Snelheid MacMini

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-07 15:06
Hallo,

Als sinds een paar maanden super blij met mijn MacMini. Alleen merk ik dat hij erg traag is. Nu zit ik er aan te denken de HDD (5400 rpm = traag) te vervangen met een SSD. Alleen omdat dit de nieuwste generatie is zal dit niet zo eenvoudig zijn.

Zijn er mensen die dit al gedaan hebben en tips hebben? Het vervelende is namelijk dat je met deze aanpassing gelijk je garantie kwijt ben. Niet dat ik verwacht dat hij stuk zal gaan.

Ik heb het laatste model met een 1,4 GHZ i5 en 4 GB werkgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Tja, gebruik de zoekfunctie op het forum, google, youtube of ifixit. Het is vaak genoeg voorbij gekomen.

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 08:31
Toevallig 2wk geleden gedaan voor vriend van me, ook met het nieuwste model. Samsung evo 850 500gb werkte zonder problemen na internet recovery. Gewoon de ifixit guide en ook hun tools gebruikt (vergeet niet de Logic board tool!) geen rare dingen tegen gekomen, ging precies volgens de guide. Wereld van verschil qua snelheid. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
gustavson schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:21:
Toevallig 2wk geleden gedaan voor vriend van me, ook met het nieuwste model. Samsung evo 850 500gb werkte zonder problemen na internet recovery. Gewoon de ifixit guide en ook hun tools gebruikt (vergeet niet de Logic board tool!) geen rare dingen tegen gekomen, ging precies volgens de guide. Wereld van verschil qua snelheid. Succes!
Dat klinkt erg goed. Ik ga even verder kijken. Ik zat namelijk te twijfelen welke ssd ik erin zou zetten. Gezien Apple niet zoveel hardware ondersteund als Windows om dit soort euvel te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:57
tom.cx schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:28:
[...]

Dat klinkt erg goed. Ik ga even verder kijken. Ik zat namelijk te twijfelen welke ssd ik erin zou zetten. Gezien Apple niet zoveel hardware ondersteund als Windows om dit soort euvel te voorkomen.
Wat bedoel je met "Gezien Apple niet zoveel hardware ondersteund als Windows om dit soort euvel te voorkomen"? Je kan gewoon een willekeurige SSD plaatsen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
Volkan1984 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:40:
[...]

Wat bedoel je met "Gezien Apple niet zoveel hardware ondersteund als Windows om dit soort euvel te voorkomen"? Je kan gewoon een willekeurige SSD plaatsen hoor.
Ik had begrepen dat dit niet kon. Vandaar dat ik het eerst zeker wilde weten. Zou zonder zijn als ik de verkeerde zou kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:57
tom.cx schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:41:
[...]

Ik had begrepen dat dit niet kon. Vandaar dat ik het eerst zeker wilde weten. Zou zonder zijn als ik de verkeerde zou kopen.
Et voila: Het SSD in je Apple topic. Alle informatie die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Iedere harde schijf/ssd werkt in een mac. Ook booten vanaf PCIe SSD is geen probleem, omdat macs werken met EFI en niet met BIOS. Vervangen van de schijf in een mac mini is inderdaad een aanrader. Verder zou ik liever een tweedehands mac mini kopen uit 2011/2012. Vooral de high end modellen van toen presteren vele malen beter dan de high-ends van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Quad Core Mac Mini = love

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
supersnathan94 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 10:40:
Iedere harde schijf/ssd werkt in een mac. Ook booten vanaf PCIe SSD is geen probleem, omdat macs werken met EFI en niet met BIOS. Vervangen van de schijf in een mac mini is inderdaad een aanrader. Verder zou ik liever een tweedehands mac mini kopen uit 2011/2012. Vooral de high end modellen van toen presteren vele malen beter dan de high-ends van nu.
Alleen op het gebied van CPU. Zowel RAM, als SSD als GPU presteren mijn inziens beter op de nieuwe generatie. (en hoe vaak heeft de gemiddelde consument CPU te kort als ze een courante >=2,7 Ghz intel >=dual-core hebben?)

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 04-01-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
euhm nee? SSD is hetzelfde (want allebei sata en standaard HDD meegeleverd), RAM is voor allebei exact hetzelfde (pc3-12800) en okee 18% betere GPU om en nabij. Het blijft alleen wel een IGP en geen dedicated kaart als de GTx 850M bijvoorbeeld. De grote voordelen van de nieuwe mac zijn 802.11AC en thunderbolt 2.

Voor de rest is het verschil tussen de 3615QM en de 4578U behoorlijk groot. De 4578U scoort goed op single core performance en bitcoin berekeningen, maar met echte multicore prestaties valt het allemaal wat tegen. Ik vind het iig een rare zet van Apple. Had makkelijk een quad uit de 47xx series ingepast. Zeker voor die prijs >€1000
Pagina: 1