Batterij vervangen door AC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 11:51
Hallo,

Ik heb een tijd geleden een tweedehands kleine compressor gekocht die werkt op een 12V batterij (om mee af te stoffen).
Nu was die batterij al van het begin versleten (werkt een kleine 5 minuten fatsoenlijk en daarna 6u+ opladen).

Ik wou dan ook de batterij eruit halen en hem gewoon rechtstreeks aansluiten op een AC -> DC adapter.
Het is me gelukt om met mijn multimeter (ik ben nogal electronica noob) het voltage van de batterij te weten te komen (13V indien opgeladen, 10V als ie bijna plat is). Ook de adapter heb ik zo kunnen meten (12V). Ik dacht dan ook dat dit zo moest werken, maar dat doet het dus niet... :'(

Als ik de adapter met wat klemmetjes op de compressor aansluit, hoor ik de compressor enkel lichtjes zoemen als ik em aanzet.

Weet iemand wat ik verkeerd doe. Is er nog iets dat ik met mijn multimeter moet checken? (AC vs DC ofzo?) En hoe check ik dit?

Nog een gelukkig nieuwjaar en bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De plus en min heb je wel correct aangesloten?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back2basic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 16:35
Ik zou op de baterijen kijken hoeveel Ampere het is .... en dit vergelijken met de adapter...
Waarscijnlijk kan de adapter niet genoeg stroom leveren...

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
Batterij is gelijkstroom. Je adapter is waarschijnlijk wisselspanning. Je kunt het zien op de adapter. Als daar bij output twee rechte lijntjes staan dan is het gelijkstroom. Als er golfjes staan, is het wisselspanning.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:53

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Een accu is vaak in staat om in korte tijd veel stroom te leveren. Vervolgens heeft die accu veel tijd om met een lage stroom opgeladen te worden.

Mijn gok is dan ook dat je voeding gewoon te licht is en niet genoeg stroom kan leveren.
muppet99 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:06:
Batterij is gelijkstroom. Je adapter is waarschijnlijk wisselspanning. Je kunt het zien op de adapter. Als daar bij output twee rechte lijntjes staan dan is het gelijkstroom. Als er golfjes staan, is het wisselspanning.
De adapter zelf is vast een wisselspanning, maar voordat die naar de accu gaat wordt dat toch echt gelijkgericht. Daar heeft het dus niets mee te maken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
DrivinUCrazy schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:08:

De adapter zelf is vast een wisselspanning, maar voordat die naar de accu gaat wordt dat toch echt gelijkgericht. Daar heeft het dus niets mee te maken.
|:( Knap dat jij dat zo kan zien. Dus jij gaat er blind van uit dat de adapter geen wisselspanning kan hebben. Als je dit zou kunnen staven met feiten, be my guest. |:( Jij bent er zeker ook een dat als de eerste hit van google a zegt, je nooit meer b zal zeggen.

Ik heb namelijk al voldoende voorschakel Transformators gezien in mijn leven. Lijken op een gewone adapter maar toch net even anders.

[ Voor 11% gewijzigd door muppet99 op 04-01-2016 14:16 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Probeer eens een accu met een wisselstroom op te laden?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 20:34
Ik heb iets soortgelijks eens gedaan met een boormachine,
Alleen moest ik daarvoor de batterij in het apparaat houden.

Heb hiervoor een klein gaatje geboord in de machine waar ik de kabel doorheen heb gestoken, en binnenin vast gesoldeerd.

Je zou tijdelijk eens kunnen kijken wat er gebeurd als je de kabel van de adapter tussen je accu-punten weet te krijgen met de accu erbij.

Overigens over gelijk/wissel-stroom, ik ken geen batterij-laders die met wissel stroom opladen. Batterijen geven immers ook gelijkstroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• muppet99
Lees aub even de topicstart goed.... hij wil hem aansluiten op een AC adapter..... Dus niet op de adapter die er bij zit maar gewoon een AC adapter.

Assumptions are the mother of all fuckups

[ Voor 13% gewijzigd door muppet99 op 04-01-2016 14:18 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 22:45

QinX

Shai-Hulud

muppet99 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:17:
Lees aub even de topicstart goed.... hij wil hem aansluiten op een AC adapter..... Dus niet op de adapter die er bij zit maar gewoon een AC adapter.

Zoals hij zelf zegt is hij een elektronica noob, en men zegt wel eens AC adapter als met een AC naar DC adapter bedoeld. iets met volksmond en technisch correcte uitspraak. Ik zeg zelf ook AC adapter vaak terwijl ik een AC naar DC adapter bedoel.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Gelukkig kun je dat allemaal meten.

+ en - van adpater meten. Als het voltage met de gelijkstroom meting niet lukt kun je wisselstroom meten met de multimeter: dan is het gelijkstroom wisselstroom mismatch.

En als het voltage helemaal inzakt als je hem aanzet dan is de adpater niet sterk genoeg.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
ow excuseer...

Op de adapter lees ik het volgende:
Input: 230V AC @ 50hz en 500mA
Output: 12V DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verrek, zo kun je het ook lezen. Ik had echt begrepen dat het de bijgeleverde adapter was. Anyway, het punt blijft deels staan. De adapter moet de juiste spanning leveren, de gewenste stroomvorm (AC of DC), en tot slot nog voldoende kunnen leveren ook nog.

offtopic:
Overigens vond ik de reactie een beetje overtrokken, maar ok
QinX schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:21:
[...]

Zoals hij zelf zegt is hij een elektronica noob, en men zegt wel eens AC adapter als met een AC naar DC adapter bedoeld. iets met volksmond en technisch correcte uitspraak. Ik zeg zelf ook AC adapter vaak terwijl ik een AC naar DC adapter bedoel.
Zo had ik hem ook begrepen. Het AC gedeelte slaat dan op het feit dat 'ie in een stopcontact
offtopic:
wandcontactdoos
gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1989
  • Laatst online: 02-09 20:34

Omdat de topic-starter daarin ook zegt dat hij enigszins een electro-noob, ben ik er vanuit gegaan dat hij met een AC adapter bedoelt, dat het een adapter betreft die hij in het 230v stopcontact steekt en er 12v gelijkstroom uit krijgt. De kans dat hij een 12v wisselstroom adapter lijkt me heel erg klein.

Daarnaast was ik er wel vanuit gegaan dat de lader (wat ik aangenomen heb als de AC adapter in kwestie) bij de compressor was geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mastakilla schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:22:
ow excuseer...

En staat er op de compressor nog iets over de stroom die hij vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Hooglander1 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:02:
De plus en min heb je wel correct aangesloten?
Ik heb gewoon beide geprobeerd en beide geven hetzelfde effect (licht gezoem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
DrivinUCrazy schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:24:
[...]

En staat er op de compressor nog iets over de stroom die hij vraagt?
Er staat enkel op 12V DC...

Het is een Top Craft TAC-12V/2008BE ; 10l/min ; max 11 bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
leon1989 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:24:
[...]

Omdat de topic-starter daarin ook zegt dat hij enigszins een electro-noob, ben ik er vanuit gegaan dat hij met een AC adapter bedoelt, dat het een adapter betreft die hij in het 230v stopcontact steekt en er 12v gelijkstroom uit krijgt. De kans dat hij een 12v wisselstroom adapter lijkt me heel erg klein.

Daarnaast was ik er wel vanuit gegaan dat de lader (wat ik aangenomen heb als de AC adapter in kwestie) bij de compressor was geleverd.
correct... excuses voor het misverstand...

mocht de bijgeleverde adapter niet goed zijn, kan ik nog wel eens op zolder kijken of ik iets anders kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
Op 500 mA ga jij geen compressor rondkrijgen :)

Als je 6 uur moet laden op 500 mA om je accu vol te krijgen heb je zo'n 3Ah aan energie in die accu gestopt (in theorie).
Als je die er in 5 minuten volledig uit trekt heb je 5 minuten lang 36A uit de accu getrokken (als mijn rekenkunsten me niet in de steek laten)

mijn advies, accu vervangen en accepteren dat je beter een compressor op 220V~ kan kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:51
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:30:
Op 500 mA ga jij geen compressor rondkrijgen :)

Als je 6 uur moet laden op 500 mA om je accu vol te krijgen heb je zo'n 3Ah aan energie in die accu gestopt (in theorie).
Als je die er in 5 minuten volledig uit trekt heb je 5 minuten lang 36A uit de accu getrokken (als mijn rekenkunsten me niet in de steek laten)

mijn advies, accu vervangen en accepteren dat je beter een compressor op 220V~ kan kopen :)
BE AWARE:

230V op 500 mA

230/12 = +/- 20
Dus 20x0,5 = toch 10A...
Laten we zeggen dat die er 6-8 A aan overhoud efficiëntie enz... Heb je nog steeds een aardig vermogen van 80W. Ook al is dit weinig voor een compressor, maar is maar een compact ding dus wie weet :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

muppet99 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:13:
[...]

|:( Knap dat jij dat zo kan zien. Dus jij gaat er blind van uit dat de adapter geen wisselspanning kan hebben. Als je dit zou kunnen staven met feiten, be my guest. |:( Jij bent er zeker ook een dat als de eerste hit van google a zegt, je nooit meer b zal zeggen.
De TS schrijft in de TS expliciet dat hij bezig is de compressor op een AC -> DC adapter aan te sluiten. Daarbuiten is dat ook de meest voor de hand liggende situatie. Dus zolang niets daar tegen spreekt kunnen we daar gewoon vanuit gaan en verder gaan met zoeken naar een oplossing. (ipv lopen ranten tegen andere gebruikers hier...)
muppet99 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:06:
Je adapter is waarschijnlijk wisselspanning.
[...]
Juist..

[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 04-01-2016 14:39 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
back2basic schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:06:
Ik zou op de baterijen kijken hoeveel Ampere het is .... en dit vergelijken met de adapter...
Waarscijnlijk kan de adapter niet genoeg stroom leveren...
op de batterij zelf staat niets... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Je hebt waarschijnlijk de 12v 1300mah accu. Dit wordt standaard bij dat soort meuk geleverd. Oplossing is een nieuw accublok kopen, of de interne cellen vervangen. Dit is namelijk net zo duur als een losse AC/DC oplader er op aansluiten. Andere optie is een ander 12v blok aan de + en - hangen. en dan de draadjes accepteren. https://www.batteryking.n...ium=cpc&utm_source=google bijvoorbeeld... genoeg te vinden. Meer mAh mag geen probleem zijn. Als het voltage maar niet teveel afwijkt...

Overigens, wil je voor dit geld gaan lopen klooien? Het is leuk als je wat hebt liggen, maar als je er iets voor aan moet schaffen is de meerwaarde vaak al nihil. Zeker op dit soort goedkope apparatuur (voor 36 euro heb je een nieuwe.. https://www.vanmelis.nl/p...7cqKHT0Vx0wpswaAjaG8P8HAQ ) ook geen gemuts met solderen en weet ik het allemaal..

[ Voor 26% gewijzigd door Point.Flare op 04-01-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Afgehandeld per PM.

Je kunt hem eventueel aansluiten op een auto accu. Snelle manier van testen :)

[ Voor 102% gewijzigd door muppet99 op 04-01-2016 15:02 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het was een mogelijke optie, maar dat gezegd, de 12V adepts waar wisselspanning uit komt zijn wel een flink kleine minderheid, dus zo waarschijnlijk was het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Point.Flare schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:41:
Je hebt waarschijnlijk de 12v 1300mah accu. Dit wordt standaard bij dat soort meuk geleverd. Oplossing is een nieuw accublok kopen, of de interne cellen vervangen. Dit is namelijk net zo duur als een losse AC/DC oplader er op aansluiten. Andere optie is een ander 12v blok aan de + en - hangen. en dan de draadjes accepteren. https://www.batteryking.n...ium=cpc&utm_source=google bijvoorbeeld... genoeg te vinden. Meer mAh mag geen probleem zijn. Als het voltage maar niet teveel afwijkt...

Overigens, wil je voor dit geld gaan lopen klooien? Het is leuk als je wat hebt liggen, maar als je er iets voor aan moet schaffen is de meerwaarde vaak al nihil. Zeker op dit soort goedkope apparatuur (voor 36 euro heb je een nieuwe.. https://www.vanmelis.nl/p...7cqKHT0Vx0wpswaAjaG8P8HAQ ) ook geen gemuts met solderen en weet ik het allemaal..
aangezien ik het ding reeds tweedehands voor een appel en een ei op de kop hebt getikt, ga ik er zeker geen geld meer aan uitgeven... dus ik ga geen nieuwe batterij of adapter er voor kopen... Ik heb echter hopen adapters die op de zolder liggen te stof vangen, dus als ik er daar 1tje van kan hergebruiken voor dit, is dat mooi meegenomen...

Aangezien je zegt dat de batterij waarschijnlijk 1300mA is en de adapter 500mA, veronderstel ik dat je bedoeld dat de adapter niet sterk genoeg is?

Ik heb net geprobeerd het amperage te meten als ie op de batterij is aangesloten... Veel snap ik er nog niet van... De multimeter staat op A~ en dan de stand 20m/20A. Ik heb de zwarte draad in de COM steken. De rode had ik eerst in de 20A MAX steken, maar deed hij niets, dus heb ik het ook eens in de mA gestoken (ik denk dat hierbij ook staat 200mA MAX, maar het is niet helemaal duidelijk). Anyway, als de rode in mA steekt en ik start de compressor van de batterij, dan begint ie met een waarde van 8-5 en zakt ie vervolgens razendsnel tot ongeveer 0,02 (geen flauw idee welke eenheid). Kan iemand hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Heb net een oude adapter van een kabelmodem geprobeerd (14V ; 1,7A) en deze doet al iets meer...

De batterij doet de motor ongeveer 10x per seconde pompen. De oude kabelmodem adapter, lukt het maar ongeveer 1x per seconde...

Kan ik hieruit concluderen dat de originele adapter (500mA) en ook de kabelmodem adapter (1,7A) beiden te weinig ampere bieden (hoewel de kabelmodem adapter al wat meer in de buurt komt)?
Of is het misschien nog iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Laatst online: 11:28
Wellicht een (oude) ATX voeding. Deze leveren wel wat meer Amps op de 12V.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Mastakilla schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:20:
Kan ik hieruit concluderen dat de originele adapter (500mA) en ook de kabelmodem adapter (1,7A) beiden te weinig ampere bieden (hoewel de kabelmodem adapter al wat meer in de buurt komt)?
De originele adapter trekt max .5A aan de 230V zeide, dat is dus bijna 10A aan de 12V kant.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 04-01-2016 15:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Is afgezekerd op 0.5A, dat wil niet zeggen dat ie ook 10A aan de uitgang kan leveren (in fact, ik weet wel zeker dat dat niet gaat gebeuren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ach aangezien het hier om een vrij goedkoop product gaat betwijfel ik dat ook, maar ik ga er van uit dat dat ding meer als 2A aan de 12V kant aankan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
Ik gok dat de 500 mA de stroom van de 12 V uit is, en niet van de 230 in.
@TS plaats anders eens een paar foto's van het een en ander waar type nummers op te lezen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Mastakilla schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:22:
ow excuseer...

Weet je zeker dat die 500mA aan de AC-kant staat?

12VDC / 500mA is een veelvoorkomend simpel adaptertje, zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://poweradapter.co/images/1/linksys_ad12-05a.jpg
(Deze is 120VAC-in, maar dat maakt voor het voorbeeld niet uit)

Dat betekent dus 500mA (0.5A) aan de 12V kant.
Het vermogen is dus: 12 * 0.5 = 6 W.
Dat is natuurlijk véél te weinig voor een compressor.
Zelfs bijvoorbeeld zo'n klein compressortje van een tientje vraagt al 144 W:
https://www.conrad.nl/nl/...0548_pla-841879&WT.srch=1

Daarvoor zou je dus minimaal 144/12 = 12A nodig hebben aan de DC-kant.
Er zijn maar weinig adapter-voedingen die dat leveren. Wellicht een laptop-adapter, al zijn die vaak een andere spanning (19 of 21.5V).
Zoiets zou wel kunnen: https://www.conrad.nl/nl/...sloten-150-w-1297268.html
(Een inbouwvoeding, vergelijkbaar aan een PC-voeding maar dan alleen met 12V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Mastakilla schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:07:
[...]

aangezien ik het ding reeds tweedehands voor een appel en een ei op de kop hebt getikt, ga ik er zeker geen geld meer aan uitgeven... dus ik ga geen nieuwe batterij of adapter er voor kopen... Ik heb echter hopen adapters die op de zolder liggen te stof vangen, dus als ik er daar 1tje van kan hergebruiken voor dit, is dat mooi meegenomen...
Geen oude accu? Gezien je oude meuk wil gebruiken... Zelfs een oude 12v auto accu zou werken. Als hij maar 12v levert!
Aangezien je zegt dat de batterij waarschijnlijk 1300mA is en de adapter 500mA, veronderstel ik dat je bedoeld dat de adapter niet sterk genoeg is?
Correct. Een oplader is iets anders dan een accu. Let goed op je Voltage! Als je meer dan 14v gaan aansluiten heb je kans op een goede vonk en een lekkere optater (en in het slechtste geval een mooie binnenbrand). Dus ga alsjeblieft geen oude laptopvoeding er aan hangen..
Kan iemand hier iets mee?
Nee. Het is als Chinees wat je daar neerpent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dit soort compressoren hebben meestal een 540 of een 550 motor, dit zijn motoren die belast met gemak 5 tot 10A kunnen trekken en dat ga je niet met een simpele stekkeradapter lukken. Je zult echt een degelijke voeding moeten hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Hoe groot is die adapter? Want dat is een 100Watt adapter zal best groot zijn. Die 500mA is gewoon de absolute maximum, doen ze nooit.
Zeker als het een acculader is, want dan is het vaak 10% van de accucapaciteit, secundair.

Het probleem zit hem erin dat een accu veel meer kortsluitstroom kan leveren dan een voeding.
Een 12V 1Ah accu kan wel 30 ampere kortsluitstroom doen (niet langdurig, warmte!) om de motor te starten .e.d.
Een 12V 1A voeding doet 1A en heel kort (<ms) de condensatoren ontladen voor een klein stroompiekje alvorens in kortsluitbeveiliging te gaan. Dan wil de motor niet echt aanlopen.

Voorbeeld 1.2Ah 12V lood accu. (is niet duur, vraag lokale brommerwinkel)
http://www.farnell.com/datasheets/1696431.pdf

Wil je hem toch draaien op een voeding, zoek dan een ~20 tot 40 Ampere DC voeding. Maar dat is erg duur, en vereist goede kabels/connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
oei, dat zo'n simpel compressortje zoveel vroeg van een adapter had ik nooit durven denken...

zal zo meteen nog proberen een fotootje te posten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
oude PC voeding is je vriend om het te testen :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:51

thof

FP ProMod
Als ik een beetje google op 12 compressors 10L, komt die 12V 10A nog best wel voor.
Zou dan ook zeker een zwaardere voeding of accu proberen.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
originele adapter:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgsafe.org/5367a38.jpg

kabelmodem adapter:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgsafe.org/9881692.jpg

compressor:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgsafe.org/5431b7b.jpg

batterij:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgsafe.org/5538ec7.jpg

Ik merk ook net dat ik daarstraks stront in mijn ogen had, aangezien ik nu op de batterij gewoon 1300mAh zie staan.
Kan iemand misschien verklaren waarom die 1.7Ah adapter van de kabelmodem dan nog steeds onvoldoende blijkt?

[ Voor 9% gewijzigd door Mastakilla op 04-01-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
met een oude voeding van een PC doet ie het trouwens wel gewoon... dus die 1.7Ah lijkt idd ook onvoldoende... snap alleen niet goed waarom (als de batterij ook maar 1.3Ah is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

1300mAh is geen 1300mA, het verschil zit in de "h".

Zonder de h is het een stroomaanduiding, met een h is het een capaciteit. Als je het merk en model cel weet wat er in die accu zit kan je de specs opzoeken wat die accu maximaal zou mogen leveren aan amperage. Ook hier is leveren een beetje fout begrip omdat de belasting de stroom bepaalt en niet de voeding.
Waarschijnlijk zit er gewoon een NiMh accu in en die kunnen standaard 5C leveren, ofwel een stroom wat 5x de capaciteit is (zonder de "h") in dit geval 6,5A. Uiteraard kunnen pieken best nog wel hoger oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
ah ok, dus ik moet een voeding vinden waar ongeveer 6,5A op staat geschreven... straks eens zoeken of ik er ook zo nog 1 vind... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
nog een klein extra vraagje:
Stel dat ik geen oude adapter met voldoende vermogen vind, dan moet ik wel een voeding van een pc gebruiken...

Ik heb er nog wel een oude liggen, maar echt praktisch om aan te sluiten is dat niet...
Vandaar dat ik me afvraag of het ook "veilig" is om deze aan te sluiten op de voeding van mijn "hoofd PC". Dit is een goede 850W Seasonic, dus moet het normaal qua vermogen wel aankunnen, maar ik ben een beetje bang dat die compressor misschien "te plots piekt" en dat daardoor de stabiliteit in gedrang kan komen?

Nog wat berekeningetjes hieronder:
Pak dat de compressor max 10A in piek trekt? (ik heb hem met de batterij tot 8A zien gaan) dat zou dus 120W zijn...
Heb 6 HDDs, 2 SSDs, 12GB RAM
Ik heb een i7 920 @ 3,8Ghz (niet veel overvolted), dus die slurpt wel wat, maar ook niet gigantisch. En ik wou niet direct OCCT lopen tijdens het afstoffen ;)
Ik ga niet afstoffen tijdens het gamen ;) dus mijn nVidia 280X GPU gaat ook slechts idlen

Ik denk dat ik met de GPU en CPU te laten idlen al wel de 120W bespaar.

Mocht er toch een risico zijn door dit te doen, dan laat ik het liever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Ik zou het niet op je huidige PC aansluiten, kans op kortsluiting en defecte hardware word sws groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Door externe kortsluiting schade op je hardware? Dat moet je toch eens uitleggen.

Ooit op mijn 486 tower had ik in de front wat busjes gemaakt om 12 en 5v af te tappen, werkt prima maar mijn 12v Proxxon (soort dremel) liet af en toe toch de PC crashen, een motor kan wat rare storingen op de voedingslijn geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
ok dat is dan geen optie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Goede plek om adapters te scoren voor zulke projectjes is je plaatselijke kringloop..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
Kijk dank voor de foto's dat maakt wat duidelijk.

Ik denk dat 6.5A wel wat weinig is, De opstart stroom van zo'n motortje kan nog aardig hoog zijn.
Zelf zou ik gaan voor een voeding van minimaal 10A.

De originele adapter gaat tot 15V die 12 Volt komt dus niet zo precies.
De orginele accu kan zo ook eens 14.4 Volt zijn als deze vol is.

Als een oude PC voeding geen optie is zou ik bij de kringloop zoeken naar een voeding tussen de 12 en 15 Volt met minimaal 10A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 22:11
http://www.instructables....e-Lab-Bench-Power-Supply/
Kijk daar eens naar. Je kunt met een oude Pc voeding een mooie bench power supply maken. Als je aan je compressor dan een mooi vast snoer maakt is het prima eenvoudig aan te sluiten.

Natuurlijk hoef jij als je vind dat dat onnodig is geen variabele voeding te gaan creëren. Alleen de 12volt aansluiten zou al voldoende moeten zijn.

en meer links

[ Voor 13% gewijzigd door Clifdon op 05-01-2016 09:24 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
trouwens ik zie dat de originele accu een NiCD accu is..

laad deze eens op, hang er een 12V lampje van 5 Watt aan oid en wacht tot ze uit is. wacht dan een 24u, en zonder hem op te laden nog eens doen tot ze uit is.. na een keer of 5 zal er weinig meer gebeuren.. dan laad je de accu op en herhaal je het nog eens... je zal dan zeer waarschijnlijk kunnen merken dat je accu langer mee gaat..
dit truukje werkte prima op 2 NiCD boormachine accus en de accu van mn maglite vond t ook geslaagd.

maglite had nog amper 20 min op een volle accu.. nu ruim 1,5u voor het te zwak wordt om nog bruikbaar te zijn.
accuboren idemditto van eigenlijk onbruikbaar (lees sneller leeg dan weer opgeladen in de 30 min snellader) naar gewoon een redelijke gebruikstijd. 100% worden ze nooit maar liever 50% dan 25% capaciteit hebben :P

en een nieuwe accu kan in de meeste gevallen altijd nog.. toch?

404 Signature not found

Pagina: 1