Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies Macbook

Pagina: 1
Acties:

• JustName
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11 22:40
Binnenkort wil ik waarschijnlijk een Macbook aanschaffen.

Totaal zonder ervaring met het OS, werk nu al sinds mijn leven met Windows.

Kun je met de MacBook Pro 13'' Retina i5 2.7Ghz 8GB 128GB SSD Intel 6100 een beetje editen?
Niet voor professionele doeleinden maar meer voor een intro'tje, gamevideo's knippen, plakken monteren voor een (game) YouTube kanaal?

Verder gewoon voor internet en films en tekstverwerking etc. En evt een kleine game. (Sims 3, FM16 etc)

De 15'' is geen optie, die prijsverschil is mij te veel.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik ben bang voor knippen en plakken niet echt.
Daar is hij niet echt krachtig genoeg voor.
Vergeet ook niet dat er ongeveer %20 van de maximale harde schijf "verloren" gaat, dat is zo'n 24GB. En voor de rest kan soms wel gedaan worden.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:24
Berlinetta schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:48:
Vergeet ook niet dat er ongeveer %20 van de maximale harde schijf "verloren" gaat, dat is zo'n 24GB. En voor de rest kan soms wel gedaan worden.
Hoezo nee? Ik doe precies hetzelfde met een 5 jaar oude Windows laptop met een i3, waarom zou de nieuwste i5 Macbook dat niet kunnen?

(beetje editen kost ook vrij weinig reken kracht, topic starter geeft ook aan dat hij het voor niet-professioneel gebruik gaat doen).

Ik ben er wel mee eens dat de 128gb SSD erg krap is en aangezien deze vast zit kun je die niet vervangen, je moet dus dan meteen voor een 256gb model gaan, tenzij je een Thunderbolt schijf koopt maar voor die meerprijs kun je dus alsnog beter gaan voor de variant met grotere ssd.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
De Macbook die je aangeeft is prima geschikt voor waar jij hem wilt gebruiken. Je kan er gewoon video op bewerken, dat zal geen enkel probleem zijn. OSX en de bijbehorende applicaties als iMovie, Final Cut Pro en Premiere van Adobe zijn geoptimaliseerd voor gebruik en draait perfect (heb het hier ook gewoon op een 13 inch Retina draaien).

Zoals @Mizgala28 aangeeft, is de 128GB SSD te krap in opslagcapaciteit. Deze zou je moeten upgraden naar 256GB of hoger, tenzij je gebruik gaat maken van een Thunderbolt of USB3.0 HDD als je deze in bezit hebt. De kosten als je deze nog moet aanschaffen zou ik liever insteken in een upgrade.

Wat is je eigenlijke reden waarom je over wilt stappen naar OSX? Je zegt namelijk dat je geen ervaring hebt en ben wel benieuwd waarom je overstapt.

[ Voor 14% gewijzigd door MysticX op 04-01-2016 02:22 ]

hi!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat is dit nou weer voor lulverhaal. Je kan youtube HD editing nog op een MacBook uit 2008 prima doen :s Elke MacBook, dus ook de non-pro met GMA5000...
mikehulshof schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:52:

Kun je met de MacBook Pro 13'' Retina i5 2.7Ghz 8GB 128GB SSD Intel 6100 een beetje editen?
Niet voor professionele doeleinden maar meer voor een intro'tje, gamevideo's knippen, plakken monteren voor een (game) YouTube kanaal?

Verder gewoon voor internet en films en tekstverwerking etc. En evt een kleine game. (Sims 3, FM16 etc)

Ja gaat prima werken. 128GB zou ik niet doen, je kan hem ook niet intern vervangen om dat het on-board Flash is via PCIe en niet een of andere SATA/mSATA/M.2 drive. Ga voor minimaal 256GB. Alles wat je nog meer dan dat op moet slaan is waarschijnlijk bulk data en kan op een externe schijf of NAS. Die i5 en de 8GB RAM zijn prima.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 04 januari 2016 @ 02:42:
[...]

Wat is dit nou weer voor lulverhaal. Je kan youtube HD editing nog op een MacBook uit 2008 prima doen :s Elke MacBook, dus ook de non-pro met GMA5000...

[...]

Ja gaat prima werken. 128GB zou ik niet doen, je kan hem ook niet intern vervangen om dat het on-board Flash is via PCIe en niet een of andere SATA/mSATA/M.2 drive. Ga voor minimaal 256GB. Alles wat je nog meer dan dat op moet slaan is waarschijnlijk bulk data en kan op een externe schijf of NAS. Die i5 en de 8GB RAM zijn prima.
Oké duidelijk, ik zat fout succes.

• JustName
Geen idee. Al jaren dat het me een interessant OS lijkt. Veel bekenden zijn er erg lovend over. Verder heb ik een USB3 externe HDD met 5TB en een NAS thuis staan. Ook houd ik gewoon een Windows laptop ik mijn achterhoofd.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-11 17:16
Ik kan nog gemakkelijk knippen en plakken in iMovie met een MacBook uit 2008, onzin dat hij niet krachtig genoeg is.

• MysticX
  • Niet online
mikehulshof schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:18:
Geen idee. Al jaren dat het me een interessant OS lijkt. Veel bekenden zijn er erg lovend over. Verder heb ik een USB3 externe HDD met 5TB en een NAS thuis staan. Ook houd ik gewoon een Windows laptop ik mijn achterhoofd.
Mooi! Het is inderdaad wel een interessant OS. Goed om je taken uit te voeren, maar dit kan dus ook op W10. Je kan ook W10 via bootcamp installeren als je toch oud en vertrouwt aan de slag wilt gaan. Als ik jou was zou ik nog even doorsparen zodat je een kan aanschaffen met 256GB aan opslagcapaciteit. :)

hi!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
mikehulshof schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:52:

Ikzelf kan met 128 GB goed uit de voeten. Ik vind 16 GB RAM belangrijker (heb 8 en kom als webdev dan te kort). Ik gebruik ongeveer 2/3 v.d. schijf voor OSX, pro software en repository's. De overige 1/3 gebruik ik voor games. (doe wel 0 data/media storage op de mbpr).
In mijn ogen heeft OSX een stuk slechter RAM management (vs windows) en ga je wat betreft performance meer hebben aan 16GB RAM dan aan een grotere SSD. (en ik denk dat je met een beperkt budget een keus moet maken tussen 1 van de 2 upgrades)

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 04-01-2016 12:34 ]

• JustName
Twijfel wel bijzonder erg.

Een MacBook heeft een ge-wel-dig design, een goed OS etc etc.
Nadeel is dat ze zo vreselijk duur zijn dat ik mezelf afvraag, kan ik dan niet beter bij windows blijven met betere specs?

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Je moet natuurlijk niet persé voor een Macbook kiezen, heb je de Dell XPS 13 al eens bekeken bijvoorbeeld?

• MysticX
  • Niet online
mikehulshof schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:43:
Twijfel wel bijzonder erg.

Een MacBook heeft een ge-wel-dig design, een goed OS etc etc.
Nadeel is dat ze zo vreselijk duur zijn dat ik mezelf afvraag, kan ik dan niet beter bij windows blijven met betere specs?
De vraag is hier dan; Koop je hem voor het design? Koop je het voor goed OS, waar je nauwelijks mee gewerkt hebt? Die machines zijn inderdaad peper duur, maar doe eens gek zou ik zeggen. Je kan het ook zien als een uitdaging. De eerste keer zal altijd een verrassing zijn, want je weet niet wat je moet doen, maar alles spreekt voor zich met OSX. En bevalt het niet? Dan kun je hem altijd binnen 14 dagen terugsturen. Ik zou hem dan wel bij Apple zelf bestellen want zij doen niet moeilijk als je binnen de 14 dagen bent. Of uiteraard op V&A op Tweakers plaatsen. Je bent dan in ieder geval een ervaring rijker en weet dat OSX juist wel of juist niet geschikt voor je is.

Als je voor Windows kiest, wat op zich totaal geen slechte keus is, aangezien Windows 10 veel verbeteringen met zich mee brengt t.o.v. Windows 8/8.1. Zoals hierboven wordt aanbevolen, kijk eens naar Dell. Ze hebben de 13" XPS ultrabooks en het design is ook erg mooi. Bovendien krachtig genoeg om al je taken uit te voeren.

Uiteindelijk ben jij degene die de knoop doorhakt, en wij niet. We kunnen je enkel en alleen tips geven. Je hoort het toch zelf te ervaren. Succes! :o

hi!

• JustName
Bedankt voor je antwoord.

Ik zie dat je zelf ook een MacBook Pro Retina hebt.
Nu zit ik vooral met het probleem dat ik én Windows ben gewend, én ik nu zelf een 15'' scherm heb.

Is de Macbook voor jouw gevoel ook echt klein? Of valt dit reuze mee.

Was van plan vandaag even snel de MediaMarkt binnen te lopen, maar helaas door het weer niet mogelijk. Woon helaas in het noorden, haha.
Pagina: 1