Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:19
Zoals in de meeste huizen is ook bij ons de spouwmuur tussen ons en het buurhuis niet geïsoleerd.

Volgens de FLIR is het nu aan de zijkanten van de muur (dus grenzend aan de buitenmuur van het huis, waar de wind en temperatuur hun ding doen) op dit moment ca 2 gr C aan de onderkant. Buiten vriest het. Bovendien is er een grote vochtplek ontstaan aan de zijkant. Eerder was al een schimmelplek ontstaan. |:(

Naïsoleren is misschien lastig ivm toegang alleen aan de zijkanten (of een reeks gaatjes in de binnenmuur?!), wellicht ook via het schuine dak. Heeft iemand daar ervaring mee? Een voorzetwandje is eenvoudiger maar het zou me niet verbazen als het vocht blijft bestaan - en wat zal de invloed daarvan zijn (schimmel) bij een voorzetwand? Vocht lijkt uit de spouw zelf te komen.

Bovendien, wat is de invloed op gehorigheid, stel dat de spouw geïsoleerd kan worden? Het is verder een ankerloze spouw; momenteel vrijwel niets te horen van de buren.

Tips / ideeën? (afgezien van: enige bedrijven advies vragen :) )

[ Voor 11% gewijzigd door zeegerd op 04-01-2016 11:40 ]

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:47
Eerst het vochtprobleem aanpakken, anders vraag je gewoon om problemen.

Naisoleren doen ze meestal door materiaal in de muur te blazen via een patroon van gaten. Dat zou dus een gatenkaas aan de binnenkant betekenen. Bovendien wil je het liefst in het cement boren, niet het steen, dus als je muur gestuct is, dan wordt dat lastig. Ik heb weleens aan na-isoleerders gevraagd of het niet handig na-isoleren zou zijn van bovenaf, als het dak er af zou zijn bijvoorbeeld, maar daar werd helemaal niet enthousiast op gereageerd.

Gehorigheid kan toenemen door het materiaalcontact, tenminste dat werd mij verteld door een bedrijf. Ook zei men dat de winst nul zou zijn, omdat de buren hun huis ook wel op temperatuur houden, zelfs bij afwezigheid (e.g., 15 graden). Op basis van de adviezen heb ik er destijds uiteindelijk toch van afgezien om de tussenmuur na te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 08:04
Ik weet dat mkleinman (http://www.familie-kleinman.nl/energie/) hier eerder ook over na heeft gedacht. Hij heeft er toen voor gekozen een voorzet wand te maken.

Het is wel mogelijk om door de stenen heen te spuiten. Feenstra heeft dit bij mij op zolder ook gedaan omdat het huis te hoog was om de top op de ladder te doen. Ik had zelf geen zin om een steiger of hoogwerker te huren voor de laatste twee meter. Er is toen op zolder door de stuc en stenen heen geboord. Later is dit (gepland) opnieuw gestuct.
Normaal boren ze buiten door de voeg omdat dit minder zichtbaar is.

Het spuiten van materiaal gaat onder druk. Gezien het patroon dat ze boren denk ik dat de vulling niet optimaal is van bovenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 08:04
Edit: Dubbele post op een of andere manier

[ Voor 93% gewijzigd door Nilvo op 04-01-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Bedankt beiden.

- Zal sowieso nog een isolatiebedrijf advies vragen.

- Eerst vocht oplossen: ja, eerst goed bekijken waar dit vandaan komt. Ik gok de buitenmuur. Met waterglas kunnen wanden ook waterdicht (maar dampdoorlatend) worden gemaakt vernam ik.

- De winst nul lijkt me sterk, het is echt enorm koud daar, kan zeker beter.

- Van mkleinman had ik gezien, we spreken elkaar toevallig regelmatig. :) Is een vrij toegankelijke oplossing, al zal hierbij het vocht eerst opgelost moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zeegerd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:05:
Bedankt beiden.

- Zal sowieso nog een isolatiebedrijf advies vragen.

- Eerst vocht oplossen: ja, eerst goed bekijken waar dit vandaan komt. Ik gok de buitenmuur. Met waterglas kunnen wanden ook waterdicht (maar dampdoorlatend) worden gemaakt vernam ik.

- Van mkleinman had ik gezien, we spreken elkaar toevallig regelmatig. :) Is een vrij toegankelijke oplossing, al zal hierbij het vocht eerst opgelost moeten worden.
Als je meer weet wil je dan een update plaatsen? Ik zit zelf met hetzelfde idee. Nieuwbouw 2009 woning waarbij de (ankerloze) spouw volledig open is.

Volgens mij heeft de spouw op sommige plekken zelfs "ventilatie" gaten met de kruipruimte :F

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2016 11:11 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
OK. :)

(Nog open in zo'n nieuw huis, het is me wat... Zullen tegenwoordig toch wel geïsoleerd worden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Let er wel op dat bij het volblazen van de spouw geen vocht of zelfs water onderin, tussen de 2 funderingen staat.
Dit was bij mij wel het geval, zeker in de natste maanden.

Daarom heb ik de spouw vanboven afgedicht met pur, onder de dakpannen.
Daardoor veel minder trek door de spouw.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moniek_m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-06 06:40
revolution-nl schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:10:
[...]

Als je meer weet wil je dan een update plaatsen? Ik zit zelf met hetzelfde idee. Nieuwbouw 2009 woning waarbij de (ankerloze) spouw volledig open is.

Volgens mij heeft de spouw op sommige plekken zelfs "ventilatie" gaten met de kruipruimte :F
Bedoel je dit soort gaten? Rechts achterin is onze muur te zien en onder het piepschuim door kan ik de wind door de spouw voelen gaan. Ik vroeg mij al af of dit normaal is bij een nieuwbouwhuis uit 2014.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2v1rii0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Moniek_m schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:50:
[...]

Bedoel je dit soort gaten? Rechts achterin is onze muur te zien en onder het piepschuim door kan ik de wind door de spouw voelen gaan. Ik vroeg mij al af of dit normaal is bij een nieuwbouwhuis uit 2014.
[afbeelding]
Ja, bijna exact hetzelfde :( (Heb helaas geen foto's' bij de hand). Heb flink aantal gaten al dicht gepurred.

Sterker nog, de koof achter de meterkast was een open kanaal vanaf de kruipruimte naar de Zolder (achter het knieschot). Deze heb ik inmiddels onder en boven dichtgemaakt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moniek_m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-06 06:40
revolution-nl schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:20:
[...]

Ja, bijna exact hetzelfde :( (Heb helaas geen foto's' bij de hand). Heb flink aantal gaten al dicht gepurred.

Sterker nog, de koof achter de meterkast was een open kanaal vanaf de kruipruimte naar de Zolder (achter het knieschot). Deze heb ik inmiddels onder en boven dichtgemaakt.
Toevallig heb ik een vergelijkbare open verbinding tussen kruipruimte en zolder afgelopen weekend dicht gemaakt. Het bleef maar waaien en koud op zolder. Ik zit nu naast het gat hierboven ook nog met de gaten om de kanaaltjes ventilatieroosters in de buitenmuur. Daar is de eps tot op een 10 cm er om heen gewoon weggeslagen bij het aanbrengen van die aansluitingen. Ik kijk dus naast het kanaaltje zo op de isolatie en de buitenmuur. Weet jij of er vanuit kruipruimte een dergelijke open verbinding hoort te zijn met de spouw of dat dit ook gewoon netjes dicht had moeten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Moniek_m schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:31:
[...]

Toevallig heb ik een vergelijkbare open verbinding tussen kruipruimte en zolder afgelopen weekend dicht gemaakt. Het bleef maar waaien en koud op zolder. Ik zit nu naast het gat hierboven ook nog met de gaten om de kanaaltjes ventilatieroosters in de buitenmuur. Daar is de eps tot op een 10 cm er om heen gewoon weggeslagen bij het aanbrengen van die aansluitingen. Ik kijk dus naast het kanaaltje zo op de isolatie en de buitenmuur. Weet jij of er vanuit kruipruimte een dergelijke open verbinding hoort te zijn met de spouw of dat dit ook gewoon netjes dicht had moeten zitten?
ik heb de open verbinding naar zolder dichtgemaakt waardoor er eigenlijk geen kou meer uit de meterkast komt. Daarnaast nog diverse kieren tussen de EPS platen dichtgemaakt. Geen idee of de spouwmuur ventilatie naar de kruipruimte de bedoeling is.

Hieronder een link met wat foto's die ik destijds heb gemaakt. http://1drv.ms/22Jl12e (Let ook op de CV leidingen die gewoon on-geisoleerd in de kou liggen ;w

Afbeeldingslocatie: https://i1p78q.dm2302.livefilestore.com/y3pqm1zBNASJKmRy4PxaVfltxWdf4wBrf4LpUi5j49gal12g11u8EC7C5vK61UALZ_bSLEDBbtT1Otd-UqsvxRpa-mC7R6dwMzxNlo0CmxJNJZnApGJuTEZENpyCS2-yaTqDL8GLL8jPkPeZ-TWgI3v0A/WP_20130920_003.jpg?psid=1

Nederlandse pur bouwers :r
Maar ach... ik heb een A label woning... het is in ieder geval goed voor je woningwaarde |:(

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:47
zeegerd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:05:

Maar waar had je dat gemeten dan, op de hoek aan de buitenkant?

Wat wij hier wel hebben gedaan is op die hoeken bij het na-isoleren geen spouwborstels te gebruiken, zodat het materiaal daar ook naar de buren toe en naar binnen toe kwam (zal niet meer dan .5-1m zijn, natuurlijk). Bij het isoleren van het bovenliggende dak is ook een extra randje Kingspan spul over de spouw geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Terpen Tijn schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:19:
[...]

Maar waar had je dat gemeten dan, op de hoek aan de buitenkant?

Wat wij hier wel hebben gedaan is op die hoeken bij het na-isoleren geen spouwborstels te gebruiken, zodat het materiaal daar ook naar de buren toe en naar binnen toe kwam (zal niet meer dan .5-1m zijn, natuurlijk). Bij het isoleren van het bovenliggende dak is ook een extra randje Kingspan spul over de spouw geplakt.
Binnenmuur (zijkant, waar die grenst aan de haaks daarop staande buitenmuur), dus gewoon in de woonkamer waar het meestal ~20 gr C is. Flir zegt tot 2 gr C onderaan, al vertrouw ik die waarden niet zo exact. Niettemin, erg koud is het wel. Buiten vroor/vriest het nu enkele graden.

Hoe de binnenkant eruitziet op de hoekpunten weet ik niet maar de isolatie lijkt me niet deugen. Ik ga ernaar kijken.

Pagina: 1