Gebogen monitor

Pagina: 1
Acties:

• Mortemz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-12 13:49
Goedenavond,

Ik overweeg een extra monitor erbij te nemen, en nu kwam ik opeens gebogen monitoren tegen(geen idee dat die er tegenwoordig ook al waren)

Mijn vraag is nu wat is de meerwaarde en wat zijn de nadelen. Aangezien ik alleen maar critici heb gehoord waarvan de meeste er überhaupt geen echte ervaring mee hebben gehad zou ik graag de mening horen van iemand die er zelf een heeft of zelf een heeft gehad.

Alvast bedankt,

Mvg Beau

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12 09:02
Misschien kun je naar bv een mediamarkt gaan om gebogen schermen uit te testen? De ene persoon vind gebogen beter dan plat en andersom. Ikzelf heb er namelijk geen ervaring mee.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10
Vroeger waren alle monitoren gebogen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Even kortgezegd is het voordeel dat je altijd dezelfde schermafstand en kijkhoek hebt, ongeacht naar welk deel van het scherm je kijkt.
Dat betekent dat je (in theorie) nooit vertekening of verkleuring zal zien wegens de kijkhoek (kijk maar eens van opzij naar een monitor, de kleuren veranderen omdat de kijkhoek anders is)

Daarbij wordt je meer in een 'capsule' gezet, waardoor je meer 'in' je games/films zit, alsof je er echt zelf bij bent.
Uiteraard is dat nogal subjectief, maar ik volg het idee.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik van zoiets alleen de meerwaarde zie als zo'n scherm voldoende groot is. Anders heeft het weinig nut.
Kijkhoek verandert dan niet voldoende om kleurshifts te zien en kijk je er te makkelijk omheen om die ervaring van 'absorberen in het spel' te kunnen ervaren.

Edit:
Kan helaas niet zeggen dat ik ervaring heb met gebogen schermen, maar ik zet m'n multimonitorsetup wel altijd in een bochtje. En ja, dat vind ik prettig.
Ken ook mensen die ze strak naast elkaar zetten. Krijg je nogal Tenniswedstrijd effect en maakt het moeilijker om te werken in de uithoeken van de schermen.
Uiteraard praten we dan wel over monitoren van ruim boven de 20inch.
DukeBox schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:18:
Vroeger waren alle monitoren gebogen.
*proest* :+
Ja, de andere kant op :P

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 04-01-2016 00:10 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10
;)

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:39
Ik ben het voor een groot gedeelte eens met McKaamos. Edit: dus ga zijn punten niet hieronder herhalen, alleen mijn ervaring.

Mijn gebogen 34" scherm heeft twee 23" schermen vervangen. De totale breedte is daarmee min-of-meer gelijk. Het werkt erg prettig en tijdens het gamen is de immersie inderdaad geweldig. Echter, verwacht niet al te veel van zo'n kromming, ik vind hem erg subtiel.

Waar ik het dan weer niet mee kan vergelijkeen is een 34" scherm zonder de kromming. Toen ik destijds bij (inderdaad) de Mediamarkt even ging kijken kreeg ik denk ik wel voldoende indruk van de verschillen en heb toen bewust voor gebogen gekozen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hafermaut op 04-01-2016 07:39 ]

• Mortemz
Oke bedankt allemaal!

Ik zal binnenkort eerst eens bij de mediamarkt gaan kijken.

• Cota
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-12 23:06
Hier een review van de buren waarbij een aantal gebogen exemplaren:

http://nl.hardware.info/r...view-breed-breder-breedst

Heb zelf ook toekomstige interesse in een 34 inch curved scherm met 3440x1440 resolutie.
Echter voor gaming is de keuze nog erg beperkt; alleen de Acer predators zijn daarvoor geschikt, die gaan tot 75 Hz refresh.
Nog geen 144-165 Hz voorlopig, komen vermoedelijk pas over een half jaar. Hoop dat het wel mainstream wordt de komende jaren, immersie is geweldig zoals ik bij enkele modellen onlangs zag in de mediamarkt :)

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

• Mortemz
Maar nu hoor ik iedereen over schermen van min 34" is het het niet waard voor 24" zoals de Samsung s24e500c waar ik naar aan het kijken was

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-12 12:04
Heb zelf even overwogen een 29" curved ultra-wide scherm te nemen (LG 29UC97C).

Heb er 1 voor m'n neus gehad maar vond zelf bij dit formaat het geen meerwaarde hebben dus heb een hoop geld bespaard en ben voor een vlakke variant gegaan (LG 29UM67)

Persoonlijk vind ik curved bij 16:9 zowiezo geen meerwaarde hebben. Wordt pas interessant bij 21:9 (ultra-wide) schermen naar mijn mening

[ Voor 21% gewijzigd door novalite op 04-01-2016 15:58 ]

Mijn speeltje

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:53
Ik heb zelf een curved tv en daar mijn game pc op aangesloten vindt het prettig kijken.

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Het is echt een persoonlijke voorkeur.
De ene vind het fijn de ander ergert zich er blauw aan.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
novalite schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:54:
Heb zelf even overwogen een 29" curved ultra-wide scherm te nemen (LG 29UC97C).

Heb er 1 voor m'n neus gehad maar vond zelf bij dit formaat het geen meerwaarde hebben dus heb een hoop geld bespaard en ben voor een vlakke variant gegaan (LG 29UM67)

Persoonlijk vind ik curved bij 16:9 zowiezo geen meerwaarde hebben. Wordt pas interessant bij 21:9 (ultra-wide) schermen naar mijn mening
Laat de LG29UM67 toch nu net een curved 21:9 scherm zijn, joh.
Ik heb vorige week 'toevallig' de LG29UC97C thuis laten komen om eens te kijken wat nu het verschil met mijn platte 23 inch IPS 16:9 monitor zou zijn. Ofschoon het budget de 34 inch versie (LG 34UC97C) toeliet heb ik daar vanaf gezien omdat ik net een nieuwe GTX 970 kaart heb gekocht die een resolutie van 3440 x 1440 onvoldoende trekt. Het scherm is voornamelijk voor games en media bedoeld en dat moet dan ook wel werken icm. de 970. Om er direct 7 á 800 euro bij te leggen voor minimaal een GTX 980Ti ging mij, en het budget, een brug te ver, nog afgezien van de aanschaf van een krachtigere voeding.

Allereerst is er natuurlijk het brede scherm waar je ingezogen wordt als het ware, maar dat went echter heel erg snel totdat je games als BF4 en dergelijke erop los laat en dan merk je het grote voordeel om haast in zo'n game te zitten. Ik heb mijn 23 inch scherm weer even aangesloten om te zien of het nu echt zo veel verschil maakt maar dat is ineens een heel andere manier van kijken. Nu zal dat verschil met de grotere versie nog iets meer zijn, omdat het beeld nog wat breder is.
Ik heb inmiddels besloten om de LG29UC97C op mijn bureau te laten staan want ik ben meer dan tevreden over deze monitor. >:)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op het werk hebben we op kantoor een gebogen 4k TV, heb dus aardig kans gehad voor- en nadelen ervan te bekijken.

Eigenlijk kun je het heel kort samenvatten:

Bij een reguliere platte scherm komt alle licht parallel uit het scherm en kun je dus in grote lijnen (binnen kijkhoek van je paneel) zelf bepalen hoe ver of zelfs hoe recht je ervoor gaat zitten. Keerzijde is dus dat je kijkhoek de hoeken vervormt, zeker bij een groter scherm waar je dichterbij zit.

Bij een gebogen scherm is er een brandpunt. Daar *moet* je zitten om een goede ervaring te krijgen. Zit je daar, dan heb je ook in de hoeken goed beeld en is het resultaat indrukwekkend. Zit je er niet, dan is alles schots en scheef en word je er echt niet vrolijk van. Gevolg is dus dat een gebogen scherm echt een solo-scherm moet zijn. Even samen film kijken of met collega presentatie doen is er dus niet bij.

Nu, die nadelen spelen m.i. bij een TV in de woonkamer stukken meer dan een monitor waar je toch altijd alleen achter zit (als je niet alleen woont en weinig dates verwacht zou ik zeker geen gebogen TV aanraden in woonkamer :o ), maar hou er wel rekening mee.

Ik heb recent een nieuwe monitor moeten kopen, gebogen overwogen, en dan geconstateerd dat ik dichterbij m'n monitor zit dan voorzien, waardoor ik dus niet in het brandpunt zou zitten. Daarmee viel gebogen gelijk af voor mij.

Oslik blyat! Oslik!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:53
Ik heb een Samsung 8000 serie en waar ik ook zit heb prima beeld ook als ik films kijk met mijn vriendin echt top beeld

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat klinkt verdacht als wat wij hebben staan (een Samsung UE65JS8500 om precies te zijn). De ervaringen verschillen blijkbaar. M'n collega's en ik vinden het een geweldige gimmick, maar vinden het al irritant worden als je 50cm uit het brandpunt zit. Nu zijn we allicht beetje kieskeuriger dan gemiddeld (helft van de team is professioneel bezig met DTV en videoapparatuur - en je wilt niet weten hoe verhit discussies kunnen worden over dingen als compressieartefacten of kleurcalibratie :+ ), maar de issues met curved schermen zijn niet bepaald subtiel, je ziet de vervorming gelijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.flatpanels.dk/billeder/curvedTV_Seating_position.JPG

Dat betekent dat je alleen in een vrij smalle kegel goed beeld hebt:
Afbeeldingslocatie: http://www.flatpanels.dk/billeder/curvedTV__better_than_flat.JPG

Beide plaatjes hierboven komen uit goed artikel over de voor- en nadelen van gebogen schermen:
http://www.flatpanelshd.c...on=showfull&id=1399228517

Ander relevant punt dat aangehaald wordt:
Ironically enough it is actually not all types of LCD panels that benefit from being watches at a perpendicular angle. Samsung's VA panels suffer from black crush when viewed head-on, so with this type of panel you might actually prefer to sit slightly off center anyway.
Het hangt dus af van gebruikte planeel. OLED of (vooral) IPS kan baat hebben bij de techniek, VA minder.

Conclusie van het artikel is dat gebogen schermen vooral voor (grotere) monitoren meerwaarde hebben, maar voor TV's veel minder. Voor TS hoeft dat dus geen belemmering te zijn, maar het is belangrijk om bewust te zijn van de eigenschappen van zo'n scherm, zeker gezien ze significant duurder zijn dan platte. Als je het in een situatie gaat gebruiken waar je de meerwaarde nauwelijks of niet gaat genieten is dat weggegooid geld.

Trouwens, dit is ook gewoon een aankoopadviestopic:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Ik verplaats even :)

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-12 12:04
regmaster schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 08:30:
[...]

Laat de LG29UM67 toch nu net een curved 21:9 scherm zijn, joh.
Heb dat model hier op het bureau staan en het is toch echt een vlak scherm hoor :P
http://tweakers.net/price.../lg-29um67/specificaties/

Schermen zijn erg persoonlijk.
Voor mij is 29" net te klein voor de curve en een 34" scherm is mij te groot voor op het bureau.
Bijkomend voordeel was dat de 29" qua hoogte nagenoeg gelijk is aan mijn 24" monitoren die ik al had dus staat wel erg mooi op het bureau. _/-\o_

Mijn speeltje

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
novalite schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:05:
[...]

Heb dat model hier op het bureau staan en het is toch echt een vlak scherm hoor :P
http://tweakers.net/price.../lg-29um67/specificaties/

Schermen zijn erg persoonlijk.
Voor mij is 29" net te klein voor de curve en een 34" scherm is mij te groot voor op het bureau.
Bijkomend voordeel was dat de 29" qua hoogte nagenoeg gelijk is aan mijn 24" monitoren die ik al had dus staat wel erg mooi op het bureau. _/-\o_
Ik bedoel de LG 29UC97C. Eén letter maakt meteen een wereld van verschil....
Pagina: 1