Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:37
Beste Tweakers,

Was van plan om dit in het algemene beleggerstopic te plaatsen maar discussie hieromtrent zou teveel offtopic gaan vandaar deze aparte thread.

Ik ben van plan om de wondere wereld van het passief/indexbeleggen toe te treden. Hiervoor heb ik verschillende online brokers met elkaar vergeleken en concludeerde dat DeGiro met voorsprong de goedkoopste is waardoor ik een account registreerde op hun website.
Een laatste stap is geld overschrijven op mijn online beleggersrekening en ik kan aan de slag.

Gisteren was ik nog enkele recensies aan het doorlezen, tot ik plots op volgende blogpost stuitte: http://www.amsterdamtrade...egiro-screws-clients.html

Toegegeven, ik ben een echte amateur in beleggerswereld en snap zo goed als geen snars van deze blogpost maar de reacties & headline liegen er niet om. Is DeGiro minder betrouwbaar als een andere broker of is dit gewoon een storm in een glas water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het specifieke probleem lijkt vooral relevant voor actieve handelaren, als amateur zou je dat sowieso niet teveel moeten zijn ;)

Als je vooral via een buy-and-hold strategie wilt werken (wat doorgaans goed past bij mensen die het als alternatief voor een deel van het spaargeld willen), dan lijkt het me minder problematisch dat je bij aan- of verkoop een kleiner aanbod van kopers/verkopers hebt door deze beperking.

Let wel, ik heb het alleen snel gescand en ben ook niet voldoende actief als belegger om voor- of nadelen hiervan uitgebreid in te kunnen schatten.

Wat ikzelf wel lastig vind aan DeGiro is dat het wat onduidelijk is hoe ze dan wel geld verdienen (zoals gratis handelen in een aantal beleggingsfondsen); hebben ze domweg minder kosten, hopen ze dat je iets anders wel koopt of komt het geld ergens anders vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:25
degiro verdient toch geld met uitlenen van aandelen?
dit betekend in de praktijk dat bij een faillissement het risico bij jou ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:31
Ik heb het blog niet gelezen en heb geen beleggingsinzicht maar alarmbellen gaan bij mij af door de naam: gebruik maken van een bekend en vertrouwd klinkende naam. "giro-blauw past bij jou."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:57
nachtnet schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:02:
Ik heb het blog niet gelezen en heb geen beleggingsinzicht maar alarmbellen gaan bij mij af door de naam: gebruik maken van een bekend en vertrouwd klinkende naam. "giro-blauw past bij jou."
Dan moet je even verder lezen want DeGiro is een naam die al een tijdje bekend is. Dit is geen scam poging of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:06
Zelf heb ik ook wat langetermijn beleggingen bij DeGiro. Af en toe is er iemand die DeGiro kritisch onder de loep neemt. Dit is naar mij mening alleen maar goed. Ik volg het een beetje en neem het voor kennisgeving aan. Ik zie dit niet aan als een probleem.

Dat ze de ene na de andere award winnen lijkt me ook niet voor niets, echter veel waarde aan hechten doe ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:20
Zelf beleg ik ook bij deGiro met ETF's.

Het risico van uitlenen is naar mijn inziens erg beperkt met ETFs omdat deze niet snel grote koersuitslagen laten zien.

Waar het risico van deGiro eerder zit is de verwevenheid met HIQ. Stel dat dit hedgefunds omvalt, in hoeverre is degiro dan echt helemaal gesplitst. Ik heb een keer een artikel gelezen waarin blijkt dat dit zeker voor de cashrekening raar in elkaar zit.

Al met al vertrouw ik ze op hun blauwe ogen, vooral omdat gratis handelen in de ETF's zo'n enorm voordeel opleverd dat ik het (beperkte) risico wil aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:31
MuddyMagical schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:05:
[...]

Dan moet je even verder lezen want DeGiro is een naam die al een tijdje bekend is. Dit is geen scam poging of zoiets.
Dat ze al langer bestaan is mij wel bekend, dat ze meeliften op de goede oude naam van de voormalige postbank blijft voor mij staan. Juist om het meeliften op een oude bekende naam doet bij mij alarmbellen rinkelen. Niet dat het een scam is, maar juist omdat ze een "bekende" naam gebruiken hebben ze blijkbaar de noodzaak om vertrouwen te suggereren..

goedkoop binnen de bankwereld is vaak synoniem aan risicovol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
nachtnet schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:14:
[...]

Dat ze al langer bestaan is mij wel bekend, dat ze meeliften op de goede oude naam van de voormalige postbank blijft voor mij staan. Juist om het meeliften op een oude bekende naam doet bij mij alarmbellen rinkelen. Niet dat het een scam is, maar juist omdat ze een "bekende" naam gebruiken hebben ze blijkbaar de noodzaak om vertrouwen te suggereren..

En een dure bank betekent een hoge bonus voor het management... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:16
Verdiep je ook even in de storingen bij DeGiro en de problemen met jaaroverzichten. Het is gewoon een budgetclub, maar als je dat prettig vindt een prima partij. Bij andere partijen krijg je meer, maar betaal je ook (wat) meer. Wellicht nog leuk alternatief: www.meesman.nl (als je in indexfondsen wilt beleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
henkjobse schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:34:
Verdiep je ook even in de storingen bij DeGiro en de problemen met jaaroverzichten. Het is gewoon een budgetclub, maar als je dat prettig vindt een prima partij. Bij andere partijen krijg je meer, maar betaal je ook (wat) meer. Wellicht nog leuk alternatief: www.meesman.nl (als je in indexfondsen wilt beleggen).
Meesman is geen alternatief als je een broker zoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:06
nachtnet schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:14:
[...]

Meeliften op de voormalige postbank? Heb ik nog nooit iets van gehoord of gelezen. Bron?
henkjobse schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:34:
Meesman betaal je veel meer kosten en is voor mij meer voor mensen die wat geld willen storten en verder geen omkijken er naar willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Interessant topic. Zelf ook op zoek naar een goede broker om te gaan indexbeleggen en deGiro is inderdaad veruit de goedkoopste en stond dus bovenaan mijn lijst. Hoewel in niet in opties ofzo gaan beleggen staat mij de berichtgeving en reactie van deGiro hierop niet aan. Hieruit is voor mij duidelijk dat deGiro kennelijk zijn geld moet halen door kleine letters en trucjes toe te passen die ik niet kan/wil doorgronden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:32
Kijk eens in het topic over beleggen Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 , daar is over dit onderwerp gediscussieerd. Er is weliswaar geen harde conclusie uitgekomen, ieder moet per slot van rekening zijn eigen risico-bereidheid bepalen, maar daar is wel wat inzichtelijker gemaakt hoe groot (of eigenlijk: heel klein) de risico's zijn. Ik heb besloten bij DeGiro te blijven vanwege de zeer lage kosten. Anderen maken andere afwegingen obv de beschikbare informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20
maxoss schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:13:
[...]

Meeliften op de voormalige postbank? Heb ik nog nooit iets van gehoord of gelezen. Bron?
[...]
De postbank stond ook wel bekend als de Giro. ("giroblauw past bij jou" was ook 1 van hun slogans).
Dus als een bedrijf nu na jaren de naam Degiro aanneemt, proberen ze dus gebruik te maken van de bekendheid en goede naam die de postbank destijds heeft opgebouwd.

iRacing Profiel

Pagina: 1