Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linux-machine krijgt geen IP-adres via LAN

Pagina: 1
Acties:

• vaporitraha
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Goeieavond,

Aangezien de wifi bij mij thuis nou niet bepaald om over naar huis te schrijven is, heb ik besloten om toch eens te proberen om mijn desktop met linux te verbinden via een lan-kabel met de router ipv via de wifi. (En ook een beetje omdat ik graag wat meer zou willen begrijpen van hardware.)

Na het inpluggen van de lan-kabel bleek dat niet te werken. Aan de kabel ligt het niet want mijn laptop krijgt ermee wel gewoon verbinding met het web. Op internet gezocht naar troubleshootinginfo en op http://www.tuxradar.com/c...network-problems-yourself kwam ik iets begrijpelijks tegen. Met ifconfig kreeg ik dit als resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# ifconfig eth0
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1c:25:50:07:b6  
          inet addr:123.45.6.78  Bcast:123.255.255.255  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: fe80::21c:25ff:fe50:7b6/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:254 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:177 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:55465 (55.4 KB)  TX bytes:29434 (29.4 KB)
          Interrupt:20 Memory:effc0000-effe0000

Volgens tuxradar betekent dat, dat mijn desktop geen IP-adres heeft (gekregen). Wat daarvan de oorzaak is, hoe ik dat kan oplossen, of wat het eigenlijk betekent, kom ik niet echt achter.

Heeft er iemand een tip?

je mag me nickname afkorten (vapori bv)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Je interface heeft wel een IP, namelijk 123.45.6.78. Daar klopt geen hout van.

Welke distro? Welke router/ISP? Komt dat IP zo terug als je dhclient/dhcpcd op eth0 runt?

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-11 22:11
Hallo,
Het eerste waar je achter moet komen (als je dat nog niet bent) is of je de NetworkManager gebruikt, of dat je het op lager nivo oplost. Ik heb zelf de NetworkManager uitgeschakeld, omdat die pas actief wordt na inloggen en problemen gaf met services op mijn systeem. Als je alleen desktopapps draait, kun je waarschijnlijk net zo goed NetworkManager gebruiken en daarmee configureren.

In /etc/network/interfaces staat waarschijnlijk iets als
code:
1
2
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Als dat zo is, dan kun je bijvoorbeeld eens twee consoles als root openen. In de ene doe je
code:
1
tail -f -n0 /var/log/syslog
.. en in de andere
code:
1
/sbin/ifdown eth0; /sbin/ifup eth0
. Dan zie je hopelijk wel wat logging voorbij komen die je weer verder helpt.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• vaporitraha
  • Niet online
Ooh ik vond 123.45.6.78 nou niet bepaald een realistisch IP-adres, maar inderdaad het is een IP-adres. Echter volgens mijn router is de pool met IP-adressen van 192.168.2.1 tm 192.168.2.255. Dus dat is dan wel vreemd.

Mijn distributie is ubuntu 14.04 LTS, ISP is KNP en mijn router is Experia Box V8. Wat bedoel je met "Komt dat IP zo terug als je dhclient/dhcpcd op eth0 runt?"

• vaporitraha
  • Niet online
Overigens, beiden heel erg bedankt voor de snelle reacties.
avdongen schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:05:
Hallo,
Het eerste waar je achter moet komen (als je dat nog niet bent) is of je de NetworkManager gebruikt, of dat je het op lager nivo oplost. Ik heb zelf de NetworkManager uitgeschakeld, omdat die pas actief wordt na inloggen en problemen gaf met services op mijn systeem. Als je alleen desktopapps draait, kun je waarschijnlijk net zo goed NetworkManager gebruiken en daarmee configureren.
Wat is de NetworkManager?
code:
1
2
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Als dat zo is, dan kun je bijvoorbeeld eens twee consoles als root openen. In de ene doe je
code:
1
tail -f -n0 /var/log/syslog
.. en in de andere
code:
1
/sbin/ifdown eth0; /sbin/ifup eth0
. Dan zie je hopelijk wel wat logging voorbij komen die je weer verder helpt.
En wat doe ik dan met die codes?

[ Voor 58% gewijzigd door vaporitraha op 03-01-2016 23:22 ]

• avdongen
NetworkManager is a system network service that manages your network devices
and connections, attempting to keep active network connectivity when
available. It manages ethernet, WiFi, mobile broadband (WWAN), and PPPoE
devices, and provides VPN integration with a variety of different VPN
services.
Als je niets speciaals gedaan hebt, dan regelt NetworkManager dus de instellingen van je netwerkinterfaces. Volgens mij krijg je dan in je system-menu (iig onder Gnome) een menuutje erbij om je interfaces te configureren. Ik kan helaas hier niet precies voor-spelen wat je zou moeten zien.

Die twee commando's starten nog een keer de DHCP-handshake met je router om een IP adres op te vragen, en laten het resultaat daarvan zien.
Betere versie met minder ruis:
code:
1
# tail -f -n0 /var/log/syslog | grep dhclient
en
code:
1
# ifdown eth0; ifup eth0

Wellicht ten overvloede: het syslog-commando kun je met Ctrl-C stoppen als het andere commando klaar is. Is er niets getoond, dan heb je waarschijnlijk geen dhcp geconfigureerd.

Zou het kunnen dat je zelf dit adres hebt ingesteld? Het is een bestaand IP-adres, en ik kan me niet voorstellen dat dit ergens hard-coded in gedistribueerde code of configfiles staat. Makkelijkste manier om dat te zoeken:
code:
1
grep -R 123.45.6.78 /etc

• vaporitraha
  • Niet online
Ok volgens mij ga ik wat trager dan jij nu, maar niet erg, we kijken wel hoever we komen.
avdongen schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:05:

code:
1
2
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
Helaas dat staat er niet. Er staat dit:
code:
1
2
3
# interfaces(5) file used by ifup(8) and ifdown(8)
auto lo
iface lo inet loopback

Op je tweede post een paar vragen:
  • Die NetworkManager staat, als ik het goed begrijp, op mijn desktop en niet op mijn router?
  • DHCP is toch het deel van een router dat IP-adressen uitdeelt?
Ik denk niet dat het IP-adres zelf heb ingesteld, ik zou niet weten en als ik het per ongeluk ergens wel gedaan heb, zou ik waarschijnlijk 12.34.56.78 instellen of me herinneren "he wat vreemd dat dat niet kan". Wat wel zou kunnen is dat degene die deze desktop voor mij gebruikt heeft, dit zo heeft ingesteld.

Om dat uit te zoeken heb ik dit gedaan: grep -R 123.45.6.78 /etc en als resultaat heel veel meldingen "Toegang geweigerd" en 1 regel met de melding dat hij de gezochte tekst heeft gevonden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
# grep -R 123.45.6.78 /etc
grep: /etc/subgid-: Toegang geweigerd
grep: /etc/security/opasswd: Toegang geweigerd
grep: /etc/default/cacerts: Toegang geweigerd
grep: /etc/gshadow: Toegang geweigerd
grep: /etc/sudoers.d/README: Toegang geweigerd
grep: /etc/gshadow-: Toegang geweigerd
grep: /etc/apt/trustdb.gpg: Toegang geweigerd
grep: /etc/NetworkManager/system-connections/Er is meer water dan vis : Toegang geweigerd
grep: /etc/NetworkManager/system-connections/Thuis2: Toegang geweigerd
grep: /etc/NetworkManager/system-connections/Er is meer water dan vis: Toegang geweigerd
grep: /etc/polkit-1/localauthority: Toegang geweigerd
grep: /etc/ppp/pap-secrets: Toegang geweigerd
grep: /etc/ppp/chap-secrets: Toegang geweigerd
grep: /etc/passwd-: Toegang geweigerd
grep: /etc/mysql/debian.cnf: Toegang geweigerd
grep: /etc/cups/ssl: Toegang geweigerd
grep: /etc/cups/subscriptions.conf: Toegang geweigerd
grep: /etc/cups/subscriptions.conf.O: Toegang geweigerd
grep: /etc/sudoers: Toegang geweigerd
grep: /etc/blkid.tab: Bestand of map bestaat niet
grep: /etc/.pwd.lock: Toegang geweigerd
grep: /etc/X11/core: Toegang geweigerd
grep: /etc/ssl/private: Toegang geweigerd
grep: /etc/mtab.fuselock: Toegang geweigerd
grep: /etc/apparmor.d/cache/usr.sbin.cups-browsed: Toegang geweigerd
grep: /etc/apparmor.d/cache/lightdm-guest-session: Toegang geweigerd
grep: /etc/apparmor.d/cache/usr.lib.telepathy: Toegang geweigerd
grep: /etc/apparmor.d/cache/usr.sbin.mysqld: Toegang geweigerd
grep: /etc/apparmor.d/cache/usr.sbin.tcpdump: Toegang geweigerd
grep: /etc/apparmor.d/cache/usr.bin.evince: Toegang geweigerd
grep: /etc/apparmor.d/cache/usr.sbin.cupsd: Toegang geweigerd
grep: /etc/apparmor.d/cache/sbin.dhclient: Toegang geweigerd
grep: /etc/group-: Toegang geweigerd
grep: /etc/subuid-: Toegang geweigerd
grep: /etc/shadow: Toegang geweigerd
grep: /etc/dbconfig-common/phpmyadmin.conf: Toegang geweigerd
grep: /etc/dbconfig-common/config: Toegang geweigerd

Binair bestand /etc/alternatives/mozilla-flashplugin bevat de gezochte tekst.

grep: /etc/phpmyadmin/htpasswd.setup: Toegang geweigerd
grep: /etc/phpmyadmin/config-db.php: Toegang geweigerd
grep: /etc/shadow-: Toegang geweigerd
grep: /etc/at.deny: Toegang geweigerd
grep: /etc/fuse.conf: Toegang geweigerd
grep: /etc/ufw/before.rules: Toegang geweigerd
grep: /etc/ufw/after6.rules: Toegang geweigerd
grep: /etc/ufw/after.init: Toegang geweigerd
grep: /etc/ufw/after.rules: Toegang geweigerd
grep: /etc/ufw/before6.rules: Toegang geweigerd
grep: /etc/ufw/before.init: Toegang geweigerd

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:13
vaporitraha schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:14:
Om dat uit te zoeken heb ik dit gedaan: grep -R 123.45.6.78 /etc en als resultaat heel veel meldingen "Toegang geweigerd" en 1 regel met de melding dat hij de gezochte tekst heeft gevonden.
Die gezochte tekst heeft 'ie in een binary file gevonden, zou ik vooralsnog negeren. En die 'toegang geweigerd' meldingen kan je oplossen door het commando als 'root' uit te voeren:
[code]
# sudo grep -R 123.45.6.78 /etc
... kan zijn dat er om een wachtwoord gevraagd wordt - zou je normale wachtwoord moeten zijn.

• vaporitraha
  • Niet online
Oke dankjewel, in dat geval is dit het resultaat:

code:
1
2
3
4
5
# sudo grep -R 123.45.6.78 /etc
/etc/NetworkManager/system-connections/Thuis2:dns=123.45.6.78;
/etc/NetworkManager/system-connections/Thuis2:address1=123.45.6.78/8,123.45.6.78
grep: /etc/blkid.tab: Bestand of map bestaat niet
Binair bestand /etc/alternatives/mozilla-flashplugin bevat de gezochte tekst.

Of de NetworkManager ingeschakeld is ben ik via mijn systeemmenu niet achtergekomen. Ik heb even in de terminal wat geprobeerd, met dit als resultaat:

code:
1
2
3
# sudo start network-manager
[sudo] password for #: 
start: Job is already running: network-manager

Kunnen we iets met deze informatie?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02

Cyphax

Moderator LNX
Ja hoor. :)

1) NetworkManager draait, prima
2) je hebt in de configuratie staan dat het IP-adres statisch moet zijn, ook da's wel duidelijk. :)

Volg deze stappen eens, en dan onder 4.1 om DHCP in te stellen. En daarna NetworkManager herstarten:
sudo service network-manager restart

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 04-01-2016 10:42 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• vaporitraha
  • Niet online
Thanks Cyphax,

De stappen geprobeerd te volgen, echter lijkt het script networking niet juist te werken en ontbreekt in diezelfde map het bestand/script network-manager.

Stap 1:
code:
1
2
# /etc/init.d/networking stop
# /etc/init.d/networking start

Hier zou toch elke keer een melding moeten komen dat dat gedaan is?

Stap 2:
code:
1
2
3
4
# /etc/init.d/network-manager stop
bash: /etc/init.d/network-manager: Bestand of map bestaat niet
# sudo /etc/init.d/network-manager stop
sudo: /etc/init.d/network-manager: command not found

Vreemd, een eerdere conclusie hier was dat de network-manager wel draaide bij mij. :?

• avdongen
Hi, daar ben ik weer :)

Even reagerend op de berichtjes sinds ik gisteravond afsloot:
  • DHCP is inderdaad dat protocol wat je router (server) en pc (client) gebruiken om de configuratie van IPadressen te verzorgen.
  • In /etc/network/interfaces staan (als ik het goed herinner) alleen de interfaces die _niet_ door NetworkManager gemanaged worden. Dat bij jou alleen de lokale loopback stond, klopt dus.
  • In jouw configfile /etc/NetworkManager/system-connections/Thuis2 staat/stond inderdaad het genoemde IP-adres hard ingesteld. Doet me deugd dat ik om 23:43 geen complete onzin uitkraamde :O
  • In de link die Cyphax postte wordt eigenlijk hetzelfde gedaan als hoe ik mijn systeem geconfigureerd heb: buiten NetworkManager om. Ik mis daar alleen de stap om NetworkManager ook de interface te laten negeren, mogelijk omdat de beginstatus een "broken" nm is. Je zou eens kunnen kijken naar https://askubuntu.com/que...r-ignore-my-wireless-card om nm van je eth0 af te laten blijven.
Mijn advies (en ik hoor graag wat andere experts daar aan toe willen voegen) zou zijn om:
  1. Als je systeem nog steeds gebruik maakt van dat 123.45.6.78-adres, kun je dat in die configfile ook veranderen in bijv. 192.168.2.254, netmask 255.255.255.0, default gateway het adres van je router, etc. Voor het nette moet je dan wel zorgen dat de router dat adres niet nogmaals uitdeelt
  2. Als je toch DHCP wilt gaan gebruiken, lijkt het me het snelste om network-manager opnieuw te installeren en opnieuw te configureren. Op mijn debian-systeem kan ik de re-install vanuit Synaptic doen, en eventueel
    code:
    1

dpkg-reconfigure network-manager
    zou volgens mij opnieuw de vraag moeten stellen of je een vast ipadres wilt hebben of DHCP wilt gebruiken..

• vaporitraha
  • Niet online
Hoi avdongen,

Bedankt voor je antwoorden, ik heb echter best wat moeite om er iets van te begrijpen. Maar misschien is dit ook niet helemaal de handige weg om iets te begrijpen van netwerken.

Ik denk dat ik graag zou kiezen om een DHCP te gaan gebruiken. Begrijp ik uit je tekst achter 2 dat het distro-onafhankelijk is? Synaptic is geen ditributie als ik me niet vergis, maar een GUI voor linuxdistro's. Eigenlijk heb ik ook geen idee hoe ik te weten kan komen watvoor GUI ik voor mijn machine heb, via de systeeminstellingen ben ik er niet gauw achter gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door vaporitraha op 04-01-2016 22:07 ]

• avdongen
Hoi Vaporitraha,
Er komt ook inderdaad een hoop tegelijk bij kijken, en wat voor mij vanzelfsprekend is, hoeft dat voor jou niet te zijn. Dat ik Ubuntu niet ken (maar wel Debian en daar is Ubuntu op gebaseerd) helpt ook niet om je meteen bij de eerste poging op het juiste spoor te zetten.

Synaptic is een van de frontends voor Apt, en dat is weer het package-systeem van Debian en Ubuntu. Waarschijnlijk gebruik je zelf een andere frontend voor het installeren van extra packages en updates. Maar je kunt ook met
code:
1
# sudo apt-get install --reinstall network-manager
een package opnieuw downloaden en installeren. Ik verwacht dat je dan opnieuw de vragen voorgeschoteld krijgt voor het instellen van je netwerkinterface.
Misschien kan iemand met Ubuntu even bevestigen dat dat de juiste stappen zijn voor het opnieuw instellen?

• vaporitraha
  • Niet online
Tof om te zien dat je er toch de moeite voor neemt! Bedankt voor je uitleg en info.
avdongen schreef op maandag 04 januari 2016 @ 23:11:
Misschien kan iemand met Ubuntu even bevestigen dat dat de juiste stappen zijn voor het opnieuw instellen?
Ik denk dat ik daar ook even op wacht voordat ik zometeen meer om zeep help dan dat ik oplos. :P

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 22:42
Waarom zit je eigenlijk te prullen op de console ? Gebruik je dan voor je "Desktop" doeleinden geen grafische interface ? Daar is het ongeveer 15 seconden werk om je netwerk-card even terug in DHCP mode te zetten waardoor je denkelijk een correct IP gaat krijgen (alsook DNS-settings) zodat je naar buiten kan...

• vaporitraha
  • Niet online
Voor desktop-doeleinden gebruik ik wel een grafische interface. Ik ben begonnen om het via de console te proberen omdat de troubleshouter die ik in eerste instantie gebruikte - zie post van zondag 22:45u - hiermee ook begon en ik dat enigzins begreep. Bijkomend voordeel is dat ik in de terminal alleen tekst gebruik en dus geen screendumps hoeft te uploaden naar dit topic. Als je een probleem aan het oplossen bent op een computer zonder internet is dat een significant voordeeltje

Maar via een grafische weg wil ik het ook wel proberen. Kom ik daar via de systeeminstellingen en daarna netwerk? Dan in het linker scherm kiezen voor "Bekabeld" en klikken op opties?

[ Voor 29% gewijzigd door vaporitraha op 05-01-2016 18:27 ]

• vaporitraha
  • Niet online
Toch maar even rondgekeken bij "netwerken" onder de systeeminstellingen. Uiteindelijk bij netwerken > bekabeld > opties > IPv4-instellingen terechtgekomen en daar stond methode op "handmatig", deze maar eens op "automatisch (DHCP)" gezet. Vervolgens leek het te werken, wat vervolgens bevestigd werd door mijn browser.

Of heb ik nu een of andere gevaarlijke instelling gedaan?

In ieder geval heel erg bedankt voor de hint!

• jvanhambelgium
vaporitraha schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:24:
Maar via een grafische weg wil ik het ook wel proberen. Kom ik daar via de systeeminstellingen en daarna netwerk? Dan in het linker scherm kiezen voor "Bekabeld" en klikken op opties?
vaporitraha schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:51:
Toch maar even rondgekeken bij "netwerken" onder de systeeminstellingen. Uiteindelijk bij netwerken > bekabeld > opties > IPv4-instellingen en daar stond methode op "handmatig", deze maar eens op "automatisch" gezet. Vervolgens leek het te werken, wat vervolgens bevestigd werd door mijn browser.

Of heb ik nu een of andere gevaarlijke instelling gedaan?

In ieder geval heel erg bedankt voor de hint!
Tuurlijk niet.
Voila opgelost!

[ Voor 6% gewijzigd door jvanhambelgium op 05-01-2016 18:51 ]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:22
Inderdaad, natuurlijk niet en waarom? Je had DHCP adres verkrijgen uitgeschakeld! Zelfde als je onder Windows een handmatig IP adres aan je netwerkkaart zou geven en dan verwachten dat je een IP adres van je router krijgt (wat dus nooit zal werken). Dan moet je hem ook op automatisch instellen, dus dit was je probleem.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• vaporitraha
  • Niet online
Dat DHCP uitgeschakeld was was bij mij helaas niet bekend. Dat het onder Windows ook ongeveer zo werkt, wist ik helaas ook niet.

Volgens mij is het eigenlijk een dood eenvoudige instelling geweest. Ik ben erg blij dat er op tweakers toch mensen zijn geweest die mij wilden helpen. Dit probleem had ik natuurlijk ook kunnen laten oplossen - had waarschijnlijk wat meer gekost - dan was ik niet zoveel wijzer geworden dan dat ik nu ben geworden.

*O* d:)b

Verwijderd

dan was ik niet zoveel wijzer geworden dan dat ik nu ben geworden.
Hier wordt ik (als community man) dan weer blij van. Zien dat mensen beter worden van de hulp van anderen en dan hopelijk later als tegenprestatie anderen de goede richting opsturen. d:)b

• vaporitraha
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:14:
[...]
... dan hopelijk later als tegenprestatie anderen de goede richting opsturen. d:)b
Ga ik ook zeker proberen!

• vaporitraha
  • Niet online
Het wordt nog gekker hier.

Vanmorgen kreeg ik geen verbinding via lan. Via de verbindingen berwerken van ubuntu gecheckt of er niet stiekem toch een vast IP-adres zou zijn, stond nog steeds op automatisch (DHCP). Terug naar de troubleshooting van de eerste post hier, en met ifconfig was dit het resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# ifconfig
lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:65536  Metric:1
          RX packets:3103 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:3103 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:269805 (269.8 KB)  TX bytes:269805 (269.8 KB)

Volgens mij geen ethernet dus.

Vervolgens naar de eerste stap in de troubleshooting en de comando's "lspci | grep Ethernet" en "dmesg | grep eth" gebruikt met dit als resultaat:
code:
1
2
# dmesg | grep eth
# lspci | grep Ethernet

Volgens mij is mijn netwerkkaart onzichtbaar, deffect, niet bekend oid, klopt dat?
Wat kan ik hiermee?

Aan de kabel is niets veranderd, werkt ook nog steeds gewoon op mijn laptop en het lampje bij de lan-aansluiting op de achterkant van de kast brandt ook nog steeds. Wat er sinds gisteravond wel gebeurd is, is dat ik mijn desktop verplaatst heb en dus alles op nieuw aangesloten heb (netwerkkabel, maar ook bijvoorbeeld voeding).

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Het zit je niet mee :D

Het lijkt erop dat je inderdaad geen module meer hebt geladen, anders had ie bij ifconfig wel gestaan inderdaad.
Wat krijg je terug als je onderstaande uitvoert?
lspci | grep net

(voor de uitleg: met lspci kan je opvragen welke (pci)hardware gevonden is. Zo heb je ook lsusb voor het opvragen van usb-apparaten (en hubs))

Je moet wel vrij veel pech hebben wil je NIC de verhuizing niet hebben doorstaan. Als het een onboard nic is zou ie in theorie ook uit kunnen staan in het bios maar dat is ook niet heel voor de hand liggend. Wel iets om even na te kijken in dat geval.

[ Voor 68% gewijzigd door Cyphax op 07-01-2016 13:41 ]

• vaporitraha
  • Niet online
Haha, ja ach, zo leren we nog eens iets. En het is ook verder niet dat ik nu zonder internet zit op mijn desktop, het wifi-stickje werkt namelijk nog wel gewoon.

Vreemd dat die module ineens niet meer geladen wordt na een verhuizing van serieus nog geen meter (ik weet de afstand zal niet het enige criterium zijn, maar t voelt toch raar).
Mijn netwerkkaart zit in de systeemkast, bedoel je dat?

het comando "# lspci | grep net" leverde mij precies niets op.
code:
1
# lspci | grep net

Ik ben heel erg benieuwd.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
vaporitraha schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:52:
Mijn netwerkkaart zit in de systeemkast, bedoel je dat?
Is het een losse insteekkaart of zit ie in je moederbord ingebakken? Op zich maakt het verder niet zoveel uit. :)
het comando "# lspci | grep net" leverde mij precies niets op.
code:
1
# lspci | grep net

Ik ben heel erg benieuwd.
Hmmm, gek, wat krijg je terug als je lspci los uitvoert?

• vaporitraha
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:25:
Is het een losse insteekkaart of zit ie in je moederbord ingebakken? Op zich maakt het verder niet zoveel uit. :)
Volgens mij is hij in het moederbord ingebakken.
Hmmm, gek, wat krijg je terug als je lspci los uitvoert?
code:
1
2
# lspci
[....]

[ Voor 70% gewijzigd door vaporitraha op 08-01-2016 18:11 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
vaporitraha schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:30:
[...]

Volgens mij is hij in het moederbord ingebakken.

[...]

code:
1
2
# lspci
[...]
Ik kan in dat lijstje even geen netwerkadapter detecteren (als je lsusb uit zou voeren zou je wel je usb-adapter zien trouwens). Had je nog in je bios kunnen kijken of ie daar misschien om de een of andere gekke reden is uitgeschakeld?

(bij mij ziet het er zo uit, ter illustratie van wat ik een beetje zou verwachten van lspci:)
[...]
00:0a.0 Ethernet controller: nVidia Corporation MCP77 Ethernet (rev a2)
[...]

[edit]
Met een beetje Googlen zou ik in jouw specifieke geval verwachten ongeveer dit te zien:
00:19.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82566DM Gigabit Network
Connection (rev 02)

[ Voor 80% gewijzigd door Cyphax op 07-01-2016 15:00 ]

• vaporitraha
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:56:
[...]

Ik kan in dat lijstje even geen netwerkadapter detecteren (als je lsusb uit zou voeren zou je wel je usb-adapter zien trouwens).
Klopt inderdaad, die zie ik, ik kon het niet laten om even te kijken.
Had je nog in je bios kunnen kijken of ie daar misschien om de een of andere gekke reden is uitgeschakeld?
Bios is helaas net zo onbekend voor mij. Ik geloof dat je daar kunt komt door bij het opstarten op een bepaalde F-toets te drukken. Voor de rest is het een onbekende jungle voor mij. Dus daar ben ik ook zeker geïnteresseerd. (Boot-volgorde heb ik ooit weleens aan zitten sleutelen.)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
vaporitraha schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:06:
[...]
Bios is helaas net zo onbekend voor mij. Ik geloof dat je daar kunt komt door bij het opstarten op een bepaalde F-toets te drukken. Voor de rest is het een onbekende jungle voor mij. Dus daar ben ik ook zeker geïnteresseerd. (Boot-volgorde heb ik ooit weleens aan zitten sleutelen.)
Ik gok dat dat F2 is. De boot-volgorde die je noemt is als het goed is ook in je bios gedaan. :)
Mocht je daar in kunnen komen, dan kan je daar nog even rondneuzen maar het is vrij gebruikelijk om ingebakken randapparatuur (netwerk, audio) uit te kunnen schakelen.

• Koldur
Wat ik een aantal keer heb gehad, is dat door dingen te veranderen ineens mijn onboard netwerkkaart was verdwenen. Heel apart, ik dacht: "Onboard ethernet controller kapot!". Als laatste had ik gewoon voor de zekerheid mijn BIOS volledig gerest met de jumper op het moederbord en wat denk je? Hij werd weer gevonden, ik zou het dus even proberen (een BIOS reset).

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• vaporitraha
  • Niet online
Hmmm vreemd hier, F2 was niet de toegang naar BIOS maar volgens een scherm dat bij het opstarten voorbij kwam, was dat F12, wat vervolgens inderdaad toegang gaf tot de BIOS. Echter begon die BIOS met een keuzescherm voor de bootvolgorde. Als ik dan de bootvolgorde heb ingesteld komt hij niet in de BIOS, maar gaat hij gewoon door met opstarten. :? :/

Btw super tof dat jullie zo vlot reageren. :)

[ Voor 6% gewijzigd door vaporitraha op 07-01-2016 16:01 ]

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:04

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dat is niet je bios, maar idd het menu waarmee je kan bepalen waarvan je opstart. Handig wanneer je van een USB of CD wil opstarten.

F2 of DEL zal wel werken ^^

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• vaporitraha
  • Niet online
Inmiddels toch in de BIOS kunnen komen, idd met DEL. Het was even zoeken naar het juiste menu maar daar stond inderdaad de onboard ethernetkaart (zo stond het omschreven geloof ik) gedisabled was.

Thanks voor de hulp iedereen! :*) _/-\o_

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
vaporitraha schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 18:28:
Inmiddels toch in de BIOS kunnen komen, idd met DEL. Het was even zoeken naar het juiste menu maar daar stond inderdaad de onboard ethernetkaart (zo stond het omschreven geloof ik) gedisabled was.

Thanks voor de hulp iedereen! :*) _/-\o_
Oh toch met del, het verschilt nog weleens. :+
Mooi dat je het even hebt kunnen checken en fixen! :)

• jvanhambelgium
Euh, maar ik kan even niet volgen ... gisteren werkte het wel (na opzetten "DHCP") en nu vandaag staat plots je on-board NIC "disabled" in het BIOS ?
Zelfs na een BIOS reset (vb om een paswoord re recoveren) staan zaken als "onboard" LAN of SOUND per default meestal wel aan/enabled.

Of ben je nu op een volledig ander systeempje bezig ?

[ Voor 24% gewijzigd door jvanhambelgium op 07-01-2016 20:44 ]

• vaporitraha
  • Niet online
Nee, is nog steeds exact dezelfde machine en dezelfde boot/OS en alles. En inderdaad ik kon het ook niet helemaal volgen en snapte er ook niets van. Maar toch stond in de BIOS de onboard ethernetkaart uitgeschakeld. Als je meer erover wilt weten kun je het denk ik het beste aan mijn desktop vragen :P

• Koldur
Dit komt hoogstwaarschijnlijk door drivers die dingen overhoop gooit i.c.m. een bug in je BIOS, zou natuurlijk nooit mogen gebeuren, maar heb het al drie keer gezien bij mijn eigen PC en twee PC's van andere mensen. Gebeurt zelden, maar als het gebeurt zoek je je het apenlazerus, wie verwacht zoiets nou.... Erg vervelende bug dus, maar daar heb je Tweakers voor.

Pagina: 1