Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervanging van wagenpark

Pagina: 1
Acties:

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024
:( :( net heel verhaal getikt, druk ik op verkeerde toets, alles weg

Situatie nu:

2 kids + hond
Seat Ibiza ST 2010 in de lease incl privegebruik
Suzuki Alto uit 2003 privé voor mn vrouw

Seat is tot nu toe prima, begint wat krap te worden maar het voldoet, ik werk 80% (ouderschapsverlof) en dat hakt er behoorlijk in qua leasebudget dus deze is prima en 14% bijtelling.
Alto begint mankementen te vertonen, al twee jaar achter elkaar reparaties van rond de €1000 gehad, komend jaar is de verwachting dat het weer een zelfde bedrag zal zijn helaas ivm vervanging uitlaat, remmen etc etc

Situatie toekomst:

3 kids + hond.....
Auto 1: zakelijk lease, prijs max €22.000
Auto 2: privé aankoop

De planning is dat er gezinsuitbreiding gaat komen, er zullen dus wat keuzes gemaakt moeten worden.

De Seat moet nog tot eind dit jaar, de Alto wil ik eruit hebben voor de APK verloopt en mogelijk een dure reparatie. Plan is om enkel zakelijk te gaan rijden, nieuwe leasebak mag dus weer een zelfde iets zijn als de Seat, max prijs ongeveer €22.000, nog geen idee wat, auto met wat minder rijlawaai als de Seat zou fijn zijn.

De andere auto zal dus iets van een MPV moeten worden ivm 3 kinderstoeltjes + 2 volwassenen. Deze zal niet super veel kilometers maken, 1 a 2 keer per jaar naar Frankrijk, door de week van Baarn naar Utrecht 3 a 4 dagen per week en wat weekendgeneuzel; 15.000 a 18.000 kilometer per jaar schat ik.

Heb echter 0 verstand van auto's en ook niemand in mijn netwerk die dat wel heeft. Heb zelf wat zitten zoeken naar betrouwbaarheids-statistieken van auto's e.d. maar dan kan je nog steeds pech hebben....

Wat is een goede auto om te kopen voor een budget van €10.000 met bovenstaande wensen in het achterhoofd? Wil bij een dealer een auto kopen omdat het anders wel een erg grote gok wordt, maar hoe kies je bijvoorbeeld een dealer? Zie door de bomen het bos niet meer :/

Ik heb zelf de volgende kanshebbers op een rijtje gezet, graag jullie input:

Ford S-Max
Mitsubishi Grandis
Citroen C4 Picasso (Grande)
Peugeot 807
Opel Zafira

Kia Sarens
Dacia Logan

De volgende zijn volgens mij minder handig om de volgende redenen:

Duur in aanschaf / onderhoud:

Volkswagen Touran
Chrysler Voyager
Toyota Verso
Toyota Avensis Verso

Ruim, maar betrouwbaarheid is issue (volgens de statistieken):

Peugeot 5007
Renault Espace
Renault Scenic (Grande)

[ Voor 3% gewijzigd door lex op 04-01-2016 14:18 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Uit je rijtje voor auto aanschaffen mijn inziens twee heel erg goede kandidaten, even snel wat opties waar ik persoonlijk voor zou gaan zonder er te diep op in te gaan, dit :

Dacia Logan: No nonsense auto, niet de mooiste en weinig luxe maar wel ontzettend praktisch en ruim, goedkoop in onderhoud en relatief betrouwbaar... er kan ook weinig stuk aan zo'n auto en wat er stuk kan gaan is allemaal Renault dus sowieso niet kostbaar qua onderdelen :)

Toyota (Avensis) Verso: Idd wat aan de prijs qua het standaard jaarlijkse onderhoud zoals iedere Japanner, maar doorgaans wel ontzettend betrouwbaar dus daar hoef je weinig verassingen mee te verwachten.

Mitsubishi Grandis wat minder bekend mee maar staan ook bekend om de betrouwbaarheid, maar wel een grote zware wagen. Overige merken minder bekend mee of doorgaans toch wat duur om te rijden vanwege betrouwbaarheid, onderhoud en/of verbruik.

Auto voor de lease in de beoogde prijscategorie:

Skoda Fabia Combi / Skoda Rapid Spaceback

Renault Clio Estate

Verwijderd

Mazda 5 al overwogen? Schijnt een goede wagen te zijn, past goed bij je wensen.

• lex
Top, dank voor de input!

Mazda 5 zet ik er ook bij, nog niet naar gekeken inderdaad.

Hou zouden jullie omgaan met het aankopen? Gewoon naar een dealer?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
lex schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:19:
[...]

Top, dank voor de input!

Mazda 5 zet ik er ook bij, nog niet naar gekeken inderdaad.

Hou zouden jullie omgaan met het aankopen? Gewoon naar een dealer?
Dealer of gerenommeerde garage met de nodige keurmerken...

Dealer is vaak wel wat duurder, maar als de wagen daar altijd in onderhoud is geweest dan heb je het voordeel van bekend zijn met de plus- en minpunten van een model en de historie en vaak ook nog wat extra garanties e.d. Zo krijg ik nog altijd ieder jaar gratis pechhulp en uitgebreide garantie op mijn bijna 9 jaar oude Honda vanuit de dealer... bij de garantie in mijn geval gaat dat dan bijvoorbeeld op de uitlaat die minstens 12 jaar mee zou moeten gaan, maar heb ik vorig jaar nog voor niets nieuwe koplampen gehad omdat de motoren defect gingen en dit bleek om een fabricagefout te gaan... was dit bij een doorsnee goede garage geconstateerd dan had mij dat zo'n 1000 euro gekost.

Een Mazda 5 is overigens ook redelijk kostbaar in het jaarlijks onderhoud en in het gebruik, maar wel doorgaans goede betrouwbare wagens die fijn rijden... vergelijkbaar met een Grandis.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:05
Kan je niet beter wachten tot er daadwerkelijk een kleine op komst is? Stel je koopt nu een MPV met 5 plaatsen en er komt een tweeling, dan kan je weer op zoek naar nieuw speelgoed en leg je er gegarandeerd op toe.

• EMHNet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:01
Met ook 3 kleine kinderen (nu 2, 4 en 6 en dus ook nog brede autostoeltjes) en een hond zijn wij uitgekomen op een Ford Galaxy (7 zitter). Die rijden we nu 2 jaar en de ruimte bevalt uitstekend. Alle kinderen op de 2e rij en nog een zee van ruimte voor kinderwagen en ander baby geneuzel.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het lijkt nu net alsof die kids+ hond ook tot het wagenpark behoren.
Kan je ook inruilen en een leuke tweezits cabrio nemen.

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:52
Renault Kangoo is blijkbaar niet populair in Nederland (ik zie ze er ook zelden), maar wat ons betreft een echte aanrader. Plaats zat (ook binnenin, met 'vliegtuigkastjes'), schuifdeuren zijn erg handig en door de hoogte moet je je niet krom buigen om de kinderen vast te klikken.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

TdV

Mijn tip is om je kinderzitjes ook mee te nemen en ze in de auto te passen. In de toyota verso bijvoorbeeld zaten de stoelen die ik heb klem tussen de deuren. Ik had ongeveer hetzelfde lijstje overigens, het is bij mij een Honda FRV geworden. Fijne auto om in te rijden en veel ruimte in de breedte. Betrouwbaarheid staat buiten kijf bij Honda. De achterbak is overigens niet enorm, met vakanties neem ik een aanhanger of dakkoffer mee maar het hangt er vanaf hoeveel je meesleept of dat nodig is.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-11 19:25
Wagenpark? Het gaat om 2 autotjes man....

Betrouwbaarheid: niets frans of italiaans. Liefst Japans. Maar, pech kun je met elke auto krijgen.

Met gestrekt been.

• lex
Goede tips! vooral voor het meenemen van de stoeltjes. Zal ook eens naar die honda kijken, zit een dealer hier vlakbij.

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:11
Ook een aanrader om mee te nemen is een Seat Altea XL. Deze beidt veel ruimte, rijdt goed voor een MPV, fijne motoren (1.2 en 1.4 tsi) en is ook redelijk goedkoop.

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

• lex
damnit, de lijst wordt wel steeds groter zo :P

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mat2005 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 16:12:
Ook een aanrader om mee te nemen is een Seat Altea XL. Deze beidt veel ruimte, rijdt goed voor een MPV, fijne motoren (1.2 en 1.4 tsi) en is ook redelijk goedkoop.
Doe jezelf een lol en laat die 1.2TSI motoren staan. De eerdere jaren van de 1.4 idemdito.

Sowieso heeft VAG een discutabele kwaliteit. Hoewel het met grotere auto's misschien iets beter is?

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Huh? Met die TSI motoren is na 2011 niets mis. Zuinig en behoorlijk veel vermogen en niet duur

• mat2005
  • Laatst online: 15:11
@GoldenSample begrijp niet zo goed wat je bedoeld. Na 2011 zijn de kettingspanners b(waar met name de problemen mee waren) aangepast en zijn er geen noemswaardige problemen mee. Dat zie je ook in de betrouwbaarheidsstatistieken terug. Verder is het fijne aan de tsi motoren dat ze een hoog koppel over het gehele toerenbereik hebben wat resulteert in een soepelere aandrijflijn.

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:21
mat2005 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:13:
@GoldenSample begrijp niet zo goed wat je bedoeld. Na 2011 zijn de kettingspanners b(waar met name de problemen mee waren) aangepast en zijn er geen noemswaardige problemen mee. Dat zie je ook in de betrouwbaarheidsstatistieken terug. Verder is het fijne aan de tsi motoren dat ze een hoog koppel over het gehele toerenbereik hebben wat resulteert in een soepelere aandrijflijn.
Tevens zijn de TSI/TFSI blokken tot 2012 olieboten door het gebruik van te kleine zuigerveren/ olieschrapveren. Hierdoor kan het olieverbruik oplopen tot een 1 liter op 1000km, wat ontzettend veel problemen geeft voor de rest van de motor op den duur. Volgens PON gewoon nog wel binnen de normen en geen coulance :+ . De TSI/TFSI blokken van na 2012 zijn wel goed (naar mijn weten).

[ Voor 6% gewijzigd door Terrz op 07-01-2016 10:30 ]

• lex
hmm dat is wel goede informatie, ik heb ook zoiets gehoord over de peugeot 5007; de benzine motoren die daarin zaten hebben ook veel problemen, lastige is vooral dat de dingen die vervangen moeten worden onderin de motor zitten waardoor deze compleet uitgebouwd moet worden (pin me er niet op vast, geen verstand van, maar door dit soort verhalen valt hij wel af voor mij)

Mitsubishi Grandis, Ford S-max / Ford Galaxy of Dacia Logan staan nu op de shortlist bovenaan. Ga komende maand maar eens bij een paar garages langs hier in de omgeving.

[ Voor 18% gewijzigd door lex op 08-01-2016 16:32 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:11

BCC

Foutje bedankt :)

[ Voor 83% gewijzigd door BCC op 08-01-2016 16:33 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• lex
is die er ook in mpv uitvoering dan?

• BCC

BCC

Er is wel een lexus rx mpv maar daar heb ik een ervaring mee. Lexus was in 2015 wel het meest betrouwbare merk.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• lex
uhm, misschien moet je eerst even de vraag lezen dan :) als ik het zo snel zie valt Lexus zwaar buiten mijn budget qua lease, en qua MPV evenzo

• BCC

BCC

Je reageerde zo snel dat ik geen tijd had om mijn fout te fiksen 😀 en de eerder voorgestelde kangoo ?

[ Voor 19% gewijzigd door BCC op 08-01-2016 16:46 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:35
lex schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:30:
hmm dat is wel goede informatie, ik heb ook zoiets gehoord over de peugeot 5007; de benzine motoren die daarin zaten hebben ook veel problemen, lastige is vooral dat de dingen die vervangen moeten worden onderin de motor zitten waardoor deze compleet uitgebouwd moet worden (pin me er niet op vast, geen verstand van, maar door dit soort verhalen valt hij wel af voor mij)

Mitsubishi Grandis, Ford S-max / Ford Galaxy of Dacia Logan staan nu op de shortlist bovenaan. Ga komende maand maar eens bij een paar garages langs hier in de omgeving.
Renault noem je discutabel op gebied van betrouwbaarheid maar een Dacia zet je wel op je lijst? 8)7
Dacia is een budget Renault.

En volgens mij was renault inmiddels best betrouwbaar.

• Icephase
  • Laatst online: 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Klopt, Renault heeft een slechte reputatie maar die is gebaseerd op slechts een paar modellen van een jaar of 15 geleden... Laat je daar dus niet door leiden!

• BCC

BCC

Voor de betrouwbaarheid van auto's kijk ik altijd op deze site: http://www.reliabilityindex.com/ Aan die verhalen via via heb je niet zoveel.

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 11-01-2016 21:10 ]

• lex
Gadgeteer schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:29:
[...]

Renault noem je discutabel op gebied van betrouwbaarheid maar een Dacia zet je wel op je lijst? 8)7
Dacia is een budget Renault.

En volgens mij was renault inmiddels best betrouwbaar.
klopt, nieuwe megane wel, maar voor mijn budget kom je op een 2e hands uit de serie voor 2010, en die staan erg hoog in de pech statistieken helaas

[ Voor 51% gewijzigd door lex op 14-01-2016 08:15 ]

Pagina: 1