je dan misschien ook een nieuwe moederbord moet komen vanwege andere socket. En dan misschien ook nog nieuw geheugen omdat je huidige niet werkt op het nieuwe bord.
Dus beter van te voren uitstippelen wat ik wil hebben uiteindelijk en daar dan naar toe werken. Ik mag toch aannemen dat de schrijf die ik nu gekocht heb en de ssd die ik al heb zal werken op een toekomstig aan te schaffen moederbord inclusief cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Zolang je toekomstige moederbord sata poorten heeft gaat dat wel werken (en die kans is 99,9999% groot dat de komende tijd moederborden wel sata poorten blijven hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
taurus0205 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:42:
Denk dat een usb stickie al voldoende zou zijn. Tegenwoordig heb je die dingen al relatief goedkoop voor paar tientjes met 30gb erop. Het waren voornamelijk word, pdf bestanden die ik verloren heb en persoonlijke foto's dat is wel balen.
Een USB stick zou ik niet gebruiken als backup, usb sticks staan niet erg bekend om betrouwbaarheid, beter een externe HDD kopen, 1 keer per week aankoppelen en een backup (kopie) maken van je belangrijke bestanden en deze vervolgens in de kast (of beter nog op een externe locatie) leggen
Ik heb die purple besteld net, zie nu pas wat je met green bedoelde, dat is een andere variant. Maakt verder niet uit toch, ik bedoel ze zijn even duur. Of heb ik nu een fout gemaakt? :(
Dat is niet zo slim want deze zijn bedoelt om data van video bewakingssystemen op te slaan. Deze schijven hebben error recovery uit staan omdat je juist een videostream continue wilt opslaan en je schijf niet bezig wilt hebben met telkens opnieuw proberen en het niet erg is om een paar frames te missen. Ik hoop dat hij nog in de verpakking zit en je hem om kunt ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja, moeilijk een verkeerde keuze te maken met zoiets als een harde schijf.
Dan heb je mensen die er toch een topic aan wagen, heel mooi want je hebt goed en zeer goed.
Maar dan, ondanks dit topic en de goede adviezen, maak je dan precies de verkeerde keuze |:(

Op zich toch wel opmerkelijk.

Verder, een usb stick is altijd af te raden als backup zoals gezegd, die dingen zijn daar echt niet voor geschikt en raken niet alleen sneller kwijt, maar ze gaan ook sneller stuk.

Dan heet zo een ding dat je zoekt een schijf en niet een schRijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Reepje schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:51:
Tja, moeilijk een verkeerde keuze te maken met zoiets als een harde schijf.
Dan heb je mensen die er toch een topic aan wagen, heel mooi want je hebt goed en zeer goed.
Maar dan, ondanks dit topic en de goede adviezen, maak je dan precies de verkeerde keuze |:(

Op zich toch wel opmerkelijk.

Verder, een usb stick is altijd af te raden als backup zoals gezegd, die dingen zijn daar echt niet voor geschikt en raken niet alleen sneller kwijt, maar ze gaan ook sneller stuk.

Dan heet zo een ding dat je zoekt een schijf en niet een schRijf.
My bad
Pagina: 1