Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

energiemonitoring zonder extra hardware met OCR en timelaps?

Pagina: 1
Acties:

• World of Warmth
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 18-03-2016
Ben sinds 2009 bezig met een soort zoektocht naar het verkrijgen van live energieverbruik in grafiekvorm op een smartphone. Daar zijn tegenwoordig prachtige slimme meters en devices voor. Eigenlijk is er altijd extra hardware voor nodig, dit is toch een drempel voor veel mensen. Zou het mogelijk zijn om met een OCR-app (Optical Character Recognition) in combinatie met een timelaps-app je nachtverbruik gas of stroom in grafiekvorm weer te geven alleen met behulp van een smartphone? Dus zonder extra losse hardware. De losse apps zijn beschikbaar, alleen de combinatie ben ik nog niet tegengekomen, iemand tips?

World of Warmth wijzigde deze reactie 04-01-2016 13:38 (4%)

• br men
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 26-03 11:08
Je wilt je smartphone permanent in de meterkast gaan hangen hiervoor?

• World of Warmth
nee, dat gaat niemand doen (of alleen met een oude telefoon), minimaal één nachtje, dit kan al een hoop info opleveren, aangezien een relatief hoog nachtverbruik een belangrijke indicator is voor energieverspilling, ook overdag. Vaak zijn pompen die 24 uur per dag (soms onnodig en onbewust) lopen zeer grote verbruikers. Vaak verschillen de verbruiksprofielen ook niet zo sterk per dag. Dus het is vooral bedoeld als een éénmalige laagdrempelige app om enig inzicht te krijgen in je energieverbruik. Wachten op je slimme meter kan altijd nog.

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
World of Warmth schreef op maandag 04 januari 2016 @ 11:26:
Ben sinds 2009 bezig met een soort zoektocht naar het verkrijgen van live energieverbruik in grafiekvorm op een smartphone. Daar zijn tegenwoordig prachtige slimme meters en devices voor. Eigenlijk is er altijd extra hardware voor nodig, toch een drempel voor veel mensen. Zou het mogelijk zijn om met OCR (Optical Character Recognition) app in combinatie met een timelaps-app je nachtverbruik gas of stroom in grafiekvorm weer te geven alleen met behulp an een smartphone? De losse apps zijn beschikbaar, alleen de combinatie ben ik nog niet tegengekomen, iemand tips?
Ondanks dat ik niet echt snap waar je heen wilt (je smartphone is toch ook hardware? Wil je de gebruiker elke dag een foto van de meterstanden laten maken?)

Ik heb zo'n systeem ooit mede ontwikkeld. Ja het is mogelijk, maar het is te foutgevoelig door de grote verscheidenheid aan meters, beschadigde getallen op het loopwerk, installatiefouten, verschillen in loopwerken en weergave en de prijs van de hardware (in dit geval een camera op de gasmeter).

In het geval van een smartphone in je meterkast hangen: vergeteet het maar. Ik kan je garanderen dat er door de flitser te veel reflectie aanwezig is op het glas/plastic van de loopwerken.

EddoH wijzigde deze reactie 04-01-2016 11:43 (7%)

• World of Warmth
Klopt, ik bedoel ook zonder extra hardware. Dit kost toch vaak rond de 100 euro, vaak meer dan mensen denken te kunnen besparen, als ze uberhaupt al iets denken te kunnen besparen. Niet elke dag één foto, maar één nacht elke 30 seconden. De app https://www.anyline.io/meter-reading/ komt al aardig in de buurt, maar die is bedoeld om éénmalig via een foto je meterstand door te geven aan het energiebedrijf. Een app als instasun https://itunes.apple.com/...me-lapse/id965634526?mt=8 kun je instellen om bijvoorbeeld gedurende 12 uur elke 15 seconden een foto te maken. Als die foto realtime in één getal wordt omgezet (en niet opgeslagen als foto) heb je volgens mij aan het eind van de nacht een behoorlijk gedetailleerde grafiek. Kan me inderdaad voorstellen dat het foutgevoelig is, maar het voordeel is wel dat het bijna volledig offline kan draaien (privacy gevoeligheid), het is ook puur indicatief bedoeld en heeft geen formele status om bijvoorbeeld je meterstanden door te geven.

• World of Warmth
Flitser is inderdaad niet handig, beter deur van de meterkast open laten en lamp in de hal laten branden (kost wel extra energie :-)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

En als de deur open is, waar/hoe hang je dan de smartphone voor de meter? ;)

EddoH wijzigde deze reactie 04-01-2016 12:17 (27%)

• World of Warmth
Dat lijkt me een kwestie van wat pielen met een selfiestick of een ijzerdraadje, een paar goede voorbeelden online zorgt denk ik wel voor de nodige creativiteit. Een selfiestick op statief lijkt me het meest geschikt.

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Tsja. Mijn gasmeter hangt in de trapkast, dus ik heb aan de wand daartegenover een ip-cam en een 3 Watt LEDlampje opgehangen. De cam stuurt elk half uur een jpg naar mijn server, en als ik een grafiekje wil maken ga ik wel een half uurtje data kloppen in excel.

Ik heb er ook wat andere metertjes naast gehangen: :P

l'art pour l'art

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:28

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Temperatuur van de kruipruimte ...
Leuk als de batterij leeg is van de opnemer :P
Ik vraag maar niet waarom dat van belang is ;)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Voor een meter met wijzertjes ziet dit eruit als een goede kandidaat: http://olammi.iki.fi/sw/dialEye/

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• World of Warmth
Ziet er mooi uit, zat meer aan zoiets te denken: *knip*, niet je website spammen

Voor echte verbruiks profielen moet je denk ik vaker dan 1x per half uur meten, (paar keer per minuut, net als een slimme meter) dan zie je koelkasten die aanslaan. Belang lijkt me duidelijk mensen met een slimme meter besparen zo 10-20% op hun verbruik zonder in te leveren op comfort. Zeker huishoudens met een Nutscode (12x je voorschot) van meer dan 1 netto maandsalaris kunnen vaak snel en eenvoudig besparen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 04-01-2016 19:57 (8%)

• Engineer Stewie
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 00:42
quote:
Speedy-Andre schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:12:
Temperatuur van de kruipruimte ...
Leuk als de batterij leeg is van de opnemer :P
Ik vraag maar niet waarom dat van belang is ;)
13,9°C in de keuken, snap niet waarom iemand het uberhaupt zo hard laat afkoelen, dat zijn temperaturen waarbij vocht condenseert en zich afzet op koudebruggen.

AMD Ryzen 5 1600X@4.0GHz - Corsair 16GB DDR4 3200 - GTX 1080Ti OC - 250GB 960 Evo SSD - Crucial mx300 525GB SSD

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Ik heb dit voor mijn gasmeter als proof of concept wel eens gedaan met een niet-gebruikte telefoon bij mijn gasmeter. Daarvoor op die telefoon IP-webcam geïnstalleerd, om remote foto's te kunnen nemen. Het script deed het volgende:
- ledje aan
- foto nemen
- ledje uit
- plaatje roteren (telefoon hing ivm usb-aansluiting op zijn kop)
- gedeelte met tellerwerk uitsnijden
- ruisfilter eroverheen
- OCR
Dat ocr heb ik eerst via een online site gedaan (newocr.com) maar later direct op de raspberry pi zelf.
Dit werkte, maar dat IP-webcam liet het elke keer afweten. Dan moet ik die applicatie opnieuw starten, maar daarbij beweegt de telefoon zodat de uitsnede van het tellerwerk niet klopt, etc. Te omslachtig allemaal.

Mijn elektriciteit meet ik nu dmv een LDR-sensor tegen het pulsledje van de meter. Daarbij een scriptje die bij elke puls te tijd tussen de laatste 2 pulsen bijhoudt, en dat omrekent naar het actuele verbruik. Ook dit draait op een raspberry pi. Zo'n sensor kost erg weinig, de hele module was $1,50 ofzo.

• World of Warmth
The DialEye is in ieder geval precies dezelfde zoektocht, ziet er nog erg "under construction uit". Een timelaps filmpje van zo'n wijzer meter zou ook leuk zijn, maar is niet echt te vertalen naar een logger of grafiekvorm lijkt me.

• World of Warmth
Raspberry is gaaf, maar voor veel huishoudens een brug te ver. Als ideale script:

- app downloaden
- telefoon op selfiestick positioneren voor de meter.
- app openen
- druk op "play"
- gaan slapen
- wakker worden
- druk op "stop"
- grafiek als foto opslaan
- delen met je buren.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 27-03 11:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Regelmatig een foto nemen is geen probleem. Ik doe dat elke dag om mijn meterstanden op te nemen, ik heb daarvoor drie pricewatch: Eminent iCAM Webcamera met Microfoon (EM1089) webcams in de meterkast hangen. Kwaliteit is een beetje naadje en ik heb nooit OCR geprobeerd, vooral de watermeter is bij mij slecht leesbaar.

Die webcams hangen aan een laptop met ubuntu en met fswebcam kun je een webcam foto's laten maken. Schedulen in linux is natuurlijk ook supersimpel.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik doe het ook nog handmatig.
In mijn meterkast heb ik enkele oude cctv cams geplaatst en de coax outputs gaan gezamelijk via een cat5 kabel naar een recorder.
Met een Kaku schakel ik dagelijks de voeding van de cams en de verlichting even in, de recorder neemt op dat tijdstip de beelden op.
In principe heb ik met dit systeempje de basis voor ocr logging, maar ik typ het zelf wel ff over ;)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Spijkerstof
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
Is dit niet allemaal extra hardware? Telefoon ophangen, webcams, foto's maken..

• World of Warmth
klopt, wat mij betreft zou alleen een selfiestick of ander montagehulpmiddel en (tijdelijk) een smartphone moeten volstaan. De uitrol van slimme meters in in 2015 begonnen, maar gaat nog wel even duren. Dit gaat dus vooral over het op een low/no-budget creatieve manier digitale data trekken uit oude meters.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 27-03 11:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heb je al eens gekeken naar webcam apps voor Android? IP Webcam bijvoorbeeld? Of apps die timelapse foto's nemen: Lapse It, Framelapse, Time Lapse?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• World of Warmth
Op het Nuon-forum noemen ze het "rustverbruik", belangrijke indicator.
https://forum.nuon.nl/ene...-elektra-rustverbruik-594

• World of Warmth
quote:
Maasluip schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:48:
Heb je al eens gekeken naar webcam apps voor Android? IP Webcam bijvoorbeeld? Of apps die timelapse foto's nemen: Lapse It, Framelapse, Time Lapse?
Nee, dank, zal ik doen. Ken alleen op iPhone "Instasun", die is wel makkelijk in te stellen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik vond de Pixometer app voor Android, hij is er ook voor i-dingen :)

Deze kan elke meter uitlezen met een mechanische of digitale teller, maar geen draaiende wijzertjes.
Na registratie kan je de resultaten opslaan, maar dat zou ik liever zonder registratie willen.

• World of Warmth
Zit aardig in de richting, maar dan nog met timelaps-functie, inloggen is inderdaad killing voor dit soort apps.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Probeer je nu een app te vinden die precies doet wat je wilt, of wil je zelf wat gaan maken?
Een app die precies doet wat jij in de startpost beschrijft bestaat voor zover ik weet niet. Eventueel kun je verschillende apps/api's aan elkaar gaan knopen, hier zul je zelf wat voor moeten gaan programmeren of scripten.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ze hebben een SDK, waar je voor kan emailen.
Het is een bedrijf dus ik verwacht dat het niet gratis zal zijn of beperkt bruikbaar :)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 28-03 18:48
quote:
rustverbruik of hier ook wel sluipverbruik genoemd, dat is een aardige factor van wat je gebruikt per jaar in huis.
dit vooral omdat het 24 uur per dag is 7 dagen per week en 52 weken per jaar.
dat telt flink op.

voorbeeld:
stel je hebt een sluipverbruik van 200W. (niet vreemd in een huishouden van een tweaker.)
dan heb je 200W x 24 uur x 7 dagen x 52 weken = 1747200Wh of delen door 1000 = 1747 kWh
en dat kost met een prijs van 20ct/kWh ongeveer 350€ per jaar.

stel ik wil pizza warm maken in een flinke elektrische oven:
dan heb ik 15 minuten nodig met 3000W(of 3kW) of 3kW / 60 min x 15 min = 0,75kWh
1747kWh/0,75kW = 2300 pizza's kun je verwarmen voor 200W sluipverbruik per jaar. >:)

dus ik snap je vraag stuk voor een appje eigenlijk wel.
gewoon om eens incidenteel te meten wat je nu eens doet op een dag aan gebruik.
niks mis met het idee. _/-\o_

maar ik geef je dan ook dit vraag stuk:
voor een euro of 200 koop je makkelijk een systeem waarmee je kunt meten wat je huis gebruikt en dat meteen 24x7 ;)
en als je dan goed je sluipverbruik elimineert, dan heb je het binnen een jaar weer terug verdiend.
(hiermee wil ik absolute niet zeggen dat het appje waardeloos is, zou het zelfs gaaf vinden als iemand dit zou maken, ik betwijfel allen de waarde van de app op de lange duur ;) )

edit:
voor de duidelijkheid.
ik vind de app een super idee.
maken en in de app store gooien (vraag een heel klein bedrag voor onderhoud).
en je hebt wel iets wat goud is.

migjes wijzigde deze reactie 05-01-2016 11:15 (5%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Die app is mooi, maar als je alle telwerken wilt loggen dan zou je 3 smartphones nodig hebben (E, G, W).
Ook is het lastig met E-tellers die 4 regels om beurten weergeven, dan is time-laps zelfs nodig.
Als je de SDK hebt dan is het OCR deel geregeld, de rest bak je er omheen.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True