Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

ik ben een beetje aan het kijken hoe ik mijn videostreaming thuis wat beter vorm kan geven.

Momenteel heb ik namelijk een PC aan staan met daarop plex media server. Loopt als een tiet en ik ben super tevreden over plex. Nu ben ik aan het kijken naar beveiligingscamera's en dan is het weer verstandig om die dingen naar NAS op te laten nemen. Dus dacht dat ik misschien twee vliegen in een klap kon slaan.

Echter lees ik op diverse pagina's dat de transcoding capaciteiten van synology nas niet voldoende zijn om bluray formaten goed weer te geven. Zijn er betaalbare nas oplossingen die dit wel kunnen? En hoe gaat dit als ik de NAS als netwerkkoppling aan de pc koppel en dan ga streamen (al doet dat niet precies wat ik wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het is ook afhankelijk of de apparaten waarmee je de content bekijkt de boel kan afspelen. Wordt het formaat ondersteund, kun je middels Direct Play de content bekijken. Er komt dan géén transcoding aan te pas en dat kan een fatsoenlijke NAS vervolgens wél aan. Het gaat dus mas 'mis' op het moment dat de NAS moet gaan transcoden.

EDIT:
Maar aangezien je Plex op een PC hebt staan, kun je de NAS eventueel enkel als library / opslag gebruiken.
Mocht transcoding dan alsnog nodig zijn, doet de PC de transcoding, of is dat juist iets, waar je van af wil?

Geef daarom even een schets van de huidige situatie (inclusief specificaties van zowel PC als de NAS) en de gewenste situatie, waar je naar toe wil.

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Nou het punt is inderdaad dat ik die pc nu 24/7 aan heb staan en daar wil ik vanaf. Ook dat ik eerst de pc aan moet zetten voor ik een film wil kijken. Daarbij komen er straks dus twee beveiligingscameras aan te pas die je beter naar een nas kan laten schrijven dan naar een pc.Als je op vakantie bent wil je niet je pc 24/7 aan laten staan.

Als ik de pc laat transcoden door bij plex op de pc een netwerkkoppeling aan te maken dan schiet je je doel voor een deel voorbij imo omdat ik dan nog steeds de pc aan moet laten staan. Specs van mn PC zijn het issue niet want dat is namelijk een behoorlijk monster. De specs die ik voor de NAS nodig heb zijn dus de vraag. Ik hoop hier mensen met ervaring NAS/Plex te vinden en die Plex server dus echt op de NAS geinstalleerd hebben.

De client van Plex staat op zowel mn tv's als op de ps4 en xbox. Daarom is plex voor de mij de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 15:56
Kijk hier ook eens na :
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/214079318

Dan maakt het volgens mij minder uit welke NAS je hebt, gezien hij transcode in de tijd dat je NAS niets te doen heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudinie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-07 18:26
Ik denk dat de transcoding snelheid van je Nas erg afhangt van wat voor model je hebt. Ik heb zelf al een hele tijd de RS3413xs+ en ok, dat is geen huis tuin en keuken nas maar ik heb er werkelijk nog nooit issues mee gehad als het op snelheid aankomt. Nou zit daar een Xeon E3-1230 v2 op 3.3 GHz in dus dat is waarschijnlijk wel iets steviger dan de gemiddelde proc in een synology Nas maar het is nou ook weer niet een ultra high end cpu.
Wellicht kun je zoeken naar de minimale cpu-specs die je nodig hebt om te transcoden, en daar je nas op uit zoeken. Misschien kun je een cpu van een nas ook gewoon eenvoudig upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Een CPU met minimal 2000score moet voldoende zijn voor 1 transcoding 1080P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnKaa
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 17:17
Nog even mijn ervaring:
Ik heb een DS215j, hoofdzakelijk voor het maken van backups. Heb laatst eens geprobeerd om Plex te laten draaien maar het transcoden kan de NAS helaas niet aan. Nu dus inderdaad een oudere laptop (met Windows) ernaast gezet voor de PMC die de media van de NAS haalt.

Omdat ik m'n pc ook niet 24/7 aan wil hebben staan ben ik nu aan het experimenteren met Wake on Lan. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik zo'n magic packet kan versturen als een extern apparaat om verbinding met de plexserver vraagt, maar dat is m'n idee in elk geval (iemand tips?;)). Na een periode van inactiviteit valt de pc vervolgens weer in slaapstand.

Ik geef toe, een setup met een NAS die wat meer power had was niet verkeerd geweest. Maar ik hoop 't zo ook werkend te krijgen :)

[ Voor 0% gewijzigd door EnKaa op 25-01-2016 09:19 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 22:30
Is een zelfbouw nas niet een optie?

Kan je zelf kiezen je nas samenstellen zodat hij krachtig genoeg is. Gebruik ik zelf ook icm xpenology.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je dient een NAS te hebben met een behhorlijke intel processor. De Marvel processors kun je niet gebruiken i.s.w. met Plex. Op mijn DS 412+ draait Plex wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je dient een NAS te hebben met een behoorlijke intel processor. De Marvel processors kun je niet gebruiken i.s.w. met Plex. Op mijn DS 412+ draait Plex wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carn82
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 20:43
Het nadeel van de (betaalbare) NAS-en is dat het vaak low-power CPU's zijn. Als ze al kunnen transcoden, dan zal het niet veel hoger worden dan een 1080p stream met niet al te hoge bitrate. De heilige graal is er nog niet echt; waardoor je dus momenteel de volgende opties hebt:

- Zorgen dat je mediacollectie afspeelbaar is op je devices waardoor je NAS niet hoeft te transcoden (een remux zal wel lukken). De nieuwste versie van Plex kan dit overigens voor je doen door middel van een 'optimise' functie; waardoor er een nieuwe file wordt gegenereerd met een andere container/codec. De opties zijn wel wat beperkt. Je kan ook zelf aan de slag met software zoals Handbrake.
- Je NAS gebruiken als storage, en het transcoden door een krachtigere computer laten doen. Je zou kunnen kijken naar een intel NUC-achtige oplossing naast een simpelere NAS, qua prijs ben je misschien evenveel kwijt (maar dan moet je wel weer 2 systemen managen..)
- Zorgen dat je devices hebt die goed kunnen omgaan met je collectie. Wat ik vaak op het Plex-forum zie is mensen met een Raspberry Pi 2 en Rasplex er op; maar daar moet je ook weer wat tijd in steken.
Pagina: 1