Akai AP-002 platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnass
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-04 09:05
Hey,

Ik heb op de zolder van m'n ouders een oude akai AP-002 platenspeler gevonden. Na enige inspectie zag ik dat de aandrijfriem versleten en verstorven was. Aangezien die patenspeler op zolder stond zal hij ook wel onderhevig zijn geweest aan temperatuurswisselingen en vocht.
Iemand hier die een idee heeft van de afmetingen van zo'n riem en waar ik evt. terecht kan om die platenspeler eens grondig laten nazien? (ben van west-vlaanderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 16:30
Veel hoef je er niet aan te doen. Als de armlift goed werkt en de naald is nog in goeie staat, dan ben je met een nieuwe riem snel vertrokken. Wel even het tegengewicht correct afstellen. Na al die tijd zou ik toch uitkijken naar een nieuw element + naald (een Audio Technica AT95 bvb). Indien je van Zuid-West-Vlaanderen bent, raad ik aan om naar Teleshop in Roeselare te gaan. De eigenaar heeft hoogstwaarschijnlijk een passende maat qua riem op stock.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnass
De naald is versleten/kapot. Ik vraag me af of het de moeite zou zijn om hem te laten herstellen. Daarnet in een electro winkel binnen geweest en daar vertelden ze me dat ik rap boven de 100 euro kosten zou zitten (had de platenspeler mee). Nu is dat mss puur verkoperspraat. Maar ik zit wel de twee opties af te wegen. sowieso moet de stroomkabel vervangen worden (geen aarding etc en past niet meer in het stopcontact) zou ik de electronica van binnen eens willen laten nakijken en opkuisen, en moet er een nieuwe naald en/of element op, en dan nog de riem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:24
€100,- lijkt mij een beetje ruim genomen:

een nieuwe snaar is €7,25
een nieuwe naald zou waarschijnlijk €21,- zijn

een nieuwe stekker heb je al voor een euro of 2 (een platenspeler hoeft niet perse geaard aan het stopcontact te worden. wel is een losse aarde draad tussen platenspeler en versterker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-05 08:15
Ik heb hier een Akai AP-003 staan waarvan ik de snaar en bedrading/element+naald heb vervangen, voor +- 10 euro voor de snaar (dan heb je een dure!) en min. 25 maar liever +-50 euro heb je een mooi element en naald. Nu nog een goede versterker die het kleine signaal van de platenspeler zonder al te veel ruis naar muziek kan omzetten ;).

Als je wilt kun je uren lezen over de verschillende technieken rond naalden en elementen, maar wat ik begrepen heb: ga voor een element+naald die iets duurder is dan de keramische elementen bijv.

Nog een klein beetje leesvoer.

[ Voor 7% gewijzigd door Qaatloz op 05-01-2016 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnass
ok, en de electronica aan de binnenkant? ik zou 'm zelf willen openvijzen om eens af te stoffen en na te kijken, maar ik zou niet weten waar te beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-05 08:15
Ik had zelf met mijn speler last van een brom (niet goed geaard, etc.) dus als hobbieprojectje heb ik hem practisch helemaal opengesloopt onder het motto: kapot is hij toch ;). Er zat/zit in mijn speler geen electronica. Alleen een element en naald die met 4 kabels door de arm aangesloten zit op de tulpstekkers achterop.

Gescheiden daarvan is de aansturing van de motor met enkele schakelaars die de motor aan en uit zetten (als je de arm in rust positie plaatst). Het zijn apparaten uit de jaren 70 dus nagenoeg volledig mechanisch, geen chips of microscopische printplaatjes. Het mechaniek dat bepaalt wanneer de naald weer van de plaat wordt getilt en terug naar de rustpositie gedraaid wordt is mechanisch en af te stellen met wat schroefjes en veertjes. Pas geleden kwam ik er achter dat ik dat iets te strak gedaan heb, dus een plaat die erg vol zit (in mijn geval beethovens 9e symphonie) kan op mijn platenspeler nu even niet volledig afgespeeld worden :+

Ik heb nog even gekeken op www.vinylengine.com maar helaas hebben ze daar alleen de handleidingen voor de AP001 en AP003

[ Voor 11% gewijzigd door Qaatloz op 05-01-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnass
Hallo, heb de platenspeler laten nakijken in teleshop roeselare + nieuwe riem en naald (stanton 505v3).
Nu was mijn vraag, hebben jullie een idee van een goeie voorversterker (prijs/kwaliteit). En als ik de cinch kabels laat overlopen in een aux kabel (voor aan te sluiten op mn bose sounddock) heb ik dan geen/weinig/veel kwaliteitsverlies?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vadania
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-03 13:11
Hallo! Ik heb ook de Akai AP-002. Ik zie dat je dus olie erin moet doen?
Weten jullie welke olie en hoeveel ongeveer?
En als ik het goed begrijp, kun je hem beter niet rechtstreeks aansluiten op
je surroundset? Wij hebben een Harman Kardon set.
Alvast bedankt :)
Pagina: 1