Keuze tussen zes Z170 moederborden

Pagina: 1
Acties:

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:24

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit op dit moment in de afrondende fase van mijn nieuwe systeem waarvan ik de meeste onderdelen al in bezit heb. Het enige dat nog ontbreekt: het moederbord. Dit komt omdat ik het bijzonder lastig vind om een keuze te maken, vooral omdat ze specificatie technisch bijna identiek zijn. Wellicht helpt jullie mening mij om een beslissing te maken!

Overzicht van Systeem

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,80€ 248,80
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 239,95€ 239,95
1Fractal Design Define R5 Wit Window€ 110,95€ 110,95
1Cryorig H5 Universal€ 50,15€ 50,15
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 88,95€ 88,95
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 77,18€ 77,18

Importeer producten
Totaal€ 911,93

Belangrijk Bij dit systeem heb ik een grote prioriteit op het uiterlijk gelegd. Daarom heb ik gekozen voor een witte kast met window. Binnenin wil ik een combinatie van wit, zwart en rood hebben. Daarom heb ik rood Corsair Vengeance geheugen, een zwart/rode MSI R9 380 Gaming videokaart, een witte Cryorig koeler en een zwarte voeding van Corsair.

Alleen mis ik nog één onderdeel: het moederbord. Ook daar moet de keuze o.a. gemaakt worden op het uiterlijk. Ik zoek daarom een moederbord dat een combinatie maakt tussen de kleuren zwart/wit/rood of zwart/rood waarbij de grote witte Cryorig koeler mooi afsteekt. Een moederbord met de combinatie zwart/wit vind ik niet mooi omdat ik al een rode videokaart en rood geheugen hebt, dat ziet er dan vreemd uit.

Mijn selectieproces van moederbord heeft dit lijstje opgeleverd:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 213,95€ 213,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 181,40€ 181,40
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3€ 144,95€ 144,95
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 5€ 181,80€ 181,80
1MSI Z170A GAMING M5€ 179,95€ 179,95
1MSI Z170A GAMING M7€ 211,95€ 211,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 932,20

De keuze is vooral moeilijk omdat ze bijna gelijk zijn qua specificaties op een paar kleine details na.
- Het aantal M.2 sloten maakt mij niet zoveel uit, ik verwacht niet dat ik er ooit twee in ga stoppen. Maximaal 1. Dus dat is geen issue.
- Het aantal PCI-e sloten is meer dan genoeg. Ik ben sowieso niet van SLI/CrossFire opstellingen. Ik koop liever een single card die gewoon 2x zo snel is.
- Het aantal interne SATA aansluitingen is verder ook prima. Ik hang er hoogstens 2 of 3 harde schijven in mijn systeem, dus ook daar geen gebrek.
- Het aantal externe USB poorten is voor mij gigantisch op alle borden. Zoveel externe apparaten heb ik niet.
- Ik ben kieskeurig qua geluid, maar ik heb begrepen dat de SupremeFX chip een soort veredelde ALC1150 is en dus praktisch hetzelfde. Dus ook daar zou een Asus bord niet voor winnen.

Als ik een aantal nadelen kan opnoemen op basis van reviews dan kan ik slechts het volgende noemen:
- Asus heeft wat problemen met OC moederborden waarbij de auto voltage op CPUs op 1.4 volt staat wat tot defecte CPUs leidt.
- MSI schijnt goede, maar wat lastige OC software te hebben, waar je je even doorheen moet worstelen, maar wat daarna wel goed werkt.
- De Gigabyte Gaming 3 is relatief goedkoop en heeft alles, maar schijnt volgens Tweakers minder stevig aan te voelen en zijn de heatsinks erop geklikt en niet geschroefd.

Maar echt heel veel is het niet om te elimineren..

Daarnaast hebben Asus en MSI nog een cashback actie waardoor deze €30 korting krijgen. Dus ja.

Wie heeft er nog tips om tussen de merken te kiezen? Of moet ik in dit geval maar puur voor het uiterlijk van de borden gaan?

• DieVeenman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01-2019

DieVeenman

.NET Gekkie

Ik heb zelf een ASRock Z170 Pro4 en ben er zeer tevreden over ook is deze niet zo duur(140ish) en heeft genoeg functies, fases en een makkelijke uefi interface.

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
DieVeenman schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:36:
Ik heb zelf een ASRock Z170 Pro4 en ben er zeer tevreden over ook is deze niet zo duur(140ish) en heeft genoeg functies, fases en een makkelijke uefi interface.
Jij wil het mij nog moeilijker maken? :P Ik heb ze overwogen maar uiterlijk technisch matchen ze niet. De zwart/wit/rood combinatie zit er niet in. Behalve bij de Fatal1ty varianten, maar die vallen in een hogere prijsklasse waardoor ik de andere merken aantrekkelijker.

Maar wel bedankt voor de suggestie!

• theman36
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-02 11:29
Ik zou voor de msi z170a gaming pro gaan. Heb hem zelf ook en bevalt uitstekend. Heeft als extra een geïntegreerd led licht wat natuurlijk mooi mee genomen is mbt uiterlijk van de pc.

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
theman36 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:47:
Ik zou voor de msi z170a gaming pro gaan. Heb hem zelf ook en bevalt uitstekend. Heeft als extra een geïntegreerd led licht wat natuurlijk mooi mee genomen is mbt uiterlijk van de pc.
Deze had al eerder op mijn lijstje gestaan, maar vind het moederbord niet fraai genoeg. Klinkt allemaal nogal oppervlakkig, dat snap ik. Voor een volgende build wordt het gewoon beste prijs-functieverhouding. Nu moet ik ook nog het uiterlijk in de mix opnemen. Maar je hebt gelijk, het is een aardig moederbordje voor die prijs.

Inmiddels heb ik het aantal opties weten te reduceren naar vier

Daarbij hebben de MSI Gaming M7 en de Asus Maximux VIII Ranger de voorkeur omdat deze on-board power en reset switches hebben. Vind ik wel erg makkelijk bij het overclocken / testen van je systeem. Alleen vind €30 extra betalen alleen voor die buttons wel weer erg veel geld t.o.v. MSI Gaming M5...

De Asus krijgt wel veel positieve reacties en heeft veel waar voor zijn geld (zeker i.c.m. de cashback actie). Alleen jammer dat deze maar twee externe USB 3.1 poorten heeft, maar dat is eigenlijk een detail.

deze vier.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 181,40€ 181,40
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 5€ 181,80€ 181,80
1MSI Z170A GAMING M5€ 179,95€ 179,95
1MSI Z170A GAMING M7€ 211,95€ 211,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 755,10

Zijn er merkgebonden bezwaren tegen Asus, MSI of Gigabyte? Slechte support van Asus? MSI lijkt erg community driven.

Is het toevallig bekend of verschillende componenten van hetzelfde merk beter met elkaar overweg kunnen dan van verschillende merken? Werkt een MSI videokaart op een MSI moederbord iets beter dan op een Asus moederbord?

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Tsux schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:21:
[...]
Is het toevallig bekend of verschillende componenten van hetzelfde merk beter met elkaar overweg kunnen dan van verschillende merken? Werkt een MSI videokaart op een MSI moederbord iets beter dan op een Asus moederbord?
Dat vraag ik me ook af. Ik heb er wel voor gekozen (beide MSI) omdat ik het mooier vond voor de uitstraling. Ik wilde niet allemaal verschillende logo's in de behuizing. Dat is ook de reden dat ik NZXT-processorkoeler in m'n NZXT H440 heb.

Bios en bootscherm van MSI zijn wel een plus, wat mij betreft. Ik vind het zelf ook een voordeel als de tools daarbij aansluiten: alles bij elkaar in het startmenumapje MSI.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:06

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) blijft lastig :X. Schopje naar CAA.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:49
ik mis eigenlijk pricewatch: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7
in je lijstje. en waarom niet pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-2400C15D-16GVR dan zit er geen geel bij.

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Ja de Gaming 7 zou goed passen bij mijn idee van de kast, bijna perfect, maar die is gewoon echt heel veel duurder... Het is een moederbord dat in mijn gedachte blijft kriebelen...

Ik had een budget van €150 in gedachten, daar kwam aanvankelijk de Gigabyte Gaming 3 voor.
Met de cashback actie van MSI en Asus (á €30) kon dat budget dus naar €180, omdat je dan uiteindelijk weer op €150 uitkomt. De MSI Gaming M7 van €211 (met cashback €181) is dus al een uitschieter.

De Gigabyte Gaming 7 is met €215+ gewoon echt heel duur.
De Asus Maximus VIII Ranger kost €150 met cashback en komt qua features bijna overeen met de €70 duurdere Gaming 7. Dat is een groot gat voor features die ik niet zou gebruiken... Dan zou ik puur €70 extra lappen voor de looks... De Asus Ranger heeft een zeer goede bang-for-buck gehalte wat dat betreft.

Lastig hoor! Maar ik je hebt helemaal gelijk dat het een heel mooi bord is.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:49
Aah wist niet dat er een cash back op die van 211 zat. Er bestaat gelukkig nog plexidip voor de heatsinks.
Pagina: 1