Game / Werk (Adobe CC) PC voor 1000-1100 euro.

Pagina: 1
Acties:

• MrBuzzkill
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zal een combinatie zijn van werk en gamen op High (niet per se op Ultra) voornamelijk op 1080p, misschien ooit later een upgrade naar 2560x1440. Werk zal bestaan uit redelijk zwaar photoshop werk, foto-editing en video-editing.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 tot 1100 euro incl BTW, al zit ik liever meer richting de 1000. Assemblage zal ik zelf gaan doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord en scherm zijn al aanwezig. Verder heb ik nog een 2 TB hardeschijf die er in gaat.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe is dit het systeem zoals ik hem voor mij zie. Er zal in de toekomst mogelijk nog wel een upgrade richting een i7 komen en tevens zullen er misschien wel 1 of 2 hardeschijven bij komen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het betrouwbaar is, heb ik geen specifieke voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb zoveel mogelijk onderdelen proberen te kiezen om het systeem een beetje futureproof te houden, zodat ik niet snel al weer hoef te upgraden. Verder speelt looks van de onderdelen in de kast zelf voor mij compleet geen rol. Als iets 'lelijk' is maar goedkoper/beter dan hoor ik het graag.

Ga je overklokken?
In principe wel, al hoef ik niet per se de allerlaatste mhz uit de cpu te pompen. Stabiel is belangrijker.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,80€ 248,80
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 364,95€ 364,95
1Fractal Design Define S€ 81,-€ 81,-
1Arctic Liquid Freezer 240€ 64,80€ 64,80
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 94,35€ 94,35
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 77,18€ 77,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.136,98

Wat verwacht je van ons?[i]
Dit is in principe mijn allereerste eigen PC build. Ik zit nu al ~5 jaar met een laptop (i7 720qm, 8gb ram, Ati mobility) 5830, dus alles is voor mij al een gigantische upgrade. Verder wel ervaring met van alles uit elkaar halen en in elkaar zetten + overclocken, dus dat komt wel goed. Maar ik zit dus wel met een hoop vragen, zeker aangezien ik met sommige dingen de bomen door het bos niet echt meer zie.

1 ) De 6600k staat in principe vast, ik zat eerst wel naar een 6700k te kijken ivm de 4 extra threads, maar ik denk dat de extra 150 euro het niet echt waard is voor mij op dit moment. Maar nu las ik ook dat de i5 6500 overclockbaar is, zijn er reden om de 6600k boven de 6500 te verkiezen? Scheelt toch weer ~50 euro

2 ) Ik heb voor de Asus z170 Pro Gaming gekozen omdat de poorten mij op zich aanspraken voor de toekomst, zoals de USB type-C. Dat en met de 30 euro rebate actie komt hij op ~118 euro uit wat ook redelijk is. Maar zijn er nou nog verdere grote verschillen met andere (goedkopere?) moederborden? Ik snap niet helemaal waar het prijsverschil met andere borden vandaan komt.

3 ) Ik heb de Gigabyte 970 G1 Gaming gekozen omdat hij goed overklokbaar is (voor futureproofing) en goed koelt. Ik heb in principe voor de 970 gekozen omdat dit volgens mij beter samenwerkt met Adobe programma's dan de kaarten van ATI. Heeft iemand hier meer ervaring mee? Ik lees namelijk wel dat de R9 390 krachtiger is en betere ondersteuning voor DX12 heeft? Mijn voorkeur heeft in dit geval wel betere ondersteuning voor Adobe CC. Met name voor video-editting.

Even nog een hele gekke vraag tussendoor. Is het het op dit moment waard om misschien nog even uit te stellen qua GPU om te wachten voor Nvidia's Pascal? Van wat ik begrijp is de iGPU van de 6600k ongeveer even krachtig als mijn huidige GPU in mijn laptop. Dus een paar maandjes voor behoorlijk wat meer performance zou ik wel kunnen wachten. Maar er vanuit gaande dat Pascal in april of wat uitkomt, zouden de kaarten dan ook redelijk snel te koop zijn voor de consument?

4 ) Fractal Design S kast gekozen omdat hij er professioneel uit ziet en meer dan genoeg ruimte heeft voor wat ik er in wil stoppen. Ik ga er van uit dat ik nooit meer dan 3 hardeschijven nodig zal hebben.

5 ) Arctic Liquid Freezer 240. Hij is pas net uit en ik kan er nog niet bizar veel reviews over vinden. Maar over het algemeen spreekt een goede koeler mij wel aan zeker ook omdat ik ga overklokken. Maar is dit misschien overkill, en zou ik beter voor een air-cooler kunnen gaan?

6 ) 16GB RAM in twee sticks van 8GB staat voor mij vast, aangezien ik in de toekomst waarschijnlijk ga upgraden naar 32GB. Maar dit is eerlijk gezegd zo ver dat ik kom met RAM. Van wat ik begrijp is Corsair een goed merk en heeft deze een lage CAS latency met een redelijke kloksnelheid. Zijn er nog punten om dit te optimaliseren omdat ik ook ga videobewerken?

7 ) De 520watt voeding van Seasonic. Gekozen omdat Seasonic goed aangeschreven staat, maar ik weet eerlijk gezegd niet of dit voldoende is? Zou ik beter kunnen upgraden naar 550 watt (CM GM G550M) of naar 620 Watt (Seasonic S12II 620w)? Of zijn hier nog andere betere keuzes in?

8 ) 250gb SSD voor boot, volledige Adobe CC pakket en misschien 2 meest gespeelde games. Neem aan dat dat voldoende zal zijn.

Uiteraard sta ik open voor andere (kosten-efficiëntere) opties en hoor ik die ook graag van jullie!

[ Voor 5% gewijzigd door MrBuzzkill op 03-01-2016 23:05 ]

• MrBuzzkill
Even een schaamteloze bump, ben bang dat mijn thread is verzwolgen onder de zee van nieuwjaarspc's!

Verwijderd

Neem een goede luchtkoeler, is veel stiller, pricewatch: Scythe Fuma
Goedkoper setje geheugen wat wonderwel ook nog heel goed is te overklokken pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
Een modernere en stillere voeding pricewatch: Fractal Design Integra M 550W of zuiniger, betere kwaliteit, nog stiller en wat duurder pricewatch: Corsair RM550x

• MrBuzzkill
De Fractal Design PSU neem ik mee, thanks!

Hoe zit het precies met het geheugen? Want van wat ik zo lees heeft het crucial geheugen lagere kloksnelheid + hogere CAS dan het Corsair geheugen dat ik had gekozen, of verdwijnt dat verschil in principe bij het overklokken?

Over de Scythe Fuma twijfel ik nog, had er wel eerder over gelezen, maar tegelijkertijd ook gelezen dat Skylake niet zo'n enorme fan is van zware coolers?

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Voor de videokaart: als je op 1080p blijft zou ik de GTX 970 nemen, ga je hogere resoluties gebruiken voor spellen kan je beter de r9 390 nemen. Overclocken heb ik eigenlijk nooit wat over gelezen maar met een simpele google search valt er ook niks over te vinden eigenlijk. Dit is de enige relevante discussie die ik vond: https://www.reddit.com/r/...70_vs_overclocked_r9_390/.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je niet gaat overclocken is een K-cpu niet nodig, je kan dan een paar euro besparen en de non K-variant nemen, scheelt toch weer. Ook het moederbord kan je dan veranderen. Moederborden met bijvoorbeeld de B150 of de H170 chipset zijn dan ruim voldoende en toch ook weer een boel goedkoper.

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Even inhakend op je vraag over de CPU: de 6600K is uitgebracht om overklokbaar te zijn. De multiplier is hiervoor geunlockt. Bij de 6500 is dit niet gedaan, daarom staat er ook geen 6500K. Het is wel mogelijk om deze te overklokken, dit komt omdat de moederbord manufacturers bios updates hebben uitgebracht die dit mogelijk maken. Maar een groot punt: Dit wordt niet door Intel ondersteund, aangezien die CPU's daar niet voor gemaakt zijn. Ook bestaat de kans dat deze optie van korte duur is en dat Intel wilt dat dit weer verwijderd word in de BIOS. Ook is er de kans dat dit niet soepel werkt met de moederborden, wat voor instabiliteit kan zorgen.

in het kort: Hou de 6600K, die is er voor gemaakt om overclockt te worden.

-

Pagina: 1