Stap58, stap68, norm88 enz!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 18:32
Goedemiddag tweakers!

Momenteel ben ik glasvezel monteur bij KPN. Nu wil ik me verdiepen in koper, zodat als ik de kans krijg om all-round te worden, ik voorbereid ben.

Nu ben ik benieuwd welke klant locatie situaties ik tegen kan komen. Ik hoor dingen van stap58/stap 68, norm 88 enz, maar kom er niet aan uit welke aderparen bijvoorbeeld 1 zou zijn, welke 2 enzovoorts en op welke plekken de ISRA's meestal zitten.

Ook het verschil tussen DSL verbindingen (adsl, vdsl enz, ook al kan ik deze wel goed opzoeken. Hier zijn wel genoeg handleidingen voor te vinden dus dit is een optionele vraag!)

Graag geen opmerkingen van 'moet je aan KPN vragen', dit is voor zelf studie.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micco90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-02 21:47
stefan212 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 10:21:
Goedemiddag tweakers!

Momenteel ben ik glasvezel monteur bij KPN. Nu wil ik me verdiepen in koper, zodat als ik de kans krijg om all-round te worden, ik voorbereid ben.

Nu ben ik benieuwd welke klant locatie situaties ik tegen kan komen. Ik hoor dingen van stap58/stap 68, norm 88 enz, maar kom er niet aan uit welke aderparen bijvoorbeeld 1 zou zijn, welke 2 enzovoorts en op welke plekken de ISRA's meestal zitten.

Ook het verschil tussen DSL verbindingen (adsl, vdsl enz, ook al kan ik deze wel goed opzoeken. Hier zijn wel genoeg handleidingen voor te vinden dus dit is een optionele vraag!)

Graag geen opmerkingen van 'moet je aan KPN vragen', dit is voor zelf studie.

Alvast bedankt!
Als monteur heb je toch ook de beschikking over het opleidingstegoed voor de KPN Academy? Kan je dat tegoed niet inzetten om jezelf te ontwikkelen, om een all-round monteur te worden? Volgens mij is dat budget juist bedoeld om je zelf te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

uit mijn hoofd

stap 58
het zwarte paar:paar 1
het witte paar:paar2
De rest (kerkradio) dood

stap 68
rd/bw:paar1
or/wt:paar 2

Dan heb je de eb (extra bel) situatie. en ze moeten nogal wat doen om de zorgen dat die niet mee gaan rinkelen als je iemand opbelt.

De bel in de oude toestellen loopt van via de eb draad. en is dan niet intern doorgelust
die eb loopt dan door naar de extra bel die aan de andere kant aan blauw hangt, ze staan dan in serie
Dat zie je ook met een eventueel 2e toestel. dan hangen de eb draden van beide toestellen aan elkaar. het 2e toestel wordt echter andersom aangesloten blauw op a en rood op b dan komen beide bellen weer in serie te staan. mocht er ook nog een extra bel op komen hangt er tussen beide eb draden de extra bel

maar wat nu als een van beide stekkers word losgetrokken? dan gaat de bel niet meer.
Daarvoor zit er een schakelcontact op de eb in de wanddoos die de EB aan A hangt om de bel instant te houden. (hoe het schakel contact exact heet moet ik je even schuldig blijven dat ben ik even vergeten) a' ofzo

daarom zie je vaak (in de wcd) dat de eb draad doorgelust word naar de extra bel

Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/T65%20schema.gif
Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/t65%20schema%20org.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 04-01-2016 12:03 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 18:32
Top, bedankt voor de uitleg!

Micco dit is volgens mij voor extra opleiding. Allround zit sws in het opleidingspakket dat je krijgt, maar wilde beter voorbereid zijn :)