HomeServer + NAS aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

• menfir
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-09 16:22
Hoi Tweakers,

Na een jaartje te hebben gerotzooid met verscheiden Raspberry Pi's als NAS, XMBC server en torrentboxen heb ik besloten om een fatsoenlijke server ineen te steken. Jammer genoeg ben ik op gebied van hardware totaal niet mee en heb ik dus jullie hulp nodig.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • NAS server: vooral bedoeld om mijn media bestanden centraal te beheren en te streamen naar eerder vermelde RPI
  • Plex server: vroeger altijd met xbmc en windows shares gewerkt, sinds kort overgestapt op plex om te kunnen streamen buiten mijn thuis netwerk. Ik reis regelmatig voor het werk en ik hoop op hotel aan mijn filmcollectie te kunnen om de verveling tegen te gaan.
  • torrenbox
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik werk liefst op budget. geen zin om zware overkill componenten te gaan kopen. richtprijs rond de 500 euro indien mogelijk met 1 HDD inbegrepen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ik heb hier nog wat RAM geheugen liggen, hoeft er niet allemaal in indien dit niet nodig lijkt te zijn:
pricewatch: Kingston HyperX Fury red HX313C9FRK2/8
pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • case: een kleine case zoals een mini-itx lijkt me leuk maar is geen vereiste. Ben niet van zin om deze ergens op een kast te gaan zetten
  • moederbord
  • cpu: aangezien ik plex zou willen streamen denk ik dat deze wel wat aan moet kunnen, momenteel denk ik dat 1 stream voldoende is, in de verre toekomst kunnen dit er wel meer worden.
  • voeding: geen flauw idee hoeveel watt ik nodig heb. Zuinig lijkt me wel een vereiste.
  • hard drives: maar ik vermoed dat ik hier voor WD reds zal gaan
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nope

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals eerder vermeld: on a budget. kleine case is leuk maar geen vereiste. beperkt aantal harde schijven (max 2, heb echt niet zoveel ruimte nodig). Zuinig, het is een always on box. Ik heb ook eens gekeken naar freenas en dergelijke maar het lijkt mij niet nodig om te investeren in ECC geheugen en ofzo. Misschien dat ik zelfs eerder met een unraid setup ga gaan. OS staat nog niet helemaal vast. als ik in de toekomst miss zelfs wat kan virutaliseren zou ook leuk zijn.

Ga je overklokken?
nooit gedaan, ben het ook niet van plan

Wat verwacht je van ons?
Zoals eerder vermeld ken ik niets van hardware en heb ik dus geen flauw idee. Ik heb wat topics gelezen hier op het forum, maar heb nog steeds geen idee of een bepaald onderdeel nu overkill of te licht is voor wat ik wil doen. graag wat suggesties van jullie.

Mini ITX-setup
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 109,60€ 109,60
1MSI H81I€ 66,90€ 66,90
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 113,50€ 113,50
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 78,90€ 78,90
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,50€ 62,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 431,40

Micro ATX setup
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 109,60€ 109,60
1MSI H81M-P33€ 42,75€ 42,75
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 113,50€ 113,50
1MS-Tech CA-0186-U3€ 23,99€ 23,99
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,50€ 62,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,34

Alvast bedankt voor de hulp.

edit:
richtprijs en voorstel

[ Voor 41% gewijzigd door menfir op 04-01-2016 17:41 ]

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Het is wel een beetje de bedoeling dat je zelf met een eigen opzetje komt : DAA beleid

Ook heb je geen exact budget opgegeven. een budget pc voor 300€ of toch iets dat langer meegaat van 800-1000€.