Situatie nu:
2 kids + hond
Seat Ibiza ST 2010 in de lease incl privegebruik
Suzuki Alto uit 2003 privé voor mn vrouw
Seat is tot nu toe prima, begint wat krap te worden maar het voldoet, ik werk 80% (ouderschapsverlof) en dat hakt er behoorlijk in qua leasebudget dus deze is prima en 14% bijtelling.
Alto begint mankementen te vertonen, al twee jaar achter elkaar reparaties van rond de €1000 gehad, komend jaar is de verwachting dat het weer een zelfde bedrag zal zijn helaas ivm vervanging uitlaat, remmen etc etc
Situatie toekomst:
3 kids + hond.....
Auto 1: zakelijk lease, prijs max €22.000
Auto 2: privé aankoop
De planning is dat er gezinsuitbreiding gaat komen, er zullen dus wat keuzes gemaakt moeten worden.
De Seat moet nog tot eind dit jaar, de Alto wil ik eruit hebben voor de APK verloopt en mogelijk een dure reparatie. Plan is om enkel zakelijk te gaan rijden, nieuwe leasebak mag dus weer een zelfde iets zijn als de Seat, max prijs ongeveer €22.000, nog geen idee wat, auto met wat minder rijlawaai als de Seat zou fijn zijn.
De andere auto zal dus iets van een MPV moeten worden ivm 3 kinderstoeltjes + 2 volwassenen. Deze zal niet super veel kilometers maken, 1 a 2 keer per jaar naar Frankrijk, door de week van Baarn naar Utrecht 3 a 4 dagen per week en wat weekendgeneuzel; 15.000 a 18.000 kilometer per jaar schat ik.
Heb echter 0 verstand van auto's en ook niemand in mijn netwerk die dat wel heeft. Heb zelf wat zitten zoeken naar betrouwbaarheids-statistieken van auto's e.d. maar dan kan je nog steeds pech hebben....
Wat is een goede auto om te kopen voor een budget van €10.000 met bovenstaande wensen in het achterhoofd? Wil bij een dealer een auto kopen omdat het anders wel een erg grote gok wordt, maar hoe kies je bijvoorbeeld een dealer? Zie door de bomen het bos niet meer
Ik heb zelf de volgende kanshebbers op een rijtje gezet, graag jullie input:
Ford S-Max
Mitsubishi Grandis
Citroen C4 Picasso (Grande)
Peugeot 807
Opel Zafira
Kia Sarens
Dacia Logan
De volgende zijn volgens mij minder handig om de volgende redenen:
Duur in aanschaf / onderhoud:
Volkswagen Touran
Chrysler Voyager